Opera

Szerű

Lammermoori Lucia, Carmen

Színház

Egy világsztári vendégfellépés és egy bemutató – eseményekben gazdag volt a múlt hét az Erkel Színházban, ahová előbb Edita Gruberová érkezett meg, majd aztán Oberfrank Pál rendezésében az új Carmen-produkció.

A fiziológiai csoda gyanánt azonosítható szlovák koloratúrszoprán a Fricsay-minifesztivál fényét emelte megjelenésével: a száz éve született s a bevett magyar szokással ellentétben kizárólag Hegyeshalmon túl világhírű dirigens emlékére a Lammermoori Lucia címszerepét énekelte Pesten, miután Fricsay utolsó hazai bemutatójaként éppen ezt a Donizetti-operát vezényelte 1948-ban. A most alkalmilag összeállt, koncertszerű előadás, mondhatni, magától értetődően, nem az alig 48 évet élt Fricsay, hanem a 68 évesen is tündöklő Gruberová ünnepévé lett, sokadszorra is bizonyítva az énekesnő művészi intelligenciáját és emberi nagyságát. Gruberová titka ugyanis elsősorban nem a pazarul konzervált énektechnika, hanem az a tudás (sőt: mindentudás), amellyel kiismeri a bel canto dallamok logikáját és pszichológiá­ját – s az az emberség, amely hús-vér kiterjedéssel ajándékozza meg e gazdagon díszített, virtuóz szólamokat. Ilyen főszereplővel azután egészen mellékessé válhatott az előadás formális besorolása, hiszen rendezés és díszletek nélkül is teljes operai élményt kínált a produkció. Gruberová egy-egy érzékeny gesztusa, elgyötört pillantása maga volt az operaszínházi figurateremtés, amelyhez bölcs ökonómiával a hangfáradás apró tüneteit is emberábrázoló mozzanatként csatolta. A hang kiélesedő, segélykiáltásként ható frázisai vagy a virtuozitástól a bensőségesség felé stilizált koloratúrák mind Luciát mutatták: nem az egyedül lehetséges Luciát, hanem egyet a tökéletes szerepmegoldások sorából.

Az este szerencsés csillagzat alatt állt, s ebben Andrij Jurkevics énekesek iránt oly empatikus vezénylésének, Kálmándi Mihály baritoni remeklésének, de épp így a közönség első pillanattól nyilvánvaló zajos lelkesedésének is jutott érdemi szerep. A közönség tombolása persze elsősorban Gruberová személyes sikerét jelezte, de azért egyúttal azt is bizonyította, hogy a bel canto operák számára Pesten is érdemes lenne helyet szorítani a repertoáron.

 

*

A Carmen persze még kevésbé hiányozhat e repertoárról, elvégre egyike az operairodalom törzsdarabjainak: Bizet műve a C az ABC-operák sorában (Aida, Bohémélet, Carmen), mely dalművek nélkül köztudomás szerint lehetetlen népszerű operaházat csinálni. Szinetár Miklós turistacsoportos és plüssmacis rendezése után most Oberfrank Pál nagytükrös, pomponlányos, bevásárlókocsis Carmenje foglalta el helyét az Erkel műsorán. Nyáron a Margitszigeten már megismerhettük e rendezést, amely sajnos kőszínházba betelepülve sem cáfol rá az akkori első benyomásra: Oberfrank Pálnak semmi, de semmi, de semmi nem jut az eszébe a Carmenről, s éppígy semmit, de semmit, de semmit nem látszik tudni az operarendezés feladatáról és értelméről. Alapszinten megoldatlan jelenetek sorjáznak a trendinek áhított színpadon, erősen megszórva olyan pillanatokkal, amikor a jobb érzésű jegytulajdonos számára mindössze a félrenézés lehetősége marad. Csupán egyetlen „apróságot” megemlítve e feledendő szériából: utolsó jeleneteiben, így meggyilkoltatásakor is, Carmen egy tökéletesen funkció nélküli, ámde nagymamás retikült szorongat a bal kezében, amelynél szemzavaróbb operai kelléket tán még sose láttam. Persze leszámítva ezt a produkciót, mert itt a vízadagoló automata vagy a Torreádordal elnökségi asztala épp ily zavarónak mutatkozott. S ha már a szemzavaró jelző felmerült: a Cigánydal videoklip-koreográfiájára rákapcsolják a stroboszkópot, amit szerencsés lenne hamar elhagyni, mielőtt még valaki a nézőtéren rohamot kap tőle, legyen itt szó akár düh-, akár epileptikus rohamról.

Színészvezetés híján a szereplők színészi játéka a szerény operai-operaházi elvárásokhoz képest is csalódást keltő. Nyári Zoltán például valahol az operett és a népszínmű határvonalán billeg játékával, s a tehetséges művész dalizó tempója még akkor is bántaná a szemet, ha a tenor vokálisan kikezdhetetlen Don Josénak bizonyulna – de erről sajnos szó sincs. Mi több, egy-egy ponton felmerült: Nyári ebben a formában el tud-e jutni egyáltalán az előadás végéig? A címszereplő Gál Erikával kapcsolatban ilyen aggodalom nem merülhetett fel, hisz ő mindvégig rokonszenvesen teljesítette szólamát. Ha a Carmen csupán egy lenne az operaszerepek közül, s ha Carmen meghatározó vonása a rokonszenvesség lenne, nem is igen érhetné kifogás Gál Erika teljesítményét. Csakhogy mit ér a közönség egy olyan Carmen-alakítással, amelyből szinte minden hiányzik, ami miatt Carmen fontos és érdekes számunkra? Ahogyan nyáron, úgy most is a Micaela szólamát éneklő Létay Kiss Gabriella bizonyult a legjobbnak: lényének és hangjának lírai­sága még ebben a közegben is tökéletesen érvényesült. S akárcsak nyáron, úgy most is azt érezhettük, hogy Kálmándi Mihály számára inkább csak papíron ideális Escamillo szerepe és szólama, vagy legalábbis ebben a rendezésben a kiváló énekes nem érzi magát elég komfortosan ahhoz, hogy legjobb formáját nyújtsa. A bemutatót vezénylő Dénes István igen tempósan hajtotta végig az előadást, s ezzel olykor komoly hálára késztette a nézőtéren és a színpadon szenvedőket.

Erkel Színház, október 27. és 31.

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.

„Idő és hely hoz létre igazi közösséget”

A Freeszfe elnökeként teljesen az egyesület körüli teendők kötötték le Forgács Péter figyelmét, mostantól pedig a FREEDOM, az új otthonuk szellemiségének kialakítása a cél. Arról kérdeztük, mit terveznek az épülettel, mit jelent a szabadság, és egyáltalán, milyen iskola lesz itt.

A Bolsonaro-végjáték

Szeptember 11-én a brazil szövetségi legfelsőbb bíróság, a Supremo Tribunal Federal (STF) bűnösnek mondta ki a demokratikus rend elleni szövetkezésben és 27 év és 3 hónap szabadságvesztésre ítélte Jair Messias Bolsonarót, Brazília volt elnökét, aki 2019 és 2022 között töltötte be ezt a posztot.