Tánc

Az Urban Verbunk Pinokkió

  • - sisso -
  • 2019. február 10.

Színház

Az Urban Verbunk Pinokkió című új ifjúsági előadását a bemutatóhoz képest kissé megkésve, de annál nagyobb rácsodálkozással tekintettük meg. A gödöllői illetőségű, folkalapú kortárs és már egyáltalán nem amatőr csoportért eddig sajnos lusták voltunk HÉV-re ülni, úgyhogy ezúton is köszönetünket fejezzük ki az ország első gyermeknéptáncszínházának, hogy új produkciójával útra kelt a világhírnév felé, és elfáradt a Budai Vigadóig.

„2018 ingerküszöbét is átlépő eredeti néptánc, vérpezsdítő ritmusok, 16 hengeres dinamika és határtalan lendület…” – így hirdette magát az új nevet kapott és megújult team (előtte 25 évig Gödöllő Táncegyüttes), s muszáj volt menni, mert tulajdonképpen már ez is sokkal szimpatikusabb, mint egy Disney-produkció, vagy egy NER-táncjáték jól tuningolt előzetese. Ráadásul az előadás aztán be is váltotta ezeket az ígéreteket, kiváltképp, ami a lendületet illeti. Sodró erejű táncot láthattunk gyerekektől, kamaszoktól, koreográfia szempontjából erősen felépített, hihetetlen fegyelmezett produkciót. A népmesébe illő háttérrel és makacs koncepcióval rendelkező Ahmed Moussa koreográfus tulajdonképpen az igazság kereséséről, a hatalom természetéről, az elnyomás elleni egyéni küzdelmekről készített jól érthető és mégsem közhelyes, ízléses áthallásokkal feldíszített kortárs táncprodukciót. A jelmezek szemkápráztató színei és multikulturális sokfélesége, amelyben mégis szívfacsaróan ott van a szülőföld szeretete, valamint a kortárs kalocsaipapucs-dizájn felvonultatása és a díszletek, kellékek használatának profizmusa majdnem feledtette a dramaturgia hiányosságait.

Hagyományok Háza, 2018. de-cem­ber 6.

Figyelmébe ajánljuk

Fiúk a barakkból

Andy Parker sorozata sokáig megtéveszt a cukiságával, és csak lassan virrad a nézőre, hogy más üzenet rejlik itt. Az érzékeny és nagyon is meleg Cameron Cope (a valós koránál jóval hamvasabbnak és naivabbnak tetsző Miles Heizer) rejtélyes indíttatásból úgy dönt, hogy nehéz természetű édesanyját azzal tudná a legjobban kiborítani, ha csatlakozna a tengerészgyalogsághoz.

Szellemes

Ifj. Vidnyánszky Attila „saját” Hamletjének színpadra állításához tett vállalásaiból akár már egy is túl nagynak tűnhet. Nemcsak a darab címe változott meg: az „és a többi, néma csend” válik a rendezői elképzelés alfájává és ómegájává is.

Lehetnénk jobban is

Ismerjük a híres idézetet, amelyben Rousseau a polgári társadalom megteremtését az első emberhez köti, aki „bekerített egy földdarabot és azt találta mondani: ez az enyém, s oly együgyű emberekre akadt, akik ezt el is hitték neki”.

„Ők nem láthatatlanok”

A Pirkadatig című krimiért 2023-ban elnyerte a legjobb mellékszereplőnek járó Ezüst Medvét. Transz színésznőként aktívan kiáll a transz emberek jogaiért és láthatóságáért – minderről és persze Tom Tykwer új filmjéről, A fényről is kérdeztük őt, amelynek mellékszereplőjeként a Szemrevaló Filmfesztiválra érkezett Budapestre.