rés a présen

„A fegyelemből nem tudok eleget profitálni”

Szász Dániel táncos, színész

  • rés a présen
  • 2019. március 14.

Színház

rés a présen: Mikor alapítottátok a Tünet Együttest?

Szász Dániel: 15 éve merült fel a társulatalapítás ötlete, amikor a Karc című darabunk után Szabó Réka úgy érezte, hogy azzal a színészekből és táncosokból álló csapattal és a közösen kialakított formanyelvvel szívesen dolgozna tovább. A személyiségünk és a körülöttünk lévő világról szerzett tapasztalataink adják azóta is a muníciót egy-egy előadáshoz.

rap: A Tünet Együttesnek köszönhetően lettél táncosból színész is?

SZD: Kamaszként a színészi pálya érdekelt, és különböző színjátszó körökben játszottam. A kortárs tánccal csak 21 éves koromban találkoztam, de attól kezdve évekig csak táncosambícióim voltak. Leginkább élesben tanultam a táncot, produkciókon keresztül, koreográfusok keze alatt. Majd előkerültek újra a rég elfeledett színészi képességeim, leginkább a Tünetre jellemző műfaji sokszínűség és a velünk dolgozó hivatásos színészek miatt. Az együttes egyre bátrabban nyúlt a verbális kifejezés eszközéhez, így egyre több jutott belőle nekem is; egy táncosi és színészi képességeket egyaránt használó előadóművész ideája lebegett előttem. Ma már viszont előfordul, hogy csak színészi munkára kérnek fel.

rap: Az évfordulót A tünetegyüttes – reality a pincében című előadással ünneplitek. Hol és mikor látható?

SZD: A társulat neve eredetileg egy orvosi kifejezés, a címadással erre is utalunk. Az előadás műfaja a dokumentarista színház és a performansz keveréke. Rólunk szól, de általában is beszélünk arról, hogy milyen nehézségekkel küzd ma egy független társulat, hogy a társulati létezés opció-e egyáltalán a jövőre nézve. A Trafó klubban mutatjuk be február 18–19-én, mert az előadás intimitása most egy kisebb teret igényel, és úgy gondoljuk, hogy a pincehelyiség megfelelő szimbolikával bír.

rap: Kiket vártok közönségnek?

SZD: Aki ismeri és szereti is az együttest, annak érdekes lesz belelátni a dolgainkba. De remélem, hogy mint egy jó dokumentumfilm, az előadás is feltár egy világot, amiből mindenki a maga számára érvényes tanulságokat vonhat le.

rap: Milyen előadásokban vagy benne most?

SZD: A Tünettel Az éjszaka csodái című előadásban táncolok, ez március 7-én lesz legközelebb a Trafóban, és van egy gyerekelőadásunk is, a Kucok, amelyet a Jurányi Házban játszunk rendszeresen, legközelebb március 2-án. A Stereo Akt két darabjában is játszom: a Védett férfiak kertje címűben március 6-án a Jurányi Házban, a Tisztasági festésben pedig március 29-én a Trafó klubban.

rap: Pályád eddigi egyetlen szóló táncelőadásából (Loop, 2017) megtudhattuk rólad, hogy önveszélyesen túlhajtós vagy. Még most is?

SZD: Most épp két darabot próbáltam párhuzamosan. Mindkettő teljes embert kívánt, ami épp bírható volt még. De valójában azt szeretem, ha egy dologgal kell foglalkoznom, mert robbanékony alkat vagyok, ha elkap a hév, akkor nem vagyok tekintettel magamra sem. Ennek a folyománya volt három évvel ezelőtt a térdszalagszakadásom, majd a visszatérés egy táncszólóval, és most itt vagyok két gerinc­sérvvel. Egyre kevésbé lehet ezt büntetlenül csinálni, persze 44 évesen nem kéne csodálkoznom ezen. Néha ostorozom magam, hogy miért nem vagyok fegyelmezettebb, de csak a fegyelemből nem tudok eleget profitálni.

rap: Van olyan favoritod, akivel szívesen csinálnál duót, ha lehetőséged volna rá?

SZD: Foglalkoztat a gondolat, hogy egy kutyával táncoljak, de nem egy idomított állattal, hanem imp­rovizatív módon. Van is jelöltem, csak azt nem tudom, hogy kérjem fel.

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.

„Idő és hely hoz létre igazi közösséget”

A Freeszfe elnökeként teljesen az egyesület körüli teendők kötötték le Forgács Péter figyelmét, mostantól pedig a FREEDOM, az új otthonuk szellemiségének kialakítása a cél. Arról kérdeztük, mit terveznek az épülettel, mit jelent a szabadság, és egyáltalán, milyen iskola lesz itt.

A Bolsonaro-végjáték

Szeptember 11-én a brazil szövetségi legfelsőbb bíróság, a Supremo Tribunal Federal (STF) bűnösnek mondta ki a demokratikus rend elleni szövetkezésben és 27 év és 3 hónap szabadságvesztésre ítélte Jair Messias Bolsonarót, Brazília volt elnökét, aki 2019 és 2022 között töltötte be ezt a posztot.