Azt gondolhatnánk, hogy bizonyára a gyereklapok, gyerekmagazinok területét is magával húzta a könyvkiadás dinamikája. Ám ha az újságosnál végignézzük a jellemzően az alsóbb polcokon helyet kapó kínálatot, egészen más benyomásunk lehet, mint egy könyvesboltban. Kaotikus összevisszaságban állnak egymás mellett a nemzetközi játékmárkák újságnak látszó marketingkiadványai, a régi időket idéző színezők és rejtvényújságok, a képregények és külföldről licencelt magazinok, matricásfüzetek, közéjük bedugva pedig egy-egy igényesebb gyereklap vagy gyerekirodalmi magazin kósza példánya árválkodik. Az árképzés meglepő összhangot mutat: a 800–1200 forintos sávban helyezkedik el a saját illusztrációs és tartalmi anyagokkal dolgozó minőségi újság éppúgy, mint a kifestő vagy a fentebb említett, csomagolt ajándékkal operáló reklámkiadvány is. Arra a kérdésre, hogy a könyvkiadáshoz hasonlóan miért nem tisztult le ez a színtér is, egyértelmű válaszai a hozzáértőknek sincsenek. A szocializmusból átöröklött szűkebb lapkínálat 90-es évekbeli felhígulása, a presztízslapok megszűnése vagy radikális átalakulása, a szegmens gyors kommercializálódása és a végiggondolt kulturális támogatási rendszer hiánya mind hozzájárulhatott a mai kaotikus összképhez.
Tappancs mindent visz
A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Ha szeretné elolvasni, legyen ön is a Magyar Narancs előfizetője, vagy ha már előfizetett, jelentkezzen be!