Sasok az Alpok felett - A négysáncverseny

  • Szántó-Kovács János
  • 2006. január 5.

Sport

Vannak sportágak, amelyekben az olimpiai, a világbajnoki cím, egy esetleges Világkupa-győzelem nagy dolog ugyan, de a non plus ultrát mégis valami más jelenti. Gondoljunk csak a Tour de France-ra vagy Wimbledonra; alig hinnénk, hogy bármelyik győztese becserélné címét egy olimpiai aranyra. Ilyen a síugrás is, a mindenek felett álló trónus a mindenkori négysáncverseny nyerteséé - így van ez a jelenlegi szezonban is, noha az idén Torinóban téli olimpiát rendeznek.
p>Vannak sportágak, amelyekben az olimpiai, a világbajnoki cím, egy esetleges Világkupa-győzelem nagy dolog ugyan, de a non plus ultrát mégis valami más jelenti. Gondoljunk csak a Tour de France-ra vagy Wimbledonra; alig hinnénk, hogy bármelyik győztese becserélné címét egy olimpiai aranyra. Ilyen a síugrás is, a mindenek felett álló trónus a mindenkori négysáncverseny nyerteséé - így van ez a jelenlegi szezonban is, noha az idén Torinóban téli olimpiát rendeznek.

*

Hogy ez a kiemelt megbecsülés miként alakult ki, arra nyilvánvalóan számtalan roppant meggyőző magyarázat létezik (például: "történelmileg" így alakult; csak), de kettő közülük feltétlenül mérvadónak tűnik. Az első talán a lebonyolítás szisztémájában keresendő, a másik az idejében, ugyanis hagyományosan akkor rendezik a versenysorozatot, amikor pang a nemzetközi sportélet, az ászok a szilveszteri pezsgőzés elő- és utóhatásaival vannak elfoglalva, a sporttévék az éves összefoglalóikkal untatják nézőiket (az igazsághoz persze hozzátartozik, hogy az angol labdarúgó-bajnokság nem tart szünetet; ilyentájt indul a Dakar Rallye is, de izgalmassá csak később válik, még jóformán át sem értek Afrikába; Lienzben és Bormióban van alpesi futam, mindkettő kétségkívül izgalmas, de csak egy verseny a sok közül). S ehhez még hozzájön az a csavar, amit a szokásos síugróversenyekhez képest pluszként raktak bele a szervezők (s amelyről időről időre felvetődik, hogy alkalmazni kéne a Világkupa-sorozatban is - nem kellene szerintem). Ez az úgynevezett head to head forma. Mert az úgy van egy normál síugróverseny esetében, hogy a résztvevők először egy kvalifikációs futamon domborítanak, ahol kialakul a két sorozatból álló verseny kezdő rajtsorrendje a legjobb 50 résztvevővel, majd az első sorozatból harmincan maradnak a másodikra (ahol a helyezési számok fordított sorrendjében ugranak). Nos, a négysáncon ez a bizonyos kvalifikáció utáni első forduló páros versenyként zajlik. A kvali 50. helyezettje ugrik az elsővel, a 49. a másodikkal és így tovább. Tehát nem elég "csak" nagyot ugrani, le kell győzni a vetélytársat isÉ Az így továbbjutó 25 ember mellé még az öt legmesszebbre szálló vesztes jön (az ún. Lucky Loserek), és kész is a végső összecsapás mezőnye. Azaz kész is lenne, ha az eléggé el nem ítélhető előkvalifikációs (pre-kvalis) népség néha nem kavarna bele a dolgok ilyetén menetébe (a Világkupa éllovasai, akik ha el sem indulnának, akkor is táblára kerülnének, vagy minősíthetetlen kvalifikációs eredmény esetén is: az idei szériában a Világkupában toronymagasan vezető cseh Jakub Janda élt eddig minden alkalommal e lehetőséggel, a közelmúltban pedig a zseniális Sven Hannawald kedvenc szórakozása volt az ilyesmi).

Összegezve: mire a dolgok a perdöntő szakaszba érnének, a néző már lerágta a körmét az izgalomtól, köszönhetően e körmönfont szisztémának.

Noha távolról sem ezeken a versenyeken ugrálnak a legnagyobbakat a sportolók (hol vannak az itt általános 120-130 méteres eredmények a sírepülőversenyek 170-180 métereitől!), de az összecsapás sorozatterhelése az előbb említett pluszokkal egyenértékű adalék a teljes sikerhez. Hisz itt viszonylag rövid időn belül (december 28-tól január 6-ig) négy versenyen kell helytállni a végső győzelemig, s ez olyan fokú pszichikai többletterhet jelent, amely döntően befolyásolja a végeredményt, illetve további izgalomforrásul szolgál. A verseny több mint ötvenéves törté-netének (az 54. sorozatnál járunk) egyik legnagyobb alakja, a már emlegetett német

