Balett

A skarlát betű

Színház

Hawthorne regényének első táncadaptációjára vállalkozott a Győri Balett. A történetet a koreográfia előbb kezdi, mint a regény: éppen ezzel oldja fel az egyik legnagyobb feszültségforrást, hiszen itt rögvest megtudjuk, hogy Dimmesdale tiszteletes a másik házasságtörő fél. Ez azonban Velekei László koreográfiájának a legerősebb pontja. Maga a bűn elkövetése és Hester magára hagyása szimbolikusan simul bele a háromszintű térbe, amely a középkori moralitásdrámákat idézi. Feszes és szabályozott koreográfia mutatja a puritán közösség erős és nyomasztó erejét, míg Hester (Matuza Adrienn) és Dimmesdale (Jekli Zoltán) fellépését nagy, széles, drámai, majd megtört mozdulatsorok kísérik – az érintés és érinthetetlenség határával játszva.

Az egyetlen hiány az, hogy nem találja meg a darab a mű csúcspontját. A regény trükkje ugyanis pont az, hogy nem a végkifejlet a hangsúlyos; a kulcs az értelmezéshez a pellengérjelenet, amikor Hester, Pearl és Dimmesdale titokban együtt állnak fel a város szégyenhelyére, itt érnek össze a szálak, itt sűrűsödik és olvad össze a bűn és felvállalása, feloldásának vagy feloldhatatlanságának momentuma. A balett ezen átsiklik, de ettől még nem sikertelen az adaptáció. Az atmoszférateremtés, a puritán erkölcsösség és az álszentség tánclépésekbe ültetése remek, a főszereplők páros koreográfiái ugyancsak át tudják adni a regényben lévő feszültséget.
A színpadkép kifejező – a templomi padok kreatív használata, a függőleges szimbolikus színpadfelosztás (díszlet: Bozóki Mara) és a jelmezek (Velich Rita) egészen fantasztikusan tükrözik a történet árnyalatait. A Győri Balett így aztán bőven többet és jobban hoz, mint az eddigi adaptációs kísérletek bármelyike.

Müpa, február 20.

Figyelmébe ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.

Who the Fuck Is SpongyaBob?

Bizonyára nem véletlen, hogy az utóbbi években sorra születnek a legfiatalabb felnőtteket, a Z generációt a maga összetettségében megmutató színházi előadások. Elgondolkodtató, hogy ezeket rendre az eggyel idősebb nemzedék (szintén nagyon fiatal) alkotói hozzák létre.

A Mi Hazánk és a birodalom

A Fidesz főleg az orosz kapcsolat gazdasági előnyeit hangsúlyozza, Toroczkai László szélsőjobboldali pártja viszont az ideo­lógia terjesztésében vállal nagy szerepet. A párt­elnök nemrég Szocsiban találkozott Dmitrij Medvegyevvel, de egyébként is régóta jól érzi magát oroszok közt.