ZSINÓRPADLÁS - Interjú

„Csinálnék egy divatmárkát”

Pető Kata színész

Színház

Elismert tehetség, de szabadúszóként hol van munkája, hol nincs. A színészet mellett jelmeztervezéssel foglalkozik. Medeáról, a női szerepekről, a kapcsolati és társadalmi viszonyokról beszélgettünk vele, de szó esett Elfriede Jelinek iránti rajongásáról, illetve a MILF létről is.

Magyar Narancs: Az idegenség és a kívül­állóság erős motívumai a Narratíva Kollektíva új, Hegymegi Máté rendezte előadásának, a Medea gyermekeinek. Mit érzékelsz ezekből a mindennapokban?

Pető Kata: Én magam nem vagy csak nagyon ritkán érzem magam idegennek, nem innen fogalmaztam meg a szerepemet. De mindig muszáj személyes módon megközelítenem az anyagot, amellyel épp dolgozom. Most a belső világomban találtam meg az érzelmi azonosulási pontokat.

MN: Mi fontos neked a Medeából?

PK: A női lét küzdelme. Annak a kétfajta női minőségnek az ütköztetése és az ezzel kapcsolatos társadalmi, családon vagy kapcsolaton belüli és személyes elvárások, amelyek szerint a nők egyszerre erősek, küzdők, minden terhet, feladatot elbírnak, megoldanak, de mindeközben lágyak, gondoskodók, gyengédek és akár gyengék is. Magamra vetítve a gyerekneveléstől kezdve a mindennapos egzisztenciális kérdéseken át a szakmai létezés sokszínűségéig sok mindenből építkeztem. Medea azt állítja, hogy ebbe bele lehet vagy kell halni, mert nem lehet választani az énképek közül.

MN: Vagyis a női lét maga a dráma?

PK: Mindennapos kérdés, hogyan és kihez – a társadalomhoz, a szeretteimhez vagy a szerelmemhez – képest definiáljam magam nőként.

MN: Másmilyen a társadalmi nyomás most, mint korábban?

PK: Nem erősödött fel, csak talán hangosabb. Kevésbé van tabusítva, így nyilvánvaló, hogy sokan küzdenek a saját szerepeikkel. Ha rájössz, hogy nem vagy egyedül a problémáddal, az erőt ad. A társadalmi viszonyok nem változtak, én legalábbis ugyanazt a küzdelmet élem meg már évtizedek óta.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Mesterségvizsga

Egyesek szerint az olyan magasröptű dolgokhoz, mint az alkotás – legyen az dalszerzés, írás, vagy jelen esetben: színészet –, kell valami velünk született, romantikus adottság, amelyet jobb híján tehetségnek nevezünk.

Elmondom hát mindenkinek

  • - ts -

Podhradská Lea filmje magánközlemény. Valamikor régen elveszett a testvére. Huszonhét évvel az eltűnése után Podhradská Lea fogta a kameráját és felkerekedett, hogy majd ő megkeresi.

Nem oda, Verona!

  • - turcsányi -

Valahol a 19. század közepén, közelebbről 1854-ben járunk – évtizedekre tehát az államalapítástól –, Washington területén.

Nagyon fáj

  • Molnár T. Eszter

Amióta először eltáncolta egy kőkori vadász, ahogy a társát agyontaposta a sebzett mamut, a fájdalom a táncművészet egyik legfontosabb toposza.

Mindenki a helyére

Mit gondol Orbán Viktor és a Fidesz a nőkről? Hogyan kezeli őket? És mit gondol ugyanerről a magyar társadalom, és mit a nők maguk? Tényleg a nők pártja a Fidesz? Ezeket a kérdéseket próbálja megválaszolni a kötet többféle aspektuson keresztül. Felemás sikerrel.

„Én valami kevésbé szelídet kerestem”

  • Mink András

„A be nem illeszkedés vonzó távlatát nyújtották nekem” – olvasható Kenedi János szellemi ébredésének történetéről számot adó, Elhülyülésem története című 1977-es írásában, amelyet Kovács András nevezetes körkérdésére (Marx a negyedik évtizedben) írt válaszul.

Megint dubajozás

Alacsony belépési küszöb, mesés hozamok, könnyű meg­gazdagodás, örök élet: ezek közül az első kettőt biztosan ígérik a mesés dubaji ingatlanbefektetési ajánlatok. Pedig az előrejelzések szerint akár egy éven belül kipukkadhat az ingatlanlufi.

A beismerés semmis

Az ügyész kizárását kezdeményezte a védelem, a különböző tit­kos­­szolgálati szervek más-más leiratot készítettek ugyan­arról a hangfelvételről – bonyolódik a helyzet abban a büntetőperben, amelynek tárgya a Nyugat-Európába irányuló illegális kutyaexport.