Szemüveget a nézőnek – A Játékkészítő

Színház

„Az év színházi szenzációja” – hirdették már jó előre A Játékkészítő sportcsarnokba szánt előadásait. Talán mert a „felülárazott karácsonyi celeb- és sztárhakni” túl őszinte elnevezés lett volna. Spoiler- és csalódásveszély!

A gyerek a legigényesebb közönség – hangzik a színházi világ és egyáltalán a szórakoztatóipar egyik legsunyibb közhelye, amelynek kimondása mögött gyakran ott rejlik az ellentétes értelmű, ám annál praktikusabb igazság, mely szerint a gyerekeknek szinte bármit el lehet adni, s hogy éppen ez az út vezet el a legkönnyebben a felnőttek pénztárcáihoz. Nyilvánvalóan tiszteletlenség lenne A Játékkészítő alkotóiról ilyen hátsó szándékot feltételezni, elvégre ennyi ismert színész és énekes, ennyi név igazán ritkán kerül össze egyetlen produkció körül: itt még a háttérben is Lakatos Márkok és Zsidró Tamások ügyködtek, a fotókat pedig s. k. SP készítette. A sajtóbemutató/nyilvános főpróba láttán mégis az az udvariatlan és nyomasztó benyomás támadt a kritikusban, hogy a „zenés akciómese” körül a vérprofin kavart előzetes felhajtás messze maga mögött hagyta a voltaképpeni terméket, vagyis hogy az előadásnak nagyobb a füstje, mint a lángja.

A füst amúgy szó szerint is értendő, hiszen a szárazjég gomolygása (lásd a Broadway felett az ég hamar elhíresült sikerrecept-sommáját: projektor, lézer és három löket szárazjég) itt is kötelezően végigkíséri, sőt meg is előzi az előadást. A gomolygásból kibontakozó történet azután hamisítatlan gyermekelőadást ígér: a gyerekek által elhanyagolt mesefigurák kalandos úton eljutnak a nagy hatalmú Játékkészítő színe elé, hogy videojátékokba bekerülve újra szerepet kaphassanak, s ne merüljenek el végképp a feledés – füsttel gyakran körülfújt – kútjában. Ebből a sztoriból, ugye, még akármi is lehetne, például lehetne belőle a meghirdetett zenés akciómese, ámde ahhoz pár dolog fájón hiányzik az előadásból. Hiányzik mindenekelőtt a sokfelől ígért interaktivitás, amely a legdrágább jegyek birtokosait különleges bekapcsolódás lehetőségével kecsegtette. Ebből erre az előadásra szinte csak annyi jutott, hogy a Nagymama és a Vadász pár másodpercre felvitt a színpadra néhány erre vállalkozó gyerkőcöt, hogy ott rövid úton a kezükbe nyomjanak egy-egy narancsot, banánt: a jegyárak ismeretében ezek lehettek a világtörténelem legdrágábban mért déligyümölcsei. A gyümölcsakcióra jelentkezni kellett, amit felettébb bájos, esélyegyenlőségi megjegyzés kísért, merthogy kevés feltett kezet látva a Vadász ily kedélyes-korholó kiszólást tett: „a többi ilyen mozgássérült”.

false

 

Fotó: A Játékkészít?

Azután hiányzott az alighanem Divinyi Réka (forgatókönyvíró, dramaturg) nevéhez köthető történetből a valódi kalandosság, a jelmezeken, a közhelyeken és a vicceskedésen túllépő figurateremtés, s bizony hiányzott a valóban 2014-et mutató látványvilág. Mert amit a háttér tévéfalain láthattunk, az alig haladta meg egy 25 évvel ezelőtti számítógépes játék látványát, amelyből jószerint csak az előadást végigkísérő ásványvízreklám vizualitása emelkedett ki valamelyest. („Raingers” – olvashattuk az egyik fantázia-videojáték nevét a kivetítőn…) S hiányoztak az előadásból a színészi jelenlét és a rendezés érdemi megnyilvánulásai is, miután Magács László a látottak tanúsága szerint nem sok rendezői instrukcióval bocsáthatta útjára sztárcsapatát. Az énekszóban olykor egészen kínos Szabó Győző poénosnak szánt malacot játszik, sutáskodik a színpadon egy háromszemélyes, de arctalan sárkány néhány rossz és ismétlődő viccel, Koltai Róbert öreg királyként téblábol, Alföldi Róbert (Játékkészítő) pedig, mint pár éve szinte mindig, önmagát alakítja: ezúttal hangsúlyozott öniróniával – és unott-rosszul.

