Operett

Az vagy, amit megeszel

Szirmai Albert: Mágnás Miska

Színház

Hármat szól a kakas, felröfög a disznó, s aztán máris megindulnak a táncos konyhai munkálatok Korláth grófék Dóm téri háztartásában. A nagyszínpadnyi konyha, a mindenki kezét-lábát unásig megégető sparhertek, a fazekak és lábasok körüli folytatólagos sertepertélés azután utóbb is végigkíséri Alföldi Róbert rendezését, többedszer is bizonyságát adva a művész praktikusság iránti erős hajlamának: ha egy mód van rá, hát készüljön el valami ételnemű (leves, fasírozott stb.) az előadás végeztére.

Szegeden mindazonáltal nem jut a közönségnek sem étel, sem pedig ételszag, ezen a gigantikus méretű játszóhelyen jelzés még a disznófejek sora is: pars pro toto, rész az egész helyett, mondhatnánk, ha a díszlet hátterében nem hatalmasodna egészben is három zöld disznó, olykor nemzetiesen felpirosló szemekkel (díszlet: Menczel Róbert). Merthogy az operett, mint lelkünkből lelkedzett nemzeti műfajunk, ezúttal is a magyarság dolgairól való színházi megnyilatkozás szerepére lett kiszemelve: a frakkot bő gatyával hordó tánckarral, díszmagyart öltő grófokkal, a "vóna" helyett egyszer nagy merészen Vonát mondó "vazsmegyei gyerek" címszereplővel, meg jóféle magyaros ácsingózással. A széles ívben felmutatott gesztusok és szignálok kijátszása azonban óvatos duhajsággal zajlott, s így Szirmai Albert 1916-os operettje érdemben csupán egyetlen zavarba ejtően erős áthallással gazdagodott: a grófnak beöltöztetett lovász hideglelős otthonosságával, az elit közé bejutott "szennyes kis ember" ismerősen undok önbizalmával és személyiségváltásával. Ezt a cintányéros cudar világot mi is jól ismerjük.

Az első Dóm téri előadás egyebekben lassan bemelegedő, kicsit lagymatag, ám összességében életképes, sőt szerethető produkciót mutatott. Szerethető volt, mindenekelőtt azért, mert a Mágnás Miska mint zenés színházi alkotás minőségi nívón szólalt meg, hála Silló István pazar operett-karmesteri erényeinek, valamint az előadásba meginvitált valódi hangbirtokosoknak. A leginkább az eredeti operett és az elnyűhetetlen népszerűségű 1949-es film átírásának elegyeként körülírható előadás ugyanis tényleges bonvivánt léptetett elénk a vasútépítő és grófkisasszonyt megbabonázó Baracs mérnök ("a Baracs") szerepét adó Haja Zsolt személyében, aki nemcsak operai baritonjának - még a hangosítást is felülütő - szépségével, de szálegyenes kiállásával is imponált. Korláth Rolla leány-primadonna szólamában ugyancsak egy operai kvalitás, a szép Rácz Rita énekelt, okos rendezői mértéktartással beillesztve a prózai játék és a koreográfia közegébe. S még egy vokálisan ragyogó, s ráadásul játékban is jeles színészi teljesítmény emelte a produkció fényét: Radnay Csilla Marcsája, aki alkatilag jócskán messze a szerep Mészáros Ági és Oszvald Marika által dominált közképétől kirobbanóan energikus, virulóan eszes, s még a humorral is jól gazdálkodó alakítást nyújtott.

A Kovács Gerzson Péter szellemes koreográfiájával ékes, legtöbb pillanatában gusztusos előadás színészi és szereposztási mellétrafálásokat éppúgy felmutatott, mint igazi telitalálatot. Az előbbi csoportba az operett grófi vonulata volt besorozható: Hirtling István végtelenített magánhangzónyújtásra berendezkedett, színészileg tökéletesen bájtalan Korláth grófjával, valamint - nagy meglepetésünkre! - Pixi és Mixi grófok megformálóival. László Zsolt és Znamenák István színre léptével ugyanis figyelemre méltó módon nem az vált érzékletessé, hogy két kiváló prózai színész mozog a hatalmas színpadon, hanem a megfellebbezhetetlen negatívum: vagyis hogy nem két táncos-komikus vonul elénk e szerepekben. Hiába volt az összeöltözés, hiába a raccsolás, majd egy ponton a raccsolás tüntető mellőzése, egészen a harmadik felvonásig kellett eljutnia az előadásnak, hogy korrekt párosuk számottevő mosolyt fakasszon a közönség körében. Stohl András a címszerepben már jóval eredményesebben munkálkodott: a nézőtér rokonszenvét maga mögött (helyesebben: előtt) tudva kevéssé átütő hangon, sőt olykor érezhetően a szólam alá énekelve, de a fentebb említett jellemváltást keményen kijátszva működött mint Miska lovász.

Az operett nem csupán nemzeti dolgainkra, szennyes kis ügyeinkre reflektálhat, de az úgynevezett "örök emberi" kérdésekre is, s ezt a lehetőséget sikerrel váltotta valóra Alföldi rendezése. A siker látványos java és érdeme persze mégis a kivitelező Molnár Piroskáé volt, aki a kleptomán idős grófné szerepében az öregedés és a korral dacoló hervadhatatlan női báj, az asszonyszerelem-asszonysors totalitásából kínált bemutatót számunkra. A Szirmai Albert és Gábor Andor Fehér kabarédalainak sorozatából feldúsított szerep valóságos színésznői diadaljelvénnyé nemesedett, s ez a siker annál példázatosabbnak tetszett, minthogy Molnár Piroska mindvégig jelezte: nyomatékosan operettkomikai üzemmódban, kedélyes kikacsintások és túlzó gesztusok sorát elővezetve játszik. Mert mindezekből tévedhetetlenül finom és stílusos alakítás vált, s ez az operett műfaji paradoxonjairól éppúgy sokat elárult, mint e gazdagon kiteljesedett színészegyéniség színpadi mindentudásáról.

Szegedi Szabadtéri Játékok, augusztus 17.

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."