A színházi nevelés maga a demokrácia – Nem is kell sokaknak

  • Gera Márton
  • 2015. február 14.

Színház

Láthattuk végre, mi az, ami a magyar oktatásból kimarad: a csapatmunka és a játékosság. Egy konferencia tanulságai.

Egyszer volt Magyarországon drámapedagógiai konferencia – nagyjából ez a tanulsága Raátz Judit főiskolai tanár megnyitójának. Mint mondja, ilyen hosszúságú és ennyire átfogó rendezvény most van először az országban, és nincs semmi garancia arra, hogy lesz lehetőség a folytatásra. Sőt a Színház – dráma iskola című konferenciát is egy Támop-pályázat keretében sikerült megszervezni. Pedig igény volna rá – látszik a megjelentek számából is, és ez még csak az első nap, a pedagógusok és a diákok zöme inkább a pénteki workshopokra volt kíváncsi.

Az ELTE BTK kari tanácsterme így is dugig, és már ez nagyszerű Gintli Tibor szerint, aki ugyan irodalomtörténész, mégis, magát a költészetet egy színjátszó csoportban fedezte fel még gimnazista korában. Szerinte a drámafoglalkozásoknak igazi előnye, hogy nem lehet kibújni a döntés alól, a szöveg minden mondatáról el kell dönteni, mit kezdünk vele. És tulajdonképpen ezen kötődés miatt vállalta, hogy köszöntőt mond, aminek igazán hálásak lehetünk, mert Gintli kerüli a közhelyeket, személyes példákat hoz: például, hogy volt idő, amikor középiskolában tanított, és bizony rendezett színdarabot is.

A Krétakör művészeti vezetőjének, Schilling Árpádnak az előadása Gintliéhez képest kész forradalmi szónoklat, manifesztum. Holott nehéz azzal vitatkozni, amit állít: a magyar oktatási rendszer egyáltalán nem demokratikus, és fel kell tennünk a kérdést, kiket is nevel. Bátor, döntésképes egyéneket vagy magolókat? Semmit nem változott az oktatás az elmúlt időszakban, mondja Schilling, aki szerint a színházi nevelés maga a demokrácia, amikor tanár és diák egyenrangú fél, a diák is tanul, de a tanár is. Viszonylag kevés az idő, talán ennek is köszönhető, hogy lavírozunk a témák között, illetve megnézünk egy videót a kreatív színházi foglalkozásról, amit a Krétakör szervezett. Végül egy újabb kisfilm jön, amelynek kapcsán lehet látni, hogy milyen sokoldalú a színház, hogyan képes vitát generálni, közösséget kovácsolni; Schillingék egyik legutóbbi projektje a hajléktalankérdéssel foglalkozott, pontosabban fiatalok foglalkoztak vele, és a végén született meg az a gerillakampány, amelynek köszönhetően a hajléktalansorsokról készült plakátokat láthatjuk a fővárosban.

Schilling Árpád

Schilling Árpád

Fotó: MTI

És hogy mennyi más formája van a színházi nevelésnek, arról Bethlenfalvy Ádám drámatanár mesél, aki előadását a legalapvetőbb kérdéssel kezdi: mire való a színház? Anélkül, hogy válaszolna rá, felvázol megannyi módot, ilyen például a terápiás színház, a vitaszínház vagy a színházi csapatépítés. Ezek esetében a színház valamifajta ürügy, hogy a problémák felszínre kerülhessenek, és elinduljon a diskurzus.

Balázs Zoltán rendező Aranybogár-módszer című előadása kissé zavaros, bár lehet, csak az álmosító idő teszi, mindenesetre az előadók többször is viccelődnek, hogy mindjárt jön egy szünet. A módszer egy Poe-novella után kapta a nevét, és lényege a koncentráció fejlesztése, hogy az ember ne csak nézzen, hanem lásson is.

Eck Júlia egyetemi docens a hazai drámatanárképzésről számol be, ahol egyáltalán nem rózsás a helyzet, még ha az utóbbi időben el is kezdődött valami fejlődés. A Pannon Egyetemen már válaszható a drámatanár szak az osztatlan tanárképzés keretében, noha az oktatók gyakran éhbérért (vagy éppen mindenféle honorárium nélkül) dolgoznak. Ez egyébként régebben sem volt jobb – Raátz Judit enyhe iróniával meg is jegyezte megnyitójában, hogy „természetesen ingyen” oktattak.

