Könyv

Hard-boiled light

Hallgrímur Helgason: Házvezetési tanácsok bérgyilkosoknak

Sorköz

Ebben a könyvben egy Izlandon bujkáló, pocakos horvát bérgyilkos traumáiról, és e traumák feldolgozáskísérleteiről olvashatunk.

Nem vagyok meggyőződve róla, hogy a szerző tisztában van azzal, hogy a főszereplő énelbeszéléséhez választott megszólalásmódban miféle potenciál rejlik. Toxic, a regény főszereplője, mintha Patrick Bateman, Philip Marlowe és a skandináv krimik rendőrfigurái beszédmódjának kevert-mímelt változatán szólalna meg. Ez az érzelmileg sivár, macsó, enervált stíljegyekből építkező beszéd itt korántsem olyan meggyőző, mint az említetteknél, inkább olyan tanult nyelvnek tűnik, amely a „gyengeség” leplezésének, elrejtésének eszközeként használatos.

Toxicnál rendre felfeslik az erőemberálca, és az olvasó – főleg a túlontúl patetikusra hangszerelt kiszólásokon keresztül – ráláthat olykor a főszereplő sebzett énjére. A gengszterzsargon pufogtatását, a (bér)gyilkosságok szenvtelen leírásait, a felbukkanó nőkre tett dehonesztáló megjegyzéseket, a fegyverekre, tévéműsorokra, popslágerekre, hollywoodi üdvöskékre tett utalgatásokat a délszláv háború eseményeinek (apjának és a testvérének a tragikus halálát is ideértve) felidézése szakítja meg. A sematikus „meghúzódni egy félreeső helyen, amíg elül a baj” jellegű cselekmény közepette a poszttraumás stressz megjelenítése helyenként tud is némi mélységet kölcsönözni az eleinte kétdimenziós Toxic ábrázolásának.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Figyelmébe ajánljuk

A képekbe dermedt vágy

Az Aspekt című feminista folyóirat társ­alapítója, Anna Daučíková (1950) meghatározó alakja a szlovák és a cseh feminista és queer művészetnek és a kilencvenes évektől a nemzetközi szcénának is.

Emberarcú

Volt egy történelmi pillanat ’56 után, amikor úgy tűnt: a szögesdrótot ha átszakítani nem lehet ugyan, azért átbújni alatta még sikerülhet.

Fától fáig

  • - turcsányi -

A Broke olyan, mint egy countrysláger a nehéz életű rodeócowboyról, aki elvész valahol Montanában a méteres hó alatt, s arra ébred, hogy épp lefagyóban a lába.

Kis nagy érzelmek

Egyszerű és szentimentális, de mindkettőt büszkén vállalja Baltasar Kormákur filmje. Talán az Előző életek volt utoljára ilyen: a fordulatok és a hősök döntései néha elég vadak, de sosem annyira, hogy megtörjék az azonosulás varázsát, az érzelmek őszintesége pedig mélységes hitelességet kölcsönöz a filmnek.