Sven Hannawald

szerette különösen ecsetelni a sajtónak, hogy micsoda lelki teher egy-egy ilyen sorozat. ("Obertsdorfban még csak szörnyű, de Bi-schofshofenben már a halálomon vagyok" - mondogatta, az első és az utolsó rajtra utalva. A közbenső állomások: Garmisch-Partenkirchen és Innsbruck.) S addig mondta, míg igaza lett. A síugrósport e kiemelkedő zsenijének (máig egyedülálló módon a 2002/2003-as szezonban Grand Slamet nyert, azaz úgy végzett az összetett élén, hogy mind a négy alkalommal győzött) teljesen ráment az idegeire a versenyzés, végül már a síugró sáncra sem mert felmenni. A tavalyi versenyévadban a német szövetség költségén elvitték a Világkupa-sorozat összes állomására, ahol terapikus célzattal fölvitték a sánc tetejére minden alkalommal, de egyszer sem indult el. A terápia nem segített, idén végleges visszavonulásának hírével indult a szezon. Nagy sportember volt.

Mindazonáltal sokáig utolérhetetlennek tűnő teljesítménye mellett az 1952 óta futó négysáncverseny-sorozat (anno arra találták ki, hogy a nemzetközi szövetség háború utáni embargójától sújtott németek valahogy visszakeveredjenek a sportág vérkeringésébe, mert nélkülük azért nagyon más a szcéna) szép számmal termelte ki a maga hőseit. Említhetnénk a négyszeres győztes, ugyancsak német (sőt többszörösen német, hisz első két diadalát még NDK-sként arató) Jens Wei§flogot (esetében a négyszeres ugye négy kört jelent, a Grand Slam csak Hannié) vagy napjaink héroszát, a finn Janne Ahonent, akinek az idén jó sansza van beérni a győzelmek számának tekin-tetében Wei§flogot, és aki tavaly úgy nyert, hogy az első három versenyt magasan hozta, s csak az utolsón maradt alul (másodikként!) az idén magára találni nem nagyon tudó osztrák Martin Hoellwarth mögött. Nekünk különösen emlékezetes lehet a hetvenes évek közepének nagy NDK-s hármasa (Schmidt, Aschenbach és Danneberg), hisz - tán a szocialista tábor sikerei miatt - akkoriban az egytévé hajlamos volt közvetíteni a sorozatot (napjainkban a Eurosport a biztos szállító). Vagy a 2001-es győztes, a ma is aktív lengyel Adam Malysz (igaz, idén nem néz ki neki sok jó,a bukik 1:15-re adták, de két buktán már túl van).

Az oldal alján csak remélni tudjuk, hogy sikerült kedvet csinálnunk a mulatsághoz, mert higgyék el, szinte semmit sem mondtunk még. A pénteki utolsó verseny Bischofshofenben van, az állomások közül ez esik a legközelebb hozzánk (Salzburgtól délre beleszalad a Villach felé vezető sztráda), még odaérnek.

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Vezető és Megvezető

Ha valaki megnézi a korabeli filmhíradókat, azt látja, hogy Hitlerért rajongtak a németek. És nem csak a németek. A múlt század harmincas éveinek a gazdasági válságból éppen csak kilábaló Európájában (korántsem csak térségünkben) sokan szerettek volna egy erőt felmutatni képes vezetőt, aki munkát ad, megélhetést, sőt jólétet, nemzeti öntudatot, egységet, nagyságot – és megnevezi azokat, akik miatt mindez hiányzik.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.

Hallják, hogy dübörgünk?

A megfelelően lezárt múlt nem szólhat vissza – ennyit gondolnak történelmünkről azok a politikai aktorok, akik országuk kacskaringós, rejtélyekben gazdag, ám forrásokban annál szegényebb előtörténetét ideológiai támaszként szeretnék használni ahhoz, hogy legitimálják jelenkori uralmi rendszerüket, amely leg­inkább valami korrupt autokrácia.

Próbaidő

Az eredetileg 2010-es kötet az első, amelyet a szerző halála óta kézbe vehettünk, immár egy lezárt, befejezett életmű felől olvasva. A mű megjelenésével a magyar nyelvű regénysorozat csaknem teljessé vált. Címe, története, egész miliője, bár az újrakezdés, újrakapcsolódás kérdéskörét járja körül, mégis mintha csak a szerzőt, vele együtt az életet, a lehetőségeket búcsúztatná.

Tudás és hatalom

Második ciklusának elején Donald Trump nekitámadt a legjelesebb amerikai egyetemeknek is. Elnöki hatalmát – amely ezen a területen erősen kérdéses, a végső szót a bíróságok mondják majd ki – immár arra is használja, hogy fél tucat elit magánegyetemet zsaroljon állami források visszatartásával és adószigorítások kilátásba helyezésével: ha nem regulázzák meg palesztinpárti tanáraikat és diákjaikat, és nem számolják fel esélyegyenlőségi programjaikat, oda a washingtoni pénz.