Könyv

Hard-boiled light

Hallgrímur Helgason: Házvezetési tanácsok bérgyilkosoknak

Sorköz

Ebben a könyvben egy Izlandon bujkáló, pocakos horvát bérgyilkos traumáiról, és e traumák feldolgozáskísérleteiről olvashatunk.

Nem vagyok meggyőződve róla, hogy a szerző tisztában van azzal, hogy a főszereplő énelbeszéléséhez választott megszólalásmódban miféle potenciál rejlik. Toxic, a regény főszereplője, mintha Patrick Bateman, Philip Marlowe és a skandináv krimik rendőrfigurái beszédmódjának kevert-mímelt változatán szólalna meg. Ez az érzelmileg sivár, macsó, enervált stíljegyekből építkező beszéd itt korántsem olyan meggyőző, mint az említetteknél, inkább olyan tanult nyelvnek tűnik, amely a „gyengeség” leplezésének, elrejtésének eszközeként használatos.

Toxicnál rendre felfeslik az erőemberálca, és az olvasó – főleg a túlontúl patetikusra hangszerelt kiszólásokon keresztül – ráláthat olykor a főszereplő sebzett énjére. A gengszterzsargon pufogtatását, a (bér)gyilkosságok szenvtelen leírásait, a felbukkanó nőkre tett dehonesztáló megjegyzéseket, a fegyverekre, tévéműsorokra, popslágerekre, hollywoodi üdvöskékre tett utalgatásokat a délszláv háború eseményeinek (apjának és a testvérének a tragikus halálát is ideértve) felidézése szakítja meg. A sematikus „meghúzódni egy félreeső helyen, amíg elül a baj” jellegű cselekmény közepette a poszttraumás stressz megjelenítése helyenként tud is némi mélységet kölcsönözni az eleinte kétdimenziós Toxic ábrázolásának.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Ha szeretné elolvasni, legyen ön is a Magyar Narancs előfizetője, vagy ha már előfizetett, jelentkezzen be!

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.