Tompa Andrea

Reszketés a függöny mögött

Mi marad a magyar színházakból, ha megszüntetik a taót?

  • Tompa Andrea
  • 2018. december 8.

Színház

A miniszterelnök is büszkén elmondta tusványosi beszédében: a színházlátogatók száma jelentősen nőtt Magyarországon. Valóban egyre több a játszóhely, és a rendszerváltás óta nem volt annyi új bemutató és színházba járó ember, mint 2017-ben, amikor 8 millió jegyet adtak el.

Abban mindenki egyetért, hogy a taorendszer 2009-es bevezetése segítette ezt a növekedést, jóllehet nem születtek (vagy nem kerültek napvilágra) olyan kutatások, amelyek a tao hatását felmérték volna az előadó-művészeti szegmensben. A taorendszer keretében a gazdálkodószervezetek kezdetben előadó-művészeti szervezeteknek ajánlhatták fel a befizetendő társasági adójuk egy részét. Az így elirányított tao tehát közpénz, amit az állam a maga újraelosztó szerepének kiiktatásával, a piaci szereplők adóján keresztül juttatott kulturális (és 2011 óta a látványsportok) támogatására. Maximális mértékét a kulturális intézmény jegybevételének 80 százalékában határozták meg. Azt, hogy ki kaphat taót (azaz mi minősül előadó-művészeti szervezetnek), az előadó-művészeti törvény szabályozza.

A taotámogatás nemrég bejelentett eltörlése erős félelmeket kelt a színházak körében. A megszüntetés hivatalos indoka a visszaélések elszaporodása; a szisztémát valóban beárnyékolták a csalásokról és korrupcióról szóló történetek. A színház és a gazdasági társaság közti gazdasági kapcsolatban a visszaélések számos módja képzelhető el. A cégek százalékot kérhetnek és kaphatnak vissza az általuk „adományozott” taóból; aggályos lehet a közvetítői jutalék, kifejezett csalás pedig a meg nem tartott, de taoszempontból elszámolt előadás vagy a behazudott, ám ellenőrizhetetlen külföldi produkció, ami után ugyancsak lehet taót kapni.

Csakhogy ezeknek mindig nyoma marad a könyvelésben – és az illetékes hatóságok nem vizsgáltak ki egyetlen jogi-pénzügyi visszaélést sem. (A módszerekről lásd korábbi cikkünket: Gazdálkodj okosan, Magyar Narancs, 2014. november 27.) Ugrai István, az Átrium vezetője így nyilatkozott lapunknak: „A törvény szellemének és betűjének betartatása már sokat tudott volna segíteni. Például az, ha a NAV vagy az Előadó-művészeti Iroda vagy bárki, akinek kompetenciája, ellenőrzi, hogy a kitűzött időpontokban zajlik-e színházi, zenekari tevékenység valahol. Ahogyan tudomásom szerint az Artisjus is végez szúrópróbaszerű ellenőrzést egyes rendezvényhelyszíneken. De erre nem volt szándék a jelek szerint.” Egy másik szakértő forrásunk pedig így fogalmazott: „Előbb volt az ítélet, és csak aztán jön a tárgyalás.”

A Független Előadó-művészeti Szövetségnél úgy vélik, szakmai alapon kellene szigorítani a taojogosultságot. Jelenleg ugyanis egyetlen feltételt ír elő a törvény: az előadó-művészeti szervezetnek 3 éve kell működnie. A visszaélések kizárásához vizsgálni kellene, hogy az adott szervezet valóban működik-e, s hogy valós vagy „papír” előadásokat produkál. „A taocsalás adócsalás, így ha a szakhatóság, az Előadó-művészeti Iroda a saját vizsgálatai során csalás gyanúját állapítja meg, lépjen be a NAV teljes eszköztárával (az adóhatóság jogosult például vizsgálni a szervezet teljes könyvelését, nemcsak a jegykartont, ami a kamu előadásokon túl számos más csalásfajtát is kiszűrhetett volna).” Ugyanakkor azt, hogy egy előadást megtartottak-e, illetve hogy nem tartották meg, nem is olyan könnyű bizonyítani. A rendszer nem tehető abszolút biztonságossá, ahogyan az utcai közlekedés sem. A visszaélések teljesen nem szűrhetők ki előre, utólag viszont kivizsgálhatók és bizonyíthatók – érvelnek sokan az immár majd egy évtizede működő szisztéma mellett.

