Musical

Kedv! Remények! Lillák!

Bolba-Galambos-Orosz-Szente-Szirtes: Poligamy

Színház

Sajnos eddig még nem láttam a Poligamy című filmet. A privatizáló kitárulkozásból - becsületszóra! - nem lesz a jövőben rendszeres gyakorlat, itt most mindössze azért volt előrebocsátandó, hogy nyilvánvalóvá váljon: e sorok írója nem élhet az összehasonlítás oly hálás módszerével - ebben az összevetésben.

Merthogy ellenben a Bolba Tamás-Galambos Attila-Szente Vajk szerzőhármas előző musical comedyje (vagy betűhíven: mjuzikelkámedije), a Csoportterápia viszont nagyon is ott kelleti magát a személyes emlékek sorában, méghozzá a jobbféle zenés színházi szuvenirek között: ifjonti lendületével, profizmusával, a párkapcsolati-nemi tematika körül kifejtett, erősen önreflexív humorával. Ezen az úton halad most tovább, s talán-talán még feljebb is a Poligamy, elénk állítva a főhőst, Andrást, aki elköteleződési pánikjában napról napra egyre újabb és egyre más nőt talál kissé már unt, s ráadásul terhes Lillája helyében.

Akárcsak a Csoportterápia esetében, most is szügyig gázolunk a vígjátéki és sitcom-közhelyek meg persze a vásottan ismerős poénok tengerében. S ahogyan akkor, immár megszokott módon most sem bizonyul vészesnek ez az első pillantásra eléggé komolynak tetsző negatívum. A magyarázat egyszerűbb, mint gondolnánk: a komédia nem válogatós műfaj, s ezzel többnyire a mindenkori közönség is tisztában van. Így aztán bevált panelekből építkezni nem egyszerűen bocsánatos, de voltaképpen szükséges is; eltartott kisujjakkal nem lehet bő kétórányi szórakoztató alapanyagot összehordani. A sajátságos mindössze az, hogy a Poligamy szerzői felvállalják ezt, sőt jószerint sportot is űznek metódusuk sorozatos leleplezéséből. Igen, van, ami Galla Miklósék felől érkezett a színpadra, s van, ami direkte a Telepódiumból, s alapos padláslesöprést követően jutott a Poligamyba szőke nős viccek garmadája és persze sokféle más sztereotip poén is. A darab ettől még igen jól elműködik, részben éppenséggel azért, mert ők fent és mi lent egyaránt jól tudjuk, hogy itt most nem valóságábrázolás zajlik.

A sosem volt, csak a tévképzetekben és a filmes reprezentációban létező "reklámügynökség" nyitójelenete mindjárt megérezteti velünk: a mesés Közhelyföldén járunk. A versszövegek (Galambos Attila és Szente Vajk munkái) maguk is ezt jelzik, paradox módon még azzal is, hogy szinte virtuóz ügyességgel hozzák játékba napjaink ismerős nyelvi és kulturális regisztereit, ahol egyáltalán nem erőltetett a feszkó-Tesco rímpár, s ahol a főszereplő megkérdezheti magától: vajon hogyan is kerülhetett be ő egy Kusturica-filmbe? Minden biztonságos és meghitten ismerős számunkra, értelemszerűen a figurák is: a maffiózó és a pszichiáternő, a portás és a takarítónő, s persze az András elé vonuló női karikatúrák sora is. S mindeközben nem is olyan könnyű észrevenni, hogy a szüzsé legközepén mégiscsak egy valós emberi probléma téblábol: az a régi, évezredes talány, hogy mit is kezdjen egymással férfi és nő, ha már összekerültek egymással.

A darabba társszerzőként is bedolgozó Szirtes Tamás lendületességében is önironikus, saját patronjait bátran újrahasznosító musicalrendezést állított elénk, kicsi, de ügyes trükkökkel, s némi felesleges vetítéssel. (Bár az, hogy András pánikjában így az RTL Klub híradósai is szerepet kaphattak, bocsánatossá tett sok üres képfolyamot.) Az erős csapatjátékú, s már elsőre is jól olajozottnak bizonyuló előadás szereplői közül a leghálásabb játékok a legjobb barát és szerelmi balfék kettős minőségében megmutatkozó Sánta Lászlónak jutottak. Sánta ugribugri figurája mellett igen jól érvényesült Gallusz Nikolett elegáns és fanyar pszichológusnője, s egyetlen jelenetnyi szerepében is bombabiztos vígjátéki alakot hozott Székhelyi József (Portás). Székhelyi, akárcsak a takarítónőként kedvére trampliskodható Dobos Judit, kifinomult ütemérzékével, de már a puszta jelenlétével is figyelem- és poénmágnesként diadalmaskodott. A sztori spiccén a férfias kiállású Nagy Balázs (András) érezhetően jobban megküzdött az áhított hatásért, de a második részt indító kettősben, melyet a valódi Lillával, a bájos Kovalik Ágival adott elő, már bírta a rokonszenvünket.

