Eljutni a sítúrára - A jég hátán is

  • Csikós Zsolt
  • 2011. január 27.

Sport

Annál jobb síelni, minél nagyobb a hó. Annál nagyobb a hó, minél magasabb a hegy. De minél magasabb a hegy, annál nagyobb az esély, hogy cudar utakra tévedünk.

A Kitzbühelbe, Martinske Holébe, St. Moritzba, Cortina d'Ampezzóba síelni, snowboardozni tartó magyar polgár ritkán vág a távnak húszéves Victoria tükörradiálokon futó, csapvízzel feltöltött hűtőjű, rapszodikus indulási hajlamot mutató, egy keréken fékező ezerkettes Zsiguli kombival. De mindig akadnak tapasztalatlanok, kis pénzű fantaszták, chopoki félpanziót ajándékba kapók, akik megpróbálják az odajutást - bármivel. Tanácsok mindenkinek.

Autófelkészítés

A magashegyekben működik az infrastruktúra, arrafelé általában biztonsággal lehet közlekedni jó téli gumikkal. De a Vateráról vett, három milliméteres profilmélységű Wynstar M+S nem ilyen. A modern téli gumi nagyjából kilenc milliméteres mélységgel kezd újkorában, s a különleges tapadást biztosító, úgynevezett mikrolamellás kialakítása valahol négy, négy és fél milliméter alá kopva hatástalanná válik. Akad a gumin kívül is ellenőrizendő tétel. A fékek egyenletesen fogjanak, a futómű ne húzzon semerre, mert a csúszós út durván felnagyít minden hibát. Mínuszokat jól bíró fagyálló legyen a hűtőben, ablakmosó folyadék a tartályban. Előbbinek elmulasztása fagyban motorcseréhez vezet, utóbbié nem okoz kárt, de aki próbált már öszszesározott szélvédővel száz kilométereket autózni, tudja, hogy a spriccrendszer karbantartása nem vicc. Cseréljük ki a nyári napon megrepedezett, csíkosan takarító ablaktörlő gumit is.

Ha a magyarországi mínusz háromban köhögve, bizonytalanul indul a motor, akkor két nappal később, Passo Pordoi valamelyik parkolójában, a hajnali húszfokos hidegben egyáltalán nem fog. Indulási gyanúval vigyük az autót szerelőhöz. Tipp az éjszakai parkoláshoz: lehetőleg ne húzzuk be a kéziféket, mert reggelre befagyhat, és a világ összes Zippója nem olvasztja ki nekünk. Muszáj ellenőrizni a folyadékszinteket is, ami a motorházfedél felnyitása után bárkinek kivitelezhető, akinek legalább egy keze és ugyanennyi szeme van. Fékfolyadék, olaj, hűtővíz, szervofolyadék, benne van a kezelési könyvben, mit, hol kell nézni.

Fontos mindig fél fölött tartani a tankot. Ez alatt az üzemanyag-ellátó rendszer befagyhat (mert kevés víz mindig akad a tartályban). Emelkedőn, kettesben húzatva, megrakottan a normális érték másfél-kétszeresét is fogyasztja az autó, ezzel is számoljunk. És ha belecsúszunk az árokba, s csak a motor járatása ment meg a fagyhaláltól, nem szívderítő, ha kifogy a benzin.

Vezetéstechnika

Havon mindent csak finoman. Jól mutatnak a ralitudósításokban a denevérreflexű, a kormányt robotszerű precizitással rángató, három pedálon négy lábbal szteppelő pilóták, de esélyünk sincs leutánozni őket. A hó, a jég - ellenség. Elinduláskor érzéssel engedjük fel a kuplungpedált, csak leheljük a gázt, úgy van a legtöbb esélyünk az autó megmozdítására. Ha elakadunk, a kerékpörgetés sosem segít, a füstölő gumi nem olvasztja át magát a jégen. Hintáztassunk inkább: rövid, finom lökés előre egyesben, gyors váltás hátramenetbe, rövid, finom lökés, majd megint egyes - mindezt legalább tucatszor. Salsatáncosok előnyben.

