Musical

Kedv! Remények! Lillák!

Bolba-Galambos-Orosz-Szente-Szirtes: Poligamy

Színház

Sajnos eddig még nem láttam a Poligamy című filmet. A privatizáló kitárulkozásból - becsületszóra! - nem lesz a jövőben rendszeres gyakorlat, itt most mindössze azért volt előrebocsátandó, hogy nyilvánvalóvá váljon: e sorok írója nem élhet az összehasonlítás oly hálás módszerével - ebben az összevetésben.

Merthogy ellenben a Bolba Tamás-Galambos Attila-Szente Vajk szerzőhármas előző musical comedyje (vagy betűhíven: mjuzikelkámedije), a Csoportterápia viszont nagyon is ott kelleti magát a személyes emlékek sorában, méghozzá a jobbféle zenés színházi szuvenirek között: ifjonti lendületével, profizmusával, a párkapcsolati-nemi tematika körül kifejtett, erősen önreflexív humorával. Ezen az úton halad most tovább, s talán-talán még feljebb is a Poligamy, elénk állítva a főhőst, Andrást, aki elköteleződési pánikjában napról napra egyre újabb és egyre más nőt talál kissé már unt, s ráadásul terhes Lillája helyében.

Akárcsak a Csoportterápia esetében, most is szügyig gázolunk a vígjátéki és sitcom-közhelyek meg persze a vásottan ismerős poénok tengerében. S ahogyan akkor, immár megszokott módon most sem bizonyul vészesnek ez az első pillantásra eléggé komolynak tetsző negatívum. A magyarázat egyszerűbb, mint gondolnánk: a komédia nem válogatós műfaj, s ezzel többnyire a mindenkori közönség is tisztában van. Így aztán bevált panelekből építkezni nem egyszerűen bocsánatos, de voltaképpen szükséges is; eltartott kisujjakkal nem lehet bő kétórányi szórakoztató alapanyagot összehordani. A sajátságos mindössze az, hogy a Poligamy szerzői felvállalják ezt, sőt jószerint sportot is űznek metódusuk sorozatos leleplezéséből. Igen, van, ami Galla Miklósék felől érkezett a színpadra, s van, ami direkte a Telepódiumból, s alapos padláslesöprést követően jutott a Poligamyba szőke nős viccek garmadája és persze sokféle más sztereotip poén is. A darab ettől még igen jól elműködik, részben éppenséggel azért, mert ők fent és mi lent egyaránt jól tudjuk, hogy itt most nem valóságábrázolás zajlik.

A sosem volt, csak a tévképzetekben és a filmes reprezentációban létező "reklámügynökség" nyitójelenete mindjárt megérezteti velünk: a mesés Közhelyföldén járunk. A versszövegek (Galambos Attila és Szente Vajk munkái) maguk is ezt jelzik, paradox módon még azzal is, hogy szinte virtuóz ügyességgel hozzák játékba napjaink ismerős nyelvi és kulturális regisztereit, ahol egyáltalán nem erőltetett a feszkó-Tesco rímpár, s ahol a főszereplő megkérdezheti magától: vajon hogyan is kerülhetett be ő egy Kusturica-filmbe? Minden biztonságos és meghitten ismerős számunkra, értelemszerűen a figurák is: a maffiózó és a pszichiáternő, a portás és a takarítónő, s persze az András elé vonuló női karikatúrák sora is. S mindeközben nem is olyan könnyű észrevenni, hogy a szüzsé legközepén mégiscsak egy valós emberi probléma téblábol: az a régi, évezredes talány, hogy mit is kezdjen egymással férfi és nő, ha már összekerültek egymással.

