A színházi nevelés maga a demokrácia – Nem is kell sokaknak

  • Gera Márton
  • 2015. február 14.

Színház

Láthattuk végre, mi az, ami a magyar oktatásból kimarad: a csapatmunka és a játékosság. Egy konferencia tanulságai.

Egyszer volt Magyarországon drámapedagógiai konferencia – nagyjából ez a tanulsága Raátz Judit főiskolai tanár megnyitójának. Mint mondja, ilyen hosszúságú és ennyire átfogó rendezvény most van először az országban, és nincs semmi garancia arra, hogy lesz lehetőség a folytatásra. Sőt a Színház – dráma iskola című konferenciát is egy Támop-pályázat keretében sikerült megszervezni. Pedig igény volna rá – látszik a megjelentek számából is, és ez még csak az első nap, a pedagógusok és a diákok zöme inkább a pénteki workshopokra volt kíváncsi.

Az ELTE BTK kari tanácsterme így is dugig, és már ez nagyszerű Gintli Tibor szerint, aki ugyan irodalomtörténész, mégis, magát a költészetet egy színjátszó csoportban fedezte fel még gimnazista korában. Szerinte a drámafoglalkozásoknak igazi előnye, hogy nem lehet kibújni a döntés alól, a szöveg minden mondatáról el kell dönteni, mit kezdünk vele. És tulajdonképpen ezen kötődés miatt vállalta, hogy köszöntőt mond, aminek igazán hálásak lehetünk, mert Gintli kerüli a közhelyeket, személyes példákat hoz: például, hogy volt idő, amikor középiskolában tanított, és bizony rendezett színdarabot is.

A Krétakör művészeti vezetőjének, Schilling Árpádnak az előadása Gintliéhez képest kész forradalmi szónoklat, manifesztum. Holott nehéz azzal vitatkozni, amit állít: a magyar oktatási rendszer egyáltalán nem demokratikus, és fel kell tennünk a kérdést, kiket is nevel. Bátor, döntésképes egyéneket vagy magolókat? Semmit nem változott az oktatás az elmúlt időszakban, mondja Schilling, aki szerint a színházi nevelés maga a demokrácia, amikor tanár és diák egyenrangú fél, a diák is tanul, de a tanár is. Viszonylag kevés az idő, talán ennek is köszönhető, hogy lavírozunk a témák között, illetve megnézünk egy videót a kreatív színházi foglalkozásról, amit a Krétakör szervezett. Végül egy újabb kisfilm jön, amelynek kapcsán lehet látni, hogy milyen sokoldalú a színház, hogyan képes vitát generálni, közösséget kovácsolni; Schillingék egyik legutóbbi projektje a hajléktalankérdéssel foglalkozott, pontosabban fiatalok foglalkoztak vele, és a végén született meg az a gerillakampány, amelynek köszönhetően a hajléktalansorsokról készült plakátokat láthatjuk a fővárosban.

Schilling Árpád

Schilling Árpád

Fotó: MTI

És hogy mennyi más formája van a színházi nevelésnek, arról Bethlenfalvy Ádám drámatanár mesél, aki előadását a legalapvetőbb kérdéssel kezdi: mire való a színház? Anélkül, hogy válaszolna rá, felvázol megannyi módot, ilyen például a terápiás színház, a vitaszínház vagy a színházi csapatépítés. Ezek esetében a színház valamifajta ürügy, hogy a problémák felszínre kerülhessenek, és elinduljon a diskurzus.

Balázs Zoltán rendező Aranybogár-módszer című előadása kissé zavaros, bár lehet, csak az álmosító idő teszi, mindenesetre az előadók többször is viccelődnek, hogy mindjárt jön egy szünet. A módszer egy Poe-novella után kapta a nevét, és lényege a koncentráció fejlesztése, hogy az ember ne csak nézzen, hanem lásson is.

Eck Júlia egyetemi docens a hazai drámatanárképzésről számol be, ahol egyáltalán nem rózsás a helyzet, még ha az utóbbi időben el is kezdődött valami fejlődés. A Pannon Egyetemen már válaszható a drámatanár szak az osztatlan tanárképzés keretében, noha az oktatók gyakran éhbérért (vagy éppen mindenféle honorárium nélkül) dolgoznak. Ez egyébként régebben sem volt jobb – Raátz Judit enyhe iróniával meg is jegyezte megnyitójában, hogy „természetesen ingyen” oktattak.

