Színház

Csak düh és félelem

Fekete Ádám–Laboda Kornél: A csatorna

Színház

Orbán Viktor két csecsét szopja Magyarország és a Fidesz, szó szerint. Elhangzik Rogán, Szijjártó neve, és a csatorna – amelynek logója szinte egy az egyben az M1-é – „fentről”, budipapíron érkező üzenetek alapján állítja össze hírműsorát. Semmi áthallás, analógia, tudjukkizés. A csatorna kőkemény és direkt.

Orbán Viktor két csecsét szopja Magyarország és a Fidesz, szó szerint. Elhangzik Rogán, Szijjártó neve, és a csatorna – amelynek logója szinte egy az egyben az M1-é – „fentről”, budipapíron érkező üzenetek alapján állítja össze hírműsorát. Semmi áthallás, analógia, tudjukkizés. A csatorna kőkemény és direkt.

Én sem fogom kerülgetni a forró kását: bennem a katarzist részben az váltotta ki, hogy életemben először gondoltam színházban arra: ebből még bajuk lehet. Sőt nekem is, ha megírom. No, nem az a szokásos, listázós, támogatásmegvonós baj. Valami sokkal zsigeribb félelmet éreztem. Ez a hatás nemcsak az előadásról és a jelenlegi hatalomról mond el valamit, hanem úgy általában a magyar színházról, ami alig foglalkozik ilyen témákkal. A csatorna ráadásul úgy direkt és valóságos, hogy közben teljesen szürreális és rémálomszerű. Döbbenetes azzal szembesülni, hogy ilyen a valóság. Persze közben rettenetesen vicces is. Már amikor van kedvünk nevetni, de azért általában van.

A csatorna szövege a DEKK (Dumaszínház) humorpályázatára készült, amely a kiírás szerint közéleti témájú, a kabaré műfaját megújító darabokat keresett. Az előadást végül a TÁP Színház is támogatta (az alkotók nagy része amúgy is kötődik vagy kötődött a társulathoz), és a Jurányiban mutatták be. A darab valóban kabaréjelenetek hosszú sorából áll, melyeket Vaskuti Aurél, a csatorna igazgatójának alakja tart össze.

A tévécsatorna napja állománygyűléssel indul, ahol Vaskutinak először is ki kell rúgnia minden alkalmazottját. Még le sem teszi a végzetes névsort tartalmazó papírt, máris nekilát, hogy új munkaerőt fogdosson össze: a pizzafutárt megteszi hírolvasónak, a gázóra-leolvasó sziámi ikertestvéreket technikusoknak. Így indul el a heroikus küzdelem: fentről jött utasítások mentén kell pillanatok alatt híreket írni, például lejáratni a vakokat, és szigorúan kerülni bizonyos szavak (makákó, milánói makaróni, léc stb.) használatát. A maradék műsoridőt is ki kell tölteni valahogy – Örök érték, Önök kérték, versmondás, Anyegin család, majd egy gyors interjúban tisztára mosnak egy szakállamtitkárt is. Döntsék el a nézők és az olvasók, hogy bármilyen hasonlóság a valósággal a véletlen műve-e…

Ám A csatorna humora jóval összetettebb egy aktuálpolitikai ki- és beszólásgyűjteménynél. Van az előadásnak valami TÁP Színház-as – egészen pontosan Minden Rossz Varieté-s – nézőkínzó bája, ami például a kínosságig túlzásba vitt ismétlésekben, fokozásokban rejlik. Vagy abban a fajta agyamentségben, ami látszólag véletlenül rak egymás mellé szavakat, és mégis zseniális mondatokat eredményez: „Hurkapálcikát eszik a nép / Már csak hurkapálcikát sütik a pék… Ha hurkapálca van, minek kenyér / Köszönjük Viktor, mind enyém” – énekli a Jégszekrény Zenekar az előadás csúcsjelenetében.

