Német szakemberek döbbentek le azon, hogy a magyar színházak mennyire tartanak a politikától

  • Gubán Mária
  • 2019. november 7.

Színház

A színház feladata a társadalmi szerepvállalás, a politizálás. Magyarországon pedig nincs cenzúra, és a színház többeket érdekel, mint valaha - hallhattuk egy keddi szakmai beszélgetésen, ahol viszont kínos pillanatokat okozott, hogy a németek nem értették: a Radnóti miért nem tűzi ki a szivárványos zászlót.

Van-e teendője egy állami és/vagy önkormányzati támogatásokból működő színházaknak a politikával? Mármint a közélettel. Kell-e reagálnia a mindennapjainkat befolyásoló folyamatokra? S vajon mire számíthat egy színházigazgató manapság, ha bátran beleáll ezekbe az ügyekbe?

Olyan kérdések ezek, amelyek a kritikát egyre nehezebben viselő Orbán-rendszerben folyamatosan előkerülnek a színházi szakmában. Korábban a Magyar Narancs 2018. karácsonyi számában Alföldi Róbert, legutóbb a Franciaországba költözött Schilling Árpád olvasta a szakma fejére: nem állnak ki magukért.

Hogy milyen indulatokat képesek szülni ezek a kérdések, jól mutatja Alföldi legutóbbi nyilatkozata. A Nemzeti Színház volt igazgatója pár hete lapunknak így beszélt a korábbi kijelentései keltette hullámokról: "Sikerült ezzel a saját szakmámon is kívülre kerülnöm. A legfinomabb reakció az volt, hogy szégyelljem magam. Sokat gondolkoztam rajta, lehet, hogy igazságtalan voltam." Jellemző a szakmát eluraló hangulatra - különösen azután, hogy a kormány megszüntette a színházak önállóságát valamilyen szinten garantáló tao-t -, hogy nyilvánosan ezekre a kritikákra az igazgatók nem reagáltak.

Helyzet volt, van

Most kedden viszont az egyikük nem kerülhette meg, hogy valamilyen szinten állást foglaljon. A Goethe Intézetben ugyanis magyar színházi vezetőket is meghívtak arra a beszélgetésre, ahol német szakemberek világossá tették: Nyugaton a színház nem egy sziget, felelősséget kell vállalni.

false

 

Fotó: facebook.com/goetheinstitut.budapest

Magyar oldalról többek között Kováts Adél, a budapesti Radnóti Színház igazgatója és Keszég László, a Miskolci Nemzeti Színház rendezője, a Magyar Színházi Társaság elnöke volt jelen. Kovátsot a Népszava újságírója megkérdezte: a Radnóti Színház csatlakozik-e azokhoz a színházakhoz, amelyek kitűzik a szivárványzászlót az Auróra iránti szolidaritásból (mint ismeretes, október 23-án a szórakozóhely előtt náci tüntetők szivárványos zászlót égettek, ez ellen tiltakoznak a lobogó kitűzői- a szerk.). Kováts Adél kifejtette, bár a színház dolgozói közül többen aláírták a petíciót, a szivárványzászlót mégsem teszik ki, a színház ugyanis „mindenkihez szól”.

Ezt a kijelentést német oldalon kisebb felháborodás követte. Az egyik német vendég szerint a színház mindig a jelenről akar szólni, emiatt kénytelen politizálni, nem zárkózhat el egy ilyen gesztustól sem. Erre Keszég azzal zárta rövidre a beszélgetést, hogy az MSZT-nek nem feladata ilyen ügyben megnyilvánulni.

