Keats, Larkin és Heaney versei is áldozatul estek a brit érettségireformnak

  • narancs.hu
  • 2022. június 23.

Sorköz

Hat klasszikus költő versei helyett a színes bőrűek, fogyatékkal élők és LMBTQ-emberek élete is helyet kapott a tananyagban. Az oktatási miniszter szerint a bizottság döntése kulturális vandalizmus. 

Nagy-Britanniában Nadhim Zahawi oktatási miniszter a Twitteren tiltakozott amiatt, hogy az érettségi tananyag összeállítására hivatott bizottság megreformálta az antológiát, amelyből az irodalmat tanítják, és törölte belőle Wilfred Owen, John Keats, Philip Larkin, Thomas Hardy, Seamus Heaney és Siegfried Sassoon verseit.

A klasszikus költők helyét a listán kevésbé ismert, fiatal szerzők foglalták el: Ilja Kaminszkij,  Louise Bennett Coverley, Caleb Femi, Reymond Antrobus, Warsan Shire, Theresa Lola – írja a Daily Mail.

A bizottság a mostanáig hatályos tananyag 45 verséből 30-at tartott meg, és 15 újat emelt be. Az újakat úgy válogatták, hogy a színesbőrű fiatalok, a fogyatékkal élők és az LMBTQ-emberek hangja is megjelenjen általuk. A szerzők között akad brit-szomáliai, brit-guyanai és ukrán származású.

A miniszter szerint azonban ez a szelektálás kulturális vandalizmus, és beszélni fog a bizottsággal a döntésről. A bizottság, ahogy a Daily Mail írásából kiderül, megüzente, hogy megfontolt döntést hozott.

Zahawi is kitart az álláspontja mellett. Szerinte Owen és Larkin a legnagyobb brit költők közé tartozik, műveiket meg kell ismertetni a fiatalokkal. A miniszter azt is mondta, tinédzser korában, amikor tökéletesítenie kellett angolnyelv-tudását,  Larkin versei segítettek, sok mindent megtanítottak neki új hazájáról.

A Thomas Hardy Társaság nevében Tracy Hayes úgy fogalmazott, szomorúan hallotta Hardy és Owen verseinek eltávolítását. Owen katonaként írt arról, versei alapján a történelmet is jobban megértik a diákok. Az ő költészete az LMBTQ-emberek hangján is szól, hiszen szexuális irányultsága a maga korában még büntetendő volt – érvelt Tracy Hayes.

A Philip Larkin Társaság elnöke, Graham Chesters kiábrándítónak tartja az érettségibizottság ítéletét, sajnálja, hogy a fiataloknak nem kell foglalkozniuk Nagy-Britannia legnagyobb múlt századi lírikusának életművével. „Larkin költészete azonban így is fönnmarad. Ez hál' Istennek nem egy ilyen bizottság szeszélyén múlik” – mondta Graham Chesters.

Leadkép: Seamus Heaney

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.

Komfortos magány

  • Pálos György

A szerző az első regényével szinte az ismeretlenségből robbant be 2000-ben az irodalmi közéletbe, majd 2016-ban újra kiadták a művét. Számos kritika ekkor már sikerregényként emlegette, egyes kritikusok az évszázad regényének kiáltották ki, noha sem a szüzséje, sem az írásmódja nem predesztinálták a művet a sikerre.

„Legalább két generáció kell”

2023. október 7-i elrablása, majd másfél évvel későbbi kiszabadulása után Eli Sarabi Túsz című könyvében írta le az átélt megpróbáltatásokat. Most bátyja kíséretében a világot járja, hogy elmondja, mi segítette át a fogság napjain, milyen tapasztalatokat szerzett a fogva tartóiról, és hogyan hozott döntést arról, hogy nem szenvedéstörténet lesz mindez, hanem mentális küzdelem az életért.

A 11 cigánytörvény

A magyar jogalkotás az elmúlt évtizedekben különös képet rajzolt a társadalomról. A törvények, amelyekről azt hittük, hogy semlegesek, valójában arcvonalakat húztak. A szabad iskolaválasztás, a befagyasztott családi pótlék, a közmunka, a csok, a tankötelezettség csökkentése – papíron mind általános szabály, a gyakorlatban azonban osztályt és rasszt különít el.

„Hadd legyen már véleményem!”

Háromgyermekes anya, legidősebb lánya középsúlyos értelmi fogyatékos. Rendőr férjét, aki másodállásban is dolgozik, alig látja. Az állam magára hagyta őket – ahogyan a sorstársait is. Felszólalt Magyar Péter országjárása során, s a pártelnök segítséget ígért.