Opera

Szerű

Lammermoori Lucia, Carmen

Színház

Egy világsztári vendégfellépés és egy bemutató – eseményekben gazdag volt a múlt hét az Erkel Színházban, ahová előbb Edita Gruberová érkezett meg, majd aztán Oberfrank Pál rendezésében az új Carmen-produkció.

A fiziológiai csoda gyanánt azonosítható szlovák koloratúrszoprán a Fricsay-minifesztivál fényét emelte megjelenésével: a száz éve született s a bevett magyar szokással ellentétben kizárólag Hegyeshalmon túl világhírű dirigens emlékére a Lammermoori Lucia címszerepét énekelte Pesten, miután Fricsay utolsó hazai bemutatójaként éppen ezt a Donizetti-operát vezényelte 1948-ban. A most alkalmilag összeállt, koncertszerű előadás, mondhatni, magától értetődően, nem az alig 48 évet élt Fricsay, hanem a 68 évesen is tündöklő Gruberová ünnepévé lett, sokadszorra is bizonyítva az énekesnő művészi intelligenciáját és emberi nagyságát. Gruberová titka ugyanis elsősorban nem a pazarul konzervált énektechnika, hanem az a tudás (sőt: mindentudás), amellyel kiismeri a bel canto dallamok logikáját és pszichológiá­ját – s az az emberség, amely hús-vér kiterjedéssel ajándékozza meg e gazdagon díszített, virtuóz szólamokat. Ilyen főszereplővel azután egészen mellékessé válhatott az előadás formális besorolása, hiszen rendezés és díszletek nélkül is teljes operai élményt kínált a produkció. Gruberová egy-egy érzékeny gesztusa, elgyötört pillantása maga volt az operaszínházi figurateremtés, amelyhez bölcs ökonómiával a hangfáradás apró tüneteit is emberábrázoló mozzanatként csatolta. A hang kiélesedő, segélykiáltásként ható frázisai vagy a virtuozitástól a bensőségesség felé stilizált koloratúrák mind Luciát mutatták: nem az egyedül lehetséges Luciát, hanem egyet a tökéletes szerepmegoldások sorából.

Az este szerencsés csillagzat alatt állt, s ebben Andrij Jurkevics énekesek iránt oly empatikus vezénylésének, Kálmándi Mihály baritoni remeklésének, de épp így a közönség első pillanattól nyilvánvaló zajos lelkesedésének is jutott érdemi szerep. A közönség tombolása persze elsősorban Gruberová személyes sikerét jelezte, de azért egyúttal azt is bizonyította, hogy a bel canto operák számára Pesten is érdemes lenne helyet szorítani a repertoáron.

 

*

A Carmen persze még kevésbé hiányozhat e repertoárról, elvégre egyike az operairodalom törzsdarabjainak: Bizet műve a C az ABC-operák sorában (Aida, Bohémélet, Carmen), mely dalművek nélkül köztudomás szerint lehetetlen népszerű operaházat csinálni. Szinetár Miklós turistacsoportos és plüssmacis rendezése után most Oberfrank Pál nagytükrös, pomponlányos, bevásárlókocsis Carmenje foglalta el helyét az Erkel műsorán. Nyáron a Margitszigeten már megismerhettük e rendezést, amely sajnos kőszínházba betelepülve sem cáfol rá az akkori első benyomásra: Oberfrank Pálnak semmi, de semmi, de semmi nem jut az eszébe a Carmenről, s éppígy semmit, de semmit, de semmit nem látszik tudni az operarendezés feladatáról és értelméről. Alapszinten megoldatlan jelenetek sorjáznak a trendinek áhított színpadon, erősen megszórva olyan pillanatokkal, amikor a jobb érzésű jegytulajdonos számára mindössze a félrenézés lehetősége marad. Csupán egyetlen „apróságot” megemlítve e feledendő szériából: utolsó jeleneteiben, így meggyilkoltatásakor is, Carmen egy tökéletesen funkció nélküli, ámde nagymamás retikült szorongat a bal kezében, amelynél szemzavaróbb operai kelléket tán még sose láttam. Persze leszámítva ezt a produkciót, mert itt a vízadagoló automata vagy a Torreádordal elnökségi asztala épp ily zavarónak mutatkozott. S ha már a szemzavaró jelző felmerült: a Cigánydal videoklip-koreográfiájára rákapcsolják a stroboszkópot, amit szerencsés lenne hamar elhagyni, mielőtt még valaki a nézőtéren rohamot kap tőle, legyen itt szó akár düh-, akár epileptikus rohamról.

Színészvezetés híján a szereplők színészi játéka a szerény operai-operaházi elvárásokhoz képest is csalódást keltő. Nyári Zoltán például valahol az operett és a népszínmű határvonalán billeg játékával, s a tehetséges művész dalizó tempója még akkor is bántaná a szemet, ha a tenor vokálisan kikezdhetetlen Don Josénak bizonyulna – de erről sajnos szó sincs. Mi több, egy-egy ponton felmerült: Nyári ebben a formában el tud-e jutni egyáltalán az előadás végéig? A címszereplő Gál Erikával kapcsolatban ilyen aggodalom nem merülhetett fel, hisz ő mindvégig rokonszenvesen teljesítette szólamát. Ha a Carmen csupán egy lenne az operaszerepek közül, s ha Carmen meghatározó vonása a rokonszenvesség lenne, nem is igen érhetné kifogás Gál Erika teljesítményét. Csakhogy mit ér a közönség egy olyan Carmen-alakítással, amelyből szinte minden hiányzik, ami miatt Carmen fontos és érdekes számunkra? Ahogyan nyáron, úgy most is a Micaela szólamát éneklő Létay Kiss Gabriella bizonyult a legjobbnak: lényének és hangjának lírai­sága még ebben a közegben is tökéletesen érvényesült. S akárcsak nyáron, úgy most is azt érezhettük, hogy Kálmándi Mihály számára inkább csak papíron ideális Escamillo szerepe és szólama, vagy legalábbis ebben a rendezésben a kiváló énekes nem érzi magát elég komfortosan ahhoz, hogy legjobb formáját nyújtsa. A bemutatót vezénylő Dénes István igen tempósan hajtotta végig az előadást, s ezzel olykor komoly hálára késztette a nézőtéren és a színpadon szenvedőket.

Erkel Színház, október 27. és 31.

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.

Főszerepben az Első sírásó

A november 6-án zárult igazgatói pályázaton Lipics Zsoltot hirdették ki győztesnek Darabont Mikold ellenében, azonban nagyon sok ellentmondás és fordulat jellemezte az elmúlt időszakot. A régi-új igazgató mellett csupán a NER-es lapokban folytatott sikerpropagandája szólt, pályázata egy realista, szakmaiságra építő programmal ütközött meg.

Őrült rendszer, de van benne pénz

  • Szekeres István

Amikor a tavalyi párizsi olimpián a tekvandós Márton Viviana megszerezte a hatodik – igaz, spanyol import – aranyérmünket, Orbán Viktor (noha eredetileg nyolcat várt) SMS-t küldött Schmidt Ádám sportállamtitkárnak: „Maradhat.” A kincstári humor mögül is elővillant a tény, hogy a sportélet is a miniszterelnök kezében van.