Amíg az első napon, a plenáris előadások keretében az elméleté volt a főszerep, addig a péntek szinte teljes egészében a gyakorlati foglalkozásokról szólt. Persze, az „előadók” elmagyarázták a játékok alapját, de az egész lényege mégiscsak az volt, hogy az ember jól érezze magát. És ahogy Körömi Gábor fogalmazott, a pedagógusok egy idő múlva – akarva-akaratlan – úgyis beépítik a maguk gyakorlatába ezeket a drámapedagógiai gyakorlatokat. Körömi lenyűgözően instruál, ülünk a teremben vagy negyvenen, és öt perc után azt venni észre, hogy mindenki önfeledten nevet, a huszonéves örömmel pacsizik a nyugdíjassal, és közben valóban egyszerű játékokat játszunk: barátkeresőt, koncentrációs feladatokat és bonyolított székfoglalót. A lényeg az ismerkedés, a csapatmunka, és hogy a résztvevő játsszon egy kicsit. Na, nagyjából ez marad ki ma a magyar oktatásból.

Körömi gyakorlatával ellentétben Tóth Zsuzsanna Vers-játékok programja már nem ennyire átütő hatású, a közösségi élmény helyét átveszi az ambíció (dramatizáljunk egy verset), noha Erdős Virág Négyeshatosába illesztgetni a rímeket valóban jó móka.

Az mindenesetre világosan látszik, hogy mennyire fontos a drámapedagógia, hogyan mutathat túl önmagán. Azonban a kérdések megvitatására, a tapasztalok átadására két nap édeskevés. Csak egyelőre nem az látszik, hogy a jelenlévőkön kívül akarna bárki is folytatást.

Figyelmébe ajánljuk

Népi hentelés

Idővel majd kiderül, hogy valóban létezett-e olyan piaci rés a magyar podcastszcénában, amelyet A bűnös gyülekezet tudott betölteni, vagy ez is olyasmi, ami csak elsőre tűnt jó ötletnek.

A hiány

László Károly, a háborút követően Svájcban letelepedett műgyűjtő, amikor arról kérdezték, miért nem látogat vissza Auschwitzba, azt válaszolta, hogy azért, mert nem szereti a nosztalgiautakat.

Fagin elsápad

Pong Dzsun Ho társadalmi szatírái, Guillermo del Toro árvái, vagy épp Taika Waititi szeretnivalón furcsa szerzetei – mindegy, merre járunk, a kortárs filmben lépten-nyomon Charles Dickens hatásába ütközünk.

Vörös posztó

Ismertem valakit, aki egy stroke-ból kigyógyulva különös mellékhatással élt tovább: azt mondta, amit gondolt. Jót, rosszat, mindenkinek bele a szemébe, rosszindulat, számítás és óvatoskodás nélkül. Nehéz volt vele találkozni, mindig ott volt a veszély, hogy mint egy kegyetlen tükörben, hirtelen meglátjuk valódi önmagunkat. De jó is volt vele találkozni, mert ha megdicsért valakit, az illető biztos lehetett benne, hogy úgy is gondolja.

Szeplőtelen fogantatás mai köntösben

Bullshit munkahelyen vesztegelsz, ahol ráadásul csip-csup kiszolgáló feladatokkal is téged ugráltatnak, csak azért, mert nő vagy? Kézenfekvő menekülési útvonalnak tűnik, hogy elmész „babázni”. Persze ha nincs férjed vagy barátod, a dolog kicsit bonyolultabb – de korántsem lehetetlen.

Realista karikatúrák

Tizenkilenc kortárs szerző írta meg, mit jelentett az elmúlt egy-két évtizedben Magyarországon felnőni. Változatos a névsor: van pályakezdő és többkötetes író, eddig elsősorban költőként vagy gyerek- és ifjúsági könyvek szerzőjeként ismert alkotó is.

Jövő idő

A politikai pártokat nem szokás szeretni Magyarországon, mi tagadás, a pártok adtak s adnak is okot erre jócskán.