Musical

Kedv! Remények! Lillák!

Bolba-Galambos-Orosz-Szente-Szirtes: Poligamy

Színház

Sajnos eddig még nem láttam a Poligamy című filmet. A privatizáló kitárulkozásból - becsületszóra! - nem lesz a jövőben rendszeres gyakorlat, itt most mindössze azért volt előrebocsátandó, hogy nyilvánvalóvá váljon: e sorok írója nem élhet az összehasonlítás oly hálás módszerével - ebben az összevetésben.

Merthogy ellenben a Bolba Tamás-Galambos Attila-Szente Vajk szerzőhármas előző musical comedyje (vagy betűhíven: mjuzikelkámedije), a Csoportterápia viszont nagyon is ott kelleti magát a személyes emlékek sorában, méghozzá a jobbféle zenés színházi szuvenirek között: ifjonti lendületével, profizmusával, a párkapcsolati-nemi tematika körül kifejtett, erősen önreflexív humorával. Ezen az úton halad most tovább, s talán-talán még feljebb is a Poligamy, elénk állítva a főhőst, Andrást, aki elköteleződési pánikjában napról napra egyre újabb és egyre más nőt talál kissé már unt, s ráadásul terhes Lillája helyében.

Akárcsak a Csoportterápia esetében, most is szügyig gázolunk a vígjátéki és sitcom-közhelyek meg persze a vásottan ismerős poénok tengerében. S ahogyan akkor, immár megszokott módon most sem bizonyul vészesnek ez az első pillantásra eléggé komolynak tetsző negatívum. A magyarázat egyszerűbb, mint gondolnánk: a komédia nem válogatós műfaj, s ezzel többnyire a mindenkori közönség is tisztában van. Így aztán bevált panelekből építkezni nem egyszerűen bocsánatos, de voltaképpen szükséges is; eltartott kisujjakkal nem lehet bő kétórányi szórakoztató alapanyagot összehordani. A sajátságos mindössze az, hogy a Poligamy szerzői felvállalják ezt, sőt jószerint sportot is űznek metódusuk sorozatos leleplezéséből. Igen, van, ami Galla Miklósék felől érkezett a színpadra, s van, ami direkte a Telepódiumból, s alapos padláslesöprést követően jutott a Poligamyba szőke nős viccek garmadája és persze sokféle más sztereotip poén is. A darab ettől még igen jól elműködik, részben éppenséggel azért, mert ők fent és mi lent egyaránt jól tudjuk, hogy itt most nem valóságábrázolás zajlik.

A sosem volt, csak a tévképzetekben és a filmes reprezentációban létező "reklámügynökség" nyitójelenete mindjárt megérezteti velünk: a mesés Közhelyföldén járunk. A versszövegek (Galambos Attila és Szente Vajk munkái) maguk is ezt jelzik, paradox módon még azzal is, hogy szinte virtuóz ügyességgel hozzák játékba napjaink ismerős nyelvi és kulturális regisztereit, ahol egyáltalán nem erőltetett a feszkó-Tesco rímpár, s ahol a főszereplő megkérdezheti magától: vajon hogyan is kerülhetett be ő egy Kusturica-filmbe? Minden biztonságos és meghitten ismerős számunkra, értelemszerűen a figurák is: a maffiózó és a pszichiáternő, a portás és a takarítónő, s persze az András elé vonuló női karikatúrák sora is. S mindeközben nem is olyan könnyű észrevenni, hogy a szüzsé legközepén mégiscsak egy valós emberi probléma téblábol: az a régi, évezredes talány, hogy mit is kezdjen egymással férfi és nő, ha már összekerültek egymással.

A darabba társszerzőként is bedolgozó Szirtes Tamás lendületességében is önironikus, saját patronjait bátran újrahasznosító musicalrendezést állított elénk, kicsi, de ügyes trükkökkel, s némi felesleges vetítéssel. (Bár az, hogy András pánikjában így az RTL Klub híradósai is szerepet kaphattak, bocsánatossá tett sok üres képfolyamot.) Az erős csapatjátékú, s már elsőre is jól olajozottnak bizonyuló előadás szereplői közül a leghálásabb játékok a legjobb barát és szerelmi balfék kettős minőségében megmutatkozó Sánta Lászlónak jutottak. Sánta ugribugri figurája mellett igen jól érvényesült Gallusz Nikolett elegáns és fanyar pszichológusnője, s egyetlen jelenetnyi szerepében is bombabiztos vígjátéki alakot hozott Székhelyi József (Portás). Székhelyi, akárcsak a takarítónőként kedvére trampliskodható Dobos Judit, kifinomult ütemérzékével, de már a puszta jelenlétével is figyelem- és poénmágnesként diadalmaskodott. A sztori spiccén a férfias kiállású Nagy Balázs (András) érezhetően jobban megküzdött az áhított hatásért, de a második részt indító kettősben, melyet a valódi Lillával, a bájos Kovalik Ágival adott elő, már bírta a rokonszenvünket.

A darab természetéből fakadóan Bolba Tamás összteljesítménye leginkább "alkalmazott zene" gyanánt vált érzékletessé: pillanatnyi eredményében és hatásában a kívánalmaknak jól megfelelve, de maradandó emlékeket alig-alig hátrahagyva. Néhány revüszám és az említett kettős dallama azért még percekkel az előadás után is a fülünkben csengett. Nem vitás, egy estére szánt mulatság volt a Poligamy, ám ha a színpadi szöveg olykor Adyt idézte, dicsérje hát a kedvvel fogyasztható romantikus musical comedy erényeit a költő dacos sora: "Mégis győztes, mégis új és magyar."

Madách Színház, október 27.

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.

A krétafelkelés

Valaki feljelentette Michal M.-et – az eset nem nálunk, hanem a távoli és egzotikus Szlovákiában történt. Nálunk ilyesmi nem fordulhat elő.

Főszerepben az Első sírásó

A november 6-án zárult igazgatói pályázaton Lipics Zsoltot hirdették ki győztesnek Darabont Mikold ellenében, azonban nagyon sok ellentmondás és fordulat jellemezte az elmúlt időszakot. A régi-új igazgató mellett csupán a NER-es lapokban folytatott sikerpropagandája szólt, pályázata egy realista, szakmaiságra építő programmal ütközött meg.

Őrült rendszer, de van benne pénz

  • Szekeres István

Amikor a tavalyi párizsi olimpián a tekvandós Márton Viviana megszerezte a hatodik – igaz, spanyol import – aranyérmünket, Orbán Viktor (noha eredetileg nyolcat várt) SMS-t küldött Schmidt Ádám sportállamtitkárnak: „Maradhat.” A kincstári humor mögül is elővillant a tény, hogy a sportélet is a miniszterelnök kezében van. Az ő kegyei éltetik, ő mozgatja a vezető személyi állomány tagjait, mint sakktáblán szokás a bábukat.