rés a présen

„Ebben a bizonytalan világban”

  • rés a présen
  • Artner Sisso
  • 2024. december 4.

Színház

Katona Bálint divattervező, jelmeztervező

rés a présen: Mik a legmeghatározóbb dolgok a munkádban?

Katona Bálint: Édesapám, aki, bár nem tanult rajzolni soha, megtanította nekem az alapokat, az általános iskolai rajztanárom, Gutyan Miska bácsi megtanított fotózni, bevezetett a digitális művészetek világába, de még művészettörténetet is tanított. Sajnos ma már a középiskolásoknak sem tanítanak művészettörténetet. Kiváló tanáraim voltak Békéscsabán a ruhaipari szakközépiskolában, meg a Moholy-Nagy Művészeti Egyetemen is. A munkáimban visszaköszön Sárváry Katalin egyetemi mesterem, Munkácsy-díjas iparművész esszenciája, és Bárdos Kati intő szavai, miszerint „kókány” munkát nem adunk ki a kezünkből! Legutóbbi élményem a szombathelyi Weöres Sándor Színház csapata, a „ruhás” lányokkal, öltöztetővel, jelmeztárossal, akik olyan magasra helyezték a mércét, ami ma nagyon ritka a színházi világban. Egyébként sok minden inspirál, a népzene, a kortárs japán popzene, Joseph Christian Leyendecker munkái, a Schiaparelli divatház ruhái vagy egy kirándulás a Dunakanyarba.

rap: Mit jelent neked a ruhapróba fogalma?

KB: Azt, hogy a következő két hétben nem fogok sokat aludni. Viccet félretéve azt, amikor eldől, hogy az alkotásom és a viselője szeretik-e egymást. Az sem jó, ha a megrendelő szereti, amit csinálok, de a ruha ledobja magáról őt, és az sem, ha előnyös a ruha, az illető viszont ódzkodik kipróbálni, mert a bevált szokásaihoz ragaszkodik. Az ideális az, ha a ruhapróbán csiszolunk a dolgokon, összehangolódunk, és a végén kész a csoda.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Ha szeretné elolvasni, legyen ön is a Magyar Narancs előfizetője, vagy ha már előfizetett, jelentkezzen be!

Neked ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.