Könyv

Pár szó a várt napsütésről

John Ashbery: Önarckép konvex tükörben

  • Gondos Mária Magdolna
  • 2021. március 3.

Sorköz

Költészetfordítás tekintetében 2020 kedvezett a múlt századi amerikai líra New York School néven híressé lett költőinek: John Ashbery és Frank O’Hara kötetei szinte egy időben jöttek ki.

Az Önarckép konvex tükörben 1975-ös megjelenésekor élénk vitákat váltott ki az olvasók (akik kézzel-lábbal érteni, élvezni akarták volna a bonyolult fűzésű verseket) és a költészet hivatásosai között (akik viszont felgyűrt ingujjal próbálták mindenkinek megtanítani, hogy hogyan lehet ezt élvezni). Ekkor O’Hara már kilenc éve halott volt, a kulturális emlékezetben pedig a második világháború és az 1968-as kulturális forradalmak hatásainak feldolgozása zajlott. És ekkor ért véget a vietnami háború.

Ashbery verseiben háborúkról, forradalmakról látszólag szó sincs. Versei elcsitítják, visszafogottabban, nyugodtabban nézik, tompítják az ütközéseket, érett, kedves humorrá, másutt mesélős, szeretetteli zúgolódássá finomítják a tudat küszöbén mozgó tényeket. Alkotói izolációban teremtett különös békéjét az amerikai irodalmi zsűrik rögtön három díjjal (Pulitzer, National Book Award, National Book Critics Circle Award) jutalmazták.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Figyelmébe ajánljuk

„A magyarok az internetre menekülnek a valóság elől”

  • Artner Sisso
Szokolai Róbert korábban ifjúsági szakszervezeti vezető volt, jelenleg az Eötvös10 Művelődési Ház kommunikációs vezetője. Arról kérdeztük, milyen lehetőségei vannak a fiataloknak ma Magyarországon, kire és mire számíthatnak, valamint hogyan használják az internetet, a közösségi médiát, és mire mennek vele.

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.