Tánc

Artus: 100 ölelés

  • Sisso
  • 2012. október 28.

Színház

Az Artus 100 ölelés című évadnyitó előadása szívmelengető emlékmű lehet, ha végképp felszántják és bevetik majd sóval a hazai független táncszínházi szcéna alkotóhelyeit. Arról szól, amire a legnagyobb szükség van manapság: az apró szilánkokra tört szeretetet, törődést, megbecsülést igyekszik helyreállítani mindenféle romantikus önsajnálat nélkül, a keleti kultúrák kegyetlen etikai kódexeit megidézve, szembeállítva azt a modern kori humanizmussal. Debreceni Márton rendező-koreográfus, a darab egyik táncosa azt a hagyományt viszi tovább, amit Goda Gábor, az Artus vezetője húsz-egynéhány évvel ezelőtt elkezdett. Nem törődik a műfaji korlátokkal, vakmerően dolgozik szöveggel, meghökkentő színpadi installációkkal és anyagokkal, valamint élő kortárs zenésszel Lukács Miklós cimbalomművész személyében. A tánc egymásba fűződő kontakt mozdulatok sora, aminél plasztikusabban ölelést és annak hiányát kifejezni nem lehet, a zene improvizatív, egyszerre születik a mozdulatokkal a színpadon, így válnak láthatóvá a zaklatott hangsorok.

Koncert, tánc és képzőművészet szürreális egymásba kapaszkodása ez, ami idézi a Nagy József-féle Jel Színház hangulatát. Úgy tűnik, a nyolcvanas évek nagy "táncgenerációja" lázadásának szintézise valósul meg annak szépségeivel és zsákutcás idealizmusával együtt. Valamiféle tiszteletadás és megörökítés, ám ahogy Nagy Csilla tánc közben levedli a menyasszonyi ruhát, vagy éppen feledhetetlenül szép, hínárhajú, tejben úszó sellővé változik, ez a boldogságlátomás úgy lép át a nyomasztó jelenen, és próbálgatja a jövő lepkeszárnyait.

Artus Stúdió, szeptember 21.

Figyelmébe ajánljuk

A Fidesz házhoz megy

Megfelelő helyre kilopott adatbázis, telefonálgató propagandisták, aktivisták otthonát látogató Németh Balázs. Amit a Fidesz most csinál, régen a Kurucinfó munkája volt.

Mint az itatós

Szinte hihetetlen, de akad még olyan nagy múltú, híres szimfonikus zenekar, amely korábban soha nem járt Budapesten: közéjük tartozott a Tokiói Filharmonikus Zenekar is, holott erős magyar kötődésük van, hiszen Kovács János 1992 óta szerepel náluk vendégkarmesterként.

Minden meg akar ölni

  • SzSz

Andriivka aprócska falu Kelet-Ukrajnában, Donyeck megyében; 2014 óta a vitatott – értsd: az ENSZ tagországai közül egyedül Oroszország, Szíria és Észak-Korea által elismert – Donyecki Népköztársaság része.

S most reménykedünk

„Az élet távolról nézve komédia, közelről nézve tragédia” – az Arisztotelész szellemét megidéző mondást egyként tulajdonítják Charlie Chaplinnek, illetve Buster Keatonnek.

A szürkeség ragyogása

Különös élmény néhány napon belül látni két Molière-darabot a Pesti Színházban. A huszonöt éve bemutatott Képzelt beteg egy rosszul öregedő „klasszikus”, a Madame Tartuffe pedig egy kortárs átirat, amelynek első ránézésre a névegyezésen túl nem sok köze van a francia szerzőhöz. Ez utóbbi egyáltalán nem baj, még akár erény is lehet.