Online tánc

A földön kívüli selyemszörny

Közép-Európa Táncszínház: Térfalók

  • Vida Virág
  • 2021. január 20.

Színház

Amióta online térbe kényszerült a színház, új, alkalmazott műfaj jelent meg a művészetek palettáján, amelyet leginkább „előadás-közvetítésnek” lehetne nevezni, és abban különbözik a korábbi színházi közvetítésektől, hogy eddig soha nem látott nyomatékot kap benne az operatőri munka.

Nehéz a feladat, ugyanis a közvetítés nem önmagában létező, hanem kiszolgáló műfaj. Egy beékelt értelmezési lépcsőfok, egyfajta szűrő, amely az előadás és a néző közé türemkedett, így erősen manipulálja az interpretáció tartományát. Vannak alkotók, akik felismerve ezt a kényszerből létrejött lényeges változást, művészi eszközként tekintenek a videókamerák/okostelefonok használatára, és az előadás szerves részévé teszik az új, virtuális lehetőségeket. A kamerák száma, váltakozó képei, a különböző szögekből, távolságokról bemutatott tér, a kamera fókusza számtalan lehetőséget hordozhat az alkotók számára, ezzel is növelve az értelmezési síkokat. A legtöbb színházi alkotó viszont nem él a lehetőséggel, és a kamera mögött ülő (szak)emberre bízza a közvetítés milyenségét.

A Térfalók kifejezetten olyan előadás, amelyet élőben kellene látni, mert semmilyen extra szerep nem jut a kamerának, ellenben roppant zavaró, ahogy az objektív – több-kevesebb sikerrel – megpróbálja követni a táncosokat. Bár az operatőr láthatóan igyekszik izgalmasabbá tenni a monitorokon látott képet, egyetlen kamerával nem tud csodát művelni. Emiatt sokszor úgy érzem, hogy nem látom a teljes produkciót, mert amíg a kamera éppen egy szólistán időz, addig nem tudhatom, hogy mi történik a színpad többi részén. Márpedig a Térfalókban (ha jól látom) egyetlen táncos sem hagyja el a színpadot, a darab elejétől a végéig mindannyian folyamatos mozgásban vannak. Az előadók háttérbeli szerepeltetése a romantikus nagy balettek sajátossága. Hogy ennek pontosan mi a funkciója a Térfalókban, nem igazán lehet megállapítani. Dramaturgiai magyarázatot nem találtam, lehet, hogy ennek is csak technikai oka van.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Figyelmébe ajánljuk

Amit csak ők tudnak

A nu metalon felnőtt generáció, azaz a mai negyvenesek visszavonhatatlanul az öregedés jelének tekinthetik, hogy kedvenc irányzatuk esetében az újat jelölő „nu” annyira indokolatlan, hogy a legfontosabb zenekarok – már amelyik még aktív – mind elmúltak 30 évesek.

Hová futnál?

  • - ts -

Az Ezüst csillag egy amerikai katonai kitüntetés, afféle vitézségi érem, nagy csaták nagy hőseinek adják, 1932 óta.

Cserbenhagyás

  • - ts -

A moziból nézve az Egyesült Államok tényleg a világ csendőre: minden korban megvannak a háborús veteránjai. De nem bánik szépen velük.

Irányított hálózatok

  • Molnár T. Eszter

A csoportterápiák általában vallomásos körrel indulnak. Valahogy így: Eszter vagyok, és hiszek a csodákban.

Kozmikus dramaturgia

E csoportos kiállítás nem csupán egy csillagászati vagy mitológiai témát feldolgozó tárlat, sokkal inkább intellektuális és érzéki kaland, amely a tudomány és a művészet határmezsgyéjére vezet.

A klezmer szelleme

Egykor szebb volt a zsinagóga belseje, amely most Művészetek Házaként funkcionál Szekszárdon. Igaz, a kettő között volt csúnyább is. A ház 1897-ben épült a grazi építész, Hans Petschnig tervei alapján, aki a helyi Bodnár-ház és az Újvárosi templom tervezője is.

Aki a hidegből jött

Bizonyára a titkosszolgálatok működése iránti nem szűnő érdeklődés is magyarázza, miért jelenik meg oly sok e tárgyba tartozó elemzés, átfogó történeti munka, esettanulmány, memoár, forrásközlés.