Zsinórpadlás – Könyv

„Idegen vagyok magamnak”

Gyárfás Dorka: Kulka

Színház

Ebben a különös interjúkötetben, amelynek több fejezetében egy-egy harmadik fél is bekapcsolódik a beszélgetésbe, Gyárfás Dorka többnyire afféle narrátorként kíséri Kulka Jánost, csupán alkalmanként lendítve tovább a témát egy-egy új irányba.

A párbeszéd abban az egykori csecsemőotthonban kezdődik, ahol Kulka János élete első kilenc hónapját töltötte. A főleg kortörténeti szempontból izgalmas fejezet után éles váltásokkal pillanatképek sorjáznak a múlt és a jelen között. A mában Lang Györgyi lakásában járunk Falusi Mariann-nal, vagy Fekete Ernővel az OSZMI-ban (Országos Színháztörténeti Múzeum és Intézet), de ott vagyunk a Müpában is egy koncert előtt, meg egyéb hasonló helyeken. Mindezt gazdagon illusztrálják új és archív felvételek, előadásfotók.

Egy elzárkózó, magába fordult embert látunk. Aki úgy véli, nem ilyennek akarja látni a közönség, és ő sem ilyennek akarja mutatni magát. A stroke utóhatásaként az intellektusa nem tud megmutatkozni teljes valójában, eszközei korlátozottak. Szavainak takarékossága, megválogatottsága tükröződik a kötet egyszavas címeiben is. Annak ellenére, hogy folyamatosan érezteti és mondja is, hogy szégyelli magát az emberek előtt, mégis közel enged magához. Mer sebezhető lenni.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."