Színház

De a legnagyobb a reménytelenség

Ödön von Horváth: Hit, szeretet, remény

  • Tompa Andrea
  • 2017. június 18.

Színház

Az előadás elején a játékmester, mintha valami próbán vagy filmforgatáson volna, bemondja kis diktafonjába a címet: Hit, remény, szeretet. Majd meggondolja magát, és felcseréli a szórendet.

Mintha az evangéliumi szavak, Pál első levele a korinthusbeliekhez, némi korrekcióra szorulna; Pál szerint ugyanis a legnagyobb a szeretet. Ödön von Horváth és a rendező, Gáspár Ildikó az Örkény Színházban megelégedne a reménnyel is. Itt valahogy hit eleve nincs, szeretet pedig csak nyomokban, mert rögtön elolvad az érdekek árnyékában. Akkor legalább lássuk a reményt! Spoiler: nincs remény.

A szerző „kis haláltánc”-nak nevezi művét: nincs atomháború, katasztrófa sem történik, csak egyszerűen „rossz a rendszer”. Emberi végállapot van, de nem úgy, hogy egymás torkának esnének az emberek, csak épp valahogy paragrafusok mentén, törvényi keretek közt döglött meg a humánum; minden, ami a családon túlmenően a közösséget működteti, kimúlt. A dráma erős élethelyzettel nyit: az anatómiai intézetben (alias hullaház) egy fiatal nő jelentkezik, hogy a saját (még élő) hulláját áruba bocsássa, boncolásra ajánlja, és ezért cserébe rögtön felvegye a járadékot. Baj lehet egy olyan világban, ahol a család, barátok, munkahely, bank, zálogház helyett egyenesen a hullaházig kell menni egy kis előlegért – de színpadilag ez vicces is. A drámára és különösen előadásmódjára ez a súlyos kettősség jellemző: szatíra, groteszk és drámai reménytelenség együttese.

A (kvázi) evangéliumi címhez méltóan várható egy valódi keresztre feszítés is, míg a történet olyan fokozatokon megy keresztül, hogy ha a testet nem is sikerül pénzért értékesíteni, s ugyan meggyanúsítják, hogy áruba bocsátaná, végül mégiscsak sikerül elveszejteni ezt a reményteli testet. Talán inkább éhen hal, mint öngyilkos lesz; „Ó, barátaim, hét napja nem ettem” – írja József Attila nem sokkal korábban, mint Horváth a darabját 1932-ben. A drámai történet egy konkrétan nem azonosítható, időben nem lehorgonyzott világban megy végbe: egyszerre érvényes a dráma megírásakor és ma. Kicsit talán szokni kell ezt az időtlen időt, hiszen (főleg a magyar színházban) mindig arra vagyunk kondicionálva, hogy keressük a konkrét hol-mikort.

Központi hősnőnk körül, úgy tűnik, mindenki teszi a dolgát a társadalom mértéke szerint. Belső mértéke mintha már csak ennek a fiatal nőnek volna, aki próbál egyedül, önfenntartó módon – „az önfenntartás nálam elvi kérdés”, mondja – eligazodni a világban. Iparengedélyhez jutni, kölcsönt elfogadni, „erkölcsileg kifogástalan” jövedelemhez jutni. Az erkölcs egyébként nem valami belső zsinórmérték, hanem külső szabály; a főfelügyelő mondja meg, mi az erkölcsös.

A dráma ebben a hideg-meleg, vidám-szomorú, szatirikus-tragikus hangnemben meglehetősen emlékeztet Brechtre s az ő kijelentő módban elhangzó igazságaira, ilyenekből itt is mondanak néha; Horváth kortársa Brechtnek különben. Inkább életképek, szituációk és egyetlen központi sors, amiből felépül, sok kis jelenet; a bemutatón egyébként még nem elég olajozott a működés.

