Színház

A konventben most is férfiak ülnek

Gergye Krisztián Társulata: Merénylet

  • Herczog Noémi
  • 2014. december 6.

Színház

A hosszú című (Jean Paul Marat üldöztetése és meggyilkolása, ahogy a charentoni elmegyógyintézet színjátszói előadják de Sade úr betanításában), többnyire csak Marat/Sade-ként emlegetett darabot kiválasztani már önmagában is szimbolikus rendezői állítás; ez akkor is így volna, ha Magyarországon nem jutna róla annak is eszébe Kaposvár, aki nem látta ’82-ben a legendás előadást.

Nem kell sok ész ahhoz sem, hogy Gergye Krisztián kedvelőjeként sejtsük: az ezúttal tömör (Merénylet) címen játszott Weiss-darab az Adaptáció trikolórral indult politikus táncelőadásait fogja folytatni. Az alcím ezúttal „hangulatkeltés”, nem kevesebbre utal, mint mozgósításra, de hogyan és miképpen mozgósíthat egy kortárs táncelőadás? Aki látta a Bizottság dalaiból készült rendhagyó, politikus musicalt, az Opera amoralét, annak többletjelentést hordoz megpillantani Tárnok Maricát mint a hatalom és a cenzúra képviselőjét a színházcsináló bolondjairól híres charentoni elmegyógyintézet igazgatójának szerepében. Tárnok az Opera amoraléban is színházigazgató volt, ő játszotta Vidnyánszky Attilát. Az már értelmezés kérdése, hogy ezt a gesztust kellően pimasz, de kevéssé elegáns politikaikabaré-fricskaként, tehát kizárólag a színházrendező testalkatának kifigurázásaként olvastuk-e (a színésznő a kisgömböc mesebeli külsejét öltötte magára); vagy a kisgömböcre mint Vidnyánszky tisztséghalmozásának metaforájára tekintettünk: a két értelmezés egymást sem zárja ki feltétlenül.

Ez az erős állítás – Gergye Vidnyánszky-színésznője mint a charentoni intézet igazgatója – önmagában hordozza a Merénylet két legerősebb témáját: a nőket és a politikát. Szembetűnő Gergye végletes szereposztása: kizárólag nőkkel játszatja el ezt a főleg politikacsináló férfiakkal teleírt darabot. Ha a kritikus hang nemkívánatos, de legalábbis szerény a hatásfoka, a színház a bolondokhoz szokott fordulni; kiskapu lehet ez a szólásszabadságra. Nőket választani bolondok helyett azért is izgalmas, mert rajtuk keresztül egy másik, talán nem elég komolyan vett közösség beszélhet közös ügyeinkről: nekik szabad, úgyse számít; a valódi köz­életi diskurzusban úgysem vesznek részt. „A konventben most is férfiak ülnek” – mondják ezek a nők a színpadon.

„Elfogadhatatlanul valóságos” lenne csupa férfival játszatni Peter Weiss darabját – fogalmazott Gergye egy interjúban. A szereposztás tényleg jóízű utópia, pimasz elrugaszkodás a valóságtól. Ehhez jönnek a most mintha csak dekoratív funkciót betöltő, kicsit alibiszagú táncbetétek és a didaktikus, de játékos humorú Weiss-darab, aminek „elfogadhatatlan valóságosságát” Gergye zavarba ejtően abszurd, de valóságos plakátvetítésekkel húzza alá. Például: „Temesd magad!” És a képen egy anyóka ássa önnön sírját. Az a kérdés, hogy míg ezek az intézkedések fájdalmasan abszurdnak tűntek korábban, miért nem hatásosak Gergye színpadán. Talán az a baj, hogy érezzük: ránk szóltak, most kötelező felháborodni, és kötelességérzetből nem megy a felháborodás.

Csak a meglepetés működik; és kár, hogy a legüdítőbb pillanat pont nem politikus, hanem egy IKEA-reklám, Marat/Sade kontextusban: „Ki mondta, hogy a fürdőszoba unalmas hely?”

Kultúrbrigád, Átrium Film-Színház, október 30.

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.