Amennyire reménytelen az elindulás, ugyanolyan esetleges ilyenkor a kanyarodás, fékezés is. A kormányt finoman, lassan tekerjük, soha ne darabosan, a középső pedált is érzőn cirógassuk, különösen, ha nincs a kocsiban blokkolásgátló. Egyébként az ABS nem állít meg hamarabb, csak arra jó, hogy padlóig taposott fékkel is tudjunk kormányozni. Tudjuk meg, hogy vajon az első, avagy a hátsó két kerekét hajtja-e autónk. Netán mindet? A megcsúszó elsőkerék-hajtásos autó szinte biztosan az orrával kifelé, egyenesen akarja folytatni útját kanyarban. Ilyenkor a kormányt finoman irányban (nem vadul betekerve!) vegyük el a gázt, össze fogja szedni magát. Ha hátsókerék-hajtású autó indul ki orral a fordulóból, a gázelvétel nem segít, inkább nagyon óvatosan cirógassuk a féket. De a hátsókerék-hajtásosnak kitörhet a hátulja is, ilyenkor nyomjuk ki a kuplungot - lám, máris visszatalált az ívre. Az összkerékhajtásos autó sokkal biztosabban visz, józan tempóban nemigen csúszunk meg vele. Ne ringasson azonban senkit hamis biztonságba az összkerékhajtás, mert az is csak négy kerékkel fékez, akárcsak az említett Zsiguli. Száguldozni tehát butaság. Még egy tanács: csúszós úton a tempomat (sebességtartó elektronika) sokszor megőrül, hagyjuk kikapcsolva.

Az autó mindig ott köt ki, ahová a vezetője néz. Woody Allen pocsék télireszort-sofőr lenne, hiszen az Annie Hallban így morfondírozik a szembejövő autók reflektorát bámulva - "Nincs néha olyan érzése, hogy be kéne hajtani a két fényszóró közé?" Érdemesebb messze előrefelé a saját sávunkat nézni, még ha a kocsi ficánkol, fa felé tart is, mert az ember öntudatlanul arra tekeri a kormányt, amerre bámul. Próbálják ki egyszer valami kátyúval.

Mit pakoljunk?

Indulás előtt a leglazábbak is bedobnak egy pakk Red Bullt a csomagtartóba, mert az ördög az autobahnon sem alszik, csak mi. Érdemes ennél színesebbre venni a készletet. Alapvető téli cuccok legyenek nálunk: zárolajzó (mert a távirányító mindig a legrosszabbkor dobja be a törülközőt), zseblámpa, jégvakaró, láthatósági mellény (ez kötelező is). Ennyit a napi rutinról.

A legújabb autókkal is előfordul, hogy elromlanak, márpedig egy harmadrangú, néptelen osztrák úton, Holle anyói havazásban hajunkra kenhetjük a garanciát, az assistance szolgálatot. Hasznosabb ilyenkor a színes kendő az antennán, elemes rádió, bicska, meggyújtható jelzőfény, fogó, csavarhúzó, szigetelőszalag, tartalék biztosíték, Duct Tape (speciális ragasztószalag - a szerk.), kis zsák homok, ásó. És persze egy jól feltöltött mobiltelefon, amiből, ha egyedül megyünk, érdemes tartalékot is vinni.

Készüljünk többórás rostokolásra, nem árt, ha van némi ivóvíz, rágcsálnivaló a kocsiban. Aki gyógyszert szed, ne hagyja otthon a napi adagot - a szívinfarktus felemelő ugyan az ötztali Alpokban, de ettől még kellemetlen. A vastag, durva takaró kötelező kellék - melegen tart, ha nem indítható a motor; a kocsi kereke alá lehet tenni, ha elkapar a jégen; van mire feküdni, ha be kell mászni alá. Könnyítsük meg a segítségünkre siető dolgát azzal, hogy bekészítünk jó vastag bikakábelt, masszív vonókötelet. Elvégre egyáltalán nem biztos, hogy a helyi erőnél lesz ilyen.

Ha hóviharban akadunk el, maradjunk az autóban. Így könnyebben megtalálnak bennünket, melegebb van odabent, s míg az autó belsejében nehéz eltévedni, a behavazott tájban annál könnyebb, gondoljanak Jack London Nagy kalandom északon című regényére. Éjszaka hagyjunk bekapcsolva egy belső lámpát, így észrevehetők leszünk. Nem kell aggódni, a jó akkut nem meríti le az 5-10 wattos izzó. Amennyiben járatjuk a motort, lépjünk néha a gázra, ilyenkor megfordul a rendszerben a hűtővíz, ismét meleget fújnak a rostélyok. Nota bene: alapjáraton a dízelmotor óránként 0,2-1,5, a benzinmotor 0,4-3 litert fogyaszt. Ellenőrizzük, hogy a kipufogót nem dugaszolta-e el hó, jég, földtorlasz. Ha igen, jobb esetben csak a motor áll le, rosszabb esetben meghalunk szén-monoxid-mérgezésben.

