A gyereklapok helyzete Magyarországon

Káosz az alsó polcokon

Sorköz

Az elmúlt években a könyvpiac egyik legdinamikusabb szegmense a gyerekkönyvkiadás volt, és ez igaz mind a kínálati bőségre, mind a minőségre. Más a helyzet a gyerekmagazinok esetében.

Azt gondolhatnánk, hogy bizonyára a gyereklapok, gyerekmagazinok területét is magával húzta a könyvkiadás dinamikája. Ám ha az újságosnál végignézzük a jellemzően az alsóbb polcokon helyet kapó kínálatot, egészen más benyomásunk lehet, mint egy könyvesboltban. Kaotikus összevisszaságban állnak egymás mellett a nemzetközi játékmárkák újságnak látszó marketingkiadványai, a régi időket idéző színezők és rejtvényújságok, a képregények és külföldről licencelt magazinok, matricásfüzetek, közéjük bedugva pedig egy-egy igényesebb gyereklap vagy gyerekirodalmi magazin kósza példánya árválkodik. Az árképzés meglepő összhangot mutat: a 800–1200 forintos sávban helyezkedik el a saját illusztrációs és tartalmi anyagokkal dolgozó minőségi újság éppúgy, mint a kifestő vagy a fentebb említett, csomagolt ajándékkal operáló reklámkiadvány is. Arra a kérdésre, hogy a könyvkiadáshoz hasonlóan miért nem tisztult le ez a színtér is, egyértelmű válaszai a hozzáértőknek sincsenek. A szocializmusból átöröklött szűkebb lapkínálat 90-es évekbeli felhígulása, a presztízslapok megszűnése vagy radikális átalakulása, a szegmens gyors kommercializálódása és a végiggondolt kulturális támogatási rendszer hiánya mind hozzájárulhatott a mai kaotikus összképhez.

Tappancs mindent visz

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Figyelmébe ajánljuk

„A magyarok az internetre menekülnek a valóság elől”

  • Artner Sisso
Szokolai Róbert korábban ifjúsági szakszervezeti vezető volt, jelenleg az Eötvös10 Művelődési Ház kommunikációs vezetője. Arról kérdeztük, milyen lehetőségei vannak a fiataloknak ma Magyarországon, kire és mire számíthatnak, valamint hogyan használják az internetet, a közösségi médiát, és mire mennek vele.

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.