Opera

A szoborpark tragédiája

Melis-Jeles: Bakkhánsnők

  • Csont András
  • 2013. november 30.

Színház

Melis László operája ott kezdődik, ahol két éve bemutatott Dyonisia című kisoratóriuma véget ért. Akkor Apolló jósnőjének éneke egy világ visszavonhatatlan pusztulásáról üzent a delphoi jósda összeomlásakor: "Mondd meg a császárnak: hogy a mesteri fal lezuhant már, / Phoibos háza enyészik, s elpusztult a babérfa, / Nincs csevegő forrása, dalos vizei elapadtak."

Ugyanezt a világállapotot írják le Hegel szavai: "A boldogtalan tudat fájdalma azokban a kemény szavakban fejeződik ki, hogy isten meghalt. A szobrok most holttetemek, amelyekből eltávozott az éltető lélek, miként most a himnuszok is szavak csupán, amelyekből elköltözött a hit; az istenek asztalai szellemi étel és ital nélkül állnak, s játékai és ünnepei sem nyújtják a tudatnak ama öröm érzését, hogy egységben van az isteni lénnyel. E művek most fáról leszakított szép gyümölcsök; a baráti sors adta nekünk e műveket, de velük nem adja létük valódi életét (...) Ezért a sors a művészet alkotásaival e valóság beburkolt emlékét kínálja csupán." Jeles András színpadképe (amely egyben az egész darab rendezését is kiteszi, hiszen az éneklő élőkép maga a koncepció) letaglózó és festői tökéllyel fejezi ki e gondolatot. Egy tenger alatt forgatott természetrajzi film "függönye" mögött, úszkáló halak társaságában látjuk a színpadot, mely most egyfajta szoborpark, vagy a búvarok által föltárt, tetszetősen összerendezett régészeti lelet, azaz elsüllyedt kultúrjószág; a végig mozdulatlan szereplők görög szobrok, melyek a művészi teremtés önkénye folytán másfél órára beszélni-énekelni kezdenek. E teátrumnyi múzeumi tárló adekvát leképezése annak, hogyan viszonyulunk ma az egykor istenektől nyüzsgő és velük élénk harcban álló művészeti és életvilághoz. Ám a rendező koncepciója ennél mélyebben drámai, ismét Hegel szellemében, aki ekként jellemzi az antik színjátszást: "Itt mintegy megelevenedő szobrok lépnek elénk. A színpad, a templomhoz hasonlatosan, egyfajta architektonikus, környezetül szolgáló elem."

Ám e statikus és a múzeumi jelleget elidegenítő-ironikus idézőjellel erősítő színpadképnek és megfagyott beállításnak ellene szól a modern zene, mely már természeténél fogva is dinamikus, és egész estén át nem maradhat idézőjelben. Melis muzsikája az antik genoszokat, azaz "ősi" hangsorokat használja alapként, és ennyiben a véglegesen múlttá vált, immár szekularizált világ szintén idézőjeles megidézése; de maga a megszólaló anyag már minden idézőjel nélkül azt sugallja, hogy ez a múlt mégis eleven, és az antik zenei alapanyag alkalmas arra, hogy több legyen számunkra, mint a valóság beburkolt emléke.