A drámai súlyt a főhősnőnek, Elisabethnek kell vinnie, Kókai Tündének. Kókai játékának szépsége az egyszerűség, ha tetszik, a transzparencia; nem mögöttest játszik, nem rejt semmit, hanem közvetlenül jelen van, hitelesen, tisztán. Erős komikus karakterek veszik körül; majd’ mindenki sokféle szerepben mutatkozik meg. Znamenák István remek boncmester és szomorú bíró, akinek vállát sok fölösleges ítélet nyomja; Csákányi Eszter minden szerepében (főboncmester, bíróné stb.) jelentős, humoros, olykor talán túl központi. Nagy Zsolt transzként a legemlékezetesebb, Bohoczki Sára leginkább bárói figuraként. Patkós Márton játssza Kókai rendőr szerelmét: lágy, odaadó szerelmes, aki mégis könnyedén mond le hitveséről és érzelmeiről a „kötelesség” oltárán.

Itt ezek az emberek szépen kiszolgálják a rendszereket, belső ellenállás nélkül. Oh, mily ismerős minden. A humoros, abszurdba hajló hangszerelés ellenpontozza a fiatal leány tragikus sorsát. Vidám felháborodás, nevetés a reménytelenségben. Mégis: az előadás erősen szimpatizál főhősével, és szerencsére, a néző megkönnyebbülésére van szeretet az ábrázolásban, miközben nem ábrázolható sem remény, sem szeretet ebben a világban. Ez így remek egyensúly.

Három játékmester segíti az előadást: a darabot nyitó, kommentáló Tóth Péter, akinek tiszte mintegy bejelenteni, feltárni előttünk ezt a feltartóztathatatlan világot; és két zenész, egy mezítlábas gitáros, Katona Dávid, hosszú hajjal és sok belső tűzzel, és Kákonyi Árpád billentyűn, aki inkább finoman kísér, alátámaszt, ellenpontoz. Sok jó teátrális eszköz.

A magyarországi ősbemutató (Katona József Színház, 1993) kapcsán azt írta a kritikus Szántó Judit, hogy nem nagy előadás, de jó. Kár, hogy nem nagy előadás ez ma sem – vagy­is nagyobb térben, több néző előtt is látnám. Van benne anyag, amit haza lehet vinni.

Örkény Stúdió, április 29.

Figyelmébe ajánljuk

„A Száraz november azoknak szól, akik isznak és inni is akarnak” – így készítették elő a Kék Pont kampányát

Az idén már kilencedik alkalommal elindított kampány hírét nem elsősorban a plakátok juttatják el az emberekhez, hanem sokkal inkább a Kék Pont önkéntesei, akik a Száraz november nagyköveteiként saját közösségeikben népszerűsítik a kezdeményezést, sőt, néhány fővárosi szórakozóhely pultjaira „száraz” itallapokat is visznek.

Állami támogatás, pályázatírás, filozófia – Kicsoda a halloweeni tökfaragást megtiltó zebegényi polgármester?

Ferenczy Ernő még alpolgármesterként tevékenyen részt vett abban, hogy az előző polgármester illetményét ideiglenesen felfüggesszék. Közben saját vállalkozása tetemes állami támogatásokban részesült. Zebegény fura urát úgy ismerik, mint aki alapvetően nem rosszindulatú, de ha elveszíti a türelmét, akkor stílust vált. 

Fiúk a barakkból

Andy Parker sorozata sokáig megtéveszt a cukiságával, és csak lassan virrad a nézőre, hogy más üzenet rejlik itt. Az érzékeny és nagyon is meleg Cameron Cope (a valós koránál jóval hamvasabbnak és naivabbnak tetsző Miles Heizer) rejtélyes indíttatásból úgy dönt, hogy nehéz természetű édesanyját azzal tudná a legjobban kiborítani, ha csatlakozna a tengerészgyalogsághoz.

Szellemes

Ifj. Vidnyánszky Attila „saját” Hamletjének színpadra állításához tett vállalásaiból akár már egy is túl nagynak tűnhet. Nemcsak a darab címe változott meg: az „és a többi, néma csend” válik a rendezői elképzelés alfájává és ómegájává is.

Lehetnénk jobban is

Ismerjük a híres idézetet, amelyben Rousseau a polgári társadalom megteremtését az első emberhez köti, aki „bekerített egy földdarabot és azt találta mondani: ez az enyém, s oly együgyű emberekre akadt, akik ezt el is hitték neki”.