Sokféle valóság

Pedig amíg ide eljutottunk - elsősorban német részről -, többször elhangzott, a színház nem úszhatja meg, hogy az életünk fontos dolgaiban állást foglaljon. Wilfried Schulz, a düsseldorf-i Schauspielhaus igazgatója arról beszélt, a színház egy közösségi tér, ami mindenki problémáira reflektál, nem lehet elitista. Különböző megközelítéseket kell alkalmazni, mert bár az előadás, amit látnak ugyanaz, a nézőtéren többszáz különböző valóság és vélemény formálódik.  A színház „edzi az empátia izmát”. Ez egy olyan tér, ahol több nézőpontból, biztonságos közegben találkozhatunk az ismeretlennel.

false

 

Fotó: facebook.com/goetheinstitut.budapest

Német oldalon egyöntetű vélemény, hogy a színház nyitott térré kell váljon. „A színház él” és a város társadalmának a tere, épp ezért Düsseldorf-ban a Fridays for Future, Hamlet és Don Carlos is megférnek egymás mellett. A színház nem egy szubkultúra, „nem múzeum”, éppen ezért kell a klasszikusokat is a jelenbe átültetni – mondja Falk Richter, a berlin-i Maxim Gorki színház rendezője. A klasszikus pedig nem szentség, ugyanúgy egy politikai aktualitás szülte, ugyanúgy az aktuális hatalom ellen lázadt saját korszakának eszközeivel, ebből pedig inspirálódni, tanulni kell. A művészet nem létezik és soha nem is létezett a hatalommal való konfliktus nélkül.

false

 

Fotó: facebook.com/goetheinstitut.budapest

A beszélgetés folyamán többször szóba került, hogy nyitni kell a nézők felé, reflektálni a jelenre és felelősséget vállalni. Magyar oldalon viszont nemcsak a zászlóügyben volt zavarodottság, hanem a kérdéskör általános megközelítése is láthatóan problémákat okozott. Bagossy László a drámapedagógia szakot hozta fel, mint pozitív példát a kapcsolatteremtésre, Kováts Adél a pénzhiányt emlegette ennek gátjaként. Bagossy szerint egyébként a zártság igenis jót tesz a színháznak, elősegíti az alkotói folyamatot, ha nem szól bele senki.

Igaz, az is többször elhangzott a magyar részvevők szájából, hogy ők bizony egyszer sem találkoztak a cenzúrával, sőt még öncenzúrát sem gyakoroltak. Ennek fényében nem kis meglepetést okozott az az okfejtés, hogy a Radnóti miért nem teszi ki a szivárványos zászlót.

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.

Rokonidők

Cèdric Klapisch filmjei, legyenek bár kevésbé (Párizs; Tánc az élet) vagy nagyon könnyedek (Lakótársat keresünk és folytatásai), mindig diszkréten szórakoztatók. Ez a felszínes kellemesség árad ebből a távoli rokonok váratlan öröksége köré szerveződő filmből is.

Metrón Debrecenbe

A kiadó az utószóban is rögzíti, Térey szerette volna egy kötetben megjelentetni a Papp Andrással közösen írt Kazamatákat (2006), az Asztalizenét (2007) és a Jeremiás, avagy az Isten hidegét (2008). A kötet címe Magyar trilógia lett volna, utalva arra, hogy a szerző a múlt, jelen, jövő tengely mentén összetartozónak érezte ezeket a drámákat, első drámaíró korszakának műveit. 

Pénzeső veri

  • SzSz

„Az ajtók fontosak” – hangzik el a film ars poeticája valahol a harmincadik perc környékén, majd rögtön egyéb, programadó idézetek következnek: néha a játék (azaz színészkedés) mutatja meg igazán, kik vagyunk; a telefonok bármikor beszarhatnak, és mindig legyen nálad GPS.

Az elfogadás

Az ember nem a haláltól fél, inkább a szenvedéstől; nem az élet végességétől, hanem az emberi minőség (képességek és készségek, de leginkább az öntudat) leépülésétől. Nincs annál sokkolóbb, nehezebben feldolgozható élmény, mint amikor az ember azt az ént, éntudatot veszíti el, amellyel korábban azonosult. 

Mozaik

Öt nő gyümölcsök, öt férfi színek nevét viseli, ám Áfonya, Barack, vagy éppen Fekete, Zöld és Vörös frappáns elnevezése mögött nem mindig bontakozik ki valódi, érvényes figura. Pedig a történetek, még ha töredékesek is, adnának alkalmat rá: szerelem, féltékenység, árulás és titkok mozgatják a szereplőket.