Fesztivál

A Temesvári Eurorégiós Színházi Találkozó

  • Sisso
  • 2013. július 6.

Színház

A Temesvári Eurorégiós Színházi Találkozó (TESZT) keretében ünnepelték idén a szervező Csiky Gergely Állami Magyar Színház fennállásának 60. évfordulóját, de a koncertekkel, szakmai beszélgetésekkel kiegészülő rendezvényt szerencsére nem folyta be a pátosz. A húsz előadásból hármat vonunk most megfigyelés alá, amelyek történetesen egyaránt az egyhetes műsorfolyam második napján buktak a felszínre.

A Mihai Eminescu Nemzeti Színház kettes stúdiótermében, értsd: az egykori várhoz tartozó lovarda épületében néztük meg Mihai Maniutüiu rendezésében Az élet álom című előadást. A neves román rendező Calderón hatalomról, apa-fiú komplexusról szóló drámáját, illetve a valóság és az illúzió közötti átjárás lehetőségeit kórházi és háborús környezetben képzelte el. Hogy hatásvadász vagy kifejező képeket látunk inkább, azt nagyon meghatározza a színházi szocializáció - én hajlottam arra, hogy a román posztmodern bizarr regnálásaként értékeljem a túl erős képeket és a kegyetlen intermediális effekteket. Mindenesetre képtelen voltam elaludni ilyen brutál technozajban, miközben a színészi játék az alámondásos fordítás ellenére is legalább annyira lekötötte a figyelmemet - különös tekintettel a leláncolt Segismundóra, aki ugyan hajlottabb korú volt annál, hogy kivont karddal és hihetően hódítsa el apja elől a nőket, de a konvenció e játékos felrúgása teherbíró ötletnek bizonyult. A hatás pedig még az idegesítő, űrlényre maszkírozott aneszteziológusok karán is átverekedte magát.

Az Újvidéki Színház Opera Ultima című produkciója (képünkön) már közelebb lendített a fesztiválhangulathoz. Mondhatnám azt is, hogy a színház megélhetési problémáit, szükségszerű prostituálódását, illetve az alkotói szabadság kérdését is boncolgató párkapcsolati opera szinte olyan volt, mintha itthon lettem volna: Abszurdisztánban, a kényelmes fapadomon. Kokan Mladenovic magyar nyelvű rendezésének mindkét felvonása mellbevágó volt a maga módján. Az első rész a szórakoztató színház túlkarikírozására alapozott, az operajátszás nevetséges gesztusaival, Beaumarchais nyomán, de éppen a csömörig, amire hosszabban nem lettem volna kíváncsi. A hófehér habos világból a második részre aztán lett nemulass. Még jó, hogy visszamentem a szünet után. Kifordult a Figaro-történet, valóságos opera noir, a jelen kelet-közép-európai társadalom- és kultúrpolitikája elleni vádirat kerekedett belőle. A kabaréból a teljes közérzeti összeomlás felé ívelt a színészek játéka, megmutatták, hogy tényleg meg kell halni a színpadon. (Utóbbi tétel végérvényes igazolására később, az újvidéki Szerb Nemzeti Színház hét és fél órás Sirályában került sor.)

A nap végén érkezett egy identitásutazásról szóló összművészeti performansz a kelebiai Nyári Mozi Színházi Közösség előadásában, Lit és Mix könyve címmel. Lajkó Félix élő metál-citera koncertje és matematikus édesapja emléke volt az alap, amelyre Döbrei Dénes óvatos duhaj tánc- és tárgyjátéka, azaz felmutató színháza és a Buharov testvérek ritmikus, meditatív vetítése építkezett. Mindez a maga esetlegességeivel együtt volt nagyon pihentető annak, aki képes azonnal belehelyezkedni a burokban születni a másvilágra atmoszférába.

A Forte Társulat A nagy füzet című előadását a Csiky Gergely Színházban csak azért említem meg még a végén, mert itthon az évad egyik legjobb előadásának tűnt - és ez Temesváron is így volt. (Kritikánkat lásd a március 7-ei számban!)

Temesvár, május 25.

Figyelmébe ajánljuk

Gombaszezon

François Ozon új filmjében Michelle a magányos vidéki nénik eseménytelen, szomorú életét éli. Egyetlen barátnőjével jár gombászni, vagy viszi őt a börtönbe, meglátogatni annak fiát, Vincent-t. Kritika.

Világító árnyak

A klasszikus balett alapdarabját annak leghíresebb koreográfiájában, az 1877-es Marius Petipa-féle változatában vitte színre Albert Mirzojan, Ludwig Minkus zenéjére.

Huszein imám mártíromsága

Az Izrael és Irán között lezajlott tizenkét napos háború újra rádöbbentette a régió népeit: új közel-keleti hatalmi rend van kialakulóban. Az egyre élesebben körvonalazódó kép azonban egyre többeket tölt el félelemmel.

„A lehetőségek léteznek”

Úgy tűnik, hogy az emberi történelem és politika soha nem fog megváltozni. Kőbalta, máglyán égő „eretnekek”, százéves háborúk, gulágok… Vagy­is mi sohasem fogunk megváltozni. Reménytelen.

Taxival Auschwitzba

Idén áprilistól a francia közszolgálati televízió közel kilenc­órányi dokumentumfilm-folyamban mutatta be azt a három történelmi pert, amelyek során 1987 és 1998 között a náci kollaboráns Vichy-rezsim egykori kiszolgálóinak kellett számot adniuk bűneikről. A három film mindegyike más-más oldalról mutatja be a megszállás időszakát. A YouTube-on is hozzáférhető harmadiknak van talán a leginkább megszívlelendő tanulsága.

Lábujjhegyen

A hízelgéseknek, a geopolitikai realitásoknak és a szerencsének köszönhetően jól zárult a hágai NATO-csúcs. Azonban az, hogy a tagállamok vezetői jól tudják kezelni az Egyesült Államok elnökének egóját, nem a transzatlanti kapcsolatok legszilárdabb alapja.

Milliókat érő repedések

Évekig kell még nézniük a tátongó repedéseket és leváló csempéket azoknak a lakóknak, akik 2016-ban költöztek egy budafoki új építésű társasházba. A problémák hamar felszínre kerültek, most pedig a tulaj­donosok perben állnak a beruházóval.

Egyenlőbbek

Nyilvánosan megrótta Szeged polgármestere azokat a képviselőket – köztük saját szövetségének tagjait –, akik nem szavazták meg, hogy a júliustól érvényes fizetésemelésük inkább a szociális alapba kerüljön. E képviselők viszont azt szerették volna, hogy a polgármester és az alpolgármesterek bérnövekménye is közcélra menjen.

Pillanatnyi nehézségek

Gyors viták, vetélkedő erős emberek, ügynöközés és fele-fele arányban megosztott tagság: megpróbáltuk összerakni a szép reményekkel indult, de a 2026-os választáson a távolmaradás mellett döntő liberális párt történetét.