Könyv: Személyes fakanál (Stahl Judit: Enni jó)

  • 2003. január 9.

Szex

Pusztán formai stílusjegyek alapján a szakácskönyveket hagyományosan a következő kategóriákba oszthatjuk: a szubjektív, egyes szám első személyű ("a tojásfehérjét jó keményre verem"); a leggyakoribb a tárgyilagos közösségi, többes első ("kivajazunk egy mély tűzálló tálat"), ez utóbbi variációja a közösségi, akcióorientált ("készítsünk zsemleszínű rántást"); ma ritkaságszámba megy a közvetlen megszólító ("ízlés szerint sózd, borsozd"); és végül eltévelyedésként megemlíthető az az amatőr fordító, aki a mikrosütőmhöz mellékelt recepteket magázásra ültette át ("a mag eltávolítása után szeletelje fel az almát").
Pusztán formai stílusjegyek alapján a szakácskönyveket hagyományosan a következő kategóriákba oszthatjuk: a szubjektív, egyes szám első személyű ("a tojásfehérjét jó keményre verem"); a leggyakoribb a tárgyilagos közösségi, többes első ("kivajazunk egy mély tűzálló tálat"), ez utóbbi variációja a közösségi, akcióorientált ("készítsünk zsemleszínű rántást"); ma ritkaságszámba megy a közvetlen megszólító ("ízlés szerint sózd, borsozd"); és végül eltévelyedésként megemlíthető az az amatőr fordító, aki a mikrosütőmhöz mellékelt recepteket magázásra ültette át ("a mag eltávolítása után szeletelje fel az almát").

Nos, a formai jegyek alapján Stahl Judit szakácskönyve a szubjektív kategóriába sorolható, de ezzel még keveset mondtunk. A kortárs szakácskönyvipari trendnek megfelelően ugyanis ebben a könyvben nemcsak receptek vannak, hanem a szerző hitvallása az evésről, meg bepillantás a hétköznapjaiba, meg anekdoták egy-egy különleges sütiről, és persze szép színes képek a konyha tündéréről akció közben. Mondjuk Török Erzsi szakácskönyvét használom kábé tíz éve, de a szerzője számomra inkább absztrakt fogalom, mint hús-vér ember. Ezzel szemben Stahl Juditról eleven benyomást hagyott az az este, amikor

egy ültő helyemben kiolvastam

a könyvét. Hát milyen is ő? Stahl Judit sok szempontból korunk hőse, vonzó harmincas nő, karrier s a többi, szereti a munkáját, de amellett mindig szakít időt a főzésre, mert nyilván imád enni, és igenis nem gond neki munka után ripsz-ropsz összeütni egy sóburokban sült kakukkfüves pisztrángot szerecsendiós, pirított mandulás brokkolival, az ilyesmi állítólag csak előre átgondolt szervezés kérdése. Talán így van, nekem mégis az volt a benyomásom, hogy Stahl receptjeinek többsége egy ráérős, vendégváró, stresszoldó főzős délutánra való. Nem mintha a receptek különösebben nehezek lennének, szerintem gyakorlatlanok is nyugodtan próbálkozhatnak velük, mert szerencsére nemigen akad olyan momentum, ahol a dolog reménytelenül elromolhat (az olyan tragédiákra gondolok, amikor nem áll össze, vagy nem jön fel) - de azért rájuk kell szánni néhány órát.

És a fáradság jó eséllyel kifizetődik. A híres New York-i séf, Anthony Bourdain állítja, hogy egyetlen válasz van arra, miért olyan jóízűek az ételek a jó éttermekben:

sok-sok vaj,

na persze igazi vaj, a margarint jobb lesz elfelejteni. Tapasztalatom szerint igaza van. Ennek megfelelően mély bizalmam van Stahl Judit receptjeiben, a vajkezelés több mint nagyvonalú, de nem fogjuk magunkat vissza a tejszínnel sem, a csirkemáj mellé meg bundás kenyeret eszünk, na majd még nem. Viszont ez megint csak azt támasztja alá, hogy ezek a receptek inkább különleges alkalmakra valók. Stahl Judit egyedülálló személyiségéhez még az is hozzátartozik, hogy hiába eszi ezeket az ételeket rendszeresen, bizony nem hízik (láthatjuk magunk is, tényleg remekül néz ki), a fogyókúráról csak megvetéssel tud szólni, szerinte a sok mozgás a lényeg. Ha azonban a kedves olvasó csak heti egyszer-kétszer tud a testedzésre időt szakítani vagy a metabolizmusa kevésbé szerencsés, akkor nem tudom jó szívvel ajánlani, hogy munka után rutinszerűen bedobjon mondjuk egy parmezános zöldborsópürét füstölt sonkával. Ezt a receptet kipróbáltam, abszolút egyszerű és kifejezetten finom, de azért a fejenként másfél deci tejszínnel, evőkanál vajjal, jó adag parmezánnal megbolondított zöldborsó az ujjnyi vastag sült sonkaszelettel kímélő ételnek igazán nem mondható. De ha nem is főzünk belőle mindennap, a könyvet olvasgatni jó (az nem is hizlal), még irodalmi műveltségünket is tesztelhetjük. A zöldborsó turmixolásakor, jegyzi meg frappánsan a szerző, a gép dolgozik, az alkotó pihen. A levest meg dobozolom, mondja Judit, na nem, mint Tóték, teszi hozzá szellemesen.

