Cirkusz

Cirque du Soleil: Varekai

  • - urfi -
  • 2017. június 18.

Színház

A kanadai mamutcég adatai mindig ámulatba ejtenek: a Cirque du Soleil állami támogatás nélkül foglalkoztat 4 ezer embert, köztük 1300 művészt 50 országból, és 1984-es alapítása óta 155 millióan látták őket 40 országban. A 15 éve bemutatott Varekai ebből egymaga 10 millió nézőt vonzott. Nem kérdés tehát, hogy az egész show, annak minden másodperce akkurátusan megtervezett és profin kivitelezett. Az artisták hibátlanok, az élőzene funkcionális és eredeti, a technikai háttér lenyűgöző, jelmezekben meg aztán tényleg utolérhetetlenek. Az elképzelt világot benépesítő lények különböző létező és nem létező kultúrákból merítik táncaikat és dalaikat, de ebből a szédítő sokféleségből sikerül egységes látványt és hangzást kotyvasztani.

false

Ezek a Cirque du Soleil állandó erényei, amelyeket hosszan lehetne pertraktálni, de kritikailag sokkal érdekesebbek az előadás hiányosságai és hibái. Érthetetlen például, hogy ha már alkottak egy kerettörténetet (Ikarosz elveszti szárnyait és meg kell tanulnia járni a lenti világ forgatagában), akkor az miért szorul háttérbe újra meg újra, néha már a követhetetlenségig? Ha a jelenetek fele között van dramaturgiai átkötés, akkor a másik felénél miért nincs? És főleg: ha már nem kis bravúrral összeraktak egy erős hangulatú, a nézőt magába szippantó világot, akkor az átállások alatt miért tökéletesen oda nem illő (amúgy magukban nem rossz) bohócszámok kötik le a közönséget?

Papp László Budapest Sportaréna, május 12.

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.