SHAKESPEARE 450 melléklet

"A bohócot játszandom benne"

Színház

Petőfi jutalomjátéka, egy "szerecseny zsidó" és tricentenáriumi "némaképlet" a legelső Nemzeti színpadán... Epizódok a 19. századi magyar Shakespeare-játszás történetéből.

"Shakespeare egymaga fele a teremtésnek" - hangzik Petőfi Sándor híres megállapítása, s tudható: ez a szakrális felhangú hódolat legalább annyira a hálás színész, mint a rajongó irodalmár lelkesedését sommázza. Petőfi ugyanis előszeretettel játszott Shakespeare-szerepeket, noha szolid színpadi sikereit éppenséggel nem ezeknek köszönhette. "Petőfi úr, színész-pályára menendő ifjú - jelelt szerepet próbatételül választván - a t. c. közönség kegyes részvétébe ajánlja magát" - állt 1844 januárjában A velencei kalmár debreceni előadásának színlapján a jelzés, azonban a Portia kezéért versengő Marokkói herceg kis szerepét utóbb nem követte újabb fellépés. Szűk egy évvel korábban, Kecskeméten jelentősebb Shakespeare-szerepet alakíthatott: jutalomjátékán, ahol ilyesformán az övé volt a választás joga. Kerényi Ferenc Petőfi-monográfiájában idézi a színész-poéta Bajza Józsefhez szóló levelét: "...nagy üggyel-bajjal, de mégis kivívtam, hogy Lear legyen. A bohócot játszandom benne; amit megkapnom szinte nem kevés küzdésembe került; mert annyi az ármány a színészetnél..." A kecskeméti nézőtéren az alig 18 éves Jókai is ott ült, s utóbb így jellemezte históriai barátjának alakítását: "szerepét, minden hozzákötött várakozás ellenére, igen szomorúnak vette; komoly filozófot játszott benne, s egy cseppet sem álcázta magát: egészen Petőfi volt, s azért nem is tetszett a publikumnak. Hisz nem volt abban semmi bolond!" Ám ha a közönségre nem is, Petőfire annál mélyebb benyomást tett ez a Bolond, tanú rá a shakespeare-i allúziókban gazdag magyar királydráma-kísérlet, a Tigris és hiéna paradoxonokat hányó, bölcs bolondja, Sülülü.

Az 1850-es évek hazai Shakespeare-játszásának szó szerint legérdekesebb színfoltját a hazánkban kétszer is hosszabb ideig vendégszereplő Ira Aldridge (1807-1867) jelentette. Az amerikai születésű, majd Angliában nagy színésszé váló Aldridge világszerte csodált, parádés szerepe az Othello volt, s e szerepéhez jól illett a reklámfogás, amely az egzotikus színészkirályt egy afrikai uralkodó gyermekének híresztelte. 1853-ban és 1858-ban mindazonáltal nem csupán ebben az autentikus szerepében láthatta őt a magyar közönség, de Lear király és Shylock szerepében éppúgy. "A közönség szűnni nem akaró tapssal üdvözlé régi kedvenczét, kinek játéka ma is legnagyobb lelkesedésre ragadá a fúladásig megtelt házat" - írták a lapok Aldridge 1858-as visszatértekor, s a Kakas Márton együgyű álarcát magára öltő humorista Jókai ekképp csodálkozott rá A velencei kalmár ünnepi előadására: "Ira Aldridge, szerecseny zsidó föllépése a nemzeti színházban, mint Velencei kalmár. Jaj! szerkesztő úr, soha sem látott maga ilyen szépet. Igazi szerecseny ember, aki szerecseny nyelven beszél, s hozzá még egyszer zsidó! Nagyon furcsa történet ez. Ez az ember, mint zsidó, pénzt kölcsönöz uzsorára, mint szerecseny kannibál pedig szereti az emberhúst..." Aldridge vendégszereplései (Pest-Budán, de Temesváron is) oly mély nyomot hagytak maguk után, hogy az erdélyi Ligeti Ernő még 1932-ben is érdemesnek találta életrajzi regényt írni a színészről, aki e műben (Az idegen csillag) még a Pesten való megtelepedés gondolatával is eljátszik. Ha ez alighanem túlzás volt is, azért a nagy színészben is kellemes emlékek maradtak a nálunk töltött időről, hiszen utóbb úgy nyilatkozott: "alig van 2-3 Pest a világon".

