Szemüveget a nézőnek – A Játékkészítő

Színház

„Az év színházi szenzációja” – hirdették már jó előre A Játékkészítő sportcsarnokba szánt előadásait. Talán mert a „felülárazott karácsonyi celeb- és sztárhakni” túl őszinte elnevezés lett volna. Spoiler- és csalódásveszély!

A gyerek a legigényesebb közönség – hangzik a színházi világ és egyáltalán a szórakoztatóipar egyik legsunyibb közhelye, amelynek kimondása mögött gyakran ott rejlik az ellentétes értelmű, ám annál praktikusabb igazság, mely szerint a gyerekeknek szinte bármit el lehet adni, s hogy éppen ez az út vezet el a legkönnyebben a felnőttek pénztárcáihoz. Nyilvánvalóan tiszteletlenség lenne A Játékkészítő alkotóiról ilyen hátsó szándékot feltételezni, elvégre ennyi ismert színész és énekes, ennyi név igazán ritkán kerül össze egyetlen produkció körül: itt még a háttérben is Lakatos Márkok és Zsidró Tamások ügyködtek, a fotókat pedig s. k. SP készítette. A sajtóbemutató/nyilvános főpróba láttán mégis az az udvariatlan és nyomasztó benyomás támadt a kritikusban, hogy a „zenés akciómese” körül a vérprofin kavart előzetes felhajtás messze maga mögött hagyta a voltaképpeni terméket, vagyis hogy az előadásnak nagyobb a füstje, mint a lángja.

A füst amúgy szó szerint is értendő, hiszen a szárazjég gomolygása (lásd a Broadway felett az ég hamar elhíresült sikerrecept-sommáját: projektor, lézer és három löket szárazjég) itt is kötelezően végigkíséri, sőt meg is előzi az előadást. A gomolygásból kibontakozó történet azután hamisítatlan gyermekelőadást ígér: a gyerekek által elhanyagolt mesefigurák kalandos úton eljutnak a nagy hatalmú Játékkészítő színe elé, hogy videojátékokba bekerülve újra szerepet kaphassanak, s ne merüljenek el végképp a feledés – füsttel gyakran körülfújt – kútjában. Ebből a sztoriból, ugye, még akármi is lehetne, például lehetne belőle a meghirdetett zenés akciómese, ámde ahhoz pár dolog fájón hiányzik az előadásból. Hiányzik mindenekelőtt a sokfelől ígért interaktivitás, amely a legdrágább jegyek birtokosait különleges bekapcsolódás lehetőségével kecsegtette. Ebből erre az előadásra szinte csak annyi jutott, hogy a Nagymama és a Vadász pár másodpercre felvitt a színpadra néhány erre vállalkozó gyerkőcöt, hogy ott rövid úton a kezükbe nyomjanak egy-egy narancsot, banánt: a jegyárak ismeretében ezek lehettek a világtörténelem legdrágábban mért déligyümölcsei. A gyümölcsakcióra jelentkezni kellett, amit felettébb bájos, esélyegyenlőségi megjegyzés kísért, merthogy kevés feltett kezet látva a Vadász ily kedélyes-korholó kiszólást tett: „a többi ilyen mozgássérült”.

false

 

Fotó: A Játékkészít?

Azután hiányzott az alighanem Divinyi Réka (forgatókönyvíró, dramaturg) nevéhez köthető történetből a valódi kalandosság, a jelmezeken, a közhelyeken és a vicceskedésen túllépő figurateremtés, s bizony hiányzott a valóban 2014-et mutató látványvilág. Mert amit a háttér tévéfalain láthattunk, az alig haladta meg egy 25 évvel ezelőtti számítógépes játék látványát, amelyből jószerint csak az előadást végigkísérő ásványvízreklám vizualitása emelkedett ki valamelyest. („Raingers” – olvashattuk az egyik fantázia-videojáték nevét a kivetítőn…) S hiányoztak az előadásból a színészi jelenlét és a rendezés érdemi megnyilvánulásai is, miután Magács László a látottak tanúsága szerint nem sok rendezői instrukcióval bocsáthatta útjára sztárcsapatát. Az énekszóban olykor egészen kínos Szabó Győző poénosnak szánt malacot játszik, sutáskodik a színpadon egy háromszemélyes, de arctalan sárkány néhány rossz és ismétlődő viccel, Koltai Róbert öreg királyként téblábol, Alföldi Róbert (Játékkészítő) pedig, mint pár éve szinte mindig, önmagát alakítja: ezúttal hangsúlyozott öniróniával – és unott-rosszul.

