Színház

Isten tudja

Székely Csaba: 10

Színház

Istent keressük Székely Csaba drámájában, ebben a tízparancsolattal magára hagyott világban. Ott ül valahol a nézőtéren? Vagy a hiányával van jelen? Saját képünkben: a szelfikamerába bámuló színészek kivetített arcában? Egyetlen ember sorsában (is) vagy (csak) a nagy egészben, amiben minden mindennel összefügg?

És ha már itt tartunk: a gép forog, az alkotó pihen? A közönség mindig hálás, ha érdekes történetek fénytörésében elmélkedhet a szabad akarat és a determináció kérdéseiről. A Radnóti Színház decemberi bemutatója, Sebestyén Aba rendezése bőséges anyagot kínál ehhez: az oratóriumszerű előadás tíz szereplője élettörténetének mindegyike kérdéseket vet fel egy-egy parancsolat betarthatóságával, értelmezésével kapcsolatban. A számmisztika végigvonul az egész előadáson: tíz morális dilemma tíz (felvonásonként öt) jelenetben. A szereplők mind a Remény lakótelepről jönnek (elég szarkasztikus hangulatban lehetett e név kitalálója), a nyomor és a kilátástalanság kelet-európai hangulatú olvasztótégelyéből, amelyben az autószerelőn és a meggazdagodott plasztikai sebészen át a prostituáltig és a kisstílű bűnözőig mindenféle ember megtalálható. Az is közös bennük, hogy ki akarnak törni a lakótelepről és a sorsukból, de nagyon úgy tűnik, hogy a nyomor örökre megnyomorítja azt, aki beleszületett.

A szerző egyik legismertebb műve, a Bánya-trilógia Erdély egyik kis, magyarlakta falujának jellegzetes alakjairól szól, és jól megpiszkálja a romantikus Erdélyország–Tündérország metaforát. Más darabjai, mint például a szombathelyi Weöres Sándor Színházban is nagy sikerrel bemutatott Vitéz Mihály, a különböző történelmi olvasatok kisajátító verzióit ütköztetik és teszik nevetségessé elsősorban a román–magyar viszonylatokban. Nemrégiben járt a Szkénében az Öröm és boldogság című drámájából készült előadás, amelyet Ándi Gherghe rendezett a marosvásárhelyi független társulatnak, a 3G-nek, s amely a kisebbség kisebbségével, a meleg romániai magyarokkal foglalkozott.

A 10 nem szociografikus igényű couleur locale, inkább a misztériumjátékokra emlékeztet: akárhol (vagyis bármilyen lelakott lakótelepen) játszódhatna akárkivel. Ráadásul egy idő után a forma tolakodik előtérbe. A tíz színész végig jelen van a színpadon, s a szereplők egymás után, sorban mondják el élettörténetüket; a kulcsjelenetek eljátszásába a többiek is besegítenek. Ahogy haladunk előre, úgy fonódnak – illetve, ha nem vagyunk elég éberek, kuszálódnak – össze egyre jobban a történetszálak: szinte minden életút keresztezi valahol, ha futólag is, a kilenc másikat. Persze egyre vadabb fordulatok kellenek ahhoz – ilyenkor szokás elővenni egy kis vérfertőzést –, hogy összeérjen minden szál, és talán pont ezért érzem úgy, hogy egy idő után elfárad, kiüresedik a forma.

A szereplők tragikus sorsukra reflektálva azt firtatják, hogy van-e Isten, és ha van, hogy hagyhatja mindazt, ami megtörtént velük, és mintha a nagy egész, az élére állított kockákból bravúrosan kirakott építmény adna értelmet a szenvedésnek – egyetlen ember élete önmagában nem jelent semmit, legfeljebb a játék részeként. Így aztán nehéz elfelejteni azt is, hogy itt a szerző az, aki mozgatja a szálakat, vagyis ő Isten. Az én ízlésem számára talán túlságosan barokk Isten; nem látok a forma, a túldíszített ornamentika mögé.

A második felvonásban sem izgat a nagy egész, s klappol-e majd minden (naná), azok a jelenetek viszont annál inkább, amelyeket többször, több szereplő szemszögéből is látunk. Ezeket a nézőpontváltásokat úgy emeli ki a darab és a rendezés, hogy szinte felszikrázik belőlük a magány, az adott pillanatban ugyanazt a levegőt beszívó emberek közé ékelődő távolság. Az is jól működő rendezői ötlet, hogy a szereplők olykor egy kamerába beszélnek, s három kivetítőn közelről láthatjuk az arcukat. Ezek a képek néha kimerevülnek, és még néhány mondattal, fordulattal, jelenettel később is velünk maradnak, sokáig kísért például a prostituált elkenődött sminkje. Mintha arra emlékeztetne minket a kivetítő-triptichon, hogy ezek a pillanatok mindig igazak maradnak, akkor is, ha már teljesen máshol tart az élet.

Ettől és természetesen a színészek játékától válnak emlékezetessé ezek az alakok: a jó, a rossz és a szeretetéhes fiú, a karrierizmusban kiégő doktornő, a vallásos, a szereleméhes és a tragikus sorsú lány, a lúzer és az apa, aki mindent feléget maga körül: Schneider Zoltán, László Zsolt, Lovas Rozi, Sodró Eliza, Márfi Márk, Kováts Adél, Martinovics Dorina, Pál András és Vilmányi Benett. És jó a Radnóti színpadán látni a magának való, hóbortos, de megkeményedett festőnőt játszó Tóth Ildikót.

Az, hogy a szépen izmosodó társulat kortárs drámával merészkedik új utakra, s hogy ehhez Marosvásárhelyről hívta el a Székely Csabát jól értő rendezőt, Sebestyén Abát, minden hiányérzet ellenére szerencsés együttállást jelez.

Radnóti Miklós Színház, február 6.

Figyelmébe ajánljuk

Mint a moziban

Fene se gondolta volna néhány hete, hogy az egyik központi kérdésünk idén januárban az lesz, hogy melyik magyar filmet hány százezren látták a mozikban. Dúl a számháború, ki ide, ki oda sorol ilyen-olyan mozgóképeket, de hogy a magyar film nyer-e a végén, az erősen kérdéses továbbra is.

Talaj

Thomas érzékeny kisfiú, nem kamaszodik még, mint az első szőrszálak megjelenésére türelmetlenül várakozó bátyjai. Velük nem akar játszani, inkább az udvaron egy ki tudja, eredetileg milyen célt szolgáló ládában keres menedéket, s annak résein át figyeli a felnőtteket, szülei élénk társasági életét, vagy kedvenc képregényét lapozgatván a szintén még gyerek (bár történetesen lány) főszereplő helyébe képzeli magát, és sötét ügyekben mesterkedő bűnözőkkel küzd meg.

Felszentelt anyagpazarlás

Ha a művészet halhatatlan, halandó-e a művész? Tóth László (fiktív) magyar építész szerint láthatóan nem. Elüldözhetik itthonról a zsidósága miatt, és megmaradt szabadságát is elvehetik az új hazában, elszakíthatják a feleségétől, eltörhetik az orrát, ő akkor sem inog meg. Hiszen tudja, hogyha őt talán igen, az épületeit nincs olyan vihar, mely megtépázhatná.

Törvénytelen gyermekek

Otylia már várandós, amikor vőlegénye az esküvő előtt elhagyja, így lánya, Rozela házasságon kívül születik. Később Rozela is egyedül neveli majd saját gyermekeit. A három nővér, Gerta, Truda és Ilda egy észak-lengyelországi, kasubföldi faluban élnek anyjukkal, az asszony által épített házban.

Átverés, csalás, plágium

Az utazó kiállítást először 2020-ban Brüsszelben, az Európai Történelem Házában rendezték meg; a magyarországi az anyag harmadik, aktualizált állomása. Az eredetileg Fake or Real címen bemutatott kiállítás arra vállalkozik, hogy „féligazságok és puszta kitalációk útvesztőjében” megmutassa, feltárja a tényeket, az igazságot, amihez „követni kell a fonalat a labirintus közepéig”. A kiállítás installálása is követi a labirintuseffektust, de logikusan és érthetően.

Kire ütött ez a gyerek?

Az 1907-ben született dráma eredetiben a The Playboy of the Western World címet viseli. A magyar fordításokhoz több címváltozat is született: Ungvári Tamás A nyugati világ bajnokának, Nádasdy Ádám A Nyugat hősének fordította, a Miskolci Nemzeti Színházban pedig Hamvai Kornél átültetésében A Nyugat császáraként játsszák.

2 forint

„Újabb energiaválság felé robog Európa, ebből kellene Magyarországnak kimaradni, ami nem könnyű, hiszen ami most a magyar benzinkutakon történik, az már felháborító, sőt talán vérlázító is” – e szavakkal indította Orbán Viktor a beígért repülőrajtot indiai kiruccanása után. Hazatérve ugyanis a miniszterelnök szembesült egynémely adatsorral, meg leginkább azzal, hogy, a legendás Danajka néni szavaival élve, „drágulnak az árak”. Az üzemanyagé is.

Kiárusítás

Lassan másfél éve szivárgott ki, hogy az állam egy olyan arab befektetőnek, Mohamed Alabbarnak adná Budapest legértékesebb egybefüggő belterületét, a Rákosrendezőt, aki mindenféle felhőkarcolót képzel oda, egyebek mellett a Hősök tere látképébe belerondítót is.

24 óra

„Megállapodást kellene kötnie. Szerintem tönkreteszi Oroszországot azzal, ha nem köt megállapodást – mondotta Trump elnök a beiktatása utáni órákban Vlagyimir Putyinról, majd hozzátette azt is, hogy „szerintem Oroszország nagy bajba kerül”. Trump azt is elárulta, hogy telefonbeszélgetést tervez az orosz elnökkel, de még nem tudja, mikor. Nemrég azt is megjegyezte, hogy Oroszország egymillió embert veszített az Ukrajna ellen indított háborújában. (Ez a szám az orosz áldozatok felső becslése.)

A Menhir

Bár soha nem jutott a hatalom közelébe, mérgező jelenlétével így is át tudta hangolni a francia közgondolkodást. Több mint fél évszázadig volt elmaradhatatlan szereplője a politikai életnek. Újrafazonírozott pártját lánya, Marine Le Pen, eszmei hagyatékát az alt-right francia letéteményese, Éric Zemmour viszi tovább.

Nehogy elrabolják

Huszonéves nőként lett vizsgáló a magyar rendőrségen, és idővel kivívta férfi kollégái megbecsülését. Már vezetői beosztásban dolgozott, amikor az ORFK-hoz hívták; azt hitte, szakmai teljesítményére figyeltek fel – tévedett. Patócs Ilona A nyomozó című könyve nem regény, hanem egy karrier és egy csalódás dokumentuma.