rés a présen

„A fegyelemből nem tudok eleget profitálni”

Szász Dániel táncos, színész

  • rés a présen
  • 2019. március 14.

Színház

rés a présen: Mikor alapítottátok a Tünet Együttest?

Szász Dániel: 15 éve merült fel a társulatalapítás ötlete, amikor a Karc című darabunk után Szabó Réka úgy érezte, hogy azzal a színészekből és táncosokból álló csapattal és a közösen kialakított formanyelvvel szívesen dolgozna tovább. A személyiségünk és a körülöttünk lévő világról szerzett tapasztalataink adják azóta is a muníciót egy-egy előadáshoz.

rap: A Tünet Együttesnek köszönhetően lettél táncosból színész is?

SZD: Kamaszként a színészi pálya érdekelt, és különböző színjátszó körökben játszottam. A kortárs tánccal csak 21 éves koromban találkoztam, de attól kezdve évekig csak táncosambícióim voltak. Leginkább élesben tanultam a táncot, produkciókon keresztül, koreográfusok keze alatt. Majd előkerültek újra a rég elfeledett színészi képességeim, leginkább a Tünetre jellemző műfaji sokszínűség és a velünk dolgozó hivatásos színészek miatt. Az együttes egyre bátrabban nyúlt a verbális kifejezés eszközéhez, így egyre több jutott belőle nekem is; egy táncosi és színészi képességeket egyaránt használó előadóművész ideája lebegett előttem. Ma már viszont előfordul, hogy csak színészi munkára kérnek fel.

rap: Az évfordulót A tünetegyüttes – reality a pincében című előadással ünneplitek. Hol és mikor látható?

SZD: A társulat neve eredetileg egy orvosi kifejezés, a címadással erre is utalunk. Az előadás műfaja a dokumentarista színház és a performansz keveréke. Rólunk szól, de általában is beszélünk arról, hogy milyen nehézségekkel küzd ma egy független társulat, hogy a társulati létezés opció-e egyáltalán a jövőre nézve. A Trafó klubban mutatjuk be február 18–19-én, mert az előadás intimitása most egy kisebb teret igényel, és úgy gondoljuk, hogy a pincehelyiség megfelelő szimbolikával bír.

rap: Kiket vártok közönségnek?

SZD: Aki ismeri és szereti is az együttest, annak érdekes lesz belelátni a dolgainkba. De remélem, hogy mint egy jó dokumentumfilm, az előadás is feltár egy világot, amiből mindenki a maga számára érvényes tanulságokat vonhat le.

rap: Milyen előadásokban vagy benne most?

SZD: A Tünettel Az éjszaka csodái című előadásban táncolok, ez március 7-én lesz legközelebb a Trafóban, és van egy gyerekelőadásunk is, a Kucok, amelyet a Jurányi Házban játszunk rendszeresen, legközelebb március 2-án. A Stereo Akt két darabjában is játszom: a Védett férfiak kertje címűben március 6-án a Jurányi Házban, a Tisztasági festésben pedig március 29-én a Trafó klubban.

rap: Pályád eddigi egyetlen szóló táncelőadásából (Loop, 2017) megtudhattuk rólad, hogy önveszélyesen túlhajtós vagy. Még most is?

SZD: Most épp két darabot próbáltam párhuzamosan. Mindkettő teljes embert kívánt, ami épp bírható volt még. De valójában azt szeretem, ha egy dologgal kell foglalkoznom, mert robbanékony alkat vagyok, ha elkap a hév, akkor nem vagyok tekintettel magamra sem. Ennek a folyománya volt három évvel ezelőtt a térdszalagszakadásom, majd a visszatérés egy táncszólóval, és most itt vagyok két gerinc­sérvvel. Egyre kevésbé lehet ezt büntetlenül csinálni, persze 44 évesen nem kéne csodálkoznom ezen. Néha ostorozom magam, hogy miért nem vagyok fegyelmezettebb, de csak a fegyelemből nem tudok eleget profitálni.

rap: Van olyan favoritod, akivel szívesen csinálnál duót, ha lehetőséged volna rá?

SZD: Foglalkoztat a gondolat, hogy egy kutyával táncoljak, de nem egy idomított állattal, hanem imp­rovizatív módon. Van is jelöltem, csak azt nem tudom, hogy kérjem fel.

Figyelmébe ajánljuk

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.

Komfortos magány

  • Pálos György

A szerző az első regényével szinte az ismeretlenségből robbant be 2000-ben az irodalmi közéletbe, majd 2016-ban újra kiadták a művét. Számos kritika ekkor már sikerregényként emlegette, egyes kritikusok az évszázad regényének kiáltották ki, noha sem a szüzséje, sem az írásmódja nem predesztinálták a művet a sikerre.

Eli Sarabi kiszabadult izraeli túsz: Az antiszemitizmus most még erősebb, mint az elmúlt évtizedek alatt bármikor

2023. október 7-i elrablása, majd másfél évvel későbbi kiszabadulása után Eli Sarabi Túsz című könyvében írta le az átélt megpróbáltatásokat. Most bátyja kíséretében a világot járja, hogy elmondja, mi segítette át a fogság napjain, milyen tapasztalatokat szerzett a fogva tartóiról, és hogyan hozott döntést arról, hogy nem szenvedéstörténet lesz mindez, hanem mentális küzdelem az életért.