Siklóernyőzés: Fel, fel, ti rabjai a földnek

  • - kk -
  • 1999. április 15.

Sport

Hogy ki volt a történelemben az elsõ, aki azért ment fel egy magaslatra, hogy onnan a mélybe vesse magát, máig vita tárgya. Az biztos, hogy a reneszánsz idején egyesek már a sértetlen visszaérkezés gondolatával is eljátszadoztak. A siklóernyõzõ ember általában szeret élni, életörömét pedig többnyire úgy fejezi ki, hogy a levegõbe magával visz egy paplant is.
{k199915_21;b} Az ejtõernyõ és a siklóernyõ között az a különbség, hogy az elõbbi csak a zuhanás sebességét csökkenti, míg siklóernyõvel repülni is lehet. Kutatások igazolják, hogy a siklóernyõt soha nem találták volna fel, ha Fausto Veranzio velencei matematikus 1595-ben nem lép ki egy gótikus templomtorony ablakán. De kilépett, ráadásul maga fölé emelt egy fakeretre erõsített lepedõt is. Ezzel a mozdulattal egy füst alatt megmentette saját életét, és feltalálta az ejtõernyõt. A lepedõtechnikát Joseph Montgolfier fejlesztette tovább, és 1777-ben egy fûzfa kosár és felesége alsószoknyájának segítségével többször sikeres ugrást hajtott végre házuk tetejérõl. Ám a biztatóan indult ejtõernyõ-kísérleteket felesége betiltotta, ezért Montgolfier inkább feltalálta a hõlégballont.

Ekkortájt készült el az elsõ váz nélküli, körkupolás ejtõernyõ is, amely kisebb módosításokkal egészen a közelmúltig egyeduralkodó volt. Ezzel nem lehetett mást csinálni, mint repülõgépbõl kiugrani, és

az idegállapot függvényében

imádkozni vagy nézelõdni. Dan Poynter amerikai ejtõernyõ-szakértõ nagyon szeretett szabadesésben relaxálni, ha ideje engedte, mindig a föld felé zuhant, eközben rengeteget töprengett a levegõben maradás problematikáján. 1964-ben gondolt egyet, négyszögletesre vágott két ernyõt, közéjük párhuzamosan válaszfalakat varrt, és elkezdett velük szaladni. A levegõ felfújta a válaszfalak közötti hurkákat - egyfajta szárnyprofilt kialakítva -, felhajtóerõ keletkezett, aminek az lett a következménye, hogy az ejtõernyõ-szakértõ megint a levegõben találta magát. De most egyszer sem esett szabadon, hanem kilométerekre elsiklott, sõt néhányszor kanyarodott is.

Dan Poynter talán még most is a levegõben körözne, ha paplan alakú ernyõje tökéletes, valamint az idõjárás ideális lett volna. Idõközben a paplanernyõk banán alakúak lettek, repülési tulajdonságai pedig lényegesen javultak. Az idõjárás azonban továbbra is kiszámíthatatlan, márpedig a siklóernyõzésben ez a legfontosabb tényezõ. Ha kellemes az idõ, nem túl erõs a szél, akkor nagyon el lehet szállni. A világrekord 298 kilométernyi repülés, magyar pilóta eddig 145 kilométert repült egyhuzamban. Siklóernyõs bajnokságokon azonban nemcsak a repülés hosszát mérik, hanem ellenõrzõ pontokat kell érinteni, és nézik a levegõben eltöltött idõt is.

"A siklóernyõzés a legextrémebb sport", állítja Pálfi Béla Gábor összetett magyar bajnok, aki egyszer a Hármashatár-hegyrõl a Gyõr melletti Abdáig siklott, és nem volt sokkal lassabb, mint az ugyanezen a vonalon közlekedõ személyvonat, a távot ugyanis öt és fél óra alatt letudta. Pálfi Béla Gábor korábban sárkányrepült, sítalpakat tesztelt, és búvárkodott. Szerinte nincs a világon nagyobb

