Szemüveget a nézőnek – A Játékkészítő

Színház

„Az év színházi szenzációja” – hirdették már jó előre A Játékkészítő sportcsarnokba szánt előadásait. Talán mert a „felülárazott karácsonyi celeb- és sztárhakni” túl őszinte elnevezés lett volna. Spoiler- és csalódásveszély!

A gyerek a legigényesebb közönség – hangzik a színházi világ és egyáltalán a szórakoztatóipar egyik legsunyibb közhelye, amelynek kimondása mögött gyakran ott rejlik az ellentétes értelmű, ám annál praktikusabb igazság, mely szerint a gyerekeknek szinte bármit el lehet adni, s hogy éppen ez az út vezet el a legkönnyebben a felnőttek pénztárcáihoz. Nyilvánvalóan tiszteletlenség lenne A Játékkészítő alkotóiról ilyen hátsó szándékot feltételezni, elvégre ennyi ismert színész és énekes, ennyi név igazán ritkán kerül össze egyetlen produkció körül: itt még a háttérben is Lakatos Márkok és Zsidró Tamások ügyködtek, a fotókat pedig s. k. SP készítette. A sajtóbemutató/nyilvános főpróba láttán mégis az az udvariatlan és nyomasztó benyomás támadt a kritikusban, hogy a „zenés akciómese” körül a vérprofin kavart előzetes felhajtás messze maga mögött hagyta a voltaképpeni terméket, vagyis hogy az előadásnak nagyobb a füstje, mint a lángja.

A füst amúgy szó szerint is értendő, hiszen a szárazjég gomolygása (lásd a Broadway felett az ég hamar elhíresült sikerrecept-sommáját: projektor, lézer és három löket szárazjég) itt is kötelezően végigkíséri, sőt meg is előzi az előadást. A gomolygásból kibontakozó történet azután hamisítatlan gyermekelőadást ígér: a gyerekek által elhanyagolt mesefigurák kalandos úton eljutnak a nagy hatalmú Játékkészítő színe elé, hogy videojátékokba bekerülve újra szerepet kaphassanak, s ne merüljenek el végképp a feledés – füsttel gyakran körülfújt – kútjában. Ebből a sztoriból, ugye, még akármi is lehetne, például lehetne belőle a meghirdetett zenés akciómese, ámde ahhoz pár dolog fájón hiányzik az előadásból. Hiányzik mindenekelőtt a sokfelől ígért interaktivitás, amely a legdrágább jegyek birtokosait különleges bekapcsolódás lehetőségével kecsegtette. Ebből erre az előadásra szinte csak annyi jutott, hogy a Nagymama és a Vadász pár másodpercre felvitt a színpadra néhány erre vállalkozó gyerkőcöt, hogy ott rövid úton a kezükbe nyomjanak egy-egy narancsot, banánt: a jegyárak ismeretében ezek lehettek a világtörténelem legdrágábban mért déligyümölcsei. A gyümölcsakcióra jelentkezni kellett, amit felettébb bájos, esélyegyenlőségi megjegyzés kísért, merthogy kevés feltett kezet látva a Vadász ily kedélyes-korholó kiszólást tett: „a többi ilyen mozgássérült”.

false

 

Fotó: A Játékkészít?

Azután hiányzott az alighanem Divinyi Réka (forgatókönyvíró, dramaturg) nevéhez köthető történetből a valódi kalandosság, a jelmezeken, a közhelyeken és a vicceskedésen túllépő figurateremtés, s bizony hiányzott a valóban 2014-et mutató látványvilág. Mert amit a háttér tévéfalain láthattunk, az alig haladta meg egy 25 évvel ezelőtti számítógépes játék látványát, amelyből jószerint csak az előadást végigkísérő ásványvízreklám vizualitása emelkedett ki valamelyest. („Raingers” – olvashattuk az egyik fantázia-videojáték nevét a kivetítőn…) S hiányoztak az előadásból a színészi jelenlét és a rendezés érdemi megnyilvánulásai is, miután Magács László a látottak tanúsága szerint nem sok rendezői instrukcióval bocsáthatta útjára sztárcsapatát. Az énekszóban olykor egészen kínos Szabó Győző poénosnak szánt malacot játszik, sutáskodik a színpadon egy háromszemélyes, de arctalan sárkány néhány rossz és ismétlődő viccel, Koltai Róbert öreg királyként téblábol, Alföldi Róbert (Játékkészítő) pedig, mint pár éve szinte mindig, önmagát alakítja: ezúttal hangsúlyozott öniróniával – és unott-rosszul.

A leginkább működőképesnek az előadás zenei vonala bizonyult, már amikor a táncdalénekesek és -énekesnők nem próbáltak egyúttal játszani is. A kurrens magyar slágeripar jó átlagát hozták a Rakonczai Viktor vezető zeneszerző fősége alatt legyártott számok, s majdnem mindenütt megfelelő hangokhoz is kerültek a dalok. Mi több, Nagy Feró (Rettentő Borodin) és Bereczki Zoltán (Hüvelyk Matyi) személyében eleven és izgalmas, hogy ne mondjuk, vokálisan és színpadilag is tökös figurák táncoltak elénk, amiért a felnőtt néző nem tudott eléggé hálás lenni. Ők ugyanis nem csupán a nevüket dobták be a produkcióba.

(Tüskecsarnok, december 22.)

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.