Színház

A Mohácsi fájától

Molière: A képzelt beteg

Színház

A Városmajori Szabadtéri Színpadnak évek óta az az egyik küldetése, hogy vidéki – és olykor határon túli – színházakat mutasson meg a budapesti nyárban. A törekvés mindenképp fontos, hiszen ha egy előadás turnézik, akkor megmérettetik, és ebből a fajta megmérettetésből, azaz egészséges versenyhelyzetből még mindig sajnálatosan kevés van a magyar színházi életben.

A Városmajori Színpad műsorán a nyár első felében általában hat nem fővárosi színház produkciója szerepel, amelyeket minden évben egy zsűri is értékel. Azonban a kínálat láttán gyakran az az érzésem, hogy a legjobb szórakoztató előadások szemléje olykor az első szembejövő musical vagy vígjáték beválogatását jelenti. (Az is lehet, hogy az intézmény egyik sajátossága, a hangosítás rendkívül rossz minősége sokat tesz hozzá ehhez a benyomáshoz.)

Persze akadnak kifejezetten igényes és elgondolkodtató produkciók is. A kecskeméti Katona József Színház A képzelt beteg című előadása például mindenképp ilyennek számít: szellemes vígjátékba burkolt memento mori, bár ez utóbbi kissé váratlanul és melodramatikusan bukkan fel a végén, így aztán nem olyan könnyű átengedni magunkat a megrendülésnek.

A színlap Molière mellett a Mohácsi testvéreket jelöli meg szerzőként, nem csoda, hiszen ők teljesen átírták a szöveget, átszerkesztették a drámai szituációkat még a Pécsi Nemzeti Színház 2008-as bemutatójára. Ezt a darabot vették elő az Örkény Színházban is 2013-ban, és most Kecskeméten önálló életre kelt a szöveg, bár a Rusznyák Gábor rendezte előadás nem esett messze a Mohácsi fájától.

A darab megtartotta az eredeti szereplőket azok főbb tulajdonságaival együtt, de a Mohácsi-változat nem csak a főhős, Argan kicsinyességét emeli ki: szinte az összes szereplő ugyanahhoz a bagázshoz tartozik, vagyis az emberiség azon, nagyobbik részéhez, akik annyira (nem) félnek a haláltól, hogy elfelejtenek élni. Argan felesége (Magyar Éva) gügyögve sürgeti a végrendelet aláírását, a két lányt, Mimolette-et és Rouelle-t (Decsi Edit és Illés Alexa) részvétlenné és infantilissá kényeztették, Argan öccse, Béralde (Adorjáni Bálint) és ivócimborája, Cléante (Zayzon Zsolt) ügyeskedő, korrupt aranyifjak. A sarlatánok hada (Farkas Ádám, Fazakas Géza, Hegedűs Zoltán, Koltai-Nagy Balázs) is mohácsisan eltalált jegyeket hordoz, csak annyit mondok, hogy az egyiket Tudatos Lénynek kell szólítani, egy másik pedig két disznóvágás között gyógyít.

Pedig maga a halál is betoppan az elején egy szép, elegáns és diszlexiás nő (Csapó Virág) képében, tévedésből vinné el Argant. A szereplők úton-útfélen mesélik a történetet, a beszámoló pedig mindig ugyanazokkal a szavakkal hangzik el, kísérteties is lehetne, de nem az, inkább komikus, ahogy a ravatalra emlékeztető díszlet és a szinte kivétel nélkül fekete jelmezek, a halottsápadtra sminkelt arcok ellenére sincs kifejezetten síri hangulat. Ülnek a Mohácsiéktól megszokott és a rendezés által tovább facsart poénok: a szójátékok, a szójátékok ismétlődései és az ismétlődések ismétlődései, de vannak azért hosszúra nyúlt, szájbarágós jelenetek, például amikor a böllér Argan gyógyítása helyett disznóvágásra készül.

Az élettelenné karikírozott lények közül kettő tűnik ki: Toinette, a szolgálólány, akit Märcz Fruzsina játszik, és természetesen Argan Kocsis Pál alakításában. Az előbbit akkor is érdemes nézni, amikor csak úgy a színpadon van és nem beszél, vannak érzelmei, öröm és fájdalom vonaglik végig az arcán, mint egy igazi embernek. Fekete-fehér csíkos harisnyájában nem is annyira gyászhuszár, mint a többiek. Bátor élni, és így más a viszonya a halálhoz is, ez kiderül a végén. Arganban pedig minden kicsinyessége és önzősége ellenére is van valami szeretetre méltó, talán azért, mert tényleg megrendül, keresi a helyét, csak éppen a családtagjai nem tudnak vele együtt menni. Az előadás végén néhány pillanatig még a szeretet gyakorlására is képes, emlékeket idéz fel, mintha kétségbeesetten próbálná megteremteni azt a meghittséget, amiben idáig nem volt része soha, megrendülten említi Béralde-ot mint a halál következő áldozatát. De ezek a gesztusok elég hihetetlennek tűnnek addigi élete és az előadásban addig látottak után, sem a családtagok, sem a nézők nem tudják komolyan venni. Köszi, jót röhögtünk, de most már mennénk haza.

De hogy még vagy háromszor visszafordul a halál, egyéb melodramatikus fordulatokról nem is beszélve? Hogy a legvégén eljön a pillanat, amikor tényleg mindenki magára marad, és halálfélelmében mintha élni kezdene? Ha hatni tudna, gyönyörű lehetne a befejezés, de így csak elsiklunk felette. Mondjuk, az élet is ilyen.

Városmajori Szabadtéri Színpad, június 29.

Figyelmébe ajánljuk

Aki úton van

Amikor 2021 nyarán megjelent Holi, azaz Hegyi Olivér első lemeze, sokan egy újabb izgalmas hazai rapkarrier kezdetét látták az anyagban.

A franciák megértették

Ritkán halljuk az isteneket énekelni. Néhanapján azonban zongoráznak, szájharmonikáznak és még gitároznak is. Legutóbb Párizs elővárosában, Boulogne-Billancourt-ban, a Szajna partján álló La Seine Musicale kulturális központban történt ilyen csoda.

Hitler fürdőkádjában

Lee Miller a múlt század húszas–harmincas éveinek bevállalós top divatmodellje volt, igazi címlaplány, de festette Picasso, fotózta és filmezte Man Ray, utóbbi élt is vele, és mentorálta mint fotóművészt.

Csaló napfény

Igaz, hamis, tény, vélemény, valóság és fikció. Ilyen és ehhez hasonló címkéket sietünk felnyalni a ránk zúduló információhalom darabjaira, hogy a kontroll, a rend illúziójával nyugtassuk magunkat és ne kelljen szembesülnünk vele, hogy nem létezik bizonyosság, csak kellően szűkre húzott nézőpont.