A darab természetéből fakadóan Bolba Tamás összteljesítménye leginkább "alkalmazott zene" gyanánt vált érzékletessé: pillanatnyi eredményében és hatásában a kívánalmaknak jól megfelelve, de maradandó emlékeket alig-alig hátrahagyva. Néhány revüszám és az említett kettős dallama azért még percekkel az előadás után is a fülünkben csengett. Nem vitás, egy estére szánt mulatság volt a Poligamy, ám ha a színpadi szöveg olykor Adyt idézte, dicsérje hát a kedvvel fogyasztható romantikus musical comedy erényeit a költő dacos sora: "Mégis győztes, mégis új és magyar."

Madách Színház, október 27.

Figyelmébe ajánljuk

Dr. Archipelago

  • - turcsányi -

Az 1976-os svédországi választások kampányidőszakában Olof Palme miniszterelnök ismét 1973-as kihívójával, Thornbjörn Fälldinnel vitázott.

Magától nem jutott eszébe

A francia irodalom fenegyereke vagy punkja a regényeiben kritikusan és saját tapasztalatai alapján ábrá­zol­ja a társadalom peremére szorult emberek életét. Szegény és diszfunkcionális családban élt, de tizenévesen megszökött, hogy a groupie-k életét élje. Csoportos nemi erőszak áldozata lett, majd prostituáltnak állt és függőségekkel küzdött. 1994 óta az írásból él. Új regényének fő motívuma a #metoo.

Mint a talajvíz

Hetvenes évek vége, isten tudja, milyen fejtágító, polgazd, gazdaságföldrajz, valami. Az előadó föláll a katedrára, kezében krétával a táblához lép, és felrajzol egy csinos grafikont, két égnek meredő egyenessel: a vízszintes tengelyen az évszámok, a függőlegesen valami baromság, népboldogság, országsiker, világmegváltás, ilyesmi.

49 117

Itt valaki belülről bomlaszt. Vagy csak simán hülye. Bármelyik is, nem volt jó ötlet Orbán Viktor kampánycsapata részéről „exkluzív részletekkel” bemutatni, milyen hősies munkát végzett a kormány a koronavírus-járvány idején.

A vesztes győztes

Izrael a tűzszünettel súlyos árat fizet a túszok kiszabadításáért. De valójában az október 7-i katasztrófát előidéző vétkeiért büntetik: a gázai határ elhanyagolásáért, a figyelmeztető jelek semmibe vételéért, a hibás katonai döntésekért, a Hamász alulértékeléséért. A hübriszért.

Búcsú az egyezménytől

  • Jávor Benedek

Hivatalba lépését követő egyik első intézkedéseként Donald Trump valóra váltotta azt, amit sokan – támogatói és ellenfelei közül egyaránt – vártak tőle. Látványos gesztussal bejelentette az Egyesült Államok kilépését az üvegházhatású gázok kibocsátásának csökkentését célzó párizsi egyezményből.

A pokol kapui

Milyen kormányzati, helyhatósági és közigazgatási intézkedések segítették Magyarországon a zsidók elűzését és haláltáborokba küldését? Milyen volt az élet a gettókban? Az akkori békési megyeszékhely, Gyula mindennapjain keresztül idézzük föl a hétköznapok borzalmát.

Itt a szabály, hol a szabály

Bár Csák János tavaly júniusi lemondásával úgy tűnt, süllyesztőbe kerül a miniszter fő művének tartott kulturálistörvény-tervezet, utóda, Hankó Balázs felügyeletével a botrányos szöveg több eleme is átszivárgott egy salátatörvénybe rejtve. Mit mutat a kulturális szféra körüli újabb kormányzati barkácsolás?

Budapest bejelentkezett

Élve elővásárlási jogával, a főváros elhappolná az arab befektetők elől a rákosrendezői fejlesztési területet, a kormány pedig próbálja leszerelni Karácsonyékat. A helyzet jogilag is igen zavaros.

Nincs az a pénz

Első pillantásra drasztikus az ösztöndíjas férőhelyek számának csökkenése, a minisztérium viszont felsőoktatási „hozzáférési fordulatról” beszél. Ám alaposabb vizsgálat után sem lehetünk nyugodtak, miután a diplomások arányát tekintve csaknem sereghajtók vagyunk az unióban.