Tánc

Az Urban Verbunk Pinokkió

  • - sisso -
  • 2019. február 10.

Színház

Az Urban Verbunk Pinokkió című új ifjúsági előadását a bemutatóhoz képest kissé megkésve, de annál nagyobb rácsodálkozással tekintettük meg. A gödöllői illetőségű, folkalapú kortárs és már egyáltalán nem amatőr csoportért eddig sajnos lusták voltunk HÉV-re ülni, úgyhogy ezúton is köszönetünket fejezzük ki az ország első gyermeknéptáncszínházának, hogy új produkciójával útra kelt a világhírnév felé, és elfáradt a Budai Vigadóig.

„2018 ingerküszöbét is átlépő eredeti néptánc, vérpezsdítő ritmusok, 16 hengeres dinamika és határtalan lendület…” – így hirdette magát az új nevet kapott és megújult team (előtte 25 évig Gödöllő Táncegyüttes), s muszáj volt menni, mert tulajdonképpen már ez is sokkal szimpatikusabb, mint egy Disney-produkció, vagy egy NER-táncjáték jól tuningolt előzetese. Ráadásul az előadás aztán be is váltotta ezeket az ígéreteket, kiváltképp, ami a lendületet illeti. Sodró erejű táncot láthattunk gyerekektől, kamaszoktól, koreográfia szempontjából erősen felépített, hihetetlen fegyelmezett produkciót. A népmesébe illő háttérrel és makacs koncepcióval rendelkező Ahmed Moussa koreográfus tulajdonképpen az igazság kereséséről, a hatalom természetéről, az elnyomás elleni egyéni küzdelmekről készített jól érthető és mégsem közhelyes, ízléses áthallásokkal feldíszített kortárs táncprodukciót. A jelmezek szemkápráztató színei és multikulturális sokfélesége, amelyben mégis szívfacsaróan ott van a szülőföld szeretete, valamint a kortárs kalocsaipapucs-dizájn felvonultatása és a díszletek, kellékek használatának profizmusa majdnem feledtette a dramaturgia hiányosságait.

Hagyományok Háza, 2018. de-cem­ber 6.

Figyelmébe ajánljuk

Testvér testvért

  • - turcsányi -

A hely és az idő mindent meghatároz: Szilézia fővárosában járunk, 1936-ban; történetünk két héttel a berlini olimpia előtt indul és a megnyitó napjáig tart.

Vadmacskák

  • SzSz

Kevés kellemetlenebb dolog létezik annál, mint amikor egy kapcsolatban a vágyottnál eggyel többen vannak – persze, a félrelépéseket, kettős életeket és házasságszédelgőket jól ismerjük, ha az elmúlt években feleannyi sorozat készült volna ezekből, akkor is kitehetnénk a „túltermelés” táblát.

Fiúk az úton

Stephen King mindössze 19 éves volt, amikor 1967-ben papírra vetette A hosszú menetelést. A sorshúzásos alapon kiválogatott és a gazdagság és dicsőség ígéretével halálba hajszolt fiatalemberek története jól illeszkedett a vietnámi háború vetette hosszú árnyékhoz.

Bálványok és árnyékok

Egyszerre volt festő, díszlet- és jelmeztervező, költő és performer El Kazovszkij (1948–2008), a rendszerváltás előtti és utáni évtizedek kimagasló figuratív képzőművésze, akinek a hátrahagyott életműve nem süllyedt el, a „Kazo-kultusz” ma is él.

Múzeum körúti Shaxpeare-mosó

Ez a Shakespeare-monográfia olyan 400 oldalas szakmunka, amelyet regényként is lehet olvasni. Izgalmas cselekmény, szex, horror, szerzői kikacsintások, szövegelemzés, színház- és társadalomtörténeti kontextus, igen részletes (és szintén olvasmányos) jegyzetapparátussal.

Akinek nem bűne…

Tatabányán a Bűn és bűnhődéssel kezdik az októbert, és ez a tematika határozza majd meg az egész évadukat, amelyben a súlyosabb műfajok mellett krimi és komédia is színpadra kerül.

A műfaj legnagyobbjaival

Tegye fel a kezét, akinek Bayreuth hallatán először nem Wagner jut eszébe. Nem csoda, hiszen 1876, Wagner Festspielhausának, a kizárólag Wagner-operák előadására épített operaháznak a megnyitása óta a két név elválaszthatatlanul összefonódott. De a városnak van egy másik elsőrangú fesztiválja is.

Furcsa kézfogás

A program az idén másodszor egészült ki a színiiskolák találkozójával. A Szemle Off keretében hét színiiskola nyolc előadása mutatkozott be szeptember 8. és 10. között a margitszigeti Kristály Színtérben.