Tánc

Artus: 100 ölelés

  • Sisso
  • 2012. október 28.

Színház

Az Artus 100 ölelés című évadnyitó előadása szívmelengető emlékmű lehet, ha végképp felszántják és bevetik majd sóval a hazai független táncszínházi szcéna alkotóhelyeit. Arról szól, amire a legnagyobb szükség van manapság: az apró szilánkokra tört szeretetet, törődést, megbecsülést igyekszik helyreállítani mindenféle romantikus önsajnálat nélkül, a keleti kultúrák kegyetlen etikai kódexeit megidézve, szembeállítva azt a modern kori humanizmussal. Debreceni Márton rendező-koreográfus, a darab egyik táncosa azt a hagyományt viszi tovább, amit Goda Gábor, az Artus vezetője húsz-egynéhány évvel ezelőtt elkezdett. Nem törődik a műfaji korlátokkal, vakmerően dolgozik szöveggel, meghökkentő színpadi installációkkal és anyagokkal, valamint élő kortárs zenésszel Lukács Miklós cimbalomművész személyében. A tánc egymásba fűződő kontakt mozdulatok sora, aminél plasztikusabban ölelést és annak hiányát kifejezni nem lehet, a zene improvizatív, egyszerre születik a mozdulatokkal a színpadon, így válnak láthatóvá a zaklatott hangsorok.

Koncert, tánc és képzőművészet szürreális egymásba kapaszkodása ez, ami idézi a Nagy József-féle Jel Színház hangulatát. Úgy tűnik, a nyolcvanas évek nagy "táncgenerációja" lázadásának szintézise valósul meg annak szépségeivel és zsákutcás idealizmusával együtt. Valamiféle tiszteletadás és megörökítés, ám ahogy Nagy Csilla tánc közben levedli a menyasszonyi ruhát, vagy éppen feledhetetlenül szép, hínárhajú, tejben úszó sellővé változik, ez a boldogságlátomás úgy lép át a nyomasztó jelenen, és próbálgatja a jövő lepkeszárnyait.

Artus Stúdió, szeptember 21.

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.