Jókai, Mikszáth, Karinthy a proletárdiktatúra szolgálatában

Sorköz

Nyögvenyelős próbálkozás a sztahanovista kongresszus után.

„A magyar nép szocialista fejlődését még sok helyen szívósan és makacsul igyekszik visszatartani a bürokrácia. A magyar sztahanovisták első kongresszusán, 1950. február végén több igen komoly felszólalás hívta fel a figyelmet erre a veszedelemre. Nem sokkal később az MDP Központi Vezetőségének a vallás és közoktatásügyi minisztérium munkájával kapcsolatos kérdésekről hozott határozata is nyomatékosan leszögezte, hogy „az ellenség kártevő munkájának szerves része a minisztériumban általánossá vált bürokratikus vezetés rendszere”. Az idézet 1950-ből származik, azonban nem a Szabad Nép vezércikkét olvashatják, hanem egy túlnyomórészt  kiváló művekből álló antológia előszavát.

false

 

Fotó: Fortepan/Bauer Sándor

 

Mindez azonban nem változtat azon hogy A hivatal packázásai című könyv nem született volna meg, ha nincs az a felszólalás a sztahanovisták kongresszusán. „Jogszolgáltatás, jogosítványok, közigazgatási engedélyek megszerzése; mindez a termeléssel csak közvetve összefüggő tevékenység, szörnyű kínokkal járhat a dolgozók számára, ha a bürokrácia uralkodik rajtuk. Ezekben a hivatalokban nem egyszer születnek a lelketlenség legarcpirítóbb esetei” – szögezi le a kötet szerkesztője, Kováts Miklós, és láthatóan az sem zavarja, hogy ezzel tulajdonképpen jogsértésre biztat, amit minden bizonnyal nem vett volna jó néven a hatóság, ha a megszólítottak komolyan vették volna.

Ám e nyilvánvaló ellentmondás akkoriban nem zavart senkit, az ideológia oltárán pedig bárkit és bármit fel lehetett áldozni. Ennek szellemében, a Révai Könyvkiadó Nemzeti Vállalat kiadásában (méghozzá a Révai-könyvek haladó irodalom sorozatban) megjelent kötetet ugyanolyan erőltetett párhuzamokkal próbálták „népidemokratikussá” tenni,

ahogy Dózsa Györgyről és Petőfi Sándorról állították,

hogy bizonyosan kommunisták lettek volna, ha a múltban lett volna kommunizmus.

Valószínűleg akadtak olyanok, akik az antológia klasszikus szerzőiben is protokommunistát is látták, de úgy látszik, hogy mindent akkor sem lehetett, hiszen ha például Eötvös Józsefet, Jókai Mórt, Mikszáth Kálmánt, vagy Karinthy Frigyest mint a proletariátusért tollal harcoló szerzőket veszik elő, nehéz lett volna megmagyarázni, hogy miért nincsenek ezen állítást alátámasztó műveik… Noha A hivatal packázásaiban érezhető az efféle szándék, a kiadó legfeljebb vörös drapéria elé sorakoztathatta fel jeles íróinkat, vagy még az elé sem. Karinthyról – akinek az Akták és a A lebeszélőben című humoreszkjei kerültek a könyvbe – például ezt írja Kováts Miklós: „kedvenc témája a gépszerűen, fej nélkül működő hivatali apparátus kíméletlen kigúnyolása (…) a bürokrácia embertelenségét elsősorban egy formai kérdésben: automataszerűségben látja, nem igazi jelentőségében, vagyis abban, hogy intézményesen elzárja a dolgozókat a jogszolgáltatás és közigazgatás féltett monopóliumától…”

false

A gondos, körültekintő szerkesztést mutatja, hogy a kötetbe ha csak néhány írás erejéig is – a 287 oldalból 58 oldalon –,

a vegytiszta szocreálnak is helyet szorítottak, minden bizonnyal reprezentatív céllal,

azt mutatván, hogy a proletárdiktatúra nyomán is kivételes művek születnek. De azt nemcsak mi, az korabeli olvasó is láthatta, hogy ennél nagyobb öngólt lőhettek volna, hiszen például Aczél Tamás Nehéz esztendő, Komoly Péter: Egy esztergapad története vagy Gádor Béla: Az első kétezer tonna című írásait szó szerint egy lapon említeni a Falu jegyzőjével, a Rab Rábyval vagy a Rokonokkal, még viccnek is rossz.

Az már soha nem fogjuk megtudni, hogy milyen arcot vághattak e kiváló szövegeket tartalmazó, ám végtelenül cinikus kötet olvastán mindazok, akik előtt „megnyíltak a jogszolgáltatás és közigazgatás kapui”, miközben épp az ellenkezőjét tapasztalták, de az érzékenyebbnek minden bizonnyal kinyílt a bicska a zsebében.  De amikor például Nagy Lajos Remete-igazolvány és A leíró című elbeszélései kapcsán arra hívja fel a figyelmet a szerkesztő, hogy „Nagy Lajos sokszor talált alkalmat – még az ellenforradalom sajtóján keresztül is –, hogy alapos szúrásokkal pukkassza ki a butaság, a hivatalnoki gőg luftballonjait”, az olvasó legfeljebb csak felsóhajtott: „Próbálná meg most”.

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.

„Idő és hely hoz létre igazi közösséget”

A Freeszfe elnökeként teljesen az egyesület körüli teendők kötötték le Forgács Péter figyelmét, mostantól pedig a FREEDOM, az új otthonuk szellemiségének kialakítása a cél. Arról kérdeztük, mit terveznek az épülettel, mit jelent a szabadság, és egyáltalán, milyen iskola lesz itt.

A Bolsonaro-végjáték

Szeptember 11-én a brazil szövetségi legfelsőbb bíróság, a Supremo Tribunal Federal (STF) bűnösnek mondta ki a demokratikus rend elleni szövetkezésben és 27 év és 3 hónap szabadságvesztésre ítélte Jair Messias Bolsonarót, Brazília volt elnökét, aki 2019 és 2022 között töltötte be ezt a posztot.