Színház

Burokban

Gianina Cărbunariu: Artists talk

Színház

Emlékszem, mennyire bosszantott a Katona József Színház egy régi előadásában, a Cigányokban az a rész, amikor a pesti újságírónő bemegy a falusi kocsmába, és frissen facsart narancslevet kér: több tudatosságot feltételeztem volna valakiről, akit foglalkoztatnak a társadalmi problémák.

Később megbocsátottam ezt az életszerűtlen gesztust, mert rájöttem, hogy a tapintat(hiányá)nál sokkal nagyobb jelentősége van annak, hogy ő szokott frissen facsart narancslevet inni. Ahogy mi is. Vagy háziszörpöt a vendéglőben, az mindegy. Meg medvehagymát veszünk a piacon. Meg színházba járunk, olvassuk a független sajtót. Nem nézzük a gyűlöletkampány szócsövévé silányított köztévét. Nincs is tévénk. Meg kimenekítjük a gyerekeinket az állami oktatási rendszerből.

Közben olvasunk a menekültekről és a marginalizálódott tömegekről és a korszerűtlen magyar oktatásról, mely képtelen kompenzálni az otthonról hozott hátrányokat. Sőt, színházat csinálunk ezekről problémákról, majd cikkeket írunk és beszélgetünk a témáról szóló produkcióról. És itt érkeztünk el a román Gianina Cărbunariu Artists talk című előadásához, mely nemrég a Trafóban vendégszerepelt az ARCUB / Piese Refractare Association produkciójában. A társadalmi problémákhoz valamilyen módon kapcsolódó alkotók (etikai) felelősségét vizsgáló darab rengeteg olyan kérdést vet fel, ami sokkal jobban kellene, hogy feszítse a magyar közéletet is, különösen a választások után, amikor döbbenten állunk a benarancssárgázott vidék előtt.

Az előadás hat jelenete művészeti alkotásokat feldolgozó szakmai beszélgetéseket, közönségtalálkozókat ábrázol, a jelenetek így vagy úgy társadalmi kérdésekhez viszonyulnak. Az alaphelyzet eleve kiemeli a művészetről való beszéd képtelenségét, illetve az ennek a beszédnek teremtett szituációk korlátoltságát. A rendezés rá is tesz egy lapáttal: a színpadon csillámló csíkokból álló függöny – hiába, a valóságot zászlóra tűző alkotások inherens és feloldhatatlan esztétikai problémája, hogy maguk is tetszeni, kápráztatni akarnak –, és a művészet szentélyébe, a közönségtalálkozók terébe csak úgy lehet belépni, ha a résztvevők múzeumi papucsot vesznek fel. A beszélgetéseken pedig alig derül ki valami konkrétum magukról a művekről, legfeljebb formai, alkotásmódszertani sajátosságok merülnek fel – some­where in Europe – az ugyanazokra a kérdésekre feltett ugyanazon válaszokból. Az Artists talk a kortárs művészetek csupasz, intézmé­nye­sült struktúráit mutatja meg, a megfelelő hívószavakra beinduló mechanikát – és ennek a gépezetnek ugyanúgy cinkosa, kiszolgálója a kritikus is.

Azok az emberek – az előadásban használt kifejezéssel élve: a nehéz sorsúak –, akikről ezek az alkotások szólnak, sehol nincsenek, pontosabban a hiányukkal vannak jelen. Az első jelenet addig tart, míg egy menekültekről szóló előadás közönségtalálkozója elkezdődik a projektben részt vevő menekültek nélkül. A második beszélgetésen feltárt alkotói folyamatról kiderül, hogy a művészi koncepcióba minden jó szándék ellenére sem fért bele az, hogy a nehéz sorsú emberek önmagukat reprezentálják a színpadon, helyettük képzett táncosok szerepelnek. Egy másik jelenetben a politika a művészetet használja fel saját céljaira: a polgármester a helyi képzős diákok színes rajzaival akarja legitimálni a romák által lakott telep köré felhúzott betonkerítést: a „street art project” ünnepélyes átadóján mindenki jelen van, csak persze a gettóban élők nem. Egy „dokumentarista musical” fesztiválbemutatójához kapcsolódó beszélgetés azt mutatja be, hogy a valóság rögzítésével foglalkozó alkotók hogyan használják ki a „szereplőiket”, például a nyilvánvalóan magas gázsit kapó operaénekes mellett éneklő, csak édességgel jutalmazott gyerekeket. Van olyan jelenet is, amelyben a l’art pour l’art elvet valló attitűddel ismerkedhetünk meg, az európai hírű alkotó épp a társadalmi problémáktól elhatárolódva teszi a legsúlyosabb politikai tartalmú kijelentéseket. Az utolsó jelenetben az alkotó a némaságával van jelen, a kritikus nem beszélgethet az Auschwitzban elpusztított írónővel.

Az Artists talk leegyszerűsítve, sarkítva ábrázol olyan alkotói attitűdöket, melyek egy-egy megjegyzésben, klisében, gesztusban felmutatják az alkotási folyamatok és a róluk való beszéd rendszerszintű bénaságait. És mindenekelőtt azzal a jelenséggel foglalkozik, hogy a saját közegéből kitekintő, elkötelezett művészet sokszor tényleg a frissen facsart narancslevet fogyasztók egy részének köldöknézős privilégiuma, zárt közeg. Maga az előadás sem képes átlépni a saját árnyékát, hiszen arra nem ad választ, hogyan lehetne kinyitni a párbeszédet: még odáig sem jut el, hogy a saját befogadóit valahogy bevonja a beszélgetésbe – a nézőtér végig sötét marad.

S bár tagadhatatlan, hogy történtek erre sikeres kísérletek, a Trafón, a Nagykörúton, a főváros határain átívelő közösség felépítésével még mi is adósak vagyunk.

Trafó, április 4.

Figyelmébe ajánljuk

Hieronymus Bosch világa

  • - turcsányi -

Michael Connelly nem egy író, inkább egy regénygyár, rosszabb esetben áruvédjegy – az efféle státus persze nem oly ritka zsiráf manapság.

„Rodrigo”

A világ legnagyobb és legrangosabb színházi fesztiválja az avignoni. Jelentős társulatok seregszemléje, illetve már maga a fesztiválmeghívás jelentőssé tesz társulatokat. Aki a hivatalos programban van, az számít valakinek.

Félúton

Egykori nagymenő, aki a csúcsról lepottyanva már csak árnyéka önmagának; féktelen csodagyerek, akinek csak kemény munkára és iránymutatásra van szüksége, hogy azzá a sztárrá váljon, akit a végzete elrendelt neki – a sportfilmek talán legnagyobb kliséi ezek, a Stick pedig épp erre a kettőre épül.

Dinók a budoárban

Ötévesen, egy tollseprűtánccal indult Karácsonyi László (1976) művészi karrierje, diplomáját 2003-ban pedig egy lovagi páncélzatban védte meg. (A páncél maga volt a diplomamunkája.)

Léda a Titanicon

  • Molnár T. Eszter

Ki ne szeretné a Balatont? Főleg, ha csak a szépre emlékszik? Arra, hogy a vonat vidáman, sőt pontosan fut be a hűs állomásra, a papucs nem töri a lábat, a naptej megvéd a leégéstől, és van hely az árnyékban a kempingszéknek és a gumimatracnak.

Angyalszárnycsikorgás

Nagy luxus olyan kis kultúrának, mint a magyar, nem megbecsülni a legjobbjait. Márpedig Halasi Zoltán a kortárs magyar költészet szűk élmezőnyébe tartozik, ám a szakma mintha nem tartaná számon érdemeinek megfelelően, a nagyközönség számára pedig minden bizonnyal ismeretlen.

Miért hallgat Erdő Péter?

2025 júliusának egyik forró szerda éjjelén Konrád-Lampedúza Bence betanított kémia­tanár hazafelé ballagott Ráczboldogkőn, a Kistücsök névre hallgató alma materéből. Nem volt ittas egy cseppet sem, de megviselte a nehéz levegő, amikor szembejött vele egy kormányzati óriásplakát. 

Kinek a bűne?

A kormánypárti média azzal igyekszik lejáratni egy Tisza párti önkéntest, hogy korábban pornófilmekben szerepelt. A kampány morális természetű, a nőt bűnösnek és erkölcstelennek állítja be, s persze ezt vetíti rá a pártra is.

„Lövésük sincs róla”

Magyarországon nem az illegális kábítószerek okozzák a legnagyobb problémát a fiatalok körében. A hazai 16 évesek élen járnak az alkohol, a cigaretta és e-cigaretta kipróbálásában, és kilátástalannak érzett helyzetük miatt sokan a serkentők felé fordulnak.