Opera

Szerű

Lammermoori Lucia, Carmen

Színház

Egy világsztári vendégfellépés és egy bemutató – eseményekben gazdag volt a múlt hét az Erkel Színházban, ahová előbb Edita Gruberová érkezett meg, majd aztán Oberfrank Pál rendezésében az új Carmen-produkció.

A fiziológiai csoda gyanánt azonosítható szlovák koloratúrszoprán a Fricsay-minifesztivál fényét emelte megjelenésével: a száz éve született s a bevett magyar szokással ellentétben kizárólag Hegyeshalmon túl világhírű dirigens emlékére a Lammermoori Lucia címszerepét énekelte Pesten, miután Fricsay utolsó hazai bemutatójaként éppen ezt a Donizetti-operát vezényelte 1948-ban. A most alkalmilag összeállt, koncertszerű előadás, mondhatni, magától értetődően, nem az alig 48 évet élt Fricsay, hanem a 68 évesen is tündöklő Gruberová ünnepévé lett, sokadszorra is bizonyítva az énekesnő művészi intelligenciáját és emberi nagyságát. Gruberová titka ugyanis elsősorban nem a pazarul konzervált énektechnika, hanem az a tudás (sőt: mindentudás), amellyel kiismeri a bel canto dallamok logikáját és pszichológiá­ját – s az az emberség, amely hús-vér kiterjedéssel ajándékozza meg e gazdagon díszített, virtuóz szólamokat. Ilyen főszereplővel azután egészen mellékessé válhatott az előadás formális besorolása, hiszen rendezés és díszletek nélkül is teljes operai élményt kínált a produkció. Gruberová egy-egy érzékeny gesztusa, elgyötört pillantása maga volt az operaszínházi figurateremtés, amelyhez bölcs ökonómiával a hangfáradás apró tüneteit is emberábrázoló mozzanatként csatolta. A hang kiélesedő, segélykiáltásként ható frázisai vagy a virtuozitástól a bensőségesség felé stilizált koloratúrák mind Luciát mutatták: nem az egyedül lehetséges Luciát, hanem egyet a tökéletes szerepmegoldások sorából.

Az este szerencsés csillagzat alatt állt, s ebben Andrij Jurkevics énekesek iránt oly empatikus vezénylésének, Kálmándi Mihály baritoni remeklésének, de épp így a közönség első pillanattól nyilvánvaló zajos lelkesedésének is jutott érdemi szerep. A közönség tombolása persze elsősorban Gruberová személyes sikerét jelezte, de azért egyúttal azt is bizonyította, hogy a bel canto operák számára Pesten is érdemes lenne helyet szorítani a repertoáron.

 

*

A Carmen persze még kevésbé hiányozhat e repertoárról, elvégre egyike az operairodalom törzsdarabjainak: Bizet műve a C az ABC-operák sorában (Aida, Bohémélet, Carmen), mely dalművek nélkül köztudomás szerint lehetetlen népszerű operaházat csinálni. Szinetár Miklós turistacsoportos és plüssmacis rendezése után most Oberfrank Pál nagytükrös, pomponlányos, bevásárlókocsis Carmenje foglalta el helyét az Erkel műsorán. Nyáron a Margitszigeten már megismerhettük e rendezést, amely sajnos kőszínházba betelepülve sem cáfol rá az akkori első benyomásra: Oberfrank Pálnak semmi, de semmi, de semmi nem jut az eszébe a Carmenről, s éppígy semmit, de semmit, de semmit nem látszik tudni az operarendezés feladatáról és értelméről. Alapszinten megoldatlan jelenetek sorjáznak a trendinek áhított színpadon, erősen megszórva olyan pillanatokkal, amikor a jobb érzésű jegytulajdonos számára mindössze a félrenézés lehetősége marad. Csupán egyetlen „apróságot” megemlítve e feledendő szériából: utolsó jeleneteiben, így meggyilkoltatásakor is, Carmen egy tökéletesen funkció nélküli, ámde nagymamás retikült szorongat a bal kezében, amelynél szemzavaróbb operai kelléket tán még sose láttam. Persze leszámítva ezt a produkciót, mert itt a vízadagoló automata vagy a Torreádordal elnökségi asztala épp ily zavarónak mutatkozott. S ha már a szemzavaró jelző felmerült: a Cigánydal videoklip-koreográfiájára rákapcsolják a stroboszkópot, amit szerencsés lenne hamar elhagyni, mielőtt még valaki a nézőtéren rohamot kap tőle, legyen itt szó akár düh-, akár epileptikus rohamról.

Színészvezetés híján a szereplők színészi játéka a szerény operai-operaházi elvárásokhoz képest is csalódást keltő. Nyári Zoltán például valahol az operett és a népszínmű határvonalán billeg játékával, s a tehetséges művész dalizó tempója még akkor is bántaná a szemet, ha a tenor vokálisan kikezdhetetlen Don Josénak bizonyulna – de erről sajnos szó sincs. Mi több, egy-egy ponton felmerült: Nyári ebben a formában el tud-e jutni egyáltalán az előadás végéig? A címszereplő Gál Erikával kapcsolatban ilyen aggodalom nem merülhetett fel, hisz ő mindvégig rokonszenvesen teljesítette szólamát. Ha a Carmen csupán egy lenne az operaszerepek közül, s ha Carmen meghatározó vonása a rokonszenvesség lenne, nem is igen érhetné kifogás Gál Erika teljesítményét. Csakhogy mit ér a közönség egy olyan Carmen-alakítással, amelyből szinte minden hiányzik, ami miatt Carmen fontos és érdekes számunkra? Ahogyan nyáron, úgy most is a Micaela szólamát éneklő Létay Kiss Gabriella bizonyult a legjobbnak: lényének és hangjának lírai­sága még ebben a közegben is tökéletesen érvényesült. S akárcsak nyáron, úgy most is azt érezhettük, hogy Kálmándi Mihály számára inkább csak papíron ideális Escamillo szerepe és szólama, vagy legalábbis ebben a rendezésben a kiváló énekes nem érzi magát elég komfortosan ahhoz, hogy legjobb formáját nyújtsa. A bemutatót vezénylő Dénes István igen tempósan hajtotta végig az előadást, s ezzel olykor komoly hálára késztette a nézőtéren és a színpadon szenvedőket.

