Könyv: Személyes fakanál (Stahl Judit: Enni jó)

  • 2003. január 9.

Szex

Pusztán formai stílusjegyek alapján a szakácskönyveket hagyományosan a következő kategóriákba oszthatjuk: a szubjektív, egyes szám első személyű ("a tojásfehérjét jó keményre verem"); a leggyakoribb a tárgyilagos közösségi, többes első ("kivajazunk egy mély tűzálló tálat"), ez utóbbi variációja a közösségi, akcióorientált ("készítsünk zsemleszínű rántást"); ma ritkaságszámba megy a közvetlen megszólító ("ízlés szerint sózd, borsozd"); és végül eltévelyedésként megemlíthető az az amatőr fordító, aki a mikrosütőmhöz mellékelt recepteket magázásra ültette át ("a mag eltávolítása után szeletelje fel az almát").
Pusztán formai stílusjegyek alapján a szakácskönyveket hagyományosan a következő kategóriákba oszthatjuk: a szubjektív, egyes szám első személyű ("a tojásfehérjét jó keményre verem"); a leggyakoribb a tárgyilagos közösségi, többes első ("kivajazunk egy mély tűzálló tálat"), ez utóbbi variációja a közösségi, akcióorientált ("készítsünk zsemleszínű rántást"); ma ritkaságszámba megy a közvetlen megszólító ("ízlés szerint sózd, borsozd"); és végül eltévelyedésként megemlíthető az az amatőr fordító, aki a mikrosütőmhöz mellékelt recepteket magázásra ültette át ("a mag eltávolítása után szeletelje fel az almát").

Nos, a formai jegyek alapján Stahl Judit szakácskönyve a szubjektív kategóriába sorolható, de ezzel még keveset mondtunk. A kortárs szakácskönyvipari trendnek megfelelően ugyanis ebben a könyvben nemcsak receptek vannak, hanem a szerző hitvallása az evésről, meg bepillantás a hétköznapjaiba, meg anekdoták egy-egy különleges sütiről, és persze szép színes képek a konyha tündéréről akció közben. Mondjuk Török Erzsi szakácskönyvét használom kábé tíz éve, de a szerzője számomra inkább absztrakt fogalom, mint hús-vér ember. Ezzel szemben Stahl Juditról eleven benyomást hagyott az az este, amikor

egy ültő helyemben kiolvastam

a könyvét. Hát milyen is ő? Stahl Judit sok szempontból korunk hőse, vonzó harmincas nő, karrier s a többi, szereti a munkáját, de amellett mindig szakít időt a főzésre, mert nyilván imád enni, és igenis nem gond neki munka után ripsz-ropsz összeütni egy sóburokban sült kakukkfüves pisztrángot szerecsendiós, pirított mandulás brokkolival, az ilyesmi állítólag csak előre átgondolt szervezés kérdése. Talán így van, nekem mégis az volt a benyomásom, hogy Stahl receptjeinek többsége egy ráérős, vendégváró, stresszoldó főzős délutánra való. Nem mintha a receptek különösebben nehezek lennének, szerintem gyakorlatlanok is nyugodtan próbálkozhatnak velük, mert szerencsére nemigen akad olyan momentum, ahol a dolog reménytelenül elromolhat (az olyan tragédiákra gondolok, amikor nem áll össze, vagy nem jön fel) - de azért rájuk kell szánni néhány órát.

És a fáradság jó eséllyel kifizetődik. A híres New York-i séf, Anthony Bourdain állítja, hogy egyetlen válasz van arra, miért olyan jóízűek az ételek a jó éttermekben:

sok-sok vaj,

na persze igazi vaj, a margarint jobb lesz elfelejteni. Tapasztalatom szerint igaza van. Ennek megfelelően mély bizalmam van Stahl Judit receptjeiben, a vajkezelés több mint nagyvonalú, de nem fogjuk magunkat vissza a tejszínnel sem, a csirkemáj mellé meg bundás kenyeret eszünk, na majd még nem. Viszont ez megint csak azt támasztja alá, hogy ezek a receptek inkább különleges alkalmakra valók. Stahl Judit egyedülálló személyiségéhez még az is hozzátartozik, hogy hiába eszi ezeket az ételeket rendszeresen, bizony nem hízik (láthatjuk magunk is, tényleg remekül néz ki), a fogyókúráról csak megvetéssel tud szólni, szerinte a sok mozgás a lényeg. Ha azonban a kedves olvasó csak heti egyszer-kétszer tud a testedzésre időt szakítani vagy a metabolizmusa kevésbé szerencsés, akkor nem tudom jó szívvel ajánlani, hogy munka után rutinszerűen bedobjon mondjuk egy parmezános zöldborsópürét füstölt sonkával. Ezt a receptet kipróbáltam, abszolút egyszerű és kifejezetten finom, de azért a fejenként másfél deci tejszínnel, evőkanál vajjal, jó adag parmezánnal megbolondított zöldborsó az ujjnyi vastag sült sonkaszelettel kímélő ételnek igazán nem mondható. De ha nem is főzünk belőle mindennap, a könyvet olvasgatni jó (az nem is hizlal), még irodalmi műveltségünket is tesztelhetjük. A zöldborsó turmixolásakor, jegyzi meg frappánsan a szerző, a gép dolgozik, az alkotó pihen. A levest meg dobozolom, mondja Judit, na nem, mint Tóték, teszi hozzá szellemesen.

Farkas Katalin

Park Könyvkiadó, Budapest, 2002, 192 oldal, 3500 Ft

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.

Nem a pénz számít

Mérföldkőhöz érkezett az Európai Unió az orosz energiahordozókhoz fűződő viszonya tekintetében: május elején az Európai Bizottság bejelentette, hogy legkésőbb 2027 végéig minden uniós tagállamnak le kell válnia az orosz olajról, földgázról és nukleáris fűtőanyagról. Ha ez megvalósul, az energiaellátás megszűnik politikai fegyverként működni az oroszok kezében. A kérdés az, hogy Magyar­ország és Szlovákia hajlandó lesz-e ebben együttműködni – az elmúlt években tanúsított magatartásuk ugyanis ennek éppen az ellenkezőjét sugallja.