Politikai okokból küldtek haza két török focicsapatot kupadöntő helyett Szaúd-Arábiából

  • narancs.hu
  • 2023. december 30.

Sport

Mustafa Kemal Atatürk arcképét és a török himnuszt sem látták szívesen a rendezők.

A török Szuperkupa-döntőt rendezték volna meg péntek este Rijádban, de a helyszínre érkező többezer néző ellenére végül elmaradt az ország két legnépszerűbb klubja, a Galatasaray és a Fenerbahçe focicsapatának meccse – írja a Reuters. Az ok politikai: a szaúdi rendezők nem engedték, hogy a focisták a Török Köztársaság alapítója, Mustafa Kemal Atatürk arcképével ellátott pólóban melegítsenek. A klubok azt terezték, kezdés előtt Atarürk idézetet is kivittek volna a pályára:

„Béke otthon, béke a világon.”

A klubok és a szaúdiak annyira nem engedtek az álláspontjukból, hogy a pénteki meccsről a nézőket is hazaküldték, a két klub pedig visszautazott Isztambulba.

A török futballszövetség közleménye szerint a klubokkal közösen hozták meg a döntést, mert „problémák voltak a szervezéssel". A Reuters idézi a szaúdi állami tévéhez eljuttatott szervezői közleményt, ebben az áll, hogy a török csapatok szegték meg a korábbi megállapodást. Olyan információk is nyilvánosságra kerültek, hogy  a szervezők a török himnusz lejátszását sem akarták engedélyezni.

Törökországban már a meccs bejelentésétől kezdve komoly kritikák érték a szövetséget, amiért belementek, hogy a Török Köztársaság alapításának századik évfordulóján megrendezett meccset Szaúd-Arábiában rendezzék. Miután a klubok hazaérkeztek, nagyjából egy emberként állt ki az ország nyilvánossága a török fél mellett: a hazérkező játékosokat a reptéren ünneplő szurkolók fogadták, a Saudi Pro League közvetítési jogaival rendelkező török tévécsatorna pedig eltávolította kínálatából a liga meccseit.

A meccs áthelyezése nyilván a pénz volt, ugyanis az ország az elmúlt években hihetelten pénzösszegeket ölt be a fociba, ennek részeként próbálnak komolynanvehető európai focimeccseket is hozni az országba. Arról, hogy mennyire túlmutat ezt a jelenség a sporton, alább egy kattintásra várja egy cikk a témában.

 

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.