szabadságélmény,

mint több száz vagy ezer méter magasan, egy paplannal a fejünk fölött szállni a levegõben. Nincs pilótafülke, mint a vitorlázórepülõnél, nincsenek nehéz, mesterkélt fémszerkezetek, mint a sárkányrepülõnél, csak egy 15-20 négyzetméteres textildarab meg néhány madzag, na és az elengedhetetlen tiszta tudat. "Ez nem a neurotikusok sportja. Aki hajlamos a pánikra, mondjuk elõszeretettel sikoltozik, annak már az elején megköszönöm az érdeklõdését", avat be pedagógiai módszereibe a magyar bajnok. Azokat is rövid úton kiszûri, akik elsõ repüléseik alkalmával "juhééé!" örömkiáltással futnak le domboldalon, és a levegõbõl elõszeretettel integetnek vélt rajongóik felé. "Vészhelyzetben pillanatok alatt el kell dönteni, hogy mi a teendõ: ha valaki bepánikol, vagy euforikus állapotba kerül a repüléstõl, könnyen az életével fizethet."

Úgy tûnik, siklóernyõskörökben egyelõre senki sem pánikolt túlságosan, vagy menõzött a kelleténél intenzívebben, hiszen Magyarországon eddig még mindenki megúszta. Mindössze néhány gerincsérülésrõl suttognak a Buda környéki domboldalakon, ami jó arány a sárkány- vagy a vitorlázórepülõsökhöz képest. Ám ha olyat hallunk, hogy a paplanernyõzésnél még a foci is veszélyesebb sport, nem kell elhinni. Az ilyen szentenciákat az extrém

siklóernyõs-öntudat

egyik megnyilvánulásaként kell felfogni. Siklóernyõzni ugyanis veszélyesebb, mint szögletet rúgni, elég például egy erõsebb fékezés (az ernyõ széleit lehúzó kötelek megrántása), és a pilóta annyira belenghet, hogy zsákrepülésbe kezd (nyílegyenesen zuhan a talaj felé). Vagy ott van a turbulencia. Még a legtapasztaltabb versenyzõk is tartanak a váratlan szélörvényektõl, az ernyõ kupolája ugyanis könnyen visszahajolhat, a cellákból kiszorul a levegõ, és az ernyõ forogni, majd zuhanni kezd. Ilyenkor könnyen összegabalyodhatnak a madzagok, na és a tudatállapotok, és páni félelmünkben esetleg késõn találjuk meg az ülõke alatti minimentõernyõ kioldó fogantyúját. Aztán nem ajánlatos a felhõk közé menni sem. Nemcsak azért, mert nincs ott semmi látnivaló (olyan, mint a sûrû köd), hanem mert teljesen elveszítjük térérzékünket. Nem tudjuk, merre van fent és lent, ami nem különösebben megnyugtató érzés mondjuk kétezer méter magasan, teljesen egyedül, egy paplannal a fejünk fölött. Úti beszámolók szerint felhõben rókázni természetes dolog. Természetellenes ellenben zivatarfelhõbe repülni: az erõs felszálló légmozgás és a könnyedén elérhetõ tíz-tizenkét kilométeres magasság ugyan csábító, de

a menetrendszerûen fellépõ oxigénhiány

és a több millió voltos elektromos kisülések általában csökkentik a repülés élvezeti értékét. Magyarországon egyébként sem lehet 2900 méternél magasabbra repülni: efölött helikopterek jelenhetnek meg a paplanernyõ körül, és alászállásra kényszeríthetik a pilótát.

A legfélelmetesebb, ami egy siklóernyõssel történhet, az a "stabil zsákrepülés". A cellák tele vannak levegõvel, a kötelek sincsenek összecsavarodva, a kupola sem omlott össze, mégis egyik pillanatról a másikra zsákrepülésbe kezd a pilóta. Egyelõre senki - még Mulder ügynök sem - tudja a rejtélyes jelenség fizikai magyarázatát. A szakirodalom az ernyõ egyik oldalának teljes lefékezését javasolja erre az esetre, reményét kifejezve, hogy a pilótát elég magasan éri a paranormális jelenség, és van még ideje korrigálni.

Már most világosan látszik, hogy a siklóernyõzés népszerûségben elõbb-utóbb lehagyja a sárkányrepülést. Bár sárkánnyal tovább lehet a levegõben maradni, mérete, viszonylagos bonyolultsága, nehézkessége és a felszerelés ára miatt sohasem válhat tömegsporttá. Siklóernyõzéshez már hatvanezer forint elegendõ, ennyiért be lehet szerezni az ernyõt, az ülõkét, a hevederzetet és a bukósisakot. Aztán még harmincezer forint kell a kötelezõ oktatásra, és már szaladhatunk széllel szemben, lejtõn lefelé. A komolyabb paplanernyõk persze többe kerülnek, de még a versenyernyõk ára sem haladja meg a negyedmillió forintot. Ezért a pénzért pedig már tényleg azt csinálhatunk a levegõben, amit akarunk. Csak be kell tartanunk a siklóernyõs-KRESZ-t, ahol az uralkodó elv, szinte hihetetlen, a jobbkézszabály.

