"A homofób szólam újdonság"

Imre Zoltán színháztörténész a Nemzeti Színházról

  • Urfi Péter
  • 2011. június 30.

Színház

A parlamentben újra és újra fellángol a vita: mi a nemzet színházának hivatása? Bár válaszokban nem szűkölködünk, azért megkérdeztük a téma kutatóját is.

Magyar Narancs: Hogy miért volt szükség a reformkori Magyarországon, a függetlenedés, a nyelvhasználatért folytatott harc és a nemzeti romantika korában nemzeti színházra - ezt könnyen el tudjuk képzelni. De mi hívta életre ezt a "műfajt"?

Imre Zoltán: A legelső példa a Comédie-Francaise, a francia udvari színház megalapítása 1680-ban, amely XIV. Lajos birodalmának egységét kívánta tükrözni. Hatvan évvel később II. Frigyes porosz király határozta el, hogy - ez később is visszatérő, fontos momentum - a fővárosban, Berlin közepén építtet egy emlékművet, az operaházat, hogy a német nemzet összetartozását kifejezze. Majd 1766-ban a hamburgi polgárok is ráeszméltek, hogy nincs egységes Németország, és a színházukból létrehozták a Hamburgi Nemzeti Színházat mint ennek kifejezését. Meghívtak egy drámaíró-dramaturgot, bizonyos Lessinget, aki a pár évvel később a mannheimi - szintén nemzeti - színházban tevékenykedő Schiller nevű fickóval közösen tulajdonképpen kidolgozza a nemzetiszínház-elképzelést.

MN: A Habsburg Birodalomban azonban sajnálatos bonyodalmakhoz vezet, hogy a kelleténél több nemzet él egy államon belül.

IZ: Pontosan. II. József a bécsi Burgtheatert 1776-ban átkeresztelte Hof- und Nationaltheaterré. Ezzel a gesztussal, akárcsak a nyelvtörvénnyel, a birodalom homogenizációját kívánta előmozdítani. Akarata ellenére azonban példát is mutatott: a birodalom népei is felismerték a színház ideológiai jelentőségét. A Kárpát-medence, sőt Kelet-Európa ilyen intézményei alapvetően ellenreakcióként jöttek létre. A magyarok színházát az osztrák elnyomás hívta életre, az Újvidéken 1861-ben alapított szerb nemzeti színház viszont a magyar elnyomásra adott válasz. A régió minden nemzete létrehozta a saját nemzeti színházát. A tizenkilencedik században ezek - a nemzeti sajtóval és az iskoláztatással együtt - egyrészt az elért vagy vágyott függetlenség szimbólumai lettek, másrészt pedig a kolonizáció és a homogenizálás eszközei. Azt üzenték: aki ezen a területen él, az ennek a nemzetnek a része, amelynek ez a kultúrája és ez a nyelve, amely ebben a színházban megjelenik.

MN: A nemzetiszínház-elképzelés tehát egy leszűkítő és kirekesztő nemzet- és kultúrafelfogásból születik?

IZ: Nem feltétlenül. 1837-ben nyílt meg a Pesti Magyar Színház, amelyet a köz a magyar nemzet színházaként fogadott el, s 1840-től így is hívták. A nyitóelőadás az Árpád ébredése Vörösmartytól, amely - ezt tanítják a középiskolában - tulajdonképpen nemzeti program: a magyarság ébredését jelenti be, legitimálja a színházat mint hivatást, és meghatározza a nemzet részét képező társadalmi csoportokat. Arról viszont színháztörténetünk következetesen hallgat, hogy ez csak az este bevezetője volt. Ezután egy ötfelvonásos Coriolanus-átirat, a mára méltán elfeledett német szerző, Eduard von Schenk tragédiája, a Belizár következett. Ez volt a főműsor, nem az Árpád ébredése. Egy német darab, amelyet a Pesti Német Színház is sikerrel játszott.

MN: Ami miatt nyilván rögtön nemzetietlennek bélyegezték őket.

IZ: És a színháztörténet a mai napig igyekszik kitörölni ezt a szégyenfoltot a nemzet templomának históriájából, ahelyett, hogy megpróbálná megérteni. Nem nemzetietlenségből esett erre a választás. Egyrészt a színháznak a multikulturális Pest-Buda közönségét kellett kiszolgálnia, ahol a magyarság nyelvileg kisebbségben volt. A Belizár bemutatása üzenet: számítunk azokra is, akik itt élnek, nem beszélnek magyarul, de rendelkeznek hungarustudattal. A nem magyar anyanyelvű népesség tulajdonképpen a 19. század végéig a közfelfogás szerint a nemzet részét képezi, és ezt a teátrum ezzel elismerte. Másrészt, amikor a magyar színház műsorra tűzi a város német nyelvű színházának látványos színpadra állítást igénylő sikerdarabját, azt is demonstrálja, hogy van olyan jó - technikailag, szakmailag -, mint a vetélytárs. Amire szüksége is van, hiszen piaci alapon működik, és az állami dotáció megindulása után sem élne meg jegybevételei nélkül. Harmadrészt pedig a szigorú osztrák cenzúra ellenére a Coriolanus-történeten keresztül beszélhet függetlenségről, hazaszeretetről, árulásról, azaz mindarról, ami a kortársaknak fontos volt.

