Cirkusz

A Recirquel Újcirkusz Társulat: Párizs éjjel

  • Sisso
  • 2014. november 9.

Színház

A Recirquel Újcirkusz Társulat Párizs éjjel című premierje a CAFe Budapest Kortárs Művészeti Fesztivál nyitánya. A Müpa monumentális épülettömbje mellett épült hagyományos cirkuszi sátorban zajlik az előadás, amely természetesen lélegzetelállító, az artisták szépek, mintha rajzolva volnának, és ha nem esnek le a kötélről, őrjöngve tapsol a közönség.

A cirkuszban az a fenséges, hogy miközben illúzió, pont nagyon reális a fizikai veszély. Nincsen ebben semmi hiba. Pár tévesztés be is csúszott azért, de a buzogányos zsonglőr vicces lúzerjelenetet csinált belőle, és így annak az opusznak volt valami esendőségi dramaturgiája legalább. Mert hogy annak is kell lennie, erre épül a kortárs cirkusz, különben olyan lesz, mintha kortárs táncnak hívnánk a puszta kunsztokra alapozó táncrevüket. Mutasson túl önmagán a produkció, reflektáljon a jelenre, a velünk élő aktualitásokra, legyen az a műfajon belüli vagy kívüli ügy. Legyen lelke, na. Annyira vártam ezt, pont a lenyűgöző, de az új gondolatok híján egyre fárasztóbb látvány miatt. A műsorfüzet ígérete az volt, hogy a harmincas évek Párizsának dekadens és mondén világát idézi majd a produkció. Berzsenyi Kriszta légies, „leváló alkatrészekkel” ellátott szellemes jelmezei és Marton Ádám hajszobrai ezt teljesítették is, de Brassaï jellegzetes univerzuma a külsőn sem derengett át túlságosan, pedig állítólag ez inspirálta Vági Bence író-koreográfus-rendezőt. Ez lett volna a fő truváj, a Paris de Nuit-sorozat, amitől kortárs gellert kaphatott volna a cirkuszi hűhó. Ködös éjszakák, törött fürdőszobai tükör, magányos gorgó a Notre Dame tetején, csókolózó szerelmesek, fák árnyékai, könyvesboltok kirakata. Vagy hogy a kánkán is csomót keressek, legalább a korabeli táncos mulatóhelyek társadalmi háttere. Ebből szinte semmi, átfogó színházi gondolat semmi, zenés látványorgiának viszont dobogós volna az első hazai cirkuszrevü fesztiválon.

Müpa, október 3.

Figyelmébe ajánljuk

„A harmincas-negyvenesek gyakran megkérdezik maguktól, hogy miért élünk még mindig itt”

Soltész Béla Osztatlan közös című második novelláskötetének szereplői átlagos emberek, akik a 2020-as évek rossz közhangulata ellenére, a polikrízis közepette próbálnak boldogulni. Generációs tapasztalatokról és az élet minden területére beférkőző politikáról is beszélgettünk a szerzővel, aki társadalomtudósként a migráció hatásait kutatja, dél-amerikai kalandjairól pedig útleírásaiban számolt be.

Köszönjük meg a Fidesznek a sok-sok leleplezést!

A Fidesz számára úgy kell a titkos terveket szövő ellenség leleplezése, mint a levegő: egyszerre mutat rá az ellenség vélt szándékaira, és tereli el a figyelmet önmaga alkalmatlanságáról. De hogyan lehet leleplezni hetente valamit, amit már mindenki tud? Hányféle leleplezés van? És hogy jön ide a konyhában ügyködő Magyar Péter? Ezt fejtettük meg.

Nemcsak költségvetési biztost, hanem ÁSZ-vizsgálatot és büntetést is kapott Orosháza

Nincs elég baja Békés megye egykor virágzó ipari centrumának, Orosházának, amhova nemrégiben költségvetési biztost neveztek ki. Állami számvevőszéki vizsgálat is folyik az önkormányzatnál, a korábbi fideszes vezetés miatt súlyos visszafizetési kötelezettségek terhelik, ráadásul kormánypárti településekkel ellentétben egyelőre nem kap pótlólagos forrásokat a működésére.

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.