Tánc

Az Urban Verbunk Pinokkió

  • - sisso -
  • 2019. február 10.

Színház

Az Urban Verbunk Pinokkió című új ifjúsági előadását a bemutatóhoz képest kissé megkésve, de annál nagyobb rácsodálkozással tekintettük meg. A gödöllői illetőségű, folkalapú kortárs és már egyáltalán nem amatőr csoportért eddig sajnos lusták voltunk HÉV-re ülni, úgyhogy ezúton is köszönetünket fejezzük ki az ország első gyermeknéptáncszínházának, hogy új produkciójával útra kelt a világhírnév felé, és elfáradt a Budai Vigadóig.

„2018 ingerküszöbét is átlépő eredeti néptánc, vérpezsdítő ritmusok, 16 hengeres dinamika és határtalan lendület…” – így hirdette magát az új nevet kapott és megújult team (előtte 25 évig Gödöllő Táncegyüttes), s muszáj volt menni, mert tulajdonképpen már ez is sokkal szimpatikusabb, mint egy Disney-produkció, vagy egy NER-táncjáték jól tuningolt előzetese. Ráadásul az előadás aztán be is váltotta ezeket az ígéreteket, kiváltképp, ami a lendületet illeti. Sodró erejű táncot láthattunk gyerekektől, kamaszoktól, koreográfia szempontjából erősen felépített, hihetetlen fegyelmezett produkciót. A népmesébe illő háttérrel és makacs koncepcióval rendelkező Ahmed Moussa koreográfus tulajdonképpen az igazság kereséséről, a hatalom természetéről, az elnyomás elleni egyéni küzdelmekről készített jól érthető és mégsem közhelyes, ízléses áthallásokkal feldíszített kortárs táncprodukciót. A jelmezek szemkápráztató színei és multikulturális sokfélesége, amelyben mégis szívfacsaróan ott van a szülőföld szeretete, valamint a kortárs kalocsaipapucs-dizájn felvonultatása és a díszletek, kellékek használatának profizmusa majdnem feledtette a dramaturgia hiányosságait.

Hagyományok Háza, 2018. de-cem­ber 6.

Figyelmébe ajánljuk

A képekbe dermedt vágy

Az Aspekt című feminista folyóirat társ­alapítója, Anna Daučíková (1950) meghatározó alakja a szlovák és a cseh feminista és queer művészetnek és a kilencvenes évektől a nemzetközi szcénának is.

Emberarcú

Volt egy történelmi pillanat ’56 után, amikor úgy tűnt: a szögesdrótot ha átszakítani nem lehet ugyan, azért átbújni alatta még sikerülhet.

Fától fáig

  • - turcsányi -

A Broke olyan, mint egy countrysláger a nehéz életű rodeócowboyról, aki elvész valahol Montanában a méteres hó alatt, s arra ébred, hogy épp lefagyóban a lába.

Kis nagy érzelmek

Egyszerű és szentimentális, de mindkettőt büszkén vállalja Baltasar Kormákur filmje. Talán az Előző életek volt utoljára ilyen: a fordulatok és a hősök döntései néha elég vadak, de sosem annyira, hogy megtörjék az azonosulás varázsát, az érzelmek őszintesége pedig mélységes hitelességet kölcsönöz a filmnek.

Nincs bocsánat

Az előadás Balássy Fanni azonos című kötetéből készült. A prózatöredékekből összeálló, műfajilag nehezen besorolható könyv a 2020-as években felnőtté váló fiatalok életkezdési pánikhelyzetéről ad meglehetősen borús képet.