Zsinórpadlás – interjú

„A kivéreztetés utolsó fázisa”

Szikszai Rémusz színész, rendező

Színház

Az idei Szemle Pluszról három díjat is elvitt a Hóhérok című tatabányai rendezése, köztük a legjobb rendezésért járót is. Megkérdeztük tőle, hogyan lett színészből rendező, vannak-e babonái, s mit gondol a változó színházi hierarchiáról meg a nemzetis balesetről.

Magyar Narancs: A Hóhérok a harmadik Martin McDonagh-darab, amelyet előveszel, miért szereted őt annyira?

Szikszai Rémusz: Imádom ezt az őrült angolt. A filmjeit és a színdarabjait is. Csodásan ír, számomra fontos kérdésekről. A Párnaember levehetetlen a Radnótiban, Szegeden a Nagyon, nagyon, nagyon sötét dolog című darabját rendeztem, amely a kolonializmust és a rasszizmust gúnyolja ki. A Hóhérokat nehéz tömören összefoglalni. Az ember sajnos atavisztikusan bosszúálló teremtmény, hiába próbálja meg kordában tartani magát, az csak a felszínen sikerül. Gondolj csak arra, ahogy manapság a közösségi médiában, egy-egy szalagcím láttán ízekre szednek valakit, felületes tudás alapján. Azonnal ítélkezünk és fogalmazunk meg sommás véleményeket, mint egy vérre szomjazó falka. Tán erről szól.

MN: Marosvásárhelyen végeztél színész szakon, de egy ideje már inkább rendezőként jegyzed a darabokat. Miért?

SZR: Már színészként is mindig az előadás egésze érdekelt. Talán azért nem rendeztem hamarabb, mert kevesebb volt az önbizalmam és a bátorságom. De egyszer csak azt éreztem, nem vesztek semmit, ha kipróbálom. Aztán egyik rendezői munkából jött a másik, így jutottunk el oda, hogy tíz telefonból kilenc azért cseng, hogy rendezzek, és nem azért, hogy játsszak. De hiányzik a színpad, jó lenne játszani. Évek óta azon gondolkodom, hogyan lehetne egyensúlyba hozni a kettőt.

MN: Magyarországi rendezők közül egyre többen dolgoznak Erdélyben, te miért nem?

SZR: Temesváron rendeztem egyszer, és hívtak máshová is, de ezek többnyire egyeztetési problémák miatt meghiúsultak. Valóban sokan dolgoznak kint, itthon pedig egyre több ember szorul ki a szakmából, aminek biztosan vannak politikai okai is. De az is igaz, hogy Erdélyen belül is nagyobb a mobilitás. Minden felgyorsult. Sepsiszentgyörgyön, Kolozsváron vagy Temesváron nagyon erős színházi műhelyek vannak. Nincs nyelvi akadály és már az országhatár sem az, ez legalább annyira benne van ebben, mint a politikai okok.

MN: Azért is kezdtél rendezni, mert idegesített, hogy nem úgy mennek a dolgok, ahogy szerinted kellene?

SZR: Színészként valamennyiünk alapélménye ez, ha rossz rendezővel találkozunk. De nem csak ez motivált. Amúgy nagyon jó néző vagyok, nem úgy nézek egy előadást, hogy én mit csináltam volna másképpen, át tudom adni magam. Nem kedvelem, amikor valaki megnéz egy előadást, és azonnal tudja, hogy kellett volna megcsinálni. A rendezés mindig valamilyen módon egy világ leké­pezése. Amikor színész vagyok, tisztában vagyok a rendező magányával és felelősségével. Ha segíteni tudom az ötleteimmel az jó, ha nem, akkor neki kell kihúznia magát egy-egy nehezebb helyzetből, de azt is ismerem. Rendezőként mindig tudom, hogy milyen fent állni a színpadon, érzem a diszkomfortot, érzem, hogy segítenem kell a színésznek alkatától, helyzetétől és személyétől függően. Másfajta empátiával dolgozom, bár ebben sem lehet általánosítani, mert dolgoztam már olyan rendezővel, aki iszonyatosan empatikus volt és sosem állt színpadon, és olyannal is, aki igen, mégis tapló volt.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

A fejünkre nőttek

Az incel kifejezés (involuntary celibates, önkéntes cölibátus) má­ra köznevesült (lásd még: Karen, woke, simp); egyszerre szitokszó, internetes szleng és a férfiak egy csoportjának jelölése.

Visszatér

  • - turcsányi -

Johnny Cashnek van egy ilyen című száma, az 1994-es American Recordings című albumán. Nem is az övé, egy Nick Lowe nevű zenészé, aki egy ideig Cash rokona volt – az ő eredeti változatát használta például a pilot vége főcíméhez a Maffiózók (The Sopranos).

Tökéletes egyenlőség

Egy viking törzsfőnökről szóló animált tanmesével indul a film, aki népe minden tagjának (beleértve önmagát is) levágatta a bal kezét (szolidaritásból, mivel a fia bal keze odalett az ellenségtől menekülve), így akarván megőrizni az egységet.

A rossz dolog

Kínálta magát a trauma jelenkori uralmáról szóló kritikai panaszáradat Eva Victor debütfilmje kapcsán. A film több elemzője kiemelte, hogy a Bocs, kicsim erőssége éppen abban rejlik, hogy ellenáll e narratív toposznak.

Perkusszív vérvonal

A cimbalom története valódi sikersztori: az 1870-es években a cseh származású, Budapesten letelepedett hangszergyáros, Schunda Vencel József megalkotta kora népszerű kocsmai hangszerének tökéletesített változatát, a pedálcimbalmot, 1906-ban pedig már a tízezredik (!) példányt szállították ki a Magyar utcai manufaktúrából.

Suttogó szó-képek

  • Dékei Krisztina

A 2016-tól Berlinben élő, de idén hazaköltöző művész viszonylag korán, 2012-ben megtalálta egyéni kézjegyének alapelemét, a pixelt (talán a legismertebb ilyen műve a 2014-es Akadémiai pénisz), majd az ezen alapuló színezést: interaktív alkotásai csak akkor váltak láthatóvá, ha a közönség kiszínezte a tényleges pixeleket.

Fejszék és haszonnövények

  • Molnár T. Eszter

A táncos székekből összetolt emelvényen lépked. A székek mozognak, csúsznak, dőlnek, billennek, a táncos óvatos, de hiába, végül így is legördül.

Újabb menekülő kelet-európai politikus keres búvóhelyet Orbánnál

  • Domány András
Budapestről üzent Donald Tusk lengyel miniszterelnöknek a Kaczyński-kormányok volt igazságügyi minisztere: nem kaptok el! Zbigniew Ziobrót 180 millió złoty, vagyis 17 milliárd forintnyi költségvetési pénz szabálytalan elköltése miatt keresik a lengyel hatóságok. Ki ez az ember, és hogyan taszította káoszba hazája igazságszolgáltatását?