Kovács Róbert

Rekettye

A repülést persze úgy képzeli el az ember, hogy fogja magát, és sarkára szökken, otthagy csapot-papot, fõvárosunk faunájának és flórájának a részérõl annyi, eztán felhõket bólingat fültövön satöbbi.

Persze nem így van, hanem ehelyett fut, amennyire telik tõle, a feje fölött egy roppant izével, távolról nézve olyan, mint egy támadó harci csiga, holott kosként próbálna szökellni, ám mégis úgy talpal, mint az Egyiptom hercege címû rajzfilmmunkásságban a rabszolgák. Körülötte fütyül a szél, mint ahogy magunk szeretnénk, ha mernénk, nõk után, a szélben hetyke hangok harsannak, engedd el a belépõt, javasolják ezerrel. Miféle belépõt, elengedtem én már mindent, mormoljuk hõn szeretett orrunk alá, sõt jómagunkat is elejtett a vaksors, a kétbalkezes; és lendületünket, amely eget vívni küldött, a semmibõl hirtelen elõbukkanó rekettye hûti le.

Az ember gyakran alábecsüli a rekettye jelentõségét, és ez hiba. A rekettye kétélû fegyver. Kívülrõl hajlamos egyszerû szimbólumnak lenni: a rekettye azonban belülrõl mutatja meg igazi arcát.

Hatodszorra azonban sikerül. Végül is miért ne, mindennapinak tetszõ dolgokat kell megfelelõ sorrendben végrehajtani, a lényeg az, hogy el kell engedni a belépõt, aztán a szél grabancon ragadja az embert, megbillenti alatta a világot, megpörgeti, aztán a tenyerére veszi, és leteszi a földre, ha úgy tartja a kedve, gyengéden, ha mégse, akkor egy pöcköléssel, amitõl felbukfencezünk. Odafent, ahonnan indultunk, néznek utánunk, és halljuk, hogy a beavatottak gyermekei, futtukban búcsút intve a dombról elrugaszkodó szülõknek, ezt kiabálják egymásnak, engedd el a belépõt, mintha ez volna az elsõ szavuk.

- kk -

Figyelmébe ajánljuk

Klasszissal jobban

  • - minek -

Az utóbbi évtizedek egyik legnagyszerűbb poptörténeti fejleménye volt a Saint Etienne 1990-es létrejötte, no meg három és fél évtizedes, nagyjából töretlen, egyenletesen magas színvonalú pályafutása – mindez azonban most lezárulni tűnik.

Közös térben, külön utakon

A gesztusfestészetet helyezi fókuszba a hajdani Corvin Áruház épületében működő Apollo Gallery legújabb kiállítása, amely három figyelemre méltó kortárs absztrakt művész világát hozza össze.

Anyu vigyázó tekintete

Kamasz lánynak lenni sosem könnyű, de talán még nehezebb egy Himalájában fekvő bentlakásos iskolában a 90-es években. Mira (Preeti Panigrahi) eminens tanuló: egyenszoknyája mindig megfelelő hosszúságú (szigo­rúan térd alá ér), jegyei példásak, gondolatait tanulmányai és sikeresnek ígérkező jövője töltik ki.

Éden délen

  • - turcsányi -

Egy évvel a The Highwaymen együttes megalakítása után, 1986-ban kijött egy tévéfilm – nyilván népszerűsítendő az úgynevezett outlaw country muzsika valaha élt négy legnépszerűbb alakjával összerántott truppot.

Hol nem volt

Tökéletesen passzol a két éve Szemle Plusz néven újragondolt Városmajori Színházi Szemle programjához a nagyváradiak Csárdáskirálynője. Már csak azért is, mert tavaly a Színházi Kritikusok Céhének tagjaitól ez a produkció kapta meg a legjobb szórakoztató előadásnak járó szakmai elismerést. Novák Eszter rendezése mégsem működött ezen a vihar utáni, esős nyárestén.