MN: Már a nemzetiszínház-gondolat megjelenésénél ott volt a politika. Ez a hagyomány később is folytatódott, manapság meg virágzását éli. Miért ennyire fontos ez a művészeti intézmény?

IZ: Először is: mert szimbolikus emlékműnek tekintik, amely egy egész nemzetet reprezentálhat. Ráadásul nagyon sokáig a színház az egyetlen olyan közösségi tér, ahol tömeg rendszeresen összegyűlhet. Így nemcsak a színpadon, hanem a nézőtéren is megmutathatja a nemzetet: a megjelenő testek metonimikusan jelölik a nemzet testét. Sőt virtuális léte is van, amely gyakran független attól, hogy mi zajlik az épületben: minden magyar polgárnak van víziója a nemzet színházáról. Színházhoz és sporthoz nálunk mindenki ért.

MN: A mai elvárások konszenzusos eleme, hogy a Nemzeti elitszínház legyen. Korábban is így volt?

IZ: Már az Árpád ébredésében is megfogalmazódott egyfajta elvárásrendszer: legyen olyan színház, amely klasszikus és félklasszikus magyar és külföldi darabokat vegyesen játszik, magas színvonalon, és amely mindeközben megjeleníti a nemzet egységét s múltját-jelenét-jövőjét. Más kérdés, hogy jó ideig minden műfaj megjelent itt. A játszott darabok jó része francia vígjáték, még a Paulay-korszakban, az 1880-as években is. Csak a 19. század végén válik populáris színházból kifejezetten elitintézménnyé. Ennek része az is, hogy Budapest metropolisszá válásával a közönség rétegződik, s a különböző színházi műfajok külön játszóhelyet kapnak. 1875-ben a népszínművek és azok közönsége átkerült a Népszínházba, 1884-től az opera és a balett az operaházba tette át székhelyét, majd a századfordulón megnyílt a Vígszínház, a Király és a Magyar Színház, s így kikerültek a könnyű műfajok, a bohózatok és az operettek.

MN: Honnantól datálható a ma is alkalmazott retorika, amely a szakmai kísérletezést nemzetellenesnek, de legalábbis a nemzet színházába nem illőnek állítja be?

IZ: Ez már a Horthy-korszak vívmánya. Az 1883-ban Az ember tragédiáját színpadra állító Paulay Edét még azért dicsérik, mert a korszak kísérletező műhelye, a meiningeni színház szcenírozási elveit alkalmazza a Nemzetiben. Az 1920-as években azonban rengeteg a változás a világban, a magyarság emlékezethelyei közül sok elvész vagy idegen fennhatóság alá kerül, és így megnő a Nemzeti mint emlékhely jelentősége. És egy ilyen helyen minden változ(tat)ás bizonytalansággal jár. 1928-ban a Thália Társaság kísérleti műhelyéből érkezett igazgató, Hevesi Sándor bejelenti, hogy a két év múlva esedékes Katona-centenáriumra meg akarja rendezni a Bánk bánt, és ehhez átírná, meghúzná a darabot. "riási botrány. A vármegyék feliratokban tiltakoznak, minden kulturális notabilitás megszólal, a parlament egyik képviselője pedig interpellál: Katona forogni fog a sírjában, ha ez megvalósul. Nem tudják elfogadni, mert azt gondolják, hogy amit addig a színpadon láttak, az a teljes mű. Félnek, hogy megváltozik a jelent a múlttal összekötő (előadás-)hagyomány. De az 1980-as években a Székely Gábor - Zsámbéki Gábor-vezetésnél is azt kifogásolják, hogy a Nemzetiből avantgárd színházat csinálnak. Le is váltják őket! A szégyenletes szélsőjobb ideológiák pedig már a 20-as években aktivizálódtak, sajnos a maihoz hasonlóan. 1927-ben bemutatják a zsidó értelmiségi, Szomory Dezső darabját - A Nagyasszonyt - Mária Teréziáról! Botrány. Az előadás alatt utcai tüntetések vannak, a színház körül rendőrkordon. A szélsőjobbosok beülnek a nézőtérre. Nem kiabálnak, minden szón nevetnek, majd tapsolnak. A korszak sztárja, Márkus Emília a színpadról kéri a közönséget, hogy legalább rá legyenek tekintettel. Lemegy az előadás, aztán a minisztérium leveteti a műsorról. A harmincas évek végén Németh Antal igazgatót is támadják, ha olyan szerzőt választ, aki nem felel meg a szélsőjobb nézeteinek. A mai (szélső)jobboldal Nemzeti elleni antiszemita, avantgárdellenes támadásainak számos előzménye van, újdonságnak csak a homofób szólam tekinthető.

