Cirkusz

Cirque du Soleil: Varekai

  • - urfi -
  • 2017. június 18.

Színház

A kanadai mamutcég adatai mindig ámulatba ejtenek: a Cirque du Soleil állami támogatás nélkül foglalkoztat 4 ezer embert, köztük 1300 művészt 50 országból, és 1984-es alapítása óta 155 millióan látták őket 40 országban. A 15 éve bemutatott Varekai ebből egymaga 10 millió nézőt vonzott. Nem kérdés tehát, hogy az egész show, annak minden másodperce akkurátusan megtervezett és profin kivitelezett. Az artisták hibátlanok, az élőzene funkcionális és eredeti, a technikai háttér lenyűgöző, jelmezekben meg aztán tényleg utolérhetetlenek. Az elképzelt világot benépesítő lények különböző létező és nem létező kultúrákból merítik táncaikat és dalaikat, de ebből a szédítő sokféleségből sikerül egységes látványt és hangzást kotyvasztani.

false

Ezek a Cirque du Soleil állandó erényei, amelyeket hosszan lehetne pertraktálni, de kritikailag sokkal érdekesebbek az előadás hiányosságai és hibái. Érthetetlen például, hogy ha már alkottak egy kerettörténetet (Ikarosz elveszti szárnyait és meg kell tanulnia járni a lenti világ forgatagában), akkor az miért szorul háttérbe újra meg újra, néha már a követhetetlenségig? Ha a jelenetek fele között van dramaturgiai átkötés, akkor a másik felénél miért nincs? És főleg: ha már nem kis bravúrral összeraktak egy erős hangulatú, a nézőt magába szippantó világot, akkor az átállások alatt miért tökéletesen oda nem illő (amúgy magukban nem rossz) bohócszámok kötik le a közönséget?

Papp László Budapest Sportaréna, május 12.

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.