Az egymástól távol eső dolgok összerántására való törekvés a különböző stílusrétegek ütköztetésében is megnyilvánul. Egészen elképesztő esztétikai élményt okoz például – különösen, miután elmerültünk a köznyelv aktuális bugyraiban – Orbán Viktor szájából hallani a Tibeti Halottaskönyv egyik imádságának sorait: „Hogy merre menjek, nem tudom, Zsolt, hatalmas fájdalom emészt, Lajos, nincs menedékem, Péter, nincs oltalmazóm, László…” Ez a spiritualitás egyébként az egész előadást átszövi: a kora reggeli műsor Vaskuti halálról szóló monológjával indul, és a szédítő spirálként tekergő, egy nap történetét felölelő cselekmény mintha az élet körforgását dolgozná fel, az újjászületéstől kezdve a megmérettetésen át az újabb halálig, egy új nap reggeléig, amikor elölről kell kezdeni mindent. Ez a réteg azonban nagyon ránehezedik az előadásra, vannak első hallásra sehová sem tehető szereplők és jelenetek, és ez a TÁP-os mércéhez képest is sok nyűglődést, zavarodottságot okoz. Igaz, ahogy közeledünk a csatorna egy napjának a végéhez, úgy lesz minden egyre hihetetlenebb és szürreálisabb, összefolyik adás és élet, egyre kevésbé tudunk tájékozódni ebben a labirintusban.

Költészet nyilvánul meg abban, ahogy az időközben Káprázattá átnevezett Valóságban egyfajta gondolatritmust követve egymás után sorjáznak a hírek, ahogy ugyanannak a mondatnak az ellentéte, számtalan variációja, asszociációs nyúlványa elhangzik a bemondó szájából. Az egyik szereplő, Irma archaizáló, költői nyelven esküszik bosszút a szexista Vaskuti ellen, és egy Ermő (!) nevű férfivá változik. Az őt alakító Hajmási Péternek ezek a legjobb pillanatai: férfiként egy férfit játszó nőt játszik.

De minden színésznek vannak felejthetetlen jelenetei: ahogy Egger Géza Orbán Viktorként ünnepelteti magát a tömeggel. Vagy ahogy Fekete Ádám egy lepedőt a dereka köré tekerve, Vaskuti anyjaként jön be a színpadra, és szétpakolja a műanyag ételhordót. Göndör Lászlónak egy mondatában benne van több évszázadra visszamenő hímsovén cinizmus és a jelenlegi hatalom minden gátlástalansága. A Vaskutit játszó Kuna Károly kilóg a többiek közül, de teátrálisabb stílusa illik ahhoz a lényhez, aki már nem is ember. Csak düh és félelem, a felsőbb hatalom végrehajtója mindenáron.

Jurányi Ház, november 5.

Figyelmébe ajánljuk

Klasszissal jobban

  • - minek -

Az utóbbi évtizedek egyik legnagyszerűbb poptörténeti fejleménye volt a Saint Etienne 1990-es létrejötte, no meg három és fél évtizedes, nagyjából töretlen, egyenletesen magas színvonalú pályafutása – mindez azonban most lezárulni tűnik.

Közös térben, külön utakon

A gesztusfestészetet helyezi fókuszba a hajdani Corvin Áruház épületében működő Apollo Gallery legújabb kiállítása, amely három figyelemre méltó kortárs absztrakt művész világát hozza össze.

Anyu vigyázó tekintete

Kamasz lánynak lenni sosem könnyű, de talán még nehezebb egy Himalájában fekvő bentlakásos iskolában a 90-es években. Mira (Preeti Panigrahi) eminens tanuló: egyenszoknyája mindig megfelelő hosszúságú (szigo­rúan térd alá ér), jegyei példásak, gondolatait tanulmányai és sikeresnek ígérkező jövője töltik ki.

Éden délen

  • - turcsányi -

Egy évvel a The Highwaymen együttes megalakítása után, 1986-ban kijött egy tévéfilm – nyilván népszerűsítendő az úgynevezett outlaw country muzsika valaha élt négy legnépszerűbb alakjával összerántott truppot.

Hol nem volt

Tökéletesen passzol a két éve Szemle Plusz néven újragondolt Városmajori Színházi Szemle programjához a nagyváradiak Csárdáskirálynője. Már csak azért is, mert tavaly a Színházi Kritikusok Céhének tagjaitól ez a produkció kapta meg a legjobb szórakoztató előadásnak járó szakmai elismerést. Novák Eszter rendezése mégsem működött ezen a vihar utáni, esős nyárestén.