Balett

A skarlát betű

Színház

Hawthorne regényének első táncadaptációjára vállalkozott a Győri Balett. A történetet a koreográfia előbb kezdi, mint a regény: éppen ezzel oldja fel az egyik legnagyobb feszültségforrást, hiszen itt rögvest megtudjuk, hogy Dimmesdale tiszteletes a másik házasságtörő fél. Ez azonban Velekei László koreográfiájának a legerősebb pontja. Maga a bűn elkövetése és Hester magára hagyása szimbolikusan simul bele a háromszintű térbe, amely a középkori moralitásdrámákat idézi. Feszes és szabályozott koreográfia mutatja a puritán közösség erős és nyomasztó erejét, míg Hester (Matuza Adrienn) és Dimmesdale (Jekli Zoltán) fellépését nagy, széles, drámai, majd megtört mozdulatsorok kísérik – az érintés és érinthetetlenség határával játszva.

Az egyetlen hiány az, hogy nem találja meg a darab a mű csúcspontját. A regény trükkje ugyanis pont az, hogy nem a végkifejlet a hangsúlyos; a kulcs az értelmezéshez a pellengérjelenet, amikor Hester, Pearl és Dimmesdale titokban együtt állnak fel a város szégyenhelyére, itt érnek össze a szálak, itt sűrűsödik és olvad össze a bűn és felvállalása, feloldásának vagy feloldhatatlanságának momentuma. A balett ezen átsiklik, de ettől még nem sikertelen az adaptáció. Az atmoszférateremtés, a puritán erkölcsösség és az álszentség tánclépésekbe ültetése remek, a főszereplők páros koreográfiái ugyancsak át tudják adni a regényben lévő feszültséget.
A színpadkép kifejező – a templomi padok kreatív használata, a függőleges szimbolikus színpadfelosztás (díszlet: Bozóki Mara) és a jelmezek (Velich Rita) egészen fantasztikusan tükrözik a történet árnyalatait. A Győri Balett így aztán bőven többet és jobban hoz, mint az eddigi adaptációs kísérletek bármelyike.

Müpa, február 20.

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.

Főszerepben az Első sírásó

A november 6-án zárult igazgatói pályázaton Lipics Zsoltot hirdették ki győztesnek Darabont Mikold ellenében, azonban nagyon sok ellentmondás és fordulat jellemezte az elmúlt időszakot. A régi-új igazgató mellett csupán a NER-es lapokban folytatott sikerpropagandája szólt, pályázata egy realista, szakmaiságra építő programmal ütközött meg.

Őrült rendszer, de van benne pénz

  • Szekeres István

Amikor a tavalyi párizsi olimpián a tekvandós Márton Viviana megszerezte a hatodik – igaz, spanyol import – aranyérmünket, Orbán Viktor (noha eredetileg nyolcat várt) SMS-t küldött Schmidt Ádám sportállamtitkárnak: „Maradhat.” A kincstári humor mögül is elővillant a tény, hogy a sportélet is a miniszterelnök kezében van.