Tánc

Az Urban Verbunk Pinokkió

  • - sisso -
  • 2019. február 10.

Színház

Az Urban Verbunk Pinokkió című új ifjúsági előadását a bemutatóhoz képest kissé megkésve, de annál nagyobb rácsodálkozással tekintettük meg. A gödöllői illetőségű, folkalapú kortárs és már egyáltalán nem amatőr csoportért eddig sajnos lusták voltunk HÉV-re ülni, úgyhogy ezúton is köszönetünket fejezzük ki az ország első gyermeknéptáncszínházának, hogy új produkciójával útra kelt a világhírnév felé, és elfáradt a Budai Vigadóig.

„2018 ingerküszöbét is átlépő eredeti néptánc, vérpezsdítő ritmusok, 16 hengeres dinamika és határtalan lendület…” – így hirdette magát az új nevet kapott és megújult team (előtte 25 évig Gödöllő Táncegyüttes), s muszáj volt menni, mert tulajdonképpen már ez is sokkal szimpatikusabb, mint egy Disney-produkció, vagy egy NER-táncjáték jól tuningolt előzetese. Ráadásul az előadás aztán be is váltotta ezeket az ígéreteket, kiváltképp, ami a lendületet illeti. Sodró erejű táncot láthattunk gyerekektől, kamaszoktól, koreográfia szempontjából erősen felépített, hihetetlen fegyelmezett produkciót. A népmesébe illő háttérrel és makacs koncepcióval rendelkező Ahmed Moussa koreográfus tulajdonképpen az igazság kereséséről, a hatalom természetéről, az elnyomás elleni egyéni küzdelmekről készített jól érthető és mégsem közhelyes, ízléses áthallásokkal feldíszített kortárs táncprodukciót. A jelmezek szemkápráztató színei és multikulturális sokfélesége, amelyben mégis szívfacsaróan ott van a szülőföld szeretete, valamint a kortárs kalocsaipapucs-dizájn felvonultatása és a díszletek, kellékek használatának profizmusa majdnem feledtette a dramaturgia hiányosságait.

Hagyományok Háza, 2018. de-cem­ber 6.

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.