Egy igaz történet az esendőségről: a Kezenincs Feri című előadás a Katonában

Színház

A kezek nélkül született főhős életét követve a szemünk előtt elevenedik meg a huszadik század második felének cseh történelme a prágai társulat vendégjátékában.

A Katona József Színházban idén, hatodik alkalommal megrendezett Csekkold! fesztivál (Csekkold 6.0) a cseh kortárs színművészetre fókuszált. Az eredeti nyelven, angol és magyar felirattal bemutattott darabban Kezenincs Feri (Jakub Albrecht) életét a születésétől követjük. Attól a pillanattól, amikor az orvos közli az anyával, hogy ingyen, puszta  „emberségből” megölné, hiszen, aki sérülten jön a világra, annak nincs helye a Földön. Tényleg így lenne? Az erősen társadalomkritikus előadás kiemelt, katarzist adó jelenetében az optimista, talpraesett és rendíthetetlen, mindenki által szeretett Ferit látjuk, akinek lehull az álarca. Monológjában először és utoljára szólal meg komolyan, mutatja meg valóságos önmagát, igazi érzelmeit: arról beszél, hogy a valódi énjét adva nem tudott volna érvényesülni, mert benne mindenki a jópofa, félhülye, gógyis fickót keresi, a gondjaira senki nem kíváncsi, pedig van abból is szép számmal. Szól arról is, mennyire idegesíti, hogy mások az ő hátán felkapaszkodva próbálnak előrébb jutni. De a kritikus hang nem csak az ő figurájában ilyen éles: tabukat is döntögetnek a fogyatékkal élő hőseink akkor is, amikor a szexszel kapcsolatban nyilvánulnak meg, nem is egyszer.

Valamennyi jelenet erős. Hol egy revübetétnek köszönhetően kicsattanó kedv uralja az előadást, hol egyszerűen a főhős érzékenysége, bohóckodása vagy ügyessége kerül a középpontba. Nem kis feladat Jakub Albrechtnek a kezei nélkül játszani. Rövidujjú ingben van, karjai szorosan a testéhez simulnak – teljes az illúzió –, az ezen alapuló helyzetkomikumok adják Tomáš Dianiška és Igor Orozovič feketekomédiájának alapját. Kezenincs Feri lábbal fest, mos, ír, sőt még borotválkozik is, szinte úgy, ahogy a darabot ihlető František Filip író tette annak idején. És bár kiderül számunkra, hogy Filipnek inkább Forrest Gumpéhoz hasonló élete lehetett, mégis örömmel ismerjük föl Feriben Švejk senkivel sem összetéveszthető humorát, életrevalóságát. Albrecht játéka olyan, mintha az anyatejjel szívta volna magába e karakter esszenciáját.

 
Kezenincs Feri
Forrás: Katona József Színház

Feri életét követve a szemünk előtt elevenedik meg a huszadik század második felének cseh történelme: a Habsburg Monarchiától indulunk (ezt jelzi a színpad szélén elhelyezett I. Ferenc Józsefről készült bekeretezett kép) az első Csehszlovák Köztársaságon át a kommunista Csehszlovákiáig jutunk el. Ez utóbbi időszakba enged bepillantást a végjáték: kommunista pártkatonák érkeznek Feri szülői házába – ahova anyja halála után beköltözött –, és nemtörődöm kivagyisággal beszélnek a ház rekvirálásáról, arra hivatkozva, hogy a köznek tesz jót, ha enged, neki úgyis az elmegyógyintézetben lenne a helye. Itt ér körbe a történet: ahogy születésekor az orvos, úgy a karhatalom emberei sem tekintik őt épelméjűnek, pusztán a testi fogyatékossága miatt. Megrázó lezárásként kivetített fényképfelvételek peregnek Feri ihletője,  František Filip életének azon emblematikus pillanatairól, amelyek köré az alkotók a jeleneteket építették.

 
Kezenincs Feri
Forrás: Katona József Színház

A rendező, F. X. Kalba célja bizonyosan nem az, hogy rájátsszon érzéseinkre, sőt, inkább hagyja azokat maguktól túlcsordulni, aminek egyik ügyes eszköze, hogy a show-elemeket úgy emeli a játéktérbe, hogy azok még véletlenül se tűnjenek harsánynak vagy erőltetettnek – ha lenne a revü műfajának minimalista irányzata, a Kezenincs Feri méltán lehetne ennek az irányadó darabja. A látványelemeknél hangsúlyosabb az érzelmek kivetülésének ábrázolása, így a díszlet is csak jelzésszerű: egyszerű faasztalok és -székek tűnnek fel és el a színpadon. Jelmezben sem terjeszkedik túl Lenka Odvárková díszlet- és jelmeztervező a kor egy-egy jellemző, de nem túl látványos ruhadarabjain (pl. karhatalmi uniformis). Sallangmentesen jön át az üzenet: ha elég erősek vagyunk, a hátrányunkból előnyt kovácsolhatunk. Minden megtörténhet, sugallja a mű, meg persze mindennek az ellenkezője is: például hogy elszigetelődünk. A darab az esendőségről szól, s ennek felmutatásához a rendezés mintha a látszatát is elkerülné a tökéletességnek. Az olykor szedett-vedett színpadkép, a szívig hatoló színészi játék az este minden egyes színre vitt mozzanatát hitelessé teszi.

A Kezenincs Feri című darabot a prágai Divadlo pod Palmovkou Színház mutatta be a Katona József Színházban november 3-án. A Divadlo pod Palmovkou Színházban december 27-én, január 16-án és 30-án, illetve február 14-én lesznek a további előadások.

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.