Tánc

Bonyodalmas balkáni lakodalmas

  • Sisso
  • 2012. november 18.

Színház

A Pécsi Balett táncműve távol áll a valóságtól, ám garantált közönségsiker. Végtére is mi sem szívmelengetőbb a télelőn, mint amikor a szubmediterrán városi balett teljes díszben, Goran Bregovic muzsikájára nagyokat kurjongatva, edényeket csörgetve elmeséli, hogy látott már boldog és vicces cigányokat is. Legalábbis Kusturica filmjeiben.

Zachár Lóránd vendégkoreográfus, aki "tisztatánc"-koreográfiái okán a progresszívebb alkotók közé sorolható, most újromantikus látványszínházat, folkbalettparádét csinált. A szélesvásznú táncos-komikus mű pantomimikus poénokra, azonnali színpadi hatásokra épít, valamint dúskál a cigánysággal kapcsolatos, nyilván pozitívnak vélt sztereotípiákban. Kevés az organikusan beépülő, autentikus roma táncmozdulat, sok a "szalonspicc". Nem húzódik a háttérben nagyobb gondolati ív, viszont vannak zavarba ejtően szép epizódok, szinkrontáncos, illetve a kontakt elemeket gegekbe fordító jelenetek, amikor már-már önfeledten mozog, sőt absztraktba hajlik a kiválóan képzett táncosok kara.

A lagziban felbukkan a menyasszony szerelme, aki természetesen nem azonos a vőlegénnyel. Ebből lesz a címbeli bonyodalom, de a mellékszálak mégis érdekesebbek, a nem lineárisan illeszkedő, atmoszferikus életképekben felsejlik némi társadalmi ismeretanyag.

Az igen látványos műsor után a befejezésben jön a kegyetlen irónia: elmarad a happy end, szimbolikusan felgyújtják az elavult hagyományokat őrző színpadot. Fülsiketítő pisztoly dörren, lángolást imitáló hangeffektek zúgnak, tapsvihar. Fusson, akinek nincs bora!

Pécsi Nemzeti Színház Kamaraszínháza, október 13.

Figyelmébe ajánljuk

Fél disznó

A film plakátján motoron ül egy felnőtt férfi és egy fiú. Mindketten hátranéznek. A fiú azt kutatja döbbenten, daccal, hogy mit hagytak maguk mögött, a férfi önelégülten mosolyog: „Na látod, te kis szaros lázadó, hova viszlek én?

Ketten a gombolyagok közt

Az Álmok az íróból lett filmrendező Dag Johan Haugerud trilógiájának utolsó darabja. Habár inkább az elsőnek érződik, hiszen itt az intimitás és a bimbózó szexualitás első lépé­seit viszi színre.

Dinnyék közt a gyökér

Ha van olyan, hogy kortárs operett, akkor A Répakirály mindenképpen az. Kovalik Balázs rendezése úgy nagyon mai, hogy közben komolyan veszi a klasszikus operett szabályait. Továbbírja és megőrzi, kedvesen ironizál vele, de nem neveti ki.

Az esendő ember felmutatása

  • Simonyi Balázs

Szándékosan az események „peremén” fotózott, úgymond a lényegtelent. Mondogatta: neki akkor kezdődik a munkája, amikor másnak, a hivatásos sajtófotósnak véget ér. A mi munkánk az óriási életművel most kezdődik. Ha lefotózom, a fénnyel becsapdázott valóság nem múlik el, nem hal meg: ez a fotográfus önfeláldozása.

Ebben nem lesz dicsőség

Talán az izraeli „béketeremtés” sikere, illetve az azt követő frenetikus, globális, és Donald Trump személyes béketeremtői képességeit külön is hangsúlyozó ünneplés sarkallta az elnököt arra, hogy ismét feltűrje az ingujját az ukrajnai rendezés érdekében, és személyes találkozóra siessen Vlagyimir Putyinnal.

Legyetek gonoszok!  

Nagy terjedelemben ismertette a Telex egy a laphoz eljuttatott hangfelvétel alapján Orbán Viktor vasárnapi beszédét, amelyet a Harcosok Klubja „edzőtáborában” tartott 1500 aktivista előtt, a zánkai Erzsébet-táborban.

Elkenték

Legalább kilenc hazai bíróság kezdeményezte az Alkotmánybíróságnál (AB) a védettségi igazolással való visszaélést szabadságvesztéssel fenyegető kormányrendelet Alaptörvény-ellenességének kimondását, mivel jogi képtelenség a Büntető törvénykönyv felülírása egy rendelettel. Az AB sajátosan hárított.

Vadászok, kergetők, árulók

Nyíltan támogatja a Magyar Önvédelmi Mozgalom a Mi Hazánk céljait – kérdés, hogy a Fideszt is kiszolgálják-e. Az utóbbi időben sokan léptek be a szervezetbe. Egyes tagok úgy vélik, hogy a mozgalomra túl nagy hatást gyakorolnak a pártok.

„Vegyük a következő lépcsőfokokat”

A frissen előrelépett pártigazgató szerint megvan a parlamentbe jutáshoz szükséges mennyiségű szavazója a komolyodó viccpártnak, azt pedig átverésnek tartja, hogy a kormányváltás esélyét rontanák. De kifejtett mást is az ígéretek nélkül politizáló, magát DK-sérültnek tartó politikus.

Mi van a fájdalmon túl?

A művész, akinek egész életében a teste volt a vászon, a nyelv, az eszköz, a fegyver, gondolatiságának hordozója, nyolcvanhoz közeledve is az emberi testet vizsgálja. E nagyszabású retrospektív tárlat nemcsak az életmű bemutatására törekedett, hanem egy művészi filozófia összegzésére is.