"Háromszor fordult század év azolta, / Hogy földi testbe szállt ez égi fény" - verselt a Shakespeare-fordítóként is érdemeket szerzett Szász Károly 1864-ben, s ezt a kerek évfordulót a magyar színház is méltón megünnepelte. A mából visszatekintve az ünnepségek legmaradandóbb mozzanatának kétségkívül a Szentivánéji álom bemutatója tetszik - Arany János fordításában. Ám az egykorú közönség számára legalább ennyire fontos volt az előadásokat beszegő Shakespeare-apoteózis. "Az estét egy nagy képlet zárta be, hol a nagy költő körül műveinek főbb személyei voltak ábrázolva" - számolt be a Vasárnapi Újság a Nemzeti Színház teljes személyzetét szerephez juttató "némaképlet"-ről. A csoportos élőkép jószerint a drámai életmű egészét megidézte egy-egy jellegzetes pillanat beállításával. Ahogyan Dávidházi Péternek a magyar Shakespeare-kultuszt összefoglaló munkájában ("Isten másodszülöttje") olvasható: "A felmagasztosult Shakespeare felhőktől övezve jelent meg, alatta teremtményeinek félköre; az utóbbiak közt legfelül a könyvet tartó Hamlet, lejjebb a viharral dacoló Lear a koldus Edgarral, Othello a fülébe súgó Jágóval, a véres tőrét szorító Macbeth és bujtogató neje, III. Richárd kézen fogva Edward fiait, a gyászoló Margittal, Coriolanus Volumniával, Shylock magasra emelt mérleggel és késsel; középütt a földön Julius Caesar, amint gyilkosai tőreikkel megrohanják; elöl egyik oldalon Romeo, Júlia és a dajka, a másikon Antonius kézen fogva Cleopatrával; hátul egyfelől a királyi hősök Falstaff-fal az élen, másfelől a 'regényes színművek' főbb szereplői." Igazi gyorstalpaló Shakespeare-kurzus volt ez a kimerevített jelenet, s innen már csak egyetlen nagyobbacska lépés volt az a színháztörténeti korszak, amikor cselédlányok és színésznők is méltán azt hihették, hogy Shakespeare keresztneve: Ciklus.

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Levél egy távoli galaxisból

Mészáros Lőrinc olyan, mint a milói Vénusz. De már nem sokáig. Ő sem valódi, s róla is hiányzik ez-az (nem, a ruha pont nem). De semmi vész, a hiány pótlása folyamatban van, valahogy úgy kell elképzelni, mint a diósgyőri vár felújítását, felépítik vasbetonból, amit lecsupáltak a századok. Mészáros Lőrincnek a története hiányos, az nem lett rendesen kitalálva.

A gólem

Kicsit sok oka van Karoł Nawrocki győzelmének a lengyel elnökválasztás június 1-jei, második fordulójában ahhoz, hogy meg lehessen igazán érteni, mi történt itt. Kezdjük mindjárt azzal a tulajdonképpen technikai jellegűvel, hogy az ellenfele, Rafał Trzaskowski eléggé elfuserált, se íze, se bűze kampányt vitt.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.

Nem a pénz számít

Mérföldkőhöz érkezett az Európai Unió az orosz energiahordozókhoz fűződő viszonya tekintetében: május elején az Európai Bizottság bejelentette, hogy legkésőbb 2027 végéig minden uniós tagállamnak le kell válnia az orosz olajról, földgázról és nukleáris fűtőanyagról. Ha ez megvalósul, az energiaellátás megszűnik politikai fegyverként működni az oroszok kezében. A kérdés az, hogy Magyar­ország és Szlovákia hajlandó lesz-e ebben együttműködni – az elmúlt években tanúsított magatartásuk ugyanis ennek éppen az ellenkezőjét sugallja.

„A kínai tudás”

Az európai autóipart most épp Trump vámjai fenyegetik, de a romlása nem ma kezdődött. Hanem mikor? A kínaiak miatt kong a lélekharang? Vagy az Európai Unió zöld szemüveges bürokratái a tettesek? Netán a vásárlók a hibásak, különösen az európaiak, akik nem akarnak drága pénzért benzingőzt szívni az ablakuk alatt? A globális autópiac gyakorlati szakemberét kérdeztük.