Erkel Színház, október 27. és 31.

Figyelmébe ajánljuk

Vörösben

Bohumil Hrabal novelláit Balassa Eszter, a társulattal sokat dolgozó dramaturg az Európa Kiadónál nemrégiben újra megjelent Véres történetek és legendák című gyűjteményes kötet alapján dolgozta át. Vörös a zokni, a nyakkendő, de még a hajszalag is – véres drámára jöttünk –, mégsem sorolható a horror műfajába Soós Attila rendezése. Fekete humorban gazdag sztorik elevenednek meg, groteszk stílusban feltárva a kisemberek mindennapos küzdelmeit.

Magánügyek, közügyek

A félhomályos színpadon egy női alak ül az íróasztalnál, mögötte vörös fényben füst gomolyog. Létezik egy színházi mondás: ahol egy előadásban füstgép vagy stroboszkóp jelenik meg, ott véget ér a minőség. Ám ez az előadás egy holokauszthoz kapcsolódó történetet mond el, a felszálló füstnek így óhatatlanul pluszjelentése is van. Teátrálisnak teátrális, végül is színházban vagyunk.

Szintén zenész

  • - turcsányi -

Nyilván nincs új a nap alatt, mindenesetre a síkhülye gyerekrabló történetét láttuk már kétszer, s éppenséggel olvashattuk is volna, ha Evan Hunter (a számos álnéven alkotó Salvatore Albert Lombinót Ed McBainként ismerjük jobban) 1959-ben publikált regénye megjelenik magyarul, de nem jelent meg, noha a szerző távolról sem alulreprezentált alakja a magyar könyvkiadásnak, beleértve a komcsit is).

Patchwork művészportrékból

A Fuga leghátsó, ámde igen nagy méretű termében látható a művész 2012 óta futó sorozatának (Ember Embernek Embere) majdnem teljes összegzése. A magángyűjtőktől is visszakölcsönzött alkotásokkal együtt a kiállításon 34 mű szerepel – sajátos, „bogis” művészportrék a nemzetközi művészszcéna volt és jelenlegi nagyjairól. S bár G. Horváth mindenekelőtt festő, a művészi Pantheonjában szerepet kapnak szobrászok, fotósok, konceptuális alkotók és performerek is.

Delejező monstrum

Egy magyar regény, amelyben alig van valami magyar. Bartók Imre legújabb – nem is könnyű összeszámolni, hányadik – könyvének főszereplője a harmincas évei elején járó francia Damien Lazard, aki két év alatt szinte a semmiből robban be a nemzetközi profi sakkvilág szűk elitjébe, üstökösszerű felemelkedése már a világbajnok kihívóját sejteti.

Hatvanpuszta két hintája

Hatvanpuszta két hintáját nem Hatvanpusztán, hanem Budajenőn lengeti a szél egy takaros portán, vagyis egy takaros porta előtt, ez még nem eldöntött száz százalékig.

Két akol

Magyar Péter azt mondta a 444 élő műsorában, hogy egy válságban lévő országban a választási törvény módosítása nem fér bele az 50 legfontosabb kérdésbe. Amennyiben jövőre ők győznek, az éppen annak a bizonyítéka lesz, hogy még ebben az egyfordulós rendszerben, ilyen „gusztustalan állami propaganda” mellett is lehetséges felülmúlni az uralkodó pártot.

„Saját félelmeink rossz utakra visznek”

Kevés helye van kritikának Izraellel szemben a zsidó közösségben. De vajon mi történik a porba rombolt Gázában, és miben különbözik az arab kultúra az európaitól? A Hunyadi téri Ábrahám sátra zsinagóga vezetője egyenesen beszél ezekről a kérdésekről.

Szenes Zoltán volt vezérkari főnök: A NATO-nak át kell vennie a drónvédelemmel kapcsolatos ukrán tapasztalatokat

A NATO alapvetően jól reagált az orosz csali drónok lengyelországi berepülésére, de az eset rávilágít arra, hogy a szövetség még nem készült fel a dróntámadásokra. A NATO-t politikai széttagoltsága is hátrányba hozza az orosz hibrid hadviselés elleni védekezésben – erről is beszélt nekünk a védelmi szövetség déli parancsnokság volt logisztikai főnöke.

„Előbb lövetem le magam, mint hogy letérdeljek”

Az elmúlt fél évben háromszor is országos hír lett Szolnok ellenzéki – MSZP-s – polgármesterének fellépéséből, egy tömegverekedés után például Pintér Sándor belügyminisztertől kért rendőröket a közbiztonság javításáért. Fideszes elődje örökségéről, Szolnok helyzetéről és a nagypolitikáról kérdeztük a 43 éves városvezetőt.