A taót sokan bírálták, de sokan üdvözölték is bevezetésének pillanatától; a színházi élet olyan szereplői is egyetértettek a rendszer előnyeit, illetve negatív hatásait illetően, akik amúgy semmi másban nem. A támogatás teljesítményhez, azaz a jegyeladáshoz kötött. A színházak így nagyobb forgalomban s emiatt „biztosabb” produkciók létrehozásában érdekeltek. Ennek pozitív hozadéka a megnövekedett nézőszám, a színház szélesebb népszerűsége. Ez a rendszer tudja alacsonyan tartani a jegyárakat, ami az Európában is egyedülálló nézőszámot tudja produkálni (ismereteim szerint fajlagosan csak Finnországban nagyobb a színházlátogatók száma). A magánszínházi vállalkozások számára a tao egyértelműen a növekedés biztosítéka volt: enélkül aligha jöhettek volna létre ma már erős színházpiaci szereplők. Mint például az Orlai Produkció. Orlai Tibor úgy véli, „a tao nagyban hozzájárult ahhoz, hogy a színház ma nem egy szűk értelmiségi elit hitbizománya. Vidéki kisvárosokba is eljutnak nagy művészek, jó előadások, és a közönség valódi színészeket, és nem celebeket, haknikirályokat lát.”

Mindez azonban a művészi kockázatvállalás kerülését ösztönzi, s a bonyolultabb, nehezebben befogadható darabok visszaszorulását. Azaz: a minőség ellen hathat. Mindenütt a világon tapasztalható a kommersz színház előretörése és a kritikai kultúra visszaszorulása, s a tao tovább erősíti ezeket a folyamatokat. Taoképesek – és jogszerűen azok – a dramatizált koncertek, a stadionban tartott előadások, ismeretlen előadó-művészeti szervezetek produktumai.

Vidnyánszky Attila a taót kezdettől fogva aggályosnak nevezte, a „szakma rákos daganataként” aposztrofálta. Azt azonban nem tudni, indítványozott-e magas miniszteri tanácsadói pozíciójában vizsgálatot, esetleg javasolta-e hatástanulmány elkészítését, amióta jelentős kultúrpolitikai befolyással bír. Látnunk kell azt is, hogy a Nemzeti Színház – mint a minisztérium alá tartozó, reprezentatív főintézmény – nincs a tao szorításában, és egy hasonló méretű fővárosi színháznál lényegesen kevesebb ilyen bevételt is realizál – 2017-ben például 76 millió forintot kapott e forrásból.

 

Lehet-e differenciálni?

A rendszer hosszas egyeztetések által kísért kialakításakor volt olyan szándék, amely differenciáltan juttatott volna taót az intézményeknek, különbséget téve a kevésbé vagy jobban piacképes, vagyis a szórakoztató és a „komoly”, művészi, esetleg közszolgálati feladatot ellátó színházak között. Csizmadia Tibor a színházi törvény kidolgozásakor fontos szereplő volt, és ma is a Magyar Színházi Társaságot képviseli az (inkább látszatszerű) érdekegyeztetésen – ő úgy véli, ezek „szubjektív szempontok”, amelyeket a törvény nem tudott megjeleníteni. Az intézmények között a rendszerváltás óta nem sikerült különbséget tenni (finanszírozásban, állami támogatásban), mint ahogy azt sem fogalmazta meg az állam, hogy mi a célja a színházakkal: a magas látogatószám vagy valamiféle minőség. A fenntartó szemében a piacról is megélő komédia vagy amerikai musical ugyanannyit ér, mint a világ és az ember dolgait kritikailag kutató mű. (Bár tudjuk azt is, hogy a minőség nem műfaji, inkább értelmezési kérdés: a musical épp úgy lehet tartalmas és komoly, ahogy a királydráma gagyi). A fenntartónak tudnia kellene, mit ért „a köz szolgálata” alatt, de ezekről a kérdésekről sok évtizede nem beszélünk.

A Katona József Színház vezetői így gondolkodnak: „A taotámogatás célja az lenne, hogy a korlátozottan piacképes művészeti produktumokat (művészszínház, bábszínház, gyerekszínház; kortárs dráma, független színházi előadás, stúdiószínházi előadás stb.) támogassa, illetve biztosítsa azt, hogy a magas művészeti alkotások minél szélesebb réteg számára elérhetők legyenek. Azokat a művészi kezdeményezéseket, amelyek az egész világban a piacról élnek, és ezért jönnek létre, nem tartjuk indokoltnak támogatni.”

