A gyereklapok helyzete Magyarországon

Káosz az alsó polcokon

Sorköz

Az elmúlt években a könyvpiac egyik legdinamikusabb szegmense a gyerekkönyvkiadás volt, és ez igaz mind a kínálati bőségre, mind a minőségre. Más a helyzet a gyerekmagazinok esetében.

Azt gondolhatnánk, hogy bizonyára a gyereklapok, gyerekmagazinok területét is magával húzta a könyvkiadás dinamikája. Ám ha az újságosnál végignézzük a jellemzően az alsóbb polcokon helyet kapó kínálatot, egészen más benyomásunk lehet, mint egy könyvesboltban. Kaotikus összevisszaságban állnak egymás mellett a nemzetközi játékmárkák újságnak látszó marketingkiadványai, a régi időket idéző színezők és rejtvényújságok, a képregények és külföldről licencelt magazinok, matricásfüzetek, közéjük bedugva pedig egy-egy igényesebb gyereklap vagy gyerekirodalmi magazin kósza példánya árválkodik. Az árképzés meglepő összhangot mutat: a 800–1200 forintos sávban helyezkedik el a saját illusztrációs és tartalmi anyagokkal dolgozó minőségi újság éppúgy, mint a kifestő vagy a fentebb említett, csomagolt ajándékkal operáló reklámkiadvány is. Arra a kérdésre, hogy a könyvkiadáshoz hasonlóan miért nem tisztult le ez a színtér is, egyértelmű válaszai a hozzáértőknek sincsenek. A szocializmusból átöröklött szűkebb lapkínálat 90-es évekbeli felhígulása, a presztízslapok megszűnése vagy radikális átalakulása, a szegmens gyors kommercializálódása és a végiggondolt kulturális támogatási rendszer hiánya mind hozzájárulhatott a mai kaotikus összképhez.

Tappancs mindent visz

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Figyelmébe ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.

Who the Fuck Is SpongyaBob?

Bizonyára nem véletlen, hogy az utóbbi években sorra születnek a legfiatalabb felnőtteket, a Z generációt a maga összetettségében megmutató színházi előadások. Elgondolkodtató, hogy ezeket rendre az eggyel idősebb nemzedék (szintén nagyon fiatal) alkotói hozzák létre.

A Mi Hazánk és a birodalom

A Fidesz főleg az orosz kapcsolat gazdasági előnyeit hangsúlyozza, Toroczkai László szélsőjobboldali pártja viszont az ideo­lógia terjesztésében vállal nagy szerepet. A párt­elnök nemrég Szocsiban találkozott Dmitrij Medvegyevvel, de egyébként is régóta jól érzi magát oroszok közt.