Amíg az első napon, a plenáris előadások keretében az elméleté volt a főszerep, addig a péntek szinte teljes egészében a gyakorlati foglalkozásokról szólt. Persze, az „előadók” elmagyarázták a játékok alapját, de az egész lényege mégiscsak az volt, hogy az ember jól érezze magát. És ahogy Körömi Gábor fogalmazott, a pedagógusok egy idő múlva – akarva-akaratlan – úgyis beépítik a maguk gyakorlatába ezeket a drámapedagógiai gyakorlatokat. Körömi lenyűgözően instruál, ülünk a teremben vagy negyvenen, és öt perc után azt venni észre, hogy mindenki önfeledten nevet, a huszonéves örömmel pacsizik a nyugdíjassal, és közben valóban egyszerű játékokat játszunk: barátkeresőt, koncentrációs feladatokat és bonyolított székfoglalót. A lényeg az ismerkedés, a csapatmunka, és hogy a résztvevő játsszon egy kicsit. Na, nagyjából ez marad ki ma a magyar oktatásból.

Körömi gyakorlatával ellentétben Tóth Zsuzsanna Vers-játékok programja már nem ennyire átütő hatású, a közösségi élmény helyét átveszi az ambíció (dramatizáljunk egy verset), noha Erdős Virág Négyeshatosába illesztgetni a rímeket valóban jó móka.

Az mindenesetre világosan látszik, hogy mennyire fontos a drámapedagógia, hogyan mutathat túl önmagán. Azonban a kérdések megvitatására, a tapasztalok átadására két nap édeskevés. Csak egyelőre nem az látszik, hogy a jelenlévőkön kívül akarna bárki is folytatást.

Figyelmébe ajánljuk

Erőltetett párhuzamok

Mi lehetne alkalmasabb szimbóluma a női létezésnek, mint a haj? Úgy élettanilag (a másik nemre gyakorolt vonzereje a minden individuális szempontot megelőző fajfenntartást szolgálja), mint kulturálisan (a néphagyomány gazdag, még az életet szervező világképre vonatkozó szimbolikájától a jelenkori társadalmak meglehet partikuláris, de mindenképpen jelentéssel bíró ún. trendjeiig) vagy spirituálisan (minden tradíció megkülönböztetett jelentőséget tulajdonít a hajnak).

Prokrusztész-ágy

A francia-algériai rendező filmjének eredeti címe (L’air de la mer rend libre – a tengeri levegő szabaddá tesz) a középkori német jobbágyok ambícióinak szabad fordítása (Stadtluft macht frei – a városi levegő szabaddá tesz).

Felelős nélkül

  • - turcsányi -

Van az a némileg ásatag, s nem kicsit ostoba vicc, amely szerint az a mennyország, ahol angol a rendőr, olasz a szakács, francia a szerető, német a szerelő, svájci a szervező. A pokol meg az, ahol… és itt máshogy rendezik egymáshoz a fenti szerepeket és nemzetiségeket. Nos, ez a – színigaz történetet dramatizáló – négyrészes brit sorozat még ennyi viccelődést sem enged a nézőinek.

Mahler-liturgia

„Én valóban fejjel megyek a falnak, de legalább jókora lyukat ütök rajta” – mondta egy ízben Gustav Mahler, legalábbis a feminista brácsaművész, Natalie Bauer-Lechner emlékiratai szerint. Ez a konok, mániákus attitűd az egyik legnagyszabásúbb művében, a Feltámadás-szimfóniában is tetten érhető.

Gyurcsány abbahagyta

Arra, hogy miért, és hogy miért pont most hagyta abba, lehet racionális magyarázatot találni a külső szemlélőnek is, azzal együtt, hogy e személyes döntés valódi okairól biztosat egyetlen ember tudhat; esetleg kettő. A DK (is) csúnyán megbukott a tavaly júniusi EP-választáson, és bejött a képbe Magyar Péter és a Tisza; és a vak is látta, hogy ha van jövő az ellenzéki oldalon, az a Tiszáé. Ha valaki, akkor a Tisza kanyarítja be az addig ilyen-olyan ellenzéki pártokkal rokonszenvező és mérsékelt lelkesedéssel, de rájuk szavazó polgárokat.

Sámson és a bibliás szavazók

Négyötödük a jobboldali elnökre szavazott, sokuk elutasítja a krisztusi szegénységet, újabban pedig az empátiát is. A második ciklusban a Republikánus Párt után az evangéliumi közösségeket is maga alá gyűri Donald Trump karizmája.

Nagyobb társadalmi érdek

A Berettyóújfaluban dolgozó debreceni radiológus húsvétkor ittasan, vezetői engedély nélkül indult autóval locsolkodni. A rendőrök kiszúrták, de megállítani nem tudták. Üldözése közben az orvos személyi sérüléssel járó balesetet okozott, egy rendőrt is majdnem elütött. Eddig hatszor tiltották el a vezetéstől, most mégsem tartóztatták le.