Cirkusz

A Recirquel Újcirkusz Társulat: Párizs éjjel

  • Sisso
  • 2014. november 9.

Színház

A Recirquel Újcirkusz Társulat Párizs éjjel című premierje a CAFe Budapest Kortárs Művészeti Fesztivál nyitánya. A Müpa monumentális épülettömbje mellett épült hagyományos cirkuszi sátorban zajlik az előadás, amely természetesen lélegzetelállító, az artisták szépek, mintha rajzolva volnának, és ha nem esnek le a kötélről, őrjöngve tapsol a közönség.

A cirkuszban az a fenséges, hogy miközben illúzió, pont nagyon reális a fizikai veszély. Nincsen ebben semmi hiba. Pár tévesztés be is csúszott azért, de a buzogányos zsonglőr vicces lúzerjelenetet csinált belőle, és így annak az opusznak volt valami esendőségi dramaturgiája legalább. Mert hogy annak is kell lennie, erre épül a kortárs cirkusz, különben olyan lesz, mintha kortárs táncnak hívnánk a puszta kunsztokra alapozó táncrevüket. Mutasson túl önmagán a produkció, reflektáljon a jelenre, a velünk élő aktualitásokra, legyen az a műfajon belüli vagy kívüli ügy. Legyen lelke, na. Annyira vártam ezt, pont a lenyűgöző, de az új gondolatok híján egyre fárasztóbb látvány miatt. A műsorfüzet ígérete az volt, hogy a harmincas évek Párizsának dekadens és mondén világát idézi majd a produkció. Berzsenyi Kriszta légies, „leváló alkatrészekkel” ellátott szellemes jelmezei és Marton Ádám hajszobrai ezt teljesítették is, de Brassaï jellegzetes univerzuma a külsőn sem derengett át túlságosan, pedig állítólag ez inspirálta Vági Bence író-koreográfus-rendezőt. Ez lett volna a fő truváj, a Paris de Nuit-sorozat, amitől kortárs gellert kaphatott volna a cirkuszi hűhó. Ködös éjszakák, törött fürdőszobai tükör, magányos gorgó a Notre Dame tetején, csókolózó szerelmesek, fák árnyékai, könyvesboltok kirakata. Vagy hogy a kánkán is csomót keressek, legalább a korabeli táncos mulatóhelyek társadalmi háttere. Ebből szinte semmi, átfogó színházi gondolat semmi, zenés látványorgiának viszont dobogós volna az első hazai cirkuszrevü fesztiválon.

Müpa, október 3.

Figyelmébe ajánljuk

Klasszissal jobban

  • - minek -

Az utóbbi évtizedek egyik legnagyszerűbb poptörténeti fejleménye volt a Saint Etienne 1990-es létrejötte, no meg három és fél évtizedes, nagyjából töretlen, egyenletesen magas színvonalú pályafutása – mindez azonban most lezárulni tűnik.

Közös térben, külön utakon

A gesztusfestészetet helyezi fókuszba a hajdani Corvin Áruház épületében működő Apollo Gallery legújabb kiállítása, amely három figyelemre méltó kortárs absztrakt művész világát hozza össze.

Anyu vigyázó tekintete

Kamasz lánynak lenni sosem könnyű, de talán még nehezebb egy Himalájában fekvő bentlakásos iskolában a 90-es években. Mira (Preeti Panigrahi) eminens tanuló: egyenszoknyája mindig megfelelő hosszúságú (szigo­rúan térd alá ér), jegyei példásak, gondolatait tanulmányai és sikeresnek ígérkező jövője töltik ki.

Éden délen

  • - turcsányi -

Egy évvel a The Highwaymen együttes megalakítása után, 1986-ban kijött egy tévéfilm – nyilván népszerűsítendő az úgynevezett outlaw country muzsika valaha élt négy legnépszerűbb alakjával összerántott truppot.

Hol nem volt

Tökéletesen passzol a két éve Szemle Plusz néven újragondolt Városmajori Színházi Szemle programjához a nagyváradiak Csárdáskirálynője. Már csak azért is, mert tavaly a Színházi Kritikusok Céhének tagjaitól ez a produkció kapta meg a legjobb szórakoztató előadásnak járó szakmai elismerést. Novák Eszter rendezése mégsem működött ezen a vihar utáni, esős nyárestén.

Ilyen tényleg nincs Európában

„És jelentem, hogy szeptember elsején be lehet menni a bankba és föl lehet venni a 3 százalékos otthonteremtési hitelt, családi állapottól, lakhelytől függetlenül, és a legfiatalabbak is tulajdonosok lesznek a saját otthonukban. Én nem tudom, hogy ez lelkesítő cél-e bárkinek, de azt biztosan mondhatom, hogy sehol Európában olyan nincs, hogy te barátom, eléred a 18 éves kort, és ha úgy döntesz, hogy saját otthonban akarsz lakni, akkor az lehetséges.”