Színház

Csongor és Tünde

  • Kovács Bálint
  • 2012. november 18.

Színház

Fájdalmas és szép gondolatra fut ki a győri Vaskakas Bábszínház főrendezője, Tengely Gábor interpretációja a Nemzetiben: amíg a szerelmesek egymást keresték-kergették, addig a halandók aszottá öregedtek, s így Csongor és Tünde végső találkozásának boldogságába nem kevés bánat is vegyült - ami tulajdonképpen szinte várható az Éj baljóslatú monológjának darabkezdéssé emelése után.

Ám mintha ennek az ívnek csak a két szélső pontja lenne ilyen biztosan átgondolva, közben korántsem ilyen konzekvens a darab. Sehogyan sem áll össze például, hogy a szereplők vállán hordott táskából kihajtogatott szép bábok, amelyek idővel bekapcsolódnak a játékba, pontosan kicsodák vagy micsodák: néha így, néha meg amúgy használják őket. Martinovics Dorina Tünde-bábja saját levágott hajának felel meg, Balga elrablásakor az ördögfiak Nagy Zsoltot bezárják, s a bábbal báboznak, így adva ki Balgának magukat - de Földi Ádám például Csongor-bábjával beszéli meg az élet nagy kérdéseit. Nem egyértelmű Zöldy Z. Gergely indusztriális hangulatú, látványos terének funkciója sem: alsó és középső szintjével meg a felső körfolyosóval sokáig mintha a történet három síkját jelképezné, csakhogy néha ez is megtörik.

Az sem látszik eldöntöttnek, ki is a célközönség: bár az előadást túlzottan is gyermeteg részek nehezítik - egy hirtelen rapdal, gyerekek játékát imitáló jelenetek, cselekvések hangját infantilisen, szájjal utánzó színészek -, addig az egész valójában érthetetlen a dráma beható ismerete nélkül, hiszen több alapvető konfliktus mibenlétét is csak elnagyoltan (vagy sehogy sem) fejtik ki: kezdve az olyan praktikus részletekkel, mint hogy miért is nem találkozhat a két fiatal, egészen az olyan bonyolultabb kérdésekig, hogy egyszerű mesét vagy netán valami mélyebb értelmű történetet látunk a színpadon. Az erre irányuló utalások - akárcsak az előadás legtöbb kérdésénél - hol ilyenek, hol meg amolyanok.

Nemzeti Színház, október 7.

Figyelmébe ajánljuk

Holt lelkek társasága

  • - turcsányi -

A gengszterfilm halott, halottabb már nem is lehetne. De milyen is lehetne a gengszterfilm? Nyugdíjas? Persze, hogy halott.

Kaptunk vonalat

Napjainkban mindannyiunk zsebében ott lapul minimum egy okostelefonnak csúfolt szuperszámítógép, és távoli emléknek tűnik ama hőskor, amikor a mai szórakoztatóelektronikai csúcsmodelleknél úgymond butább, de valójában nagyon is okos és rafinált eszközök segítségével értük el egymást.

Bobby a zuhany alatt

Úgy kezdődik minden, mint egy Rejtő-regényben. Gortva Fülöp, akit délvidéki szülőföldjén „Fulop”-nek anyakönyveztek, és akit idegen földön mindenki (angol vagy francia kiejtéssel) Philippe-nek szólít, de magát leginkább a becenevén, Golyóként határozza meg, Pocok gúnynévvel illetett barátjával Miamiban – pontosabban az attól kissé északra fekvő Fort Lauderdale kikötőjében – felszáll a Fantastic Voyage luxushajóra.

„Ez a háború köde”

Egyre többen beszélnek Izrael gázai hadműveleteiről népirtásként, de a szó köznapi használata elfedi a nemzetközi jogi fogalom definíció szerinti tartalmát. A szakértő ráadásul úgy véli, ha csak erről folyik vita, szem elől tévesztjük azokat a háborús bűnöket és jogsértéseket, amelyek éppúgy a palesztin emberek szenvedéseit okozzák.

A szabadság levéltára

Harminc éve költözött Budapestre a Szabad Európa Rádió archívuma, s lett annak a hatalmas gyűjteménynek, a Blinken OSA Archivumnak az alapzata, amely leginkább a 20. század második felére, a hidegháborúra, a szocialista korszakra és annak utóéletére fókuszál.