Az egy utolsó, fontos tétel: a hátországban legyen valaki, aki tudja, hova indultunk, mikorra kellene odaérnünk. Csak hogy feltűnjön, ha hiányzunk.

A lánc, ami szabaddá tesz

A téli túrák legdurvább kínzóeszköze a hólánc, és nem ússzuk meg, hogy magunkkal vigyük, mert egyes hágókra fel sem engednek nélküle. Csak akkor tehető fel és csak akkor nem szakad el használatban, ha passzol a kerék méretéhez. Meg kell nézni, pontosan mekkora a gumi (szám jelzi az oldalán, ami így néz ki: 195/55 R15), majd ahhoz venni megfelelőt.

Iszonyatos szívás feltenni a hóláncot. Le kell térdelni a kocsi mellé a latyakos földre, majd a koszos kereket vágytól izzó szeretőként átölelnünk, hiszen a lánc felhelyezése, összeakasztása nem sokban különbözik attól, amit az ember az első szobára menős randin művel a melltartó kikapcsolásakor, csak fordítva. Legalább az autó vállát nem kell közben forrón csókolgatnunk. Léteznek ugyan könnyen felszerelhetőnek hirdetett láncok, keretek, de ezek borzasztó drágák, illetve egyáltalán nem működnek. Előbbi kategóriába tartozik az a szerkezet, melyhez állandóra fel kell szerelnünk egy tárcsát a felni közepére, s a láncot a helyszínen ebbe akasztgatjuk be. Az olcsóbb, ráfordítós, rugós keretek, kampók viszont nem kapaszkodnak meg jól a csúszóson, elfordulnak a gumi körül. Vegyük a hagyományost.

Ha igazán mostoha az útviszony, az aznapi síelésünk, az esti szauna, rosszabb esetben a snapszkóstolónk múlhat azon, hogy volt-e lánc az autón. Fontos: hóláncot már nem lehet feltenni, ha elakadt az autó. Akkor szereljük fel, amikor a havas, takarítatlan szakasz elkezdődik. És hogy tönkre ne tegyük a láncot, az utat, a kocsi karosszériáját (mert az aszfalton kínzott lánc elszakad, s szaggatja a lemezeket), szigorúan le kell szerelnünk, amikor ismét pucolt útszakaszra érünk. Undorító meló, de egymilliószor jobb, mint éjjel tízkor a Messiást várni a szakadékban. Erre gondoljunk, mielőtt káromkodni kezdenénk.

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Levél egy távoli galaxisból

Mészáros Lőrinc olyan, mint a milói Vénusz. De már nem sokáig. Ő sem valódi, s róla is hiányzik ez-az (nem, a ruha pont nem). De semmi vész, a hiány pótlása folyamatban van, valahogy úgy kell elképzelni, mint a diósgyőri vár felújítását, felépítik vasbetonból, amit lecsupáltak a századok. Mészáros Lőrincnek a története hiányos, az nem lett rendesen kitalálva.

A gólem

Kicsit sok oka van Karoł Nawrocki győzelmének a lengyel elnökválasztás június 1-jei, második fordulójában ahhoz, hogy meg lehessen igazán érteni, mi történt itt. Kezdjük mindjárt azzal a tulajdonképpen technikai jellegűvel, hogy az ellenfele, Rafał Trzaskowski eléggé elfuserált, se íze, se bűze kampányt vitt.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.

Nem a pénz számít

Mérföldkőhöz érkezett az Európai Unió az orosz energiahordozókhoz fűződő viszonya tekintetében: május elején az Európai Bizottság bejelentette, hogy legkésőbb 2027 végéig minden uniós tagállamnak le kell válnia az orosz olajról, földgázról és nukleáris fűtőanyagról. Ha ez megvalósul, az energiaellátás megszűnik politikai fegyverként működni az oroszok kezében. A kérdés az, hogy Magyar­ország és Szlovákia hajlandó lesz-e ebben együttműködni – az elmúlt években tanúsított magatartásuk ugyanis ennek éppen az ellenkezőjét sugallja.

„A kínai tudás”

Az európai autóipart most épp Trump vámjai fenyegetik, de a romlása nem ma kezdődött. Hanem mikor? A kínaiak miatt kong a lélekharang? Vagy az Európai Unió zöld szemüveges bürokratái a tettesek? Netán a vásárlók a hibásak, különösen az európaiak, akik nem akarnak drága pénzért benzingőzt szívni az ablakuk alatt? A globális autópiac gyakorlati szakemberét kérdeztük.