De vajon átültethető-e a gyakorlatba a tao minőséghez kötése? Egy színház profilját az alapító okirata tartalmazza, illetve – a vezetői poszt pályáztatásakor – a fenntartó fogalmazza meg az elvárásait. Ezek alapján lehetne egymáshoz arányosítani a taotámogatásokat: a kis színházak, társulatok magasabb, a piacon biztosan érvényesülni tudó zenés-szórakoztató színházak alacsonyabb összegű taót kapnának. Vagy semennyit. „Húsz százalék mindenkinek járna, de a skálán 150 százalékig lehetne elmenni. Pintér Béla kapna 150-et, az Átrium 100-at, a Belvárosi 60-at” – hangzik a lehetséges javaslat. Ugyanakkor – véli egy forrásom – a „magánszínházak, függetlenek besorolása formai oldalról nem lehetséges, hiszen itt egy állam által működtetett szakmai (!) testület mondaná meg, hogy ki hány százalékos taotámogatásban részesülhet”. Egy ilyen differenciált, a tisztán piaci jelenlétet és a közfeladatokat szétválasztó rendszer bevezetése a mai kultúrpolitikai körülmények közt valóban képtelenségnek tűnik – ez mindig is illúzió volt már a rendszerváltás óta.

 

Függetlenek a tápláléklánc végén

A független színházak és alkotók, csapatok számára a tao szerfölött problematikus – jóllehet a bizonytalan pályázati lehetőségek mellett ez fontos forrás a függetleneknek is. Szabó György, a Trafó alapító-vezetője úgy véli, művészi szempontból ez a fajta finanszírozás az innováció, az elmélyült műhelymunka, a kísérletezés ellen hat. „Most már látható, hogy több veszélye van így a rendszernek, mint haszna” – véli a függetleneket bemutató MU színház vezetése is. „Az is igazságtalan – áll a Független Előadó-művészeti Szövetség nyilatkozatában –, hogy az eleve forráshiánnyal küzdő független társulatok hiába játszanak évi 500 ezer néző előtt, az előadásaik jegybevételének nagy része a szintén alulfinanszírozott befogadóhelyeknél jelenik meg, így taotámogatásuk sem jelentős.” A függetlenek most is a legnagyobb vesztesek lehetnek, hiszen ők vannak a tápláléklánc leg­alján – a magánszínházak jóval piacképesebbek náluk. A független társulatok között kivétel a Pintér Béla és Társulata. Ez a színház sokat köszönhet a taónak, hiszen sok előadása és rengeteg nézője van. „Közpénz, vagyis a pályázatok és a tao nélkül egy ma 3500 forintos PBT-jegy ára 6300 forint lenne” – mondta lapunknak In­haizer Gyula, a társulat gazdasági vezetője (lásd: Írja, rendezi, játssza, Magyar Narancs, 2018. szeptember 20).

Bizonyos cégek jutalékot kérnek a taoközvetítésért, amit a törvény nem tilt. Ez sokak igazságérzetét bántja – ám a törvény azt is szabályozhatná, hogy milyen mértékű lehet a jutalék. A közvetítőkre már csak azért is szükség van, mert a színházak vezetői nincsenek közvetlen kapcsolatban a gazdasági élet szereplőivel, a nagy cégekhez, ahonnan taót kaphatnak, nem jutnak el. Márpedig a tao nem automatikus támogatás, azt a cégektől fáradságos munkával kell összeszedni – s miért ne kaphatnának a színházak segítséget anélkül, hogy a közvetítő cégeket és a jutalékos rendszert kriminalizálnánk?

A Summa Artium nonprofit szervezetként kínál ilyen szolgáltatást. Vezetője, Török András arról számol be, hogy a Katona például tavaly 27 ilyen szerződést kötött, ami jelentős adminisztratív feladat is. A nagy színházak ismert vezetői könnyebben jutnak be cégekhez, mint kevésbé ismert vagy vidéki színházi emberek, kis színházak, zenekarok; a Summa Artium legtöbb ügyfele vidéki. Ráadásul a vezetőkre hatalmas pluszfeladatot ró a jelentős mennyiségű tao „összevacsorázása”; ez rendszerint személyes kapcsolatok révén, személyes jelenléttel működik jól. A Vígszínház esetében 600 milliónál is több, vagy az Operettben 1,2 milliárd forintról beszélünk.

