Zsinórpadlás – interjú

„A kivéreztetés utolsó fázisa”

Szikszai Rémusz színész, rendező

Színház

Az idei Szemle Pluszról három díjat is elvitt a Hóhérok című tatabányai rendezése, köztük a legjobb rendezésért járót is. Megkérdeztük tőle, hogyan lett színészből rendező, vannak-e babonái, s mit gondol a változó színházi hierarchiáról meg a nemzetis balesetről.

Magyar Narancs: A Hóhérok a harmadik Martin McDonagh-darab, amelyet előveszel, miért szereted őt annyira?

Szikszai Rémusz: Imádom ezt az őrült angolt. A filmjeit és a színdarabjait is. Csodásan ír, számomra fontos kérdésekről. A Párnaember levehetetlen a Radnótiban, Szegeden a Nagyon, nagyon, nagyon sötét dolog című darabját rendeztem, amely a kolonializmust és a rasszizmust gúnyolja ki. A Hóhérokat nehéz tömören összefoglalni. Az ember sajnos atavisztikusan bosszúálló teremtmény, hiába próbálja meg kordában tartani magát, az csak a felszínen sikerül. Gondolj csak arra, ahogy manapság a közösségi médiában, egy-egy szalagcím láttán ízekre szednek valakit, felületes tudás alapján. Azonnal ítélkezünk és fogalmazunk meg sommás véleményeket, mint egy vérre szomjazó falka. Tán erről szól.

MN: Marosvásárhelyen végeztél színész szakon, de egy ideje már inkább rendezőként jegyzed a darabokat. Miért?

SZR: Már színészként is mindig az előadás egésze érdekelt. Talán azért nem rendeztem hamarabb, mert kevesebb volt az önbizalmam és a bátorságom. De egyszer csak azt éreztem, nem vesztek semmit, ha kipróbálom. Aztán egyik rendezői munkából jött a másik, így jutottunk el oda, hogy tíz telefonból kilenc azért cseng, hogy rendezzek, és nem azért, hogy játsszak. De hiányzik a színpad, jó lenne játszani. Évek óta azon gondolkodom, hogyan lehetne egyensúlyba hozni a kettőt.

MN: Magyarországi rendezők közül egyre többen dolgoznak Erdélyben, te miért nem?

SZR: Temesváron rendeztem egyszer, és hívtak máshová is, de ezek többnyire egyeztetési problémák miatt meghiúsultak. Valóban sokan dolgoznak kint, itthon pedig egyre több ember szorul ki a szakmából, aminek biztosan vannak politikai okai is. De az is igaz, hogy Erdélyen belül is nagyobb a mobilitás. Minden felgyorsult. Sepsiszentgyörgyön, Kolozsváron vagy Temesváron nagyon erős színházi műhelyek vannak. Nincs nyelvi akadály és már az országhatár sem az, ez legalább annyira benne van ebben, mint a politikai okok.

MN: Azért is kezdtél rendezni, mert idegesített, hogy nem úgy mennek a dolgok, ahogy szerinted kellene?

SZR: Színészként valamennyiünk alapélménye ez, ha rossz rendezővel találkozunk. De nem csak ez motivált. Amúgy nagyon jó néző vagyok, nem úgy nézek egy előadást, hogy én mit csináltam volna másképpen, át tudom adni magam. Nem kedvelem, amikor valaki megnéz egy előadást, és azonnal tudja, hogy kellett volna megcsinálni. A rendezés mindig valamilyen módon egy világ leké­pezése. Amikor színész vagyok, tisztában vagyok a rendező magányával és felelősségével. Ha segíteni tudom az ötleteimmel az jó, ha nem, akkor neki kell kihúznia magát egy-egy nehezebb helyzetből, de azt is ismerem. Rendezőként mindig tudom, hogy milyen fent állni a színpadon, érzem a diszkomfortot, érzem, hogy segítenem kell a színésznek alkatától, helyzetétől és személyétől függően. Másfajta empátiával dolgozom, bár ebben sem lehet általánosítani, mert dolgoztam már olyan rendezővel, aki iszonyatosan empatikus volt és sosem állt színpadon, és olyannal is, aki igen, mégis tapló volt.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.

Komfortos magány

  • Pálos György

A szerző az első regényével szinte az ismeretlenségből robbant be 2000-ben az irodalmi közéletbe, majd 2016-ban újra kiadták a művét. Számos kritika ekkor már sikerregényként emlegette, egyes kritikusok az évszázad regényének kiáltották ki, noha sem a szüzséje, sem az írásmódja nem predesztinálták a művet a sikerre.

Eli Sarabi kiszabadult izraeli túsz: Az antiszemitizmus most még erősebb, mint az elmúlt évtizedek alatt bármikor

2023. október 7-i elrablása, majd másfél évvel későbbi kiszabadulása után Eli Sarabi Túsz című könyvében írta le az átélt megpróbáltatásokat. Most bátyja kíséretében a világot járja, hogy elmondja, mi segítette át a fogság napjain, milyen tapasztalatokat szerzett a fogva tartóiról, és hogyan hozott döntést arról, hogy nem szenvedéstörténet lesz mindez, hanem mentális küzdelem az életért.

A 11 cigánytörvény: így konzerválja a romák kirekesztését a jogrend

A szabad iskolaválasztás, a befagyasztott családi pótlék, a közmunka, a csok, a tankötelezettség csökkentése – papíron mind általános szabály, a gyakorlatban azonban osztályt és rasszt különít el. Ezek a rendelkezések nem a szó klasszikus értelmében „cigánytörvények”, hatásukban, működésükben, következményeikben mégis azok – írja Horváth Aladár.

„Hadd legyen már véleményem!”

Háromgyermekes anya, legidősebb lánya középsúlyos értelmi fogyatékos. Rendőr férjét, aki másodállásban is dolgozik, alig látja. Az állam magára hagyta őket – ahogyan a sorstársait is. Felszólalt Magyar Péter országjárása során, s a pártelnök segítséget ígért.