Akik megérdemlik, és akik nem - Brazília-Elefántcsontpart 3-1

Sport

A futballban valószínűleg az egyik legrégibb szakértői közhely a "gólt érdemelt volna". Már az első semleges néző is sajnálta a csodálatos cselsorozat végén mellégurító csatárt, és inkább belehelte volna a harmincról kapufára csavart szabadrúgást. Kicsit paradox, de a Brazília-Elefántcsontpart-mérkőzésen most olyan gól esett, amely a szabályok szerint nem volt az, csak megérdemelte volna. Mélyi József

A futballban valószínűleg az egyik legrégibb szakértői közhely a "gólt érdemelt volna". Már az első semleges néző is sajnálta a csodálatos cselsorozat végén mellégurító csatárt, és inkább belehelte volna a harmincról kapufára csavart szabadrúgást. Kicsit paradox, de a Brazília-Elefántcsontpart-mérkőzésen most olyan gól esett, amely a szabályok szerint nem volt az, csak megérdemelte volna. Luís Fabiano második találatánál a hatékony brazil kétszer is a karján táncoltatta meg a labdát, hogy az érintések között látványos esernyőcselekkel küldje kétfelé a védőket, majd ezután bombázzon a hálóba. Talán a bírót is elvakította egy pillanatra a mozdulatok szépsége, mert a "gólt érdemlő" akciót valóban gólként értelmezte; a következő lassításban látszott, ahogy egy somolygós kérdésre maga az érintett erősíti meg neki, helyesen döntött, istenuccse nem történt szabálytalanság.

Csaknem ugyanilyen régi egy másik fordulat: a "kiállítást érdemelt volna". Érdekes módon ezt az "érdemet" utólag, de még a meccs hevében könnyebb korrigálni; mindenki emlékszik olyan esetre, amikor a bíró a súlyos szabálytalanságot néhány perccel később, valamilyen könnyű fault nyomán torolta meg. Most az Elanót kegyetlenül lerúgó Tioté végig a pályán maradhatott, talán mert a brazilok nem követelték elég vehemensen a büntetést. A francia bíró ezen az estén különben nagyon is meggyőzhető lett volna, Kakat egy gyenge színészkedés hatására, bemondásra küldte le. (Az elefántcsontpartiak eszetlenségét mi sem mutatja jobban, mint hogy ezzel saját magukat gyöngítették: leginkább nekik kellett volna Kaka a portugálok ellen.)

A brazilok egyértelműen megérdemelték a győzelmet, az elefántcsontpartiak pedig a vereséget. Előbbiek, ha nem is mindig jól, de eredményesen játszottak, céltudatosan kontráztak, a középpályán szisztematikusan összezártak, a védelmük közepe gyakorlatilag átjárhatatlan volt. Az afrikaiak viszont alig alakítottak ki helyzetet, néha összevissza futkostak a pálya közepén, a védelemben pedig épp a sorsdöntő pillanatokban mondtak csődöt. Durvaságaikra gondolva a szurkolói igazságérzet azt mondatná, megérdemeltek volna egy kiadósabb verést is.

Pedig a világbajnokság előtt azt gondolhattuk, Afrika jobbat, többet érdemelne: ott van a vébé, a helyi nézők velük szimpatizálnak, nekik szól a vuvuzela. Aztán kiderült, hogy az Afrika-kupán mutatott forma nemcsak az évközi fáradtságot és kedvetlenséget tükrözte, hanem jelenleg egyszerűen ennyi szorult a helyi erőkbe. A januári tornán egyébként talán Elefántcsontpart mutatta a leglelketlenebb játékot. Akkor a negyeddöntőben úgy tűnt, mintha Kalou, Drogba vagy Yaya Touré már a meccs alatt is inkább az égre vetné pillantását, az Európába induló gépeket lesve, s szinte maguk taszigálnák az elszánt algériaiakat, ugyan lőjenek már még egy gólt. A brazilokat most nem kellett taszigálni, finom, pontos megoldásokkal és, ha kellett, kemény eszközökkel győzték le nagyon simán a most azért kicsit ambiciózusabb elefántcsontpartiakat.

