Online színház

A történelem mellékszereplői

Grand Hotel Retromadár – Tompa Miklós Társulat

Színház

A hetvenes évek soha nem ért véget, örökké fog tartani, legalábbis a külvárosi panelblokkban. Nagyjából ezt állítja Radu Afrim új rendezése.

Hogy megértsük, miről is szól a Grand Hotel Retromadár, tudnunk kell, hogy létezett ennek egy előzmény-előadása, amelyet szintén Afrim rendezett Marosvásárhelyen. Kedves, bonyolult címe volt: Retromadár blokknak csapódik és forró aszfaltra zuhan. A hetvenes években játszódott egy külvárosi panelblokkban, és ahogy a címe, úgy az egész előadás különös volt. Díszletként egy háromemeletes panelház állt a színpadon, amelynek szobáiba bekukucskálhattunk, akár egy babaházba, mintha mi, nézők, ügynökök lettünk volna, akiket mások eseménytelen életének követésével bíztak meg.

A színpadkép – bár igen részletgazdag volt a kialakítása – a színes megvilágítástól pszichedelikus hatást keltett, a színészi játék pedig hangos volt és abszurd. Bár nem is olyan rég, 2017-ben a POSZT-on láttam azt az előadást, az az igazság, hogy ennél többet nem is tudnék belőle felidézni. Amire különben megvan a jó okom: a Retromadár első részében nem történt semmi megjegyezhető, nem volt története.

És lényegében ugyanez történik, pontosabban nem történik ebben a most online bemutatott második részben is. Az első rész kislány szereplője már felnőtt, írónő lett belőle, aki külföldről tér haza egy szerelmi csalódás után. Gyermekkorának helyszíne, a panelház mára hotel lett. Itt száll meg, találkozik gyermekkori önmagával, és közösen írni kezdenek. Közben szép lassan derül ki, hogy a könyv nem a hotelben látott emberek életéről készül, hanem épp ellenkezőleg: a hotel lakói azért és úgy léteznek, ahogy a könyvbe belekerülnek. Számos mikrotörténet, jellemrajz, túlbeszéltség, pátosz és abszurditás, mozdulatlanság. Az írónő regénye valószínűleg csapnivaló, de mást jelent mindez, ha nem csak a szavak állnak rendelkezésünkre, ha a Grand Hotel Retromadárt meg akarjuk jeleníteni.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."