 

*

A tao megszűnése vagy központosítása baljós következményeket sejtet. A jegyárak 80–100 százalékkal növekedhetnek, ami drámai nézőszámcsökkenést hozhat, akár egyes helyek összeomlását is. Tudunk olyan színházról, amely nem meri meghirdetni a jövő évi vidéki fellépéseit, a tao esetleges kiesése miatt ugyanis nem tudná vállalni a mostani jegyárakat. A magánszínházi szegmenst különösen pusztítóan érintené az intézkedés, s a műsorkínálat „vonzóbbá tétele” tovább tolná a műsorpolitikát a kommersz felé. A kieső bevételeket az önkormányzatoknak kellene pótolniuk, amelyek erre aligha képesek; a tao pont az ő kiadásaikat csökkenti. Nem véletlenül érvelt Tarlós István is a rendszer fenntartása mellett.

A tárgyban rövidesen összeül a Nemzeti Előadó-művészeti Érdek­egyeztető Tanács. De hogy lesz-e valódi „szakmai egyeztetés”, arról erősek a kételyeink. A 2013-ban létrejött Tiszta TAO Társaságok egyik kezdeményezője éppen az a Fekete Péter volt, aki ma az Emmi kultúráért felelős államtitkára; ő már 2011-ben tagja volt a Színházművészeti Bizottságnak. Vajon nem lett volna-e kompetenciája kezdeményezni a visszaélések vagy a tao hatásainak a kivizsgálását? Elvileg a tao komoly és valódi előnye, hogy papíron független a politikától – vagyis a vállalatok maguk döntenek arról, kinek juttatják nyereségadójukat.
A központosítást, az egyetlen pályázati forrásba gyűjtést sokan elképzelhetetlennek gondolják. Amint a tao az Emmihez kerül – és a hírek szerint ez a cél – közvetlen állami támogatási formává alakul át, s ezzel megszűnik a látszólagos függetlensége is a politikától. A kormány felől érkező hírek „igazságosabb rendszer” bevezetéséről szólnak, ám meglepő volna, ha hazánkban az igazságosság győzne most a kultúra területén.

Figyelmébe ajánljuk

Aki úton van

Amikor 2021 nyarán megjelent Holi, azaz Hegyi Olivér első lemeze, sokan egy újabb izgalmas hazai rapkarrier kezdetét látták az anyagban.

A franciák megértették

Ritkán halljuk az isteneket énekelni. Néhanapján azonban zongoráznak, szájharmonikáznak és még gitároznak is. Legutóbb Párizs elővárosában, Boulogne-Billancourt-ban, a Szajna partján álló La Seine Musicale kulturális központban történt ilyen csoda.

Hitler fürdőkádjában

Lee Miller a múlt század húszas–harmincas éveinek bevállalós top divatmodellje volt, igazi címlaplány, de festette Picasso, fotózta és filmezte Man Ray, utóbbi élt is vele, és mentorálta mint fotóművészt.

Csaló napfény

Igaz, hamis, tény, vélemény, valóság és fikció. Ilyen és ehhez hasonló címkéket sietünk felnyalni a ránk zúduló információhalom darabjaira, hogy a kontroll, a rend illúziójával nyugtassuk magunkat és ne kelljen szembesülnünk vele, hogy nem létezik bizonyosság, csak kellően szűkre húzott nézőpont.

 

Gyilkosok szemlélője

A két évtizede elhunyt Roberto Bolaño minden egyes műve a költészet, a politika és a vadállati kegyetlenség együtthatásairól szól, az író regényeiben és elbeszéléseiben vissza-visszatérő karakterekkel, a költészet és a világ allegorikus megfeleltetésével olyan erős atmoszférát teremt, amelyből akkor sem akarunk kilépni, ha az hideg és szenvtelen.

Hús, kék vér, intrika

A folyamatosan az anyagi ellehetetlenülés rémével küszködő Stúdió K Színház jobbnál jobb előadásokkal áll elő. Az előző évadban a Prudencia Hart különös kivetkezése hódította meg a nézőket és a kritikusokat (el is nyerte a darab a legjobb független előadás díját), most pedig itt van ez a remek Stuart Mária. (A konklúzió persze nem az, hogy lám, minek a pénz, ha a függetlenek így is egész jól elműködnek, hiszen látható a társulatok fogyatkozásán, hogy mindez erőn túli áldozatokkal jár, és csak ideig-óráig lehetséges ilyen keretek között működni.)