Az afrikaiakba vetett hitet táplálta a játékosok tovább már aligha fejleszthető fizikai erejének látványa is. A szűkre szabott mezek persze rá is játszanak erre, de tény, ennél több izmot már felesleges lenne körbecipelni a pályán. Bár néhány év múlva nyilván már csak Usain Bolt-méretű szellőléptű óriások rúghatnak labdába, a brazilok most még megmutatták, hogy a mai futballhoz nem kell ekkora test, legfeljebb egy kicsivel több taktikai érzék, fegyelem, koncentráció és néhány gyors - tettekre átültethető - gondolat. Tulajdonképpen a vébé eddig ezekről a mourinhói erényekről szól: aki ezekből akár eggyel is nem rendelkezik, az - bírjon különben akármilyen jó képességekkel -, nem jut messzire. Az egymás után csődöt mondó, fegyelmezetlen, gondolatszegény afrikaiak mellett így egyelőre a nagy európaiak sem jeleskednek. Egyelőre nincs olyan csapat, amelyre azt mondhatnánk - mint a hetvenes évek holland vagy a nyolcvanas évek brazil válogatottjára -, hogy megérdemelné a világbajnoki címet. A franciák eddig mindenből megbuktak, ráadásul a csapaton eluralkodott a káosz; ilyen példátlan zűrzavar még akkor sem volt, amikor Platiniék anno egymás feleségét szerették el. Az angolok ezt már szerencsére a világbajnokság előtt lerendezték maguk - és a bulvársajtó - közt, így most a rossz játékra tudnak koncentrálni: elemezhetik, vajon a gondolataik túl gyorsak ahhoz, hogy megvalósíthatóak legyenek, vagy a taktikai érzéküket felejtették otthon, esetleg csak úgy elpattan mindenkitől a labda. Amit eddig az olaszok nyújtottak, az elemzésre sem méltó, De Rossin kívül csak szerencsétlenség látszik, vergődés és kilátástalanság - a spanyoloknál pusztán a szerencsétlenség. A németeknél idő kérdése volt, hogy a Völler által tíz éve liberalizált és mostanra néha már valóban szabadon kombináló válogatottat mikor találja meg a fegyelmezetlenség - éppen a szerbek ellen és éppen az eddigi mintagyerekek, Klose és Podolski személyében és formájában. A hollandok egyelőre rezisztensek az általános elgyengüléssel szemben, bár ennek ára van: a japánok elleni meccs második félidejét a tévé előtt legfeljebb egy jeges vizeslavórban lehetett ébren átvészelni.

A dél-amerikai nagyok (és feltörekvő kicsik) viszont eddig minden leckét pontosan felmondtak, a védők védekeznek, a csatárok meg gólt rúgnak - ebből a szempontból, mint mindig, Maradona Argentínája jelent kivételt, ahol a csatárok lemennek balbunkóba, a védők meg elöl fejelik a gólt. (Egyébként lehet, hogy mégsem azért bukdácsoltak a selejtezőkön, mert annyira gyengék, hanem mert a többiek is bivalyerősek.) Rajtuk kívül majdnem minden másra a gyors felejtés vár; ezzel együtt mindenki azt kapja, amit megérdemel. Miénk a rossz idő, a vuvuzela, a béna labda és Mourinho szelleme.

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.

Rokonidők

Cèdric Klapisch filmjei, legyenek bár kevésbé (Párizs; Tánc az élet) vagy nagyon könnyedek (Lakótársat keresünk és folytatásai), mindig diszkréten szórakoztatók. Ez a felszínes kellemesség árad ebből a távoli rokonok váratlan öröksége köré szerveződő filmből is.

Metrón Debrecenbe

A kiadó az utószóban is rögzíti, Térey szerette volna egy kötetben megjelentetni a Papp Andrással közösen írt Kazamatákat (2006), az Asztalizenét (2007) és a Jeremiás, avagy az Isten hidegét (2008). A kötet címe Magyar trilógia lett volna, utalva arra, hogy a szerző a múlt, jelen, jövő tengely mentén összetartozónak érezte ezeket a drámákat, első drámaíró korszakának műveit. 

Pénzeső veri

  • SzSz

„Az ajtók fontosak” – hangzik el a film ars poeticája valahol a harmincadik perc környékén, majd rögtön egyéb, programadó idézetek következnek: néha a játék (azaz színészkedés) mutatja meg igazán, kik vagyunk; a telefonok bármikor beszarhatnak, és mindig legyen nálad GPS.

Az elfogadás

Az ember nem a haláltól fél, inkább a szenvedéstől; nem az élet végességétől, hanem az emberi minőség (képességek és készségek, de leginkább az öntudat) leépülésétől. Nincs annál sokkolóbb, nehezebben feldolgozható élmény, mint amikor az ember azt az ént, éntudatot veszíti el, amellyel korábban azonosult.