Cirkusz

Cirque du Soleil: Varekai

  • - urfi -
  • 2017. június 18.

Színház

A kanadai mamutcég adatai mindig ámulatba ejtenek: a Cirque du Soleil állami támogatás nélkül foglalkoztat 4 ezer embert, köztük 1300 művészt 50 országból, és 1984-es alapítása óta 155 millióan látták őket 40 országban. A 15 éve bemutatott Varekai ebből egymaga 10 millió nézőt vonzott. Nem kérdés tehát, hogy az egész show, annak minden másodperce akkurátusan megtervezett és profin kivitelezett. Az artisták hibátlanok, az élőzene funkcionális és eredeti, a technikai háttér lenyűgöző, jelmezekben meg aztán tényleg utolérhetetlenek. Az elképzelt világot benépesítő lények különböző létező és nem létező kultúrákból merítik táncaikat és dalaikat, de ebből a szédítő sokféleségből sikerül egységes látványt és hangzást kotyvasztani.

false

Ezek a Cirque du Soleil állandó erényei, amelyeket hosszan lehetne pertraktálni, de kritikailag sokkal érdekesebbek az előadás hiányosságai és hibái. Érthetetlen például, hogy ha már alkottak egy kerettörténetet (Ikarosz elveszti szárnyait és meg kell tanulnia járni a lenti világ forgatagában), akkor az miért szorul háttérbe újra meg újra, néha már a követhetetlenségig? Ha a jelenetek fele között van dramaturgiai átkötés, akkor a másik felénél miért nincs? És főleg: ha már nem kis bravúrral összeraktak egy erős hangulatú, a nézőt magába szippantó világot, akkor az átállások alatt miért tökéletesen oda nem illő (amúgy magukban nem rossz) bohócszámok kötik le a közönséget?

Papp László Budapest Sportaréna, május 12.

Figyelmébe ajánljuk

A bűn nyomora és a nyomor bűne Vadkeleten

Hogy milyen nyomor vezethet el a bűnhöz, amelyben csak némi élelmet vagy egy fél minimálbért sikerül zsákmányolni? Kik az áldozatok és miért hallgatnak? A leszakadó kistérségek sajnos kiváló terepet jelentenek, hogy egy pillantást vessünk a kétségbeejtő helyzetre.

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.