Színház

Dráma a szájban

Szép Ernő: Patika

Színház

Na, mikor fájdul már meg az a fog, a patikusné foga? Mikor következik már be az a fogászati értelemben jelentéktelen, de a patikussegédi szív szempontjából és Szép Ernő színházi munkásságában is fontos fájás, ami előhozza a hősszerelmest a vidéki kocsmagőzben pácolódó, nagy dolgokra vágyakozó pesti fiúból?

Először végig kell ülni, hogy benépesüljön az Örkény színpadára kitelepült kaszinó, a Szép-térképen valahol Bivalybasznád és Mucsaröcsöge között elterülő Laposladány társasági életének központja. E központi hely központi asztalánál verik nagyban a blattot a polgári társaskör hím tagjai: veri a jegyző, veri a postamester, kibicel a tanár, és veri a bérlő, Borgida is, aki a felsorolt urak közül bőrkabátjával tűnik majd ki. Ebből a bőrkabátviseletből lesz a menetrend szerinti kalamajka. Patikát úgy még nem játszottak ezen a Földön, vagy ha igen, az nagy hiba volt, hogy ne hangzott volna el az utókorra hagyott Szép-szavak egyik legszebbike, a bűrkabát. De Pap Ferkének (Vajda Milán), a bőrkabátféltésből kötekedő uradalmi intézőnek csak később van jelenése. Addig még ki kell mennie a régi patikussegédnek, és be kell jönnie az újnak: Balogh Kálmán még nem tudja, de hamarosan megtudja, milyen is a bálnak csúfolt, laposladányi high life a biliárd- és a kártyaasztal közötti térségben.

Az örök patikussegéd-körforgás szép vonása a Mohácsi testvérek hosszúra nyúlt Patikájának, de ahhoz, hogy Kálmán is kimenjen, még számos életfogytos laposladányinak kell bejönnie. A forgalomból rögtön kitűnik Znamenák István, aki kevés szimpátiát keltő, de azzal mesterien gazdálkodó, sírva vigadó és olykor asszonyt verő patikusként egymaga eljátssza, miért olyan reménytelen ez a kisztihandoktól hangos, tekintetes és úri vidék. Szintén színre lép a darab későbbi fogfájósa, az egyelőre csak életvitelszerűen unatkozó patikusné – Tenki Réka sugárzó egykedvűsége a hátsó sorokból is jól kivehető, ám amit mellette a postamesterné művel, az nemhogy egy kőszínházat, de egy stadiont is felvillanyozna: „Hogyan játsszunk elvirágzott szépasszonyt Ladányban?” magánszámával Kerekes Éva akkorát alakít, hogy minden Patikák fénypontja, a kikapósprogram mellett futó bűrkabátos kakaskodás is elszürkül egy ekkora one-woman-show árnyékában. Alakul az össznépi dajdaj, a Mohácsi Brothers első felvonása a Marx Brothers frenetikus burleszkszámát idézi, aligha szándékosan: a Botrány az Operában híres jelenetében mind többen és többen töltenek meg egy hajókabint, míg Ladányban a báli helyzet fokozódik, elég gépiesen. Mindenki megmutatja magát a kaszinóban, aki számít, és az is, aki nem: a kiszolgáltatott kiszolgálószemélyzetet Kati, a cselédlány (Zsigmond Emőke) képviseli. A patikussegédek ebben az asszonyverős, hardcore Patikában nemcsak Ladányon, de Katin is átmennek, mintegy kötelező jelleggel.

Lapos ez a Ladány, lapos a Föld is, a Mohácsi Művektől megszokott színvonalon üzemelő első felvonás sem a magaslataival tüntet, pedig a szerző (az eredeti) elég jó szavakat (nem csak a bűrkabátot) és alakokat hagyott az utókorra.

