Húsz interjú a digitális kultúrához kapcsolódó alkotókkal és szakemberekkel

Sorköz

Megjelent Seres Szilvia: Digitális perspektívák – Az újmédia-művészet hazai kezdetei című kötete, amely átfogó képet ad az irányzatról, a digitális technológia előretörése miatt pedig aktuálisabb, mint valaha. 

Elmúlt két évünket a világjárvány irányította, és ebben az időszakban egyértelművé vált, hogy mindennapjainkat mennyire áthatja a digitális technológia. Nyilvánvalóvá vált az online kapcsolattartás, ügyintézés fontossága, amihez megfelelő okoseszközök, a kommunikációt segítő tárgyak, applikációk, szolgáltatások szükségesek. Az életszervezés és a kommunikáció szerteágazó területei mellett a szórakozás és a kultúrafogyasztás terei is átkerültek a virtuális térbe.

Seres Szilvia újmédia-művész, esztéta, digitalizációs szakértő 2014 óta készít interjúkat a magyarországi digitális kultúra képviselőivel, mindkét fogalmat igen tágan értelmezve. E diskurzusok online formában a szerző által létrehozott weboldalon olvashatók, a most kiadott kötetben ezekből szelektált. Érdekes módon a kiadvány formátuma (e-könyv helyett klasszikus, nyomdafesték illatú, fizikai könyv) azt a másik jellemző tendenciát is implikálja, amit szintén a pandémia hangosított fel: az analóg visszatérését.

Hivatalos műfaji besorolása szerint a Digitális perspektívák interjúkötet, ám valójában sokkal több annál. Seres egy átfogó tanulmánnyal indítja művét, amelyben az újmédia-művészet, a netart, és a digitális kultúra médiaarcheológiai feltérképezését végzi el olvasmányos, közérthető stílusban, egyben alapos és kimerítő részletességgel. A tudományos ismeretterjesztő tanulmány a hazai technikai (kép)alkotás, digitális művészet meghatározó szereplőit, intézményeit, korszakjelző rendezvényeit, kiállításait mutatja be sok technikai részletettel, magyarázó jegyzetapparátussal, értő kontextusban, kronologikusan.

A bevezető történeti írást húsz interjú követi, melyek a digitális kultúrához szorosabban vagy éppen lazábban kapcsolódó alkotók, szakemberek történetét, praxisát, gondolatait bontják ki. Seres okosan strukturálta a beszélgetések sorrendjét. Az elsők között a digitális kultúra hőskorának képviselői szólalnak meg. Waliczky Tamás az újmédia-művészet hazai és nemzetközi szinten egyaránt jegyzett, jeles alkotója életútjáról, az indulásról, a kezdeti nehézségekről és sikereiről is mesél. Peternák Miklós művészettörténész többek között a C³ Kulturális és Kommunikációs Központ és az Intermédia Tanszék történetébe avat be, de olyan kérdéseket is felvet a 2014-es beszélgetésben, mint a digitális művészet intézményi szintű gyűjtése és archiválása, amelyek még napjainkban is dilemmák elé állítják a terület magyar szakembereit, kurátorokat, muzeológusokat. Szegedy-Maszák Zoltán révén az újmédia-művészet oktatásának főbb elveit ismerhetjük meg, a vele készült interjú kivételesen oldott hangvételű, mester és tanítvány diskurzusa. (Seres maga is a Magyar Képzőművészeti Egyetem intermédia szakán végzett.)

digitalis perspektivak - borito.indd

 
 
 

 

A kötet interjúinak másik részében a kultúra, a művészet és a kreatívipar legkülönfélébb ágait képviselő alkotók szólalnak meg: programozó, animációs filmrendező, fizikus, galerista, művészettörténész, képzőművész, formatervező, médiadesigner, maszkmester. A gyakorlat, a praxis felől közelítő alkotók gondolataiból kirajzolódik az a szövevényes hálózat, amely összeköti a kötetben szereplőket. Az életutak részleteiből apránként megmutatkoznak azok a metszéspontok, melyek közös halmazokat képeznek közöttük. A párhuzamos történetek keretet és mélységet adnak a történeti tanulmánynak és az időben korábban keletkezett interjúknak, ezért sem véletlen, hogy a hálózatkutatás kurrens, ismert és népszerű képviselője, Barabási Albert-László is szerepel az interjúalanyok sorában.

Az a mozzanat, hogy a 2021-ben megjelent kiadványban sok évvel ezelőtti beszélgetések is helyet kaptak, alkalmat ad arra, hogy az akkori információkat napjainkra vetítsük, mérlegeljük, hogy a szakemberek predikcióit igazolta vagy cáfolta az idő. Ilyen előrejelzés Szentgyörgyi Tibor, az első itthoni nemzetközi számítógépes kiállítás, az 1986-ban rendezett Digitart életre hívójának 2015-ös gondolata: „A számítógépes eszközök folyamatos konvergenciában vannak. Hihetetlenül gyorsan olvadnak össze a telefon, a PC, a tablet képességei egyetlen eszközzé, amely valószínűleg a kommunikáció általános eszköze lesz, és ma még el sem tudjuk képzelni azt a kütyüt, amivel jövőre vagy azután fogunk érintkezni. A konvergenciát az applikációk hajtják.”

Vagy épp Várnagy Tibor képzőművész, a Liget Galéria alapítójának a pandémia hatásai miatt egyenesen jóslat-szerű impressziója a múzeumok működéséről, 2017-ből: „Bizonyos múzeumokat már ma is meg lehet látogatni virtuálisan. Ma még ez messze nem nyújt olyan élményt, mintha valóban belépnénk oda, de a technológia iszonyúan fejlődik, szóval nem merném kizárni, hogy nem is olyan nagyon sokára nem kell kitennünk a lábunkat otthonról, hogy megnézzük a Tate Modern vagy a LuMú legújabb kiállításait.”

A digitális technológiák olyan elementáris erővel rendezték át a kultúra és a művészet terepét, mint a centrális perspektíva és a fényképezés. Leon Battista Alberti 1435-ben keletkezett képfogalma, az ablak a világra hiperikon nyomán Seres Szilvia munkája a digitális művészet világába nyit átjárót, ahol húsz egyedi perspektíván keresztül szemlélődhetünk. Ezen túl a kötet másik célkitűzése az újmédia-művészek kritikai attitűdjének szélesebb körű generálása: „Nagyon fontos, hogy a technológiáknak ne csak felhasználói vagy importőrei legyünk, mert a jövő rajtunk múlik. Azáltal tehetik jobbá életünket, ha nemcsak a használatukkal, hanem annak minél szélesebb lehetőségeivel, hátterével is tisztában vagyunk.”

Magyar Művészeti Akadémia Művészetelméleti és Módszertani Kutatóintézet, 2021, 258 oldal, 4500 Ft

Borítókép: Pasqual Dombis installációja (2008), Wikipedia

Kedves Olvasónk!

Elindult hírlevelünk, ha szeretné, hogy önnek is elküldjük heti ajánlónkat, kattintson ide a feliratkozásért!

A Magyar Narancs független, szabad politikai és kulturális hetilap.

Jöjjön el mindennap: fontos napi híreink ingyenesen hozzáférhetők! De a nyomtatott Narancs is zsákszám tartalmaz fontos, remek cikkeket, s ezek digitálisan is előfizethetők itt.

Fizessen elő, vagy támogassa a független sajtót! Olvassa a Magyar Narancsot!

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.