A leginkább működőképesnek az előadás zenei vonala bizonyult, már amikor a táncdalénekesek és -énekesnők nem próbáltak egyúttal játszani is. A kurrens magyar slágeripar jó átlagát hozták a Rakonczai Viktor vezető zeneszerző fősége alatt legyártott számok, s majdnem mindenütt megfelelő hangokhoz is kerültek a dalok. Mi több, Nagy Feró (Rettentő Borodin) és Bereczki Zoltán (Hüvelyk Matyi) személyében eleven és izgalmas, hogy ne mondjuk, vokálisan és színpadilag is tökös figurák táncoltak elénk, amiért a felnőtt néző nem tudott eléggé hálás lenni. Ők ugyanis nem csupán a nevüket dobták be a produkcióba.

(Tüskecsarnok, december 22.)

Figyelmébe ajánljuk

„Rá­adásul gonosz hőseinek drukkol”

A több mint kétezer strófás Nibelung-ének a középkori német irodalom talán legjelentősebb műve. Hogyan lehet ma aktuális egy 800 éves irodalmi mű? Miért volt szükség egy új magyar változatra? Erről beszélgettünk Márton László író-műfordítóval öt évvel ezelőtt. Idézzük fel a cikket!

Balatonföldvári „idill”: íme az ország egyetlen strandkikötője

  • narancs.hu

Dagonya, vagy a legtisztább balatoni homok? Ökokatasztrófa, vagy gyönyörűség? Elkészült a vitorláskikötő Balatonföldvár Nyugati strandján; július, vagy ha úgy tetszik, a balatoni főszezon első hétvégéjén néztük meg, valóban ellentétes-e a „józan ésszel”, hogy strand és kikötő ugyanazon a területen létezzen.

Céltalan poroszkálás

A két fivér, Lee (Will Poulter) és Julius (Jacob Elordi) ígéretet tesznek egymásnak: miután leszereltek a koreai háborús szolgálatból, a veteránnyugdíjukból házat vesznek maguknak Kalifornia dinamikusan növekvő elővárosainak egyikében.

Autósmozi

  • - turcsányi -

Vannak a modern amerikai mitológiának Európából nézvést érthető és kevésbé érthető aktorai és momentumai. Mindet egyben testesíti meg a Magyarországon valamikor a nyolcvanas években futó Hazárd megye lordjai című, s az Egyesült Államokan 1979 és 1985 között 146 részt megérő televíziós „kalandsorozat”, amely ráadásul még legalább három mozifilmet is fialt a tengerentúli közönség legnagyobb örömére, s Európa kisebb furcsálkodására.

Húsban, szőrben

Mi maradt élő a Pécs 2010 Európa Kulturális Fővárosa programból? Nem túl hosszú a sor. A Tudásközpont és a Zsolnay Örökségkezelő Nkft. kulturális intézményei: a Zsolnay Negyed és a Kodály Központ, és a Zsolnay Negyedben az eleve kiállítótérnek épült m21 Galéria, amelynek mérete tekintélyes, minősége pedig európai színvonalú.

Rémek és rémültek

Konkrét évszám nem hangzik el az előadásban, annyi azonban igen, hogy negyven évvel vagyunk a háború után. A rendszerbontás, rendszerváltás szavak is a nyolcvanas éveket idézik. (Meg egyre inkább a jelent.)

Az igazságnak kín ez a kor

A családregény szó hallatán rendre vaskos kötetekre gondolunk, táblázatokra a nemzedékek fejben tartásához, eszünkbe juthat a Száz év magány utolsó utáni oldalán a kismillió Buendía szisztematikus elrendezése is.

Kultúrnemzet

„A nemzetgazdasági miniszter úr, Varga Mihály 900 millió forintot biztosított ennek az épületnek a felújítására – nyilván jó összeköttetésének köszönhetően. Lám, egy nemzeti kormányban még a pénzügyminiszter is úgy gondolja, hogy a kultúra nemcsak egy sor a magyar költségvetésben, hanem erőforrás, amelynek az ország sikereit köszönhetjük.”