MN: Hát, ez nem sok.

IZ: A Nemzeti ellen most folyó hadjárat európai országban vérciki. Nemcsak az előadásokat nem ismerő, nevetségesen tájékozatlan (szélső)jobboldali képviselők felszólalásai botrányosak, hanem az is, hogy a kormány ezekre mint "komoly" felvetésekre reagál. Ahelyett, hogy azt mondaná: menj haza, fiam, s olvasd el a János vitézt, és ne szólj olyanról, amihez nem értesz. Ezek még a színház teljesítményétől függetlenül is minősíthetetlen reakciók. Ráadásul a Nemzeti élén most olyan igazgató áll, aki radikálisan véghezviszi azt, amit a pályázatában megfogalmazott. Ez ritkaság. Nem gondolta újra a színház struktúráját, de újragondolta annak feladatát. Olyan színházat hozott létre, amelynek arca van, karaktere, s amely reflektál a multikulturális világra. Európai Nemzetink van - szégyen... Ez a története során nagyon ritkán sikerült. Nem ezt várjuk ugyanis a színháztól, hanem valami szépet, andalítót. Az egri igazgató, Blaskó Balázs fejtegetése a "reményszínházról" sem új gondolat. Már Madáchot is azért bírálták, mert túl pesszimista. A műalkotásnak az a feladata, hogy tükröt tartson, de fel is emeljen, mondták a kor jelentős magyar gondolkodói - Erdélyi, Gyulai, Beöthy. A szocialista realizmusnak szintén alapelvárása volt a pozitív végkicsengés. Ezt a hagyományt viszi tovább a reményszínház és a hozzá hasonló, egyszerűsített elméletek. Ahelyett, hogy végre azzal foglalkoznánk, mit gondolunk a kultúráról, a művészetről, a színházról. Hogy szórakoztasson? Hogy szembesítsen? Hogy rákérdezzen, mit is csinálunk a színházban, és milyen problémák vesznek bennünket körül az életben? Vagy talán azt, hogy még sok másfajta színház is létezhessen, egymással párhuzamosan? Egymással, a közönséggel, a közeggel határon innen és túl - dialógusban.

Névjegy

A University of Londonon szerzett doktori címet, különböző ösztöndíjakkal éveket töltött Londonban és Skóciában. Az ELTE BTK Magyar Irodalom- és Kultúratudományi Intézetének és a Színház- és Filmművészeti Egyetemnek az oktatója, a Theatron folyóirat társszerkesztője, a Természetes Vészek Kollektíva dramaturgja. Legutóbbi kötetei: A színház színpadra állításai (tanulmányok); Szigorúan bizalmas. Dokumentumok a Nemzeti Színház Kádár-kori történetéhez (szerkesztés, Ring Orsolyával).

Egy radikális koncepció

A Nemzeti Színház 2007-es igazgatói pályázatán Imre Zoltán Hudi Lászlóval közösen indult. Végül Alföldi Róbert kapta a kinevezést, de Imre és Hudi elképzelései ma is provokatívak és elgondolkoztatóak. "Megpróbáltuk átgondolni a magyar színházi működést, és ebben a rendszerben újrafogalmazni a Nemzeti Színház szerepét. Azt gondoltuk, hogy több lehetne, mint az egyik kőszínház, amelyik persze a tőle semmiben nem különböző intézmények támogatásának többszörösét kapja. Elgondolásunkban a Nemzeti koprodukcióban hozna létre előadásokat különböző kőszínházakkal és alternatív csoportokkal, határon innen és túl. Az előadásokat befogadja, utaztatja, ezáltal az egész szakma és az egész nemzet részesülhetne a nemzet színházából. A Nemzeti feladata a Magyarországon élő, horizontálisan és vertikálisan tagolt társadalmi csoportok összességének képviselete és megszólítása lehetne. Tematizálnia kellene a kurrens társadalmi problémákat, és el kellene jutnia oda, ahol ezek a problémák a legerősebben jelentkeznek." A részletesen kidolgozott, a magyar színházi életet alapvetően átrendező koncepcióról érdemi vita nem igazán alakult ki, szakmai körökben is megvalósíthatatlannak tartották. Bár így működik a skót és a walesi nemzeti színház is, a pályázatokat elbíráló kuratórium indoklása szerint nálunk erre "még nem érett meg a helyzet".

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.