rés a présen

„Ebben a bizonytalan világban”

  • rés a présen
  • Artner Sisso
  • 2024. december 4.

Színház

Katona Bálint divattervező, jelmeztervező

rés a présen: Mik a legmeghatározóbb dolgok a munkádban?

Katona Bálint: Édesapám, aki, bár nem tanult rajzolni soha, megtanította nekem az alapokat, az általános iskolai rajztanárom, Gutyan Miska bácsi megtanított fotózni, bevezetett a digitális művészetek világába, de még művészettörténetet is tanított. Sajnos ma már a középiskolásoknak sem tanítanak művészettörténetet. Kiváló tanáraim voltak Békéscsabán a ruhaipari szakközépiskolában, meg a Moholy-Nagy Művészeti Egyetemen is. A munkáimban visszaköszön Sárváry Katalin egyetemi mesterem, Munkácsy-díjas iparművész esszenciája, és Bárdos Kati intő szavai, miszerint „kókány” munkát nem adunk ki a kezünkből! Legutóbbi élményem a szombathelyi Weöres Sándor Színház csapata, a „ruhás” lányokkal, öltöztetővel, jelmeztárossal, akik olyan magasra helyezték a mércét, ami ma nagyon ritka a színházi világban. Egyébként sok minden inspirál, a népzene, a kortárs japán popzene, Joseph Christian Leyendecker munkái, a Schiaparelli divatház ruhái vagy egy kirándulás a Dunakanyarba.

rap: Mit jelent neked a ruhapróba fogalma?

KB: Azt, hogy a következő két hétben nem fogok sokat aludni. Viccet félretéve azt, amikor eldől, hogy az alkotásom és a viselője szeretik-e egymást. Az sem jó, ha a megrendelő szereti, amit csinálok, de a ruha ledobja magáról őt, és az sem, ha előnyös a ruha, az illető viszont ódzkodik kipróbálni, mert a bevált szokásaihoz ragaszkodik. Az ideális az, ha a ruhapróbán csiszolunk a dolgokon, összehangolódunk, és a végén kész a csoda.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

A képekbe dermedt vágy

Az Aspekt című feminista folyóirat társ­alapítója, Anna Daučíková (1950) meghatározó alakja a szlovák és a cseh feminista és queer művészetnek és a kilencvenes évektől a nemzetközi szcénának is.

Emberarcú

Volt egy történelmi pillanat ’56 után, amikor úgy tűnt: a szögesdrótot ha átszakítani nem lehet ugyan, azért átbújni alatta még sikerülhet.

Fától fáig

  • - turcsányi -

A Broke olyan, mint egy countrysláger a nehéz életű rodeócowboyról, aki elvész valahol Montanában a méteres hó alatt, s arra ébred, hogy épp lefagyóban a lába.

Kis nagy érzelmek

Egyszerű és szentimentális, de mindkettőt büszkén vállalja Baltasar Kormákur filmje. Talán az Előző életek volt utoljára ilyen: a fordulatok és a hősök döntései néha elég vadak, de sosem annyira, hogy megtörjék az azonosulás varázsát, az érzelmek őszintesége pedig mélységes hitelességet kölcsönöz a filmnek.

Nincs bocsánat

Az előadás Balássy Fanni azonos című kötetéből készült. A prózatöredékekből összeálló, műfajilag nehezen besorolható könyv a 2020-as években felnőtté váló fiatalok életkezdési pánikhelyzetéről ad meglehetősen borús képet.

Az individuum luxusa

  • Balogh Magdolna

Igazi szenzációnak ígérkezett ez a láger­napló, hiszen a mű 1978-ban csak erősen megcsonkítva jelenhetett meg a szerző magán­kiadásában, többszöri kiadói elutasítás és a publikálás jogáért folytatott 12 évnyi küzdelem után.