Színház

Anatol és a nők

  • - kg -
  • 2014. december 28.

Színház

Arthur Schnitzler neve mások emlegetésekor szokott – mint ihletadó forrás – felmerülni, olyankor például, amikor Kubrick utolsó filmjéről (Tágra zárt szemek) vagy Kornis Mihály rendszerváltás-korabeli vígszínházi sikeréről (Körmagyar) esik szó. Kornis a késő cucilista viszonyok ábrázolásához vette elő a békebeli körkörös szerkezetet, a Radnóti forradalmi újítása viszont, hogy úgy hagyja Schnitzlert, ahogy van, saját – 1893-as – levében. Most, hogy a rendszerváltás is behalt, minek ide az a sok modernség; kapunk 120 éves bécsi hószállingózást és temérdek léhaságot, melyet a nagy nővadász, a férjes asszonyok és a színésznőcskék, a szép testek és a szép lelkek nagy barátja, Pál András túlmozgásos Anatolja áraszt magából hivatásszerűen. A vártnál kevesebbet öregedtek a schnitzleri szövegek, ám ez a kevés is elég soknak tűnik a Radnótiban, ahol színdarab gyanánt nyugtatóan tét nélküli, szecessziós helyzetgyakorlatok váltják egymást. Anatol ilyen nővel, Anatol olyan nővel, Anatol a Ringen, a Hotel Sacherben, saját agglegénylakában. Az Anatol által frekventált nők közül Petrik Andrea és Kováts Adél tűnik ki a sorból: előbbi evős-ivós-szakítós magánszámával, utóbbi egy kis hószitálós megrendüléssel. Az Anatol jobbik eszét, hű barátját és alkalmankénti tettestársát alakító Schneider Zoltán továbbra is esélyes a Radnóti titkos fegyvere címre; amit ki lehet, kihozza az oldalkocsis kibic szerepből. Mindeközben Pál András ruganyosan mozog, de Anatolnak csak egyetlen jobb pillanata adódik; zongora mellett nosztal­giázva eleveníti fel egy lábak közti fellángolás vérpezsdítő emlékét. Az odaadással térdeplő artistanő Schnitzlernek is megvolt, Jeanette-nek hívták, varrónő volt, s oboán kísérte egyszer a zongorázó doktort. Ez az életből vett epizód valóban megőrizte frivolságát, míg a többi olyan, mint a Mariahilferen kapható Klimt-szuvenírek közül egy csinosabb darab.

Radnóti Színház, november 15.

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.