A darabba társszerzőként is bedolgozó Szirtes Tamás lendületességében is önironikus, saját patronjait bátran újrahasznosító musicalrendezést állított elénk, kicsi, de ügyes trükkökkel, s némi felesleges vetítéssel. (Bár az, hogy András pánikjában így az RTL Klub híradósai is szerepet kaphattak, bocsánatossá tett sok üres képfolyamot.) Az erős csapatjátékú, s már elsőre is jól olajozottnak bizonyuló előadás szereplői közül a leghálásabb játékok a legjobb barát és szerelmi balfék kettős minőségében megmutatkozó Sánta Lászlónak jutottak. Sánta ugribugri figurája mellett igen jól érvényesült Gallusz Nikolett elegáns és fanyar pszichológusnője, s egyetlen jelenetnyi szerepében is bombabiztos vígjátéki alakot hozott Székhelyi József (Portás). Székhelyi, akárcsak a takarítónőként kedvére trampliskodható Dobos Judit, kifinomult ütemérzékével, de már a puszta jelenlétével is figyelem- és poénmágnesként diadalmaskodott. A sztori spiccén a férfias kiállású Nagy Balázs (András) érezhetően jobban megküzdött az áhított hatásért, de a második részt indító kettősben, melyet a valódi Lillával, a bájos Kovalik Ágival adott elő, már bírta a rokonszenvünket.

A darab természetéből fakadóan Bolba Tamás összteljesítménye leginkább "alkalmazott zene" gyanánt vált érzékletessé: pillanatnyi eredményében és hatásában a kívánalmaknak jól megfelelve, de maradandó emlékeket alig-alig hátrahagyva. Néhány revüszám és az említett kettős dallama azért még percekkel az előadás után is a fülünkben csengett. Nem vitás, egy estére szánt mulatság volt a Poligamy, ám ha a színpadi szöveg olykor Adyt idézte, dicsérje hát a kedvvel fogyasztható romantikus musical comedy erényeit a költő dacos sora: "Mégis győztes, mégis új és magyar."

Madách Színház, október 27.

Figyelmébe ajánljuk

Testvér testvért

  • - turcsányi -

A hely és az idő mindent meghatároz: Szilézia fővárosában járunk, 1936-ban; történetünk két héttel a berlini olimpia előtt indul és a megnyitó napjáig tart.

Vadmacskák

  • SzSz

Kevés kellemetlenebb dolog létezik annál, mint amikor egy kapcsolatban a vágyottnál eggyel többen vannak – persze, a félrelépéseket, kettős életeket és házasságszédelgőket jól ismerjük, ha az elmúlt években feleannyi sorozat készült volna ezekből, akkor is kitehetnénk a „túltermelés” táblát.

Fiúk az úton

Stephen King mindössze 19 éves volt, amikor 1967-ben papírra vetette A hosszú menetelést. A sorshúzásos alapon kiválogatott és a gazdagság és dicsőség ígéretével halálba hajszolt fiatalemberek története jól illeszkedett a vietnámi háború vetette hosszú árnyékhoz.

Bálványok és árnyékok

Egyszerre volt festő, díszlet- és jelmeztervező, költő és performer El Kazovszkij (1948–2008), a rendszerváltás előtti és utáni évtizedek kimagasló figuratív képzőművésze, akinek a hátrahagyott életműve nem süllyedt el, a „Kazo-kultusz” ma is él.

Múzeum körúti Shaxpeare-mosó

Ez a Shakespeare-monográfia olyan 400 oldalas szakmunka, amelyet regényként is lehet olvasni. Izgalmas cselekmény, szex, horror, szerzői kikacsintások, szövegelemzés, színház- és társadalomtörténeti kontextus, igen részletes (és szintén olvasmányos) jegyzetapparátussal.

Akinek nem bűne…

Tatabányán a Bűn és bűnhődéssel kezdik az októbert, és ez a tematika határozza majd meg az egész évadukat, amelyben a súlyosabb műfajok mellett krimi és komédia is színpadra kerül.

A műfaj legnagyobbjaival

Tegye fel a kezét, akinek Bayreuth hallatán először nem Wagner jut eszébe. Nem csoda, hiszen 1876, Wagner Festspielhausának, a kizárólag Wagner-operák előadására épített operaháznak a megnyitása óta a két név elválaszthatatlanul összefonódott. De a városnak van egy másik elsőrangú fesztiválja is.

Furcsa kézfogás

A program az idén másodszor egészült ki a színiiskolák találkozójával. A Szemle Off keretében hét színiiskola nyolc előadása mutatkozott be szeptember 8. és 10. között a margitszigeti Kristály Színtérben.