Balett

A skarlát betű

Színház

Hawthorne regényének első táncadaptációjára vállalkozott a Győri Balett. A történetet a koreográfia előbb kezdi, mint a regény: éppen ezzel oldja fel az egyik legnagyobb feszültségforrást, hiszen itt rögvest megtudjuk, hogy Dimmesdale tiszteletes a másik házasságtörő fél. Ez azonban Velekei László koreográfiájának a legerősebb pontja. Maga a bűn elkövetése és Hester magára hagyása szimbolikusan simul bele a háromszintű térbe, amely a középkori moralitásdrámákat idézi. Feszes és szabályozott koreográfia mutatja a puritán közösség erős és nyomasztó erejét, míg Hester (Matuza Adrienn) és Dimmesdale (Jekli Zoltán) fellépését nagy, széles, drámai, majd megtört mozdulatsorok kísérik – az érintés és érinthetetlenség határával játszva.

Az egyetlen hiány az, hogy nem találja meg a darab a mű csúcspontját. A regény trükkje ugyanis pont az, hogy nem a végkifejlet a hangsúlyos; a kulcs az értelmezéshez a pellengérjelenet, amikor Hester, Pearl és Dimmesdale titokban együtt állnak fel a város szégyenhelyére, itt érnek össze a szálak, itt sűrűsödik és olvad össze a bűn és felvállalása, feloldásának vagy feloldhatatlanságának momentuma. A balett ezen átsiklik, de ettől még nem sikertelen az adaptáció. Az atmoszférateremtés, a puritán erkölcsösség és az álszentség tánclépésekbe ültetése remek, a főszereplők páros koreográfiái ugyancsak át tudják adni a regényben lévő feszültséget.
A színpadkép kifejező – a templomi padok kreatív használata, a függőleges szimbolikus színpadfelosztás (díszlet: Bozóki Mara) és a jelmezek (Velich Rita) egészen fantasztikusan tükrözik a történet árnyalatait. A Győri Balett így aztán bőven többet és jobban hoz, mint az eddigi adaptációs kísérletek bármelyike.

Müpa, február 20.

Figyelmébe ajánljuk

Minden nap egy forradalom

A történelem nem ismétli magát, hanem rímel. Paul Thomas Anderson egy szinte anakronisztikusan posztmodern filmet rendezett; bár felismerjük őrült jelenünket, láz­álomszerűen mosódik össze a hatvanas évek baloldali radikalizmusa a nyolcvanas évek erjedt reaganizmusával és a kortárs trumpista fasisztoid giccsel.

Japán teaköltemény

A 19. század derekán, miután a Perry-expedíció négy, amerikai lobogókkal díszített „fekete hajója” megérkezett Japánba, a szigetország kénytelen volt feladni több évszázados elszigeteltségét, és ezzel együtt a kultúrája is nagyot változott.

Maximál minimál

A nyolcvannyolc éves Philip Glass életműve változatos: írt operákat, szimfóniákat, kísérleti darabokat, izgalmas kollaborációkban vett részt más műfajok képviselőivel, és népszerű filmzenéi (Kundun; Az órák; Egy botrány részletei) révén szélesebb körben is ismerik a nevét. Hipnotikus minimalista zenéje tömegeket ért el, ami ritkaság kortárs zeneszerzők esetében.

Egy józan hang

Romsics Ignác saját kétkötetes önéletírása (Hetven év. Egotörténelem 1951–2021, Helikon Kiadó) után most egy új – és az előszó állítása szerint utolsó – vaskos kötetében ismét kedves témája, a historiográfia felé fordult, és megírta az egykori sztártörténész, 1956-os elítélt, végül MTA-elnök Kosáry Domokos egész 20. századon átívelő élettörténetét.

Aktuális értékén

Apám, a 100 évvel ezelőtt született Liska Tibor közgazdász konzisztens vízióval bírt arról, hogyan lehetne a társadalmat önszabályozó módon működtetni. Ez a koncepció általános elveken alapszik – ezen elvekből én próbáltam konkrét játékszabályokat, modelleket farigcsálni, amelyek alapján kísérletek folytak és folynak. Mik ezek az elvek, és mi a modell két pillére?

Támogatott biznisz

Hogyan lehet minimális befektetéssel, nulla kockázattal virágzó üzletet csinálni és közben elkölteni 1,3 milliárd forintot? A válasz: jó időben jó ötletekkel be kell szállni egy hagyomány­őrző egyesületbe. És nyilván némi hátszél sem árt.

Ha berobban a szesz

Vegyész szakértő vizsgálja a nyomokat a Csongrád-Csanád megyei Apátfalva porrá égett kocsmájánál, ahol az utóbbi években a vendégkör ötöde általában fizetésnapon rendezte a számlát. Az eset után sokan ajánlkoztak, hogy segítenek az újjáépítésben. A tulajdonos és családja hezitál, megvan rá az okuk.