rés a présen

„Ebben a bizonytalan világban”

  • rés a présen
  • Artner Sisso
  • 2024. december 4.

Színház

Katona Bálint divattervező, jelmeztervező

rés a présen: Mik a legmeghatározóbb dolgok a munkádban?

Katona Bálint: Édesapám, aki, bár nem tanult rajzolni soha, megtanította nekem az alapokat, az általános iskolai rajztanárom, Gutyan Miska bácsi megtanított fotózni, bevezetett a digitális művészetek világába, de még művészettörténetet is tanított. Sajnos ma már a középiskolásoknak sem tanítanak művészettörténetet. Kiváló tanáraim voltak Békéscsabán a ruhaipari szakközépiskolában, meg a Moholy-Nagy Művészeti Egyetemen is. A munkáimban visszaköszön Sárváry Katalin egyetemi mesterem, Munkácsy-díjas iparművész esszenciája, és Bárdos Kati intő szavai, miszerint „kókány” munkát nem adunk ki a kezünkből! Legutóbbi élményem a szombathelyi Weöres Sándor Színház csapata, a „ruhás” lányokkal, öltöztetővel, jelmeztárossal, akik olyan magasra helyezték a mércét, ami ma nagyon ritka a színházi világban. Egyébként sok minden inspirál, a népzene, a kortárs japán popzene, Joseph Christian Leyendecker munkái, a Schiaparelli divatház ruhái vagy egy kirándulás a Dunakanyarba.

rap: Mit jelent neked a ruhapróba fogalma?

KB: Azt, hogy a következő két hétben nem fogok sokat aludni. Viccet félretéve azt, amikor eldől, hogy az alkotásom és a viselője szeretik-e egymást. Az sem jó, ha a megrendelő szereti, amit csinálok, de a ruha ledobja magáról őt, és az sem, ha előnyös a ruha, az illető viszont ódzkodik kipróbálni, mert a bevált szokásaihoz ragaszkodik. Az ideális az, ha a ruhapróbán csiszolunk a dolgokon, összehangolódunk, és a végén kész a csoda.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Ha szeretné elolvasni, legyen ön is a Magyar Narancs előfizetője, vagy ha már előfizetett, jelentkezzen be!

Neked ajánljuk