Farkas Katalin

Park Könyvkiadó, Budapest, 2002, 192 oldal, 3500 Ft

Figyelmébe ajánljuk

Vörösben

Bohumil Hrabal novelláit Balassa Eszter, a társulattal sokat dolgozó dramaturg az Európa Kiadónál nemrégiben újra megjelent Véres történetek és legendák című gyűjteményes kötet alapján dolgozta át. Vörös a zokni, a nyakkendő, de még a hajszalag is – véres drámára jöttünk –, mégsem sorolható a horror műfajába Soós Attila rendezése. Fekete humorban gazdag sztorik elevenednek meg, groteszk stílusban feltárva a kisemberek mindennapos küzdelmeit.

Magánügyek, közügyek

A félhomályos színpadon egy női alak ül az íróasztalnál, mögötte vörös fényben füst gomolyog. Létezik egy színházi mondás: ahol egy előadásban füstgép vagy stroboszkóp jelenik meg, ott véget ér a minőség. Ám ez az előadás egy holokauszthoz kapcsolódó történetet mond el, a felszálló füstnek így óhatatlanul pluszjelentése is van.

Szintén zenész

  • - turcsányi -

Nyilván nincs új a nap alatt, mindenesetre a síkhülye gyerekrabló történetét láttuk már kétszer, s éppenséggel olvashattuk is volna, ha Evan Hunter (a számos álnéven alkotó Salvatore Albert Lombinót Ed McBainként ismerjük jobban) 1959-ben publikált regénye megjelenik magyarul, de nem jelent meg, noha a szerző távolról sem alulreprezentált alakja a magyar könyvkiadásnak, beleértve a komcsit is).

Patchwork művészportrékból

A Fuga leghátsó, ámde igen nagy méretű termében látható a művész 2012 óta futó sorozatának (Ember Embernek Embere) majdnem teljes összegzése. A magángyűjtőktől is visszakölcsönzött alkotásokkal együtt a kiállításon 34 mű szerepel – sajátos, „bogis” művészportrék a nemzetközi művészszcéna volt és jelenlegi nagyjairól. S bár G. Horváth mindenekelőtt festő, a művészi Pantheonjában szerepet kapnak szobrászok, fotósok, konceptuális alkotók és performerek is.

Delejező monstrum

Egy magyar regény, amelyben alig van valami magyar. Bartók Imre legújabb – nem is könnyű összeszámolni, hányadik – könyvének főszereplője a harmincas évei elején járó francia Damien Lazard, aki két év alatt szinte a semmiből robban be a nemzetközi profi sakkvilág szűk elitjébe, üstökösszerű felemelkedése már a világbajnok kihívóját sejteti.

Szenes Zoltán volt vezérkari főnök: A NATO-nak át kell vennie a drónvédelemmel kapcsolatos ukrán tapasztalatokat

A NATO alapvetően jól reagált az orosz csali drónok lengyelországi berepülésére, de az eset rávilágít arra, hogy a szövetség még nem készült fel a dróntámadásokra. A NATO-t politikai széttagoltsága is hátrányba hozza az orosz hibrid hadviselés elleni védekezésben – erről is beszélt nekünk a védelmi szövetség déli parancsnokság volt logisztikai főnöke.

„Előbb lövetem le magam, mint hogy letérdeljek”

Az elmúlt fél évben háromszor is országos hír lett Szolnok ellenzéki – MSZP-s – polgármesterének fellépéséből, egy tömegverekedés után például Pintér Sándor belügyminisztertől kért rendőröket a közbiztonság javításáért. Fideszes elődje örökségéről, Szolnok helyzetéről és a nagypolitikáról kérdeztük a 43 éves városvezetőt.