A gyereklapok helyzete Magyarországon

Káosz az alsó polcokon

Sorköz

Az elmúlt években a könyvpiac egyik legdinamikusabb szegmense a gyerekkönyvkiadás volt, és ez igaz mind a kínálati bőségre, mind a minőségre. Más a helyzet a gyerekmagazinok esetében.

Azt gondolhatnánk, hogy bizonyára a gyereklapok, gyerekmagazinok területét is magával húzta a könyvkiadás dinamikája. Ám ha az újságosnál végignézzük a jellemzően az alsóbb polcokon helyet kapó kínálatot, egészen más benyomásunk lehet, mint egy könyvesboltban. Kaotikus összevisszaságban állnak egymás mellett a nemzetközi játékmárkák újságnak látszó marketingkiadványai, a régi időket idéző színezők és rejtvényújságok, a képregények és külföldről licencelt magazinok, matricásfüzetek, közéjük bedugva pedig egy-egy igényesebb gyereklap vagy gyerekirodalmi magazin kósza példánya árválkodik. Az árképzés meglepő összhangot mutat: a 800–1200 forintos sávban helyezkedik el a saját illusztrációs és tartalmi anyagokkal dolgozó minőségi újság éppúgy, mint a kifestő vagy a fentebb említett, csomagolt ajándékkal operáló reklámkiadvány is. Arra a kérdésre, hogy a könyvkiadáshoz hasonlóan miért nem tisztult le ez a színtér is, egyértelmű válaszai a hozzáértőknek sincsenek. A szocializmusból átöröklött szűkebb lapkínálat 90-es évekbeli felhígulása, a presztízslapok megszűnése vagy radikális átalakulása, a szegmens gyors kommercializálódása és a végiggondolt kulturális támogatási rendszer hiánya mind hozzájárulhatott a mai kaotikus összképhez.

Tappancs mindent visz

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.