operett

Borban a vigasz! - Lovagrendi OperettGála

Színház

Amikor a Marica grófnő bemutatóját helyettesítő vigalmi gálaest nyitóképében Bacchus isten eljárta botoló táncát a Háry János Intermezzójára, voltaképpen már sejthettük, hogy szürreális élményben lesz részünk a magyar bor méltó megünneplésének jegyében, illetve annak örve alatt.

S valóban, előbb a korszakos magyar szőlész, a vesszeinek tartós sikerét dévaj kétértelműséggel emlegető Mathiász János (1838-1921) lépett elő társmesélővé, majd végignézhettük, amint a színpadon aláírják az Operettszínház és az Európai Borlovagrend magyarországi tagozatának nagy jelentőségű együttműködési megállapodását, s végül még annak is kéretlen szemtanúi lehettünk, ahogy a színház főigazgatóját, azaz a gálát megrendező Kerót hosszúra nyúlt ceremónia keretében tiszteletbeli tagjává avatta az emlegetett exkluzív társaság.

A kiadós program második részében azután már akadt néhány érdemi és a műfajhoz illőbb produkció is a színpadon. Így az ötletes koreográfia segítségével Kerényi Miklós Máté előadásában igazi bravúrszám kerekedett az Egy kis itóka című, témába vágó klasszikusból, s némi jóindulattal azt a naprakész kikacsintást is poénként értékelhettük, hogy a magyaros sírva vigadás szakasza jelzetten Malév-egyenruhákban zajlott. Egyebekben mindenki hozta megszokott, habár a gálaközegben koncentráltabban megmutatkozó formáját: ki túláradó, ki hebrencs, ki elegáns, ki cukros, ki meg legényt mímelő volt, ahogyan máskor is. Az mindenesetre világosan kiderült, hogy Kalocsai Zsuzsának és Vadász Zsoltnak jól álltak volna a Marica grófnő főszerepei, s ráadásul azt is az eszünkbe véshettük, hogy a viceházmester fröccsben mi is a bor és a szóda helyes aránya. Mi tagadás, a filoxéráról és a szikvíz történetéről szívesen hallottunk volna többet is, no de talán majd legközelebb!

Budapesti Operettszínház, február 17.


Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.

„Idő és hely hoz létre igazi közösséget”

A Freeszfe elnökeként teljesen az egyesület körüli teendők kötötték le Forgács Péter figyelmét, mostantól pedig a FREEDOM, az új otthonuk szellemiségének kialakítása a cél. Arról kérdeztük, mit terveznek az épülettel, mit jelent a szabadság, és egyáltalán, milyen iskola lesz itt.

A Bolsonaro-végjáték

Szeptember 11-én a brazil szövetségi legfelsőbb bíróság, a Supremo Tribunal Federal (STF) bűnösnek mondta ki a demokratikus rend elleni szövetkezésben és 27 év és 3 hónap szabadságvesztésre ítélte Jair Messias Bolsonarót, Brazília volt elnökét, aki 2019 és 2022 között töltötte be ezt a posztot.