Zsinórpadlás – Könyv

„Idegen vagyok magamnak”

Gyárfás Dorka: Kulka

Színház

Ebben a különös interjúkötetben, amelynek több fejezetében egy-egy harmadik fél is bekapcsolódik a beszélgetésbe, Gyárfás Dorka többnyire afféle narrátorként kíséri Kulka Jánost, csupán alkalmanként lendítve tovább a témát egy-egy új irányba.

A párbeszéd abban az egykori csecsemőotthonban kezdődik, ahol Kulka János élete első kilenc hónapját töltötte. A főleg kortörténeti szempontból izgalmas fejezet után éles váltásokkal pillanatképek sorjáznak a múlt és a jelen között. A mában Lang Györgyi lakásában járunk Falusi Mariann-nal, vagy Fekete Ernővel az OSZMI-ban (Országos Színháztörténeti Múzeum és Intézet), de ott vagyunk a Müpában is egy koncert előtt, meg egyéb hasonló helyeken. Mindezt gazdagon illusztrálják új és archív felvételek, előadásfotók.

Egy elzárkózó, magába fordult embert látunk. Aki úgy véli, nem ilyennek akarja látni a közönség, és ő sem ilyennek akarja mutatni magát. A stroke utóhatásaként az intellektusa nem tud megmutatkozni teljes valójában, eszközei korlátozottak. Szavainak takarékossága, megválogatottsága tükröződik a kötet egyszavas címeiben is. Annak ellenére, hogy folyamatosan érezteti és mondja is, hogy szégyelli magát az emberek előtt, mégis közel enged magához. Mer sebezhető lenni.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

A képekbe dermedt vágy

Az Aspekt című feminista folyóirat társ­alapítója, Anna Daučíková (1950) meghatározó alakja a szlovák és a cseh feminista és queer művészetnek és a kilencvenes évektől a nemzetközi szcénának is.

Emberarcú

Volt egy történelmi pillanat ’56 után, amikor úgy tűnt: a szögesdrótot ha átszakítani nem lehet ugyan, azért átbújni alatta még sikerülhet.

Fától fáig

  • - turcsányi -

A Broke olyan, mint egy countrysláger a nehéz életű rodeócowboyról, aki elvész valahol Montanában a méteres hó alatt, s arra ébred, hogy épp lefagyóban a lába.

Kis nagy érzelmek

Egyszerű és szentimentális, de mindkettőt büszkén vállalja Baltasar Kormákur filmje. Talán az Előző életek volt utoljára ilyen: a fordulatok és a hősök döntései néha elég vadak, de sosem annyira, hogy megtörjék az azonosulás varázsát, az érzelmek őszintesége pedig mélységes hitelességet kölcsönöz a filmnek.

Nincs bocsánat

Az előadás Balássy Fanni azonos című kötetéből készült. A prózatöredékekből összeálló, műfajilag nehezen besorolható könyv a 2020-as években felnőtté váló fiatalok életkezdési pánikhelyzetéről ad meglehetősen borús képet.

Az individuum luxusa

  • Balogh Magdolna

Igazi szenzációnak ígérkezett ez a láger­napló, hiszen a mű 1978-ban csak erősen megcsonkítva jelenhetett meg a szerző magán­kiadásában, többszöri kiadói elutasítás és a publikálás jogáért folytatott 12 évnyi küzdelem után.