Tánc

Bonyodalmas balkáni lakodalmas

  • Sisso
  • 2012. november 18.

Színház

A Pécsi Balett táncműve távol áll a valóságtól, ám garantált közönségsiker. Végtére is mi sem szívmelengetőbb a télelőn, mint amikor a szubmediterrán városi balett teljes díszben, Goran Bregovic muzsikájára nagyokat kurjongatva, edényeket csörgetve elmeséli, hogy látott már boldog és vicces cigányokat is. Legalábbis Kusturica filmjeiben.

Zachár Lóránd vendégkoreográfus, aki "tisztatánc"-koreográfiái okán a progresszívebb alkotók közé sorolható, most újromantikus látványszínházat, folkbalettparádét csinált. A szélesvásznú táncos-komikus mű pantomimikus poénokra, azonnali színpadi hatásokra épít, valamint dúskál a cigánysággal kapcsolatos, nyilván pozitívnak vélt sztereotípiákban. Kevés az organikusan beépülő, autentikus roma táncmozdulat, sok a "szalonspicc". Nem húzódik a háttérben nagyobb gondolati ív, viszont vannak zavarba ejtően szép epizódok, szinkrontáncos, illetve a kontakt elemeket gegekbe fordító jelenetek, amikor már-már önfeledten mozog, sőt absztraktba hajlik a kiválóan képzett táncosok kara.

A lagziban felbukkan a menyasszony szerelme, aki természetesen nem azonos a vőlegénnyel. Ebből lesz a címbeli bonyodalom, de a mellékszálak mégis érdekesebbek, a nem lineárisan illeszkedő, atmoszferikus életképekben felsejlik némi társadalmi ismeretanyag.

Az igen látványos műsor után a befejezésben jön a kegyetlen irónia: elmarad a happy end, szimbolikusan felgyújtják az elavult hagyományokat őrző színpadot. Fülsiketítő pisztoly dörren, lángolást imitáló hangeffektek zúgnak, tapsvihar. Fusson, akinek nincs bora!

Pécsi Nemzeti Színház Kamaraszínháza, október 13.

Figyelmébe ajánljuk

Egy szatyor fing-e vagy?

Ebben az országban alighanem Sulyok Tamásnak lenne a legtöbb esélye szabad embernek lenni, és visszautasítani azt a dilemmát, amit ez a rendszer a magyar népnek kínál.