A leginkább működőképesnek az előadás zenei vonala bizonyult, már amikor a táncdalénekesek és -énekesnők nem próbáltak egyúttal játszani is. A kurrens magyar slágeripar jó átlagát hozták a Rakonczai Viktor vezető zeneszerző fősége alatt legyártott számok, s majdnem mindenütt megfelelő hangokhoz is kerültek a dalok. Mi több, Nagy Feró (Rettentő Borodin) és Bereczki Zoltán (Hüvelyk Matyi) személyében eleven és izgalmas, hogy ne mondjuk, vokálisan és színpadilag is tökös figurák táncoltak elénk, amiért a felnőtt néző nem tudott eléggé hálás lenni. Ők ugyanis nem csupán a nevüket dobták be a produkcióba.

(Tüskecsarnok, december 22.)

Figyelmébe ajánljuk

Hol az ember?

A megfilmesíthetetlen könyvek megfilmesítésének korát éljük – ezek pedig nagyrészt sci-fik. Herbert Ross Dűnéjének sokszor nekifutottak, mire Denis Villeneuve szerzői húrokat pengető két blockbustere végre a tömegek igényeit is képes volt kielégíteni; Isaac Asimov Alapítványából az Apple készített immár második évadát taposó, csillogó űroperát – a Netflix pedig az elmúlt évek egyik legnagyobb sikerű, kultikus hard sci-fijébe, Liu Ce-hszin kínai író Hugo-díjas A háromtest-triló­giá­jába vágott bele.

Nem viccelnek

  • - minek -

Poptörténeti szempontból is kerek jubileumokkal teli lesz ez az év is – novemberben lesz negyven éve, hogy megjelent a The Jesus and Mary Chain első kislemeze, a melódiát irgalmatlan sípolásba és nyavalyatörős ritmusba rejtő Upside Down.

Elszáll a madárnő

„Én nem tudok, és nem is szeretek a képeimről beszélni. Amit el tudok mondani, azt csak színnel tudom elmondani. Képeimbe belefestettem az életem tragédiáit és örömeit. Ez volt az életem” – halljuk a művész vallomását a kiállítás első termében, a falra vetített 1977-es rövidfilm részleteként.

Aktivizmus színészekkel

  • Erdei Krisztina

Csoszó Gabriella aktivista fotós, töretlen kitartással vesz részt az ellenzéki tüntetéseken és osztja meg képeit azokkal, akik szeretnének mást is látni, mint amit a NER kínál.

Házasok hátrányban

  • Kiss Annamária

Középkorú házaspár egy protokollparti után vendégül lát egy fiatal párt egyetemi lakosztályuk teraszán, hajnali kettőkor. Az elején mit sem sejtenek arról, hogy ez lesz valamennyiük életének talán leghosszabb éjszakája.

Koponyalabirintus

Az alighanem legelismertebb, világirodalmi rangú kortárs román író, Mircea Cărtărescu 2015-ös nagyregénye rendkívüli, monstruózus mű. Kiszámíthatatlan, szabálytalan, megterhelő. Pedig látszatra nagyon is egyszerű, már-már banális helyzetből indul.

Messziről jött zeneszerző

A Tigris és sárkány és a Hős filmzeneszerzője hat éve már járt is nálunk, mégis bemutatásra szorul a magyar koncertlátogatók előtt. A hatvanhat éves, kínai származású komponistáról hídemberként szokás beszélgetni, aki a hagyományos kínai klasszikus zenét tömegekhez vitte el a nyugati világban.

Az ajánlat

Napi rendszeres fellépéseinek sorában Magyar Péter a múlt pénteken a Klubrádióban járt, ahol Bolgár György műsorában mindenféle kijelentéseket tett Ukrajnáról, illetve az ukrajnai háborúról.