Fesztivál

A Temesvári Eurorégiós Színházi Találkozó

  • Sisso
  • 2013. július 6.

Színház

A Temesvári Eurorégiós Színházi Találkozó (TESZT) keretében ünnepelték idén a szervező Csiky Gergely Állami Magyar Színház fennállásának 60. évfordulóját, de a koncertekkel, szakmai beszélgetésekkel kiegészülő rendezvényt szerencsére nem folyta be a pátosz. A húsz előadásból hármat vonunk most megfigyelés alá, amelyek történetesen egyaránt az egyhetes műsorfolyam második napján buktak a felszínre.

A Mihai Eminescu Nemzeti Színház kettes stúdiótermében, értsd: az egykori várhoz tartozó lovarda épületében néztük meg Mihai Maniutüiu rendezésében Az élet álom című előadást. A neves román rendező Calderón hatalomról, apa-fiú komplexusról szóló drámáját, illetve a valóság és az illúzió közötti átjárás lehetőségeit kórházi és háborús környezetben képzelte el. Hogy hatásvadász vagy kifejező képeket látunk inkább, azt nagyon meghatározza a színházi szocializáció - én hajlottam arra, hogy a román posztmodern bizarr regnálásaként értékeljem a túl erős képeket és a kegyetlen intermediális effekteket. Mindenesetre képtelen voltam elaludni ilyen brutál technozajban, miközben a színészi játék az alámondásos fordítás ellenére is legalább annyira lekötötte a figyelmemet - különös tekintettel a leláncolt Segismundóra, aki ugyan hajlottabb korú volt annál, hogy kivont karddal és hihetően hódítsa el apja elől a nőket, de a konvenció e játékos felrúgása teherbíró ötletnek bizonyult. A hatás pedig még az idegesítő, űrlényre maszkírozott aneszteziológusok karán is átverekedte magát.

Az Újvidéki Színház Opera Ultima című produkciója (képünkön) már közelebb lendített a fesztiválhangulathoz. Mondhatnám azt is, hogy a színház megélhetési problémáit, szükségszerű prostituálódását, illetve az alkotói szabadság kérdését is boncolgató párkapcsolati opera szinte olyan volt, mintha itthon lettem volna: Abszurdisztánban, a kényelmes fapadomon. Kokan Mladenovic magyar nyelvű rendezésének mindkét felvonása mellbevágó volt a maga módján. Az első rész a szórakoztató színház túlkarikírozására alapozott, az operajátszás nevetséges gesztusaival, Beaumarchais nyomán, de éppen a csömörig, amire hosszabban nem lettem volna kíváncsi. A hófehér habos világból a második részre aztán lett nemulass. Még jó, hogy visszamentem a szünet után. Kifordult a Figaro-történet, valóságos opera noir, a jelen kelet-közép-európai társadalom- és kultúrpolitikája elleni vádirat kerekedett belőle. A kabaréból a teljes közérzeti összeomlás felé ívelt a színészek játéka, megmutatták, hogy tényleg meg kell halni a színpadon. (Utóbbi tétel végérvényes igazolására később, az újvidéki Szerb Nemzeti Színház hét és fél órás Sirályában került sor.)

A nap végén érkezett egy identitásutazásról szóló összművészeti performansz a kelebiai Nyári Mozi Színházi Közösség előadásában, Lit és Mix könyve címmel. Lajkó Félix élő metál-citera koncertje és matematikus édesapja emléke volt az alap, amelyre Döbrei Dénes óvatos duhaj tánc- és tárgyjátéka, azaz felmutató színháza és a Buharov testvérek ritmikus, meditatív vetítése építkezett. Mindez a maga esetlegességeivel együtt volt nagyon pihentető annak, aki képes azonnal belehelyezkedni a burokban születni a másvilágra atmoszférába.

A Forte Társulat A nagy füzet című előadását a Csiky Gergely Színházban csak azért említem meg még a végén, mert itthon az évad egyik legjobb előadásának tűnt - és ez Temesváron is így volt. (Kritikánkat lásd a március 7-ei számban!)

Temesvár, május 25.

Figyelmébe ajánljuk

A fejünkre nőttek

Az incel kifejezés (involuntary celibates, önkéntes cölibátus) má­ra köznevesült (lásd még: Karen, woke, simp); egyszerre szitokszó, internetes szleng és a férfiak egy csoportjának jelölése.

Visszatér

  • - turcsányi -

Johnny Cashnek van egy ilyen című száma, az 1994-es American Recordings című albumán. Nem is az övé, egy Nick Lowe nevű zenészé, aki egy ideig Cash rokona volt – az ő eredeti változatát használta például a pilot vége főcíméhez a Maffiózók (The Sopranos).

Tökéletes egyenlőség

Egy viking törzsfőnökről szóló animált tanmesével indul a film, aki népe minden tagjának (beleértve önmagát is) levágatta a bal kezét (szolidaritásból, mivel a fia bal keze odalett az ellenségtől menekülve), így akarván megőrizni az egységet.

A rossz dolog

Kínálta magát a trauma jelenkori uralmáról szóló kritikai panaszáradat Eva Victor debütfilmje kapcsán. A film több elemzője kiemelte, hogy a Bocs, kicsim erőssége éppen abban rejlik, hogy ellenáll e narratív toposznak.

Perkusszív vérvonal

A cimbalom története valódi sikersztori: az 1870-es években a cseh származású, Budapesten letelepedett hangszergyáros, Schunda Vencel József megalkotta kora népszerű kocsmai hangszerének tökéletesített változatát, a pedálcimbalmot, 1906-ban pedig már a tízezredik (!) példányt szállították ki a Magyar utcai manufaktúrából.

Suttogó szó-képek

  • Dékei Krisztina

A 2016-tól Berlinben élő, de idén hazaköltöző művész viszonylag korán, 2012-ben megtalálta egyéni kézjegyének alapelemét, a pixelt (talán a legismertebb ilyen műve a 2014-es Akadémiai pénisz), majd az ezen alapuló színezést: interaktív alkotásai csak akkor váltak láthatóvá, ha a közönség kiszínezte a tényleges pixeleket.

Fejszék és haszonnövények

  • Molnár T. Eszter

A táncos székekből összetolt emelvényen lépked. A székek mozognak, csúsznak, dőlnek, billennek, a táncos óvatos, de hiába, végül így is legördül.

Újabb menekülő kelet-európai politikus keres búvóhelyet Orbánnál

  • Domány András
Budapestről üzent Donald Tusk lengyel miniszterelnöknek a Kaczyński-kormányok volt igazságügyi minisztere: nem kaptok el! Zbigniew Ziobrót 180 millió złoty, vagyis 17 milliárd forintnyi költségvetési pénz szabálytalan elköltése miatt keresik a lengyel hatóságok. Ki ez az ember, és hogyan taszította káoszba hazája igazságszolgáltatását?