Cirkusz

A Recirquel Újcirkusz Társulat: Párizs éjjel

  • Sisso
  • 2014. november 9.

Színház

A Recirquel Újcirkusz Társulat Párizs éjjel című premierje a CAFe Budapest Kortárs Művészeti Fesztivál nyitánya. A Müpa monumentális épülettömbje mellett épült hagyományos cirkuszi sátorban zajlik az előadás, amely természetesen lélegzetelállító, az artisták szépek, mintha rajzolva volnának, és ha nem esnek le a kötélről, őrjöngve tapsol a közönség.

A cirkuszban az a fenséges, hogy miközben illúzió, pont nagyon reális a fizikai veszély. Nincsen ebben semmi hiba. Pár tévesztés be is csúszott azért, de a buzogányos zsonglőr vicces lúzerjelenetet csinált belőle, és így annak az opusznak volt valami esendőségi dramaturgiája legalább. Mert hogy annak is kell lennie, erre épül a kortárs cirkusz, különben olyan lesz, mintha kortárs táncnak hívnánk a puszta kunsztokra alapozó táncrevüket. Mutasson túl önmagán a produkció, reflektáljon a jelenre, a velünk élő aktualitásokra, legyen az a műfajon belüli vagy kívüli ügy. Legyen lelke, na. Annyira vártam ezt, pont a lenyűgöző, de az új gondolatok híján egyre fárasztóbb látvány miatt. A műsorfüzet ígérete az volt, hogy a harmincas évek Párizsának dekadens és mondén világát idézi majd a produkció. Berzsenyi Kriszta légies, „leváló alkatrészekkel” ellátott szellemes jelmezei és Marton Ádám hajszobrai ezt teljesítették is, de Brassaï jellegzetes univerzuma a külsőn sem derengett át túlságosan, pedig állítólag ez inspirálta Vági Bence író-koreográfus-rendezőt. Ez lett volna a fő truváj, a Paris de Nuit-sorozat, amitől kortárs gellert kaphatott volna a cirkuszi hűhó. Ködös éjszakák, törött fürdőszobai tükör, magányos gorgó a Notre Dame tetején, csókolózó szerelmesek, fák árnyékai, könyvesboltok kirakata. Vagy hogy a kánkán is csomót keressek, legalább a korabeli táncos mulatóhelyek társadalmi háttere. Ebből szinte semmi, átfogó színházi gondolat semmi, zenés látványorgiának viszont dobogós volna az első hazai cirkuszrevü fesztiválon.

Müpa, október 3.

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.