Zsinórpadlás – Könyv

„Idegen vagyok magamnak”

Gyárfás Dorka: Kulka

Színház

Ebben a különös interjúkötetben, amelynek több fejezetében egy-egy harmadik fél is bekapcsolódik a beszélgetésbe, Gyárfás Dorka többnyire afféle narrátorként kíséri Kulka Jánost, csupán alkalmanként lendítve tovább a témát egy-egy új irányba.

A párbeszéd abban az egykori csecsemőotthonban kezdődik, ahol Kulka János élete első kilenc hónapját töltötte. A főleg kortörténeti szempontból izgalmas fejezet után éles váltásokkal pillanatképek sorjáznak a múlt és a jelen között. A mában Lang Györgyi lakásában járunk Falusi Mariann-nal, vagy Fekete Ernővel az OSZMI-ban (Országos Színháztörténeti Múzeum és Intézet), de ott vagyunk a Müpában is egy koncert előtt, meg egyéb hasonló helyeken. Mindezt gazdagon illusztrálják új és archív felvételek, előadásfotók.

Egy elzárkózó, magába fordult embert látunk. Aki úgy véli, nem ilyennek akarja látni a közönség, és ő sem ilyennek akarja mutatni magát. A stroke utóhatásaként az intellektusa nem tud megmutatkozni teljes valójában, eszközei korlátozottak. Szavainak takarékossága, megválogatottsága tükröződik a kötet egyszavas címeiben is. Annak ellenére, hogy folyamatosan érezteti és mondja is, hogy szégyelli magát az emberek előtt, mégis közel enged magához. Mer sebezhető lenni.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Céltalan poroszkálás

A két fivér, Lee (Will Poulter) és Julius (Jacob Elordi) ígéretet tesznek egymásnak: miután leszereltek a koreai háborús szolgálatból, a veteránnyugdíjukból házat vesznek maguknak Kalifornia dinamikusan növekvő elővárosainak egyikében.

Autósmozi

  • - turcsányi -

Vannak a modern amerikai mitológiának Európából nézvést érthető és kevésbé érthető aktorai és momentumai. Mindet egyben testesíti meg a Magyarországon valamikor a nyolcvanas években futó Hazárd megye lordjai című, s az Egyesült Államokan 1979 és 1985 között 146 részt megérő televíziós „kalandsorozat”, amely ráadásul még legalább három mozifilmet is fialt a tengerentúli közönség legnagyobb örömére, s Európa kisebb furcsálkodására.

Húsban, szőrben

Mi maradt élő a Pécs 2010 Európa Kulturális Fővárosa programból? Nem túl hosszú a sor. A Tudásközpont és a Zsolnay Örökségkezelő Nkft. kulturális intézményei: a Zsolnay Negyed és a Kodály Központ, és a Zsolnay Negyedben az eleve kiállítótérnek épült m21 Galéria, amelynek mérete tekintélyes, minősége pedig európai színvonalú.

Rémek és rémültek

Konkrét évszám nem hangzik el az előadásban, annyi azonban igen, hogy negyven évvel vagyunk a háború után. A rendszerbontás, rendszerváltás szavak is a nyolcvanas éveket idézik. (Meg egyre inkább a jelent.)

Az igazságnak kín ez a kor

A családregény szó hallatán rendre vaskos kötetekre gondolunk, táblázatokra a nemzedékek fejben tartásához, eszünkbe juthat a Száz év magány utolsó utáni oldalán a kismillió Buendía szisztematikus elrendezése is.

Kultúrnemzet

„A nemzetgazdasági miniszter úr, Varga Mihály 900 millió forintot biztosított ennek az épületnek a felújítására – nyilván jó összeköttetésének köszönhetően. Lám, egy nemzeti kormányban még a pénzügyminiszter is úgy gondolja, hogy a kultúra nemcsak egy sor a magyar költségvetésben, hanem erőforrás, amelynek az ország sikereit köszönhetjük.”