Bocsánatot kért a Táncművészeti rektora a korábban zaklatott diákoktól

  • narancs.hu
  • 2020. július 28.

Színház

Bolvári-Takács Gábor eljárásokat kezdeményez minden a sajtóban megjelent üggyel kapcsolatban.

Közleményt adott ki a Magyar Táncművészeti Egyetem (MTE) rektora, Bolvári-Takács Gábor kedden, miután hétfőn az Azonnali.hu-n megjelent egy cikk, amelyben több korábbi növendék vallott arról, hogy milyen megaláztatásoknak, illetve zaklatásnak voltak kitéve az intézményben.

A cikk szerint korábban egyes tanárok rendszeresen verték és verbálisan is megalázták a diákokat, valamint a diákok is egymást, főleg a felsőbb évesek a kisebbeket, illetve arról is beszámolnak benne többen, hogy voltak olyan balettmesterek, akik szexuálisan is abuzálták a gondjaikra bízott gyerekeket.

Bolvári-Takács rektor az egyetem honlapján közzétett közleményében azt írja, a mai Magyar Táncművészeti Egyetem számára elsődleges növendékei és hallgatói – szakmai, fizikai, érzelmi – biztonsága, az etikai és jogi normák betartása, az átláthatóság, és hogy az MTE zéró toleranciát gyakorol minden olyan cselekedettel szemben, "amely kívül esik az intézmény által önmaga számára, a magyarországi és nemzetközi sztenderdek mentén felállított, szigorú etikai normarendszeren".

"Az Egyetem elfogadhatatlannak tart és gyakorlatából kizár minden, a növendékei és hallgatói fizikai, érzelmi, mentális integritását sértő szakmai, pedagógiai megközelítést, módszert és technikát. A növendékek előmenetelének és teljesítményének megítélése kizárólag szakmai szempontokon, testületi döntésen alapul" – írta a rektor, aki kitért arra is, hogy az MTE az elmúlt években jelentős reformokat hajtott végre működésében, ezek nyomán mára mindenben megfelel az általános szakmai etikai elvárásoknak: átalakult az alsó évfolyamok tanrendje, valamennyi balett-teremnek folyosóra néző ablaka van, biztosítva a külső ellenőrizhetőséget, az eltanácsolások és szakmai követelmények nyilvánosak, és külön szabályzat határozza meg a táncoktatásban elengedhetetlen fizikai érintkezés feltételeit és követelményeit, tartanak továbbképzéseket az ott dolgozóknak, és megvannak a konzultációs fórumok is.

Mint hozzáteszi:

"Az Egyetem rektoraként sajnálatomat fejezem ki és bocsánatot kérek mindazoktól, akik korábbi tanulmányaik során személyükben sérelmet, pedagógiailag helytelen bánásmódot tapasztaltak, illetve éltek meg. Az Egyetem elismeri, hogy annak megítélésében, hogy mely cselekmény vagy élethelyzet tekinthető megalázónak, az érintett növendék álláspontja mérvadó, függetlenül attól, hogy évtizedekkel ezelőtt a művészetoktatás módszereit a maitól lényegesen eltérő politikai környezet, társadalmi nyilvánosság és pedagógiai értékrend határozta meg."

Azt is írta, hogy a megjelent cikkben szereplő állítások kapcsán a rektor munkáltatói intézkedést, etikai eljárást, indokolt esetben büntetőeljárást kezdeményez azon érintett balettmesterek esetében, akik a Magyar Táncművészeti Egyetemmel jelenleg is oktatói jogviszonyban állnak.

Figyelmébe ajánljuk

A józanság kultúrája. Folytatódik CIVIL EXTRA szolidaritási akciónk

Folytatódik a Magyar Narancs rendhagyó kezdeményezése, amelynek célja, hogy erősítse a civil szférát, a sajtót, valamint az állampolgári szolidaritást, válaszként a sajtót és a civil szervezeteket ellehetetlenítő, megfélemlítő, a nyílt diktatúrát előkészítő kormányzati törekvésekre. Új partnerünk a függőséggel küzdők felépülését segítő Kék Pont Alapítvány.

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.