A papírforma szerinti színpadi működésbe, remélhetőleg egyszeri alkalommal, az élet rendez drámát, amikor a ladányi dajdajozás alatt egy rosszul lett nézőt kell kimenteni a hátsó sorokból. Ilyen viszontagságok és egy szünet után jutunk a fogfájásig. Nagy pillanat ez a patikussegédnek, hogy a fájdalomcsillapító cseppekkel ügyetlenkedve szerelmes szívével coming-outoljon. Míg a patikusné drámája a szájában játszódik (Tenki Réka jól adja a fogfájást is), Kálmán, mint a boldogságot lepkehálóval üldöző széplélek, a nagy és megismételhetetlen szerelemérzést akarja behajtani az életen. Ki gondolná, hogy egy ladányi patikában is megteremhet a szerelem? A patikusné biztosan nem, neki csak a foga fáj, míg a segédnek egy fontosabb testrésze. Novkov Máté Balogh Kálmánja ott van a Balogh Kálmánok erős középmezőnyében, akik hiába tagjai a Gyógyszerészsegédek Országos Szövetségének, mégis olyan egyedül vannak ezen a világon. Két boldogtalanságiskola, a fővárosi álmodozó és a vidéki beletörődő feszül egymásnak a patika padlóján, a lírázás és a fogfájás közt. A színészek jól járják ezt az oda-vissza táncot, de Znamenákra hárul, aki egyszer csak zenekarostul hazaesik, hogy feldobja ezt a felvonást is.

Szép Ernő írt egy harmadikat is, amiben a dámákról álmodozó Kálmán, akárcsak a Lila ákác hőse, addig epekedik a nagyságák után, mígnem felfedezi, hogy a kisságák is adhatnak valamit. Ez a romantikus olvasat, a pesszimistább pedig, nos, az pesszimistább. A darabhoz toldott boldogságkezdeményből a Mohácsiak nem kérnek, fanyar változatukban Kálmánból rendes ember válik, aki beteljesíti a laposladányi patikussegédsorsot, és mielőtt továbbállna, ahogy kell, megtapossa ő is a cselédlányt. Következő állomáshelyén talán már a kártyaasztalhoz is odaférhet, a patikajog is összejöhet. Nem nagy ügy, a kártyakört sem érdekli a jövés-menés, megrázkódtatás a nézői oldalon sem történik, a Mohácsiak kontra Szép Ernő meccs végül döntetlenre jön ki. A Szép-mondatok jól kivehetők az átiratból, a gyűjtőknek érdemes végig maradniuk.

Köves Gábor

Örkény István Színház, december 16.

Figyelmébe ajánljuk

Balatonföldvári „idill”: íme az ország egyetlen strandkikötője

  • narancs.hu

Dagonya, vagy a legtisztább balatoni homok? Ökokatasztrófa, vagy gyönyörűség? Elkészült a vitorláskikötő Balatonföldvár Nyugati strandján; július, vagy ha úgy tetszik, a balatoni főszezon első hétvégéjén néztük meg, valóban ellentétes-e a „józan ésszel”, hogy strand és kikötő ugyanazon a területen létezzen.

Céltalan poroszkálás

A két fivér, Lee (Will Poulter) és Julius (Jacob Elordi) ígéretet tesznek egymásnak: miután leszereltek a koreai háborús szolgálatból, a veteránnyugdíjukból házat vesznek maguknak Kalifornia dinamikusan növekvő elővárosainak egyikében.

Autósmozi

  • - turcsányi -

Vannak a modern amerikai mitológiának Európából nézvést érthető és kevésbé érthető aktorai és momentumai. Mindet egyben testesíti meg a Magyarországon valamikor a nyolcvanas években futó Hazárd megye lordjai című, s az Egyesült Államokan 1979 és 1985 között 146 részt megérő televíziós „kalandsorozat”, amely ráadásul még legalább három mozifilmet is fialt a tengerentúli közönség legnagyobb örömére, s Európa kisebb furcsálkodására.

Húsban, szőrben

Mi maradt élő a Pécs 2010 Európa Kulturális Fővárosa programból? Nem túl hosszú a sor. A Tudásközpont és a Zsolnay Örökségkezelő Nkft. kulturális intézményei: a Zsolnay Negyed és a Kodály Központ, és a Zsolnay Negyedben az eleve kiállítótérnek épült m21 Galéria, amelynek mérete tekintélyes, minősége pedig európai színvonalú.

Rémek és rémültek

Konkrét évszám nem hangzik el az előadásban, annyi azonban igen, hogy negyven évvel vagyunk a háború után. A rendszerbontás, rendszerváltás szavak is a nyolcvanas éveket idézik. (Meg egyre inkább a jelent.)