Az a gyanúm, hogy az istenek visszaköltöztetése, vagyis a reszekularizáció a hangnemek felidézése révén pusztán antikváriusi művészetszemlélet, tévesen historizáló gesztus. Melis persze (különösen a repetitív iskola eredményeinek felhasználásával, modern hangszerek beléptetésével, az antikvitásban még nem létező polifónia alkalmazásával, roppantul differenciált ritmusvilággal, nagy zenetechnikai tudással) megpróbálja csupán kiindulópontnak tekinteni e hangsorokat - úgy kezeli, mint teszem azt, Mozart a dúr-moll rendszert -, ugyanakkor világos, hogy ez csak egyszeri megoldás, amely nem folytatható. (És az is lehetséges, hogy a Jeles-féle rendezés és szcenika marad a Bakkhánsnők egyetlen érvényes előadása.) De a filológiai búvárlatban sajnos tovább megy: ragaszkodik egyrészt az ógörög nyelvhez, másrészt a jambikus trimeterhez, ami végzetesen megköti formáló kezét. Masszaszerű monotónia keletkezik; a szoborszerű formálás érdekében bármiféle jellemábrázolástól, plasztikus egyénítéstől tartózkodó ódondász érzület megszünteti a drámai alakokat, és kilúgozza a tragédiát. Az időmértékes sorok már-már sulykolva gördülnek elő, a szinte kizárólag mezzoforte-forte dinamika, a szándékos merevség és stilizáció természetesen ismét a beszélő szobrok felé viszi a formálást, ám eközben elsikkad a dráma és az isteni-emberi tét, a hübrisz versus isteni törvény gondolata. A rendezés azt sugallja, hogy a görög világ végleg a tenger fenekére süllyedt, ám eközben az olajozott síneken gördülő operai zene azt, hogy mégis eleven, és ügye a mi ügyünk. Csak éneklő szobor Pentheusz és a többiek, de a zene, az opera - műfaja öntörvénye révén - arra törekszik, hogy valóságos ember legyen. Az ellentmondás lehetne termékeny, de úgy érzem, most nem az. Hiszen a víz alatt előadva maga az új mű sem lesz egyéb, mint lesüllyedt kulturális jószág, múzeumi tárgy, de ez aligha lehetett alkotói cél. Nem operát/drámát látunk, hanem valami furcsa és helyenként igen érdekes, de a megcélzott katarzist el nem hozó performanszot. Az új isten, Dionüszosz és az emberek ellentéte jegessé és ezzel átélhetetlenné válik. Magam dülledt-közömbös szemű halként úsztam el a szoborpark tragédiája fölött.

Az igen bonyolult partitúra előadása minden tiszteletet megérdemel. A szólisták (Kéringer László, Laborfalvi Soós Béla, Mikecz Kornél, Najbauer Lóránt, Philipp György, Szolnoki Apollónia) és a kar, valamint a kamarazenekart irányító Héja Domonkos lenyűgöző odaadással és hittel dolgozott.

Művészetek Palotája, október 22.

Figyelmébe ajánljuk

A képekbe dermedt vágy

Az Aspekt című feminista folyóirat társ­alapítója, Anna Daučíková (1950) meghatározó alakja a szlovák és a cseh feminista és queer művészetnek és a kilencvenes évektől a nemzetközi szcénának is.

Emberarcú

Volt egy történelmi pillanat ’56 után, amikor úgy tűnt: a szögesdrótot ha átszakítani nem lehet ugyan, azért átbújni alatta még sikerülhet.

Fától fáig

  • - turcsányi -

A Broke olyan, mint egy countrysláger a nehéz életű rodeócowboyról, aki elvész valahol Montanában a méteres hó alatt, s arra ébred, hogy épp lefagyóban a lába.

Kis nagy érzelmek

Egyszerű és szentimentális, de mindkettőt büszkén vállalja Baltasar Kormákur filmje. Talán az Előző életek volt utoljára ilyen: a fordulatok és a hősök döntései néha elég vadak, de sosem annyira, hogy megtörjék az azonosulás varázsát, az érzelmek őszintesége pedig mélységes hitelességet kölcsönöz a filmnek.

Nincs bocsánat

Az előadás Balássy Fanni azonos című kötetéből készült. A prózatöredékekből összeálló, műfajilag nehezen besorolható könyv a 2020-as években felnőtté váló fiatalok életkezdési pánikhelyzetéről ad meglehetősen borús képet.

Az individuum luxusa

  • Balogh Magdolna

Igazi szenzációnak ígérkezett ez a láger­napló, hiszen a mű 1978-ban csak erősen megcsonkítva jelenhetett meg a szerző magán­kiadásában, többszöri kiadói elutasítás és a publikálás jogáért folytatott 12 évnyi küzdelem után. 

Nem pontosan ugyanaz a szem

Ötvenhét turistabusz áll a parkolóban. A sofőrök dohányoznak, beszélgetnek, múlatják az időt, míg várnak az utasaikra. Akik nagyjából másfél óra alatt végeznek; előbb Auschwitz 1-et járják körbe, aztán jön Birkenau, oda át kell vinni őket, mert az cirka 3 kilométerrel távolabb van, ott aztán újabb egy-másfél órát eltöltenek majd.