A Mickey Mouse Halott című színházi tripet – ahogy az alkotó és előadó libereci PlamOFFka társulat definiálja – az első Y.EAST cseh–magyar színházi és zenei fesztiválon láthatta a magyar közönség. A kortárs cseh színházi élet érdekes zuga ez a négyfős színház, az előadást Karolína Baranová, Barbora Kubátová, Tomáš Váhala és a társulatvezető Tomáš Dianiška írta, rendezte és játssza. Négy fiatal hallucinációktól kísért hétköznapjai sejlenek fel a besötétített, szürreálisan világított térben, mintha egy álmatlan, tudatmódosult éjszaka agyszüleménye volna az egész. Martin Loučka könnyen átalakítható, egyszerű díszletei is azt a szorongást táplálják a nézőben, mennyire törékeny a racionalitás. „Az álmok határtalanok, mint az EU” – mondja az egyik szereplő, mire két szólamban csendül fel a nevetés: először a cseh közönség, majd az egyenetlen falról a feliratot leolvasó hazai brigád. Így hullámzik végig a hangulat, barátkozunk a leleményes cseh szlenggel, amely mégiscsak egy globális szubkultúrát ír le, mindannyiunknak ismerős.
Őrült és terhelt, ami a színpadon zajlik, ám a letisztult és jól irányított játéknak köszönhetően ki tudjuk bogozni a szekvenciákból az összefüggéseket. Az otthonról megszökött egyetemista, a véreb, a punk meg a tetoválólány története többféleképpen összerakható. Lehetnek ők egy család, akik vacsora előtt azért könyörögnek, hogy legyen csak minden hallucináció. Lehetnek céltalan, kiábrándult, véletlenül egymás mellé verődött fiatalok, többszörösen visszajátszott történetekkel, amelyekből hol egy vidám udvarlási sztori kerekedik ki, hol egy drámai megcsalástörténet.
Matěj Ošanec, avagy DJ Dysko és a szereplők MP3 lejátszóiról játszott zenék olyan hatást keltenek, mintha egy nyomasztó és végeérhetetlen parti volna az egész világ, amelyből csak mentővel lehet hazatérni. Becsavarodva, véresen.
Zsámbéki Színházi Bázis, július 1.