Tánc

Jobbágy Bernadett és Antal Attila: AMeNeSz / A meg nem született

  • - sisso -
  • 2018. május 19.

Színház

Jobbágy Bernadett és Antal Attila: AMeNeSz / A meg nem született című előadását az ArtMan vol.5 est keretében mutatták be. Az ArtMan Egyesületben elkötelezett művészek, főleg táncosok, koreográfusok dolgoznak fogyatékossággal élő és ép résztvevőkkel oktatási, mozgásművészeti és terápiás programokon. Különleges módszereiket időről időre bemutatják a nyilvánosság előtt. Az új előadás most nem a mozgás mértékegységeiről, hanem a gyermektelenség kérdéséről szólt. Bár végig jelen volt a tánc is, a személyes történetekből, Balla Zsófia és Pál Dániel Levente verseiből, a társulat tagjainak írásaiból és tudományos publikációkból Cseicsner Otília szerkesztette a szöveget. Az Értelmi Fogyatékosok Árpád-házi Szent Margit Napközi Otthona felnőtt lakóinak tartott táncfoglalkozások alkalmával a résztvevőkkel folytatott beszélgetések is inspirálták az alkotókat. Ettől erősödött az előadás kibeszélő jellege, és feszített az atmoszféráján is egy keveset.

Lakatos-Varga Boglárka, Makra Viktória és Sirkó Eszter előadók tánccal, hangszeres zenével és fizikai jelenléttel próbálták még komplexebbé tenni a színházi élményt, ám a sokféleség inkább a zsúfoltság érzését keltette. Az elektronikus zenei háttér kontrasztos jellege, ritmusváltásai egy kis abszurdot is csempésztek a súlyos vallomások közé.

A meg nem született gyermekekről szóló előadás legfőbb erénye, hogy az egyes emberek vallomásai szembetűnővé teszik a témával kapcsolatban a társadalomban uralkodó nyomasztó személytelen­sé­get, és nyilvánvalóvá teszik, hogy a jövőtlenséget sem szégyen bevallani.

Trafó, március 6.

Figyelmébe ajánljuk

Fél disznó

A film plakátján motoron ül egy felnőtt férfi és egy fiú. Mindketten hátranéznek. A fiú azt kutatja döbbenten, daccal, hogy mit hagytak maguk mögött, a férfi önelégülten mosolyog: „Na látod, te kis szaros lázadó, hova viszlek én?

Ketten a gombolyagok közt

Az Álmok az íróból lett filmrendező Dag Johan Haugerud trilógiájának utolsó darabja. Habár inkább az elsőnek érződik, hiszen itt az intimitás és a bimbózó szexualitás első lépé­seit viszi színre.

Dinnyék közt a gyökér

Ha van olyan, hogy kortárs operett, akkor A Répakirály mindenképpen az. Kovalik Balázs rendezése úgy nagyon mai, hogy közben komolyan veszi a klasszikus operett szabályait. Továbbírja és megőrzi, kedvesen ironizál vele, de nem neveti ki.

Az esendő ember felmutatása

  • Simonyi Balázs

Szándékosan az események „peremén” fotózott, úgymond a lényegtelent. Mondogatta: neki akkor kezdődik a munkája, amikor másnak, a hivatásos sajtófotósnak véget ér. A mi munkánk az óriási életművel most kezdődik. Ha lefotózom, a fénnyel becsapdázott valóság nem múlik el, nem hal meg: ez a fotográfus önfeláldozása.

Ebben nem lesz dicsőség

Talán az izraeli „béketeremtés” sikere, illetve az azt követő frenetikus, globális, és Donald Trump személyes béketeremtői képességeit külön is hangsúlyozó ünneplés sarkallta az elnököt arra, hogy ismét feltűrje az ingujját az ukrajnai rendezés érdekében, és személyes találkozóra siessen Vlagyimir Putyinnal.

Legyetek gonoszok!  

Nagy terjedelemben ismertette a Telex egy a laphoz eljuttatott hangfelvétel alapján Orbán Viktor vasárnapi beszédét, amelyet a Harcosok Klubja „edzőtáborában” tartott 1500 aktivista előtt, a zánkai Erzsébet-táborban.

Elkenték

Legalább kilenc hazai bíróság kezdeményezte az Alkotmánybíróságnál (AB) a védettségi igazolással való visszaélést szabadságvesztéssel fenyegető kormányrendelet Alaptörvény-ellenességének kimondását, mivel jogi képtelenség a Büntető törvénykönyv felülírása egy rendelettel. Az AB sajátosan hárított.

Vadászok, kergetők, árulók

Nyíltan támogatja a Magyar Önvédelmi Mozgalom a Mi Hazánk céljait – kérdés, hogy a Fideszt is kiszolgálják-e. Az utóbbi időben sokan léptek be a szervezetbe. Egyes tagok úgy vélik, hogy a mozgalomra túl nagy hatást gyakorolnak a pártok.

„Vegyük a következő lépcsőfokokat”

A frissen előrelépett pártigazgató szerint megvan a parlamentbe jutáshoz szükséges mennyiségű szavazója a komolyodó viccpártnak, azt pedig átverésnek tartja, hogy a kormányváltás esélyét rontanák. De kifejtett mást is az ígéretek nélkül politizáló, magát DK-sérültnek tartó politikus.

Mi van a fájdalmon túl?

A művész, akinek egész életében a teste volt a vászon, a nyelv, az eszköz, a fegyver, gondolatiságának hordozója, nyolcvanhoz közeledve is az emberi testet vizsgálja. E nagyszabású retrospektív tárlat nemcsak az életmű bemutatására törekedett, hanem egy művészi filozófia összegzésére is.