Online tánc

A földön kívüli selyemszörny

Közép-Európa Táncszínház: Térfalók

  • Vida Virág
  • 2021. január 20.

Színház

Amióta online térbe kényszerült a színház, új, alkalmazott műfaj jelent meg a művészetek palettáján, amelyet leginkább „előadás-közvetítésnek” lehetne nevezni, és abban különbözik a korábbi színházi közvetítésektől, hogy eddig soha nem látott nyomatékot kap benne az operatőri munka.

Nehéz a feladat, ugyanis a közvetítés nem önmagában létező, hanem kiszolgáló műfaj. Egy beékelt értelmezési lépcsőfok, egyfajta szűrő, amely az előadás és a néző közé türemkedett, így erősen manipulálja az interpretáció tartományát. Vannak alkotók, akik felismerve ezt a kényszerből létrejött lényeges változást, művészi eszközként tekintenek a videókamerák/okostelefonok használatára, és az előadás szerves részévé teszik az új, virtuális lehetőségeket. A kamerák száma, váltakozó képei, a különböző szögekből, távolságokról bemutatott tér, a kamera fókusza számtalan lehetőséget hordozhat az alkotók számára, ezzel is növelve az értelmezési síkokat. A legtöbb színházi alkotó viszont nem él a lehetőséggel, és a kamera mögött ülő (szak)emberre bízza a közvetítés milyenségét.

A Térfalók kifejezetten olyan előadás, amelyet élőben kellene látni, mert semmilyen extra szerep nem jut a kamerának, ellenben roppant zavaró, ahogy az objektív – több-kevesebb sikerrel – megpróbálja követni a táncosokat. Bár az operatőr láthatóan igyekszik izgalmasabbá tenni a monitorokon látott képet, egyetlen kamerával nem tud csodát művelni. Emiatt sokszor úgy érzem, hogy nem látom a teljes produkciót, mert amíg a kamera éppen egy szólistán időz, addig nem tudhatom, hogy mi történik a színpad többi részén. Márpedig a Térfalókban (ha jól látom) egyetlen táncos sem hagyja el a színpadot, a darab elejétől a végéig mindannyian folyamatos mozgásban vannak. Az előadók háttérbeli szerepeltetése a romantikus nagy balettek sajátossága. Hogy ennek pontosan mi a funkciója a Térfalókban, nem igazán lehet megállapítani. Dramaturgiai magyarázatot nem találtam, lehet, hogy ennek is csak technikai oka van.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Figyelmébe ajánljuk

Jancsics Dávid korrupciókutató: Az Orbán család vagy a Matolcsy-klán működése új jelenség

Jancsics Dávid a Leukémia zenekar gitárosaként a hazai underground zenetörténethez is hozzátette a magáét, majd szociológusként az Egyesült Államokba ment, azóta a San Diego-i egyetem professzora. A magyarországi korrupcióról szóló doktori disszertációját átdolgozva idén magyarul is kiadták A korrupció szociológiája címmel. Erről beszélgettünk.

Újabb mérföldkő

  • Harci Andor

Mi lett volna, ha 1969-ben, az amougies-i fesztiválon Frank Zappa épp másfelé bolyong, s nem jelentkezik be fellépőnek a színpadon tartózkodó Pink Floyd tagjai mellé?

Vándormozi

  • - turcsányi -

John Maclean nem kapkodja el, az előző filmje, a